{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.586 visninger | Oprettet:

Kåring og pas farve {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Min hoppe skal ifoles på mandag, men jeg kom til at tænke på hvad farve pas føllet får hvis moderen er kåret hovedstambogs hoppe i Trakehner og hingsten er kåret i DV (BH Zalabaster)?
Og kan man stille hoppen til ekstreriør kåring med føl ved siden eller skal dette gøres inden?

Hvis føllet får blå pas er det så muligt at kåre hoppen inden den foler så passet bliver rødt i stedet? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kåring og pas farve
  • #1   13. maj 2015 Jeg følger lige med her

• #3   13. maj 2015 Nej føllet får ikke blåt pas - det får et grønt pas, fordi din hoppe ikke er kåret i DV.
    De blå pas har siden 2010 været forbeholdt dyr, der registreres efter heste i bilag til hovedafsnittet - dvs. F-dyr.
    Hvis du vælger at fremstille din hoppe hos DV - så kan dit føl få rødt DV pas.

• #4   13. maj 2015 Men er grønne pas ikke kun forbeholdt blandings heste altså hvor forældrene ikke er kårede? Vores er hoppe er kåret som hovedstambogs hoppe (ved Trakehner avisforsider) og så burde passet vel ikke blive grønt? smiley

• #7   13. maj 2015 Mener bestemt at den ikke får grønt, det har mine to papirløse ponyer.

Hoppen kan kåres både med og uden føllet ved siden. Overvej hvordan den ser ud NU og tænk på hvordan den evt kommer til at se ud efter den har folet. Måske den bliver lidt muskelfattig og lidt for tynd. Overvej nøje hvornår du stiller den til kåring.

• #8   14. maj 2015 Passet bliver grønt, hvis ikke begge forældredyr tilhører samme avlsforbund, da afkommet så vil blive betegnet som en såkaldt crossbreed.
    De blå pas er forbeholdt heste i bilag - altså F2 og F3 i for eks. DV. Tager du en F2 hoppe og en DV kåret hingst - dette kryds vil også få blåt pas.
    Tager du en hoppe fra et andet forbund og krydser med en DV hingst - så får afkommet grønt pas uanset hoppens kåringsstatus.
    Heste i hovedafsnit = røde pas
    Heste i bilag = blå pas
    Alle øvrige = grønt pas

• #9   17. maj 2015 Afkommet får grønt pas.
    Har selv en blanding af connemara og DSP (begge kårede) og afkommet har grønt pas. Det sjove er så at afkommet kan kåres i DSP og så bliver passet rødt smiley

Reglen om at de får grønt pas trådte i kraft i 2011. Havde regnet med blåt pas, men så ændredes reglerne, og jeg endte med et gyseligt grønt pas.

• #10   17. maj 2015 Du kan stille hoppen med føl ved siden hos DV også få føllet røde papire.

ellers er det grønne.. total mærkeligt men sådan er det efter nye regler.

Kommentér på:
Kåring og pas farve

Annonce