{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
599 visninger | Oprettet:

skadet hoppe {{forumTopicSubject}}

hej

Jeg har for 6 uger siden købt en pinto hoppe med grønt pas, altså uden afstamning, til ridebrug, som nu viser sig at være skadet og ikke kan bruges smiley jeg har taget kontakt til sælger som har spurgt om jeg evt vil have hende som alvshoppe (hun er ikke kåret) og hun så sender nogle af pengene retur.

Spørgsmål: hvad skal denne hest koste? hun er 7 år ca 170 i stang lidt grov af bygning.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skadet hoppe
  • #2   8. jul 2015 formodentligt hovsenebenssyndrom. er ikke helt færdigudredt, men halt på begge forben. Sød sød hest ellers , så smadder ærgeligt..

• #3   8. jul 2015 du har 2 års returret hvis dyrlæge kan konstatere skaden har været der længere og skaden ikke er oplyst af sælger. smiley

• #4   8. jul 2015 ja det ved jeg godt og dyrlægen som undersøgte hende sagde a jeg skulle tage kontakt til sælger og nu tilbyder sælger at retunere nogle penge, hvis jeg vil bruge den som avlshoppe... er meget i tvivl om hvad der er klogt her.

• #6   8. jul 2015 den har lave dragter foran og danner ligesom vinger på forben.

• #7   8. jul 2015 Min holdning til emnet er, at hvis hesten døjer med senerne, så vil det ikke være klogt at avle på hende, da hun dels belaster benene under graviditeten og dels kan du risikere at føllene arver generne for dårlige ben fra hoppen.
    Ydermere, når hoppen ikke er kåret, så vil du med stor sandsynlighed ikke komme til at tjene penge på føllene.
    Hun vil bedre egne sig som selskabs- og hyggehest.
    Prisen for hesten kan altid diskuteres. Jo mere man holder af hesten, jo mere er man villig til at give for den.
    En skadet hest vil du altid komme til at bekoste på, da der oftere skal dyrlægetjek, diverse tilskud, etc. for at holde den gående. Hvis den er uridelig, så vil en hesteforsikring enten vælge at få den aflivet og udbetale forsikringssummen, eller lade den gå som foldbums til slagtepris (så vidt jeg husker). For dig har hesten større affektionsværdi, men taler vi kun om handelsværdi, så synes jeg ikke, at du bør give mere end 5000 kr. for den...
    Jeg håber, at I finder en løsning, så sælger ikke skal have den retur, for sådan en hest har stor risiko for at ende som kastebold eller blive udnyttet.
    Held og lykke med det.

• #8   8. jul 2015 Ville råde dig til at returnere hende, og få alle dine penge igen, incl opstaldning og dyrlæge undersøgelse.

Tænker du har købt en "ridehest" fordi du godt vil bruge den, og nu når den ikke har papirer ville jeg personligt ikke vælge at have den som avlshest.

• #9   8. jul 2015 tak for svar smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #10   8. jul 2015 Det egentligt nemt nok, man skal ikke avle på en hest uden papirer..

• #11   8. jul 2015 Er enig med AMT her.. Det er ren pengetilsætning af bruge hende til avl.. Afkommene bliver intet værd, og de koster desværre det samme at avle, som føl med papirer..

Ville sende den retur, da den ikke fungerer til dit købte formål.
    Det er bare en undskyldning for sælger for at undgå at skulle have en hest tilbage som hun risikerer at skulle aflive..

• #12   8. jul 2015 Jeg hade sådan en for en 3 år siden skide sød hest
    Hvor der var konisk betændelse i hoven
    Jeg aflivede den, og tog hele udgift på mig selv
    Men sælger grinede af mig da vi snakkede med ham
    Og det skal skrives jeg ville ikke have heste tilbage da jeg ikke mente sælge var sådan særlig god ved heste, og det ville jeg ikke byde den en gang mere

Og den hade jeg kun haft 2½ mrd.
    Den hade Hollandsk pas uden afstamning = grøn her hjemme
    Jeg var ikke i tvivl så længe.
    held med det hele
    VH
    Annette

• #13   8. jul 2015 Den er uden afstamning der er ingen grund til og avle på den bare fordi den ikke kan rides.. det verdens dårligste grund.

Så send den tilbage og få pengen retur andet er dumt

• #14   8. jul 2015 Ingen afstamning = ingen avlshoppe
    Der er i forvejen så mange føl på markede og pt er der altså ikke rigtigt salg i papirløse føl.
    Syntes du skal levere hoppen tilbage, eller måske forhøre sælger om aflivning istedet for. Alt andet end lige så lider en død hest ikke, men en skadet hest kan ende som kastebold.

• #15   8. jul 2015 Det er desværre sådan at folk tror at alle heste kan blive avlsdyr, hvis de ikke kan rides på.
    Meget er arveligt, ikke alt og i sidste ende har sælger snydt dig.
    Grønt pas og avl er ok, ikke noget der, men er det værd at avle et føl, vil du selv beholde føllet?
    Ville du selv købe et føl hvor moderen døber med begge forben?
    Føllet vil ingen stamtavle få, hvad vil du kunne sælge føllet til? Er prisen nok? Hvilke udgifter er der forbundet med at lave et føl? Og har du tiden og modet til at lave føl, du søgte jo en ridehest!
    Hvis hoppen er grov, hvad gode ting kan hoppe bidrage med til føllet og ikke mindst, hvilken hingst vil du bruge i håbet om at føllet ikke får samme skavanker som hoppen.
    Det korte svar er nej jeg vil ikke bruge den til avl, det er simpelt hen formålsløst i disse tider, hvor man ikke kan sælge sunde og raske heste til det det koster at lave dem, ikke engang med stamtavle og gode linier bag.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #16   8. jul 2015 Altså, der er jo en grund til at man kåre hopper og hingste Før de skal bruges i avlen. netop for at undgå en masse useriøs avl, på hopper og hingste som ikke er værd at avle på.

Kommentér på:
skadet hoppe

Annonce