{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.403 visninger | Oprettet:

Forslag til foder {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt bruge lidt forslag til foder, som kan bruges til hoppe med 3 uger gammelt (hingste)føl ved siden. Hoppen har tabt sig en del, siden hun har folet.

Ifølge foderkonsulent skal hun have 9,4 FE pr dag, og vi er blevet foreslået at fodre (ud fra det foder vi i forvejen bruger) således:

500 gram Regulator Complete
2 kg. Horselux fiberpiller
1 kg. majsflager
3 dl. olie
Hø ad libitum. Hun spiser ca. 12-13 kg. hø i døgnet

Men selv på denne fodring taber hun sig, så der skal gøres noget andet.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forslag til foder
  • #1   14. jul 2015 Til jysk Rideuge i Silkeborg rideklub er der lige nu i denne uge, en som sælger og reklamere med foder importeret fra Tyskland, han havde også en bestemt slags til avlshopper smiley - måske du skulle tage forbi og tale med ham smiley

Jeg har selv vundet noget foder fra ham og det er bare så lækkert, og hele stalden dufter af det smiley

• #2   14. jul 2015 1 kg majs om dagen og 2 kg fiberpiller (går ud fra det er i tørvægt)... Holy, ikke noget at sige til hun ikke spiser mere hø!
    Går ud fra hun også går på græs?

Når du står med en følhoppe der taber sig, er det ikke nok med et vitamintilskud som Regulator og slet ikke kun 500 gram... Jeg ville kigge på Hippolyts Equilac eller Fohlengold... Du kan gratis kontakte Hippolyt og få lagt en foderplan ud fra din hoppes behov, det ville jeg benytte mig af....

• #3   14. jul 2015 Regulator skal også kunne bruges til følhopper ifølge deres egen foderkonsulent smiley De 500 gram er faktisk mere end hvad de selv foreslår på deres egen hjemmeside, og de 500 gram er jeg blevet foreslået af foderkonsulenten.

Det er dog første gang jeg prøver med dette foder på følhoppe, men samtidig også første gang jeg får føl på denne (araber)hoppe (154 stg). 12-13 kg hø er meget for hende. Hun kan simpelthen ikke spise mere. Heller ikke før hun begyndte at tabe sig og kun fik halvt så meget foder.

Jeg kender godt til Equilac fra Hippolyt, da jeg før har brugt dette foder sammen med natur müesli. Problemet er vi nu har foderautomater, hvor naturmüeslien ikke kan komme igennem.

• #4   14. jul 2015 Ja, ideelt set burde det nok kunne, men du har så en hoppe der viser det ikke er nok, det er jo svært at vide på forhånd med en ny følhoppe smiley
    Du skal ikke give Naturmüslien sammen med Equilac, det ville være overkill i denne situation... Bare anbefalet mængde af Equilac og så ville jeg give hende et ekstra dagligt måltid med Glyx mash og Linustar, dette ekstra måltid kun indtil hun har taget det på hun skal... smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #5   14. jul 2015 prøv at kontakt www.foderinfo.com , hun har stor erfaring inden for fodring af netop avlshopper smiley

• #6   14. jul 2015 Jeg har umiddelbart svært ved at se, hun skulle kunne gå på equilac uden alm. foder ved siden af. Jeg kender ikke glyx mash, men er det nok til at kunne fede hende op på? Jeg synes ikke det lyder af meget. Det er kun prisen er lyder af meget smiley

• #7   14. jul 2015 De har ændret på anbefalingerne kan jeg se, men tænker du netop kan give Naturmüslien sammen med mashen f.eks, så er du udeover problemet med foderautomat smiley
    Glyx er en super mash, som både kan fede op, men uden at tilføre en røvfuld stivelse og sukker, den bruger jeg selv til min slanke DV dreng der går jagter, bare et par uger med det tilført daglig fodring, så må jeg stoppe igen, da den feder så godt smiley

Du skal ikke kigge på mængden, men indholdet af disse produkter... smiley

• #8   14. jul 2015 Det ser ud til de kun sælger glyx mash i 5 kg spande, hvor jeg vil skulle købe det hvis det er.. Det bliver jeg nok hurtigt træt af, ligesom det også er dyrere end hvis jeg kunne købe i større mængder... Jeg kan se, man ogå kan få det i 15 kg sække..
    Natur müesli kan man vist godt få i pilleform, men sidst jeg undersøgte det, havde de ikke denne udgave hvor jeg køber foder.

- der er ingen, der siger det skal være nemt smiley

• #9   14. jul 2015 Hahaha nej det smiley
    Men forhandlere af Hippolyt kan tage det hjem du skal bruge, det er en del af aftalen for at være forhandler, så du skal såmænd bare ringe derhen og bede dem bestille det hjem til dig smiley

• #10   14. jul 2015 Min erfaring med at bestille foder på den måde (ved pågældende sted) er ikke ret god, så må nok indrømme at jeg er lidt pessimistisk lige på det område. Jeg ville jo helst bruge noget, som ikke kræver at jeg skal bestille i god tid i forvejen.. Mon ikke vi alle kender til, at selvom man altid har styr på den slags, så kan det bare smutte alligevel smiley

• #11   14. jul 2015 Jo bestemt smiley
    Men hvor i landet er du? Tænker der må være andre forhandlere i din nærhed smiley
    Nu kender jeg ikke det sted du henter foder normalt, men i min optik er det bare at tydeliggøre at du skal bruge "det og det" og ca "så og så meget" om måneden, så det er deres opgave som forhandler at have det hjemme....
    Jeg er altid meget optimistisk overfor nye forhandlere jeg bruger, og det er ok de ikke lige har det hjemme jeg skal bruge, men har jeg først handlet der en gang, og forklaret mit behov, forventer jeg også de selv sørger for at have det hjemme jeg skal bruge smiley

• #12   14. jul 2015 Jeg ville til at starte med sørge for at få hende dækket godt ind med proteiner, op til 300 g soyaskrå og op til 1 kg lucerne kan du sagtens give om dagen til en hoppe producerer mælk.
    Jeg syntes godt nok at det er en stor mængde majsflager, hvad med at give mikroniserede (poppede) majs i stedet - det er meget lettere fordøjeligt og fylder ikke i lige så meget i maven, da hun skal have mindre af det for at indtage samme energi mængde - hvilket ville give plads til at indtage mere stråfoder.
    Er høet fra i år? Tidligt høstet, af fin kvalitet? Du har brug for at få en masse energi i hende uden at hun skal spise mere, så ikke noget med for groft hø.

• #13   14. jul 2015 Kan tilføje at min store (175 cm ~ 600 kg) DV hoppe med føl ved siden (3 uger på torsdag), får
    1,5 kg hel havre
    0.9 kg valset byg
    150 g soyaskrå
    300 g lucerne
    Samt vitaminer og mineraler fra Salvana (omkr. 200 g)
    Dertil kommer al den hø hun vil spise ~ 15 kg dagligt, vi har desværre ikke så meget græs som jeg kunne tænke mig

Hun ser rigtig godt ud, men er også forholdsvis let at fodre på normalt - så længe hun får wrap/hø ad libitum

• #14   14. jul 2015 Min første tanke gik også på at give byg, men alligevel er jeg lidt tilbageholden. Jeg har aldrig givet byg før.
    Høet hun får er slået i år. Hun er godt nok vant til at få wrap, men grundet årstiden er det ikke nogen mulighed PT.

Hoppen er 90 % araber og har fået føl efter BH Zee Me Blue, så der er selvfølgelig ingen tvivl om at føllet tager på hende.

Majsflagerne er foreslået af foderkonsulent, så derfor er det dem hun PT får. Hun skal kåres i oktober, så jeg vil helst ikke at hun taber sig mere.. Alle gode råd er kærkomne smiley

• #15   14. jul 2015 Lige umiddelbart vil jeg sige mere protein. Lakterende hopper har et enormt proteinbehov. Sojaskrå er en rigtig god kilde. Lucerne også, men det fylder meget.

Har du analyse på høet?

• #16   14. jul 2015 Vi fik en hoppe ind af døren igennem dyrlægen da den ikke kunne holde huld og var utrolig afmagret. Hun fik utroligt kraftigt hø ad libitum, masser af byg, havre og sojaskrå plus kraft 90. Efter nogle måneder var hun rigtig flot igen.. Dog ville jeg personligt ikke fodre med så meget stivelse og sukker som hun fik. Så jeg ville vælge her at lytte til Jeanette H. Og få fat på noget fra St.Hippolyt.

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#17   14. jul 2015 en hests hul skal ikke holdes via så meget stivelse. .

havre/byg er grundet deres høje indhold af stivelse - som alle snart burde vide - ikke sundt for en hest.

• #18   14. jul 2015 AMT - som du nok kan læse så er det ikke noget jeg personligt anbefaler eller bruger. Men fortalte bare TS om hvad der virket på den hest vi fik ind...

Mvh TT

• #19   14. jul 2015 Hesten taber sig fordi den mangler at blive dækket ind. Da det er en lakterende hoppe er det mest nærliggende at tro på at den mangler protein. At fylde den med stivelse kan ikke erstatte proteinerne.
    Jeg ville holde den på masser af hø, finde et pilleteret foder til lakterende hopper og supplere med soya.
    Korn er en kæmpe kilde til stivelse, ligesom majs. Det omdannes til sukker som ved for stort indtag kan omdannes til fedt, men det er jo som sådan ikke ønskeligt. Det er jo ikke en fed muskelfattig hest du ønsker fremvist. Desuden optager hesten en meget lille procentdel af det korn de indtager fordi det er svært fordøjeligt, så du får ikke ret meget ud af det korn du putter i hesten.
    Du kan overveje at give bukkehornsfrø sammen med foderet. Det hjælper hoppen til at øge mælkemængden, så den ikke forbrænder så meget energi i mælkedannelsen

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#20   14. jul 2015 tt: den var heller ikke til dig smiley

• #21   14. jul 2015 Ok smiley Undskyld smiley

Mvh TT

• #22   14. jul 2015 Tusind tak for de mange forslag der er kommet.

Min hoppe bliver fodret med Regulator Complete og fiberpiller, fordi jeg har/havde et ønske om at fodre så sukker/stivelsesfrit som muligt. Derudover, så skulle Regulator også kunne bruges til drægtige hopper/hopper med føl ved siden. Det har også fungeret super fint for os - dog med undtagelse af da føllet er kommet ud. Det er først her hun har tabt sig, og først nu der reelt har været behov for at gøre noget. Jeg har været i kontakt med foderkonsulent ved Regulator Complete, som har givet sit bud på hvordan jeg kunne ændre fodringen. Men dette har ikke hjulpet. Hoppen har stadig tabt sig smiley

Jeg har valgt at prøve at købe Hippolyt natur müsli i pilleform (grundet foderautomater) og Hippolyt Equilac. I starten får hun tilføjet Horselux Fiberpiller samt majsflager, fordi jeg alligevel har en del af det på lager, som jeg gerne skal have brugt. Derefter vil vi forsøge os med lucerne oveni.

Det giver umiddelbart mening for mig at mene, at hoppen mangler proteiner, men samtidig bliver jeg i tvivl, fordi der i Horslux Fiberpiller er en moderat mængde protein (siger de selv) og min hoppe får 2 kg fiberpiller dagligt.

Mængden af hø kan jeg ikke ændre på, da hun har fri adgang til hø døgnets 24 timer. Vi har testet hvor meget hun spiser ved at veje mængden der bliver lagt ud, og derfor ved vi at hun spiser ca 12-13 kg dagligt

Endnu engang tak for de forskellige input der er kommet, jeg har noteret hvert et forslag, så jeg kan prøve mig frem, hvad der evt. vil være den bedste løsning for lige præcis denne hoppe smiley

• #23   14. jul 2015 Equifirst safegrow og linamix. Hø/wrap adlibitum af god kvalitet. Så vil jeg garentere du ser store fremskridt.
    For mere info skriv PB.

• #25   14. jul 2015 Vi har foderautomater, som giver foder 11 gange i døgnet. Så det med at fodre x antal gange er ikke noget problem for os smiley

• #26   14. jul 2015 Lyder fornuftigt Pia, og husk du gratis kan kontakte Hippolyt hvis du er i tvivl om noget, også i forhold til at supplere med fiberpiller og majs smiley
    De kan om nogen rådgive, især Christina Kryder kan jeg anbefale smiley

Kommentér på:
Forslag til foder

Annonce