1.403 visninger
|
Oprettet:
Forslag til foder {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt bruge lidt forslag til foder, som kan bruges til hoppe med 3 uger gammelt (hingste)føl ved siden. Hoppen har tabt sig en del, siden hun har folet.
Ifølge foderkonsulent skal hun have 9,4 FE pr dag, og vi er blevet foreslået at fodre (ud fra det foder vi i forvejen bruger) således:
500 gram Regulator Complete
2 kg. Horselux fiberpiller
1 kg. majsflager
3 dl. olie
Hø ad libitum. Hun spiser ca. 12-13 kg. hø i døgnet
Men selv på denne fodring taber hun sig, så der skal gøres noget andet.
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 175 Heste: 8 Svar: 1.234
Jeg har selv vundet noget foder fra ham og det er bare så lækkert, og hele stalden dufter af det
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Går ud fra hun også går på græs?
Når du står med en følhoppe der taber sig, er det ikke nok med et vitamintilskud som Regulator og slet ikke kun 500 gram... Jeg ville kigge på Hippolyts Equilac eller Fohlengold... Du kan gratis kontakte Hippolyt og få lagt en foderplan ud fra din hoppes behov, det ville jeg benytte mig af....
okt 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 480
Det er dog første gang jeg prøver med dette foder på følhoppe, men samtidig også første gang jeg får føl på denne (araber)hoppe (154 stg). 12-13 kg hø er meget for hende. Hun kan simpelthen ikke spise mere. Heller ikke før hun begyndte at tabe sig og kun fik halvt så meget foder.
Jeg kender godt til Equilac fra Hippolyt, da jeg før har brugt dette foder sammen med natur müesli. Problemet er vi nu har foderautomater, hvor naturmüeslien ikke kan komme igennem.
sep 2007
Du skal ikke give Naturmüslien sammen med Equilac, det ville være overkill i denne situation... Bare anbefalet mængde af Equilac og så ville jeg give hende et ekstra dagligt måltid med Glyx mash og Linustar, dette ekstra måltid kun indtil hun har taget det på hun skal...
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
okt 2006
sep 2007
Glyx er en super mash, som både kan fede op, men uden at tilføre en røvfuld stivelse og sukker, den bruger jeg selv til min slanke DV dreng der går jagter, bare et par uger med det tilført daglig fodring, så må jeg stoppe igen, da den feder så godt
Du skal ikke kigge på mængden, men indholdet af disse produkter...
okt 2006
Natur müesli kan man vist godt få i pilleform, men sidst jeg undersøgte det, havde de ikke denne udgave hvor jeg køber foder.
- der er ingen, der siger det skal være nemt
sep 2007
Men forhandlere af Hippolyt kan tage det hjem du skal bruge, det er en del af aftalen for at være forhandler, så du skal såmænd bare ringe derhen og bede dem bestille det hjem til dig
okt 2006
sep 2007
Men hvor i landet er du? Tænker der må være andre forhandlere i din nærhed
Nu kender jeg ikke det sted du henter foder normalt, men i min optik er det bare at tydeliggøre at du skal bruge "det og det" og ca "så og så meget" om måneden, så det er deres opgave som forhandler at have det hjemme....
Jeg er altid meget optimistisk overfor nye forhandlere jeg bruger, og det er ok de ikke lige har det hjemme jeg skal bruge, men har jeg først handlet der en gang, og forklaret mit behov, forventer jeg også de selv sørger for at have det hjemme jeg skal bruge
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 201
Jeg syntes godt nok at det er en stor mængde majsflager, hvad med at give mikroniserede (poppede) majs i stedet - det er meget lettere fordøjeligt og fylder ikke i lige så meget i maven, da hun skal have mindre af det for at indtage samme energi mængde - hvilket ville give plads til at indtage mere stråfoder.
Er høet fra i år? Tidligt høstet, af fin kvalitet? Du har brug for at få en masse energi i hende uden at hun skal spise mere, så ikke noget med for groft hø.
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 201
1,5 kg hel havre
0.9 kg valset byg
150 g soyaskrå
300 g lucerne
Samt vitaminer og mineraler fra Salvana (omkr. 200 g)
Dertil kommer al den hø hun vil spise ~ 15 kg dagligt, vi har desværre ikke så meget græs som jeg kunne tænke mig
Hun ser rigtig godt ud, men er også forholdsvis let at fodre på normalt - så længe hun får wrap/hø ad libitum
okt 2006
Høet hun får er slået i år. Hun er godt nok vant til at få wrap, men grundet årstiden er det ikke nogen mulighed PT.
Hoppen er 90 % araber og har fået føl efter BH Zee Me Blue, så der er selvfølgelig ingen tvivl om at føllet tager på hende.
Majsflagerne er foreslået af foderkonsulent, så derfor er det dem hun PT får. Hun skal kåres i oktober, så jeg vil helst ikke at hun taber sig mere.. Alle gode råd er kærkomne
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Har du analyse på høet?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
maj 2007
havre/byg er grundet deres høje indhold af stivelse - som alle snart burde vide - ikke sundt for en hest.
mar 2011
Mvh TT
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
Jeg ville holde den på masser af hø, finde et pilleteret foder til lakterende hopper og supplere med soya.
Korn er en kæmpe kilde til stivelse, ligesom majs. Det omdannes til sukker som ved for stort indtag kan omdannes til fedt, men det er jo som sådan ikke ønskeligt. Det er jo ikke en fed muskelfattig hest du ønsker fremvist. Desuden optager hesten en meget lille procentdel af det korn de indtager fordi det er svært fordøjeligt, så du får ikke ret meget ud af det korn du putter i hesten.
Du kan overveje at give bukkehornsfrø sammen med foderet. Det hjælper hoppen til at øge mælkemængden, så den ikke forbrænder så meget energi i mælkedannelsen
maj 2007
mar 2011
Mvh TT
okt 2006
Min hoppe bliver fodret med Regulator Complete og fiberpiller, fordi jeg har/havde et ønske om at fodre så sukker/stivelsesfrit som muligt. Derudover, så skulle Regulator også kunne bruges til drægtige hopper/hopper med føl ved siden. Det har også fungeret super fint for os - dog med undtagelse af da føllet er kommet ud. Det er først her hun har tabt sig, og først nu der reelt har været behov for at gøre noget. Jeg har været i kontakt med foderkonsulent ved Regulator Complete, som har givet sit bud på hvordan jeg kunne ændre fodringen. Men dette har ikke hjulpet. Hoppen har stadig tabt sig
Jeg har valgt at prøve at købe Hippolyt natur müsli i pilleform (grundet foderautomater) og Hippolyt Equilac. I starten får hun tilføjet Horselux Fiberpiller samt majsflager, fordi jeg alligevel har en del af det på lager, som jeg gerne skal have brugt. Derefter vil vi forsøge os med lucerne oveni.
Det giver umiddelbart mening for mig at mene, at hoppen mangler proteiner, men samtidig bliver jeg i tvivl, fordi der i Horslux Fiberpiller er en moderat mængde protein (siger de selv) og min hoppe får 2 kg fiberpiller dagligt.
Mængden af hø kan jeg ikke ændre på, da hun har fri adgang til hø døgnets 24 timer. Vi har testet hvor meget hun spiser ved at veje mængden der bliver lagt ud, og derfor ved vi at hun spiser ca 12-13 kg dagligt
Endnu engang tak for de forskellige input der er kommet, jeg har noteret hvert et forslag, så jeg kan prøve mig frem, hvad der evt. vil være den bedste løsning for lige præcis denne hoppe
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 63 Heste: 8 Emner: 4 Svar: 186
For mere info skriv PB.
okt 2006
sep 2007
De kan om nogen rådgive, især Christina Kryder kan jeg anbefale
Forslag til foder