Privat avl af sportsheste Privat avl af sportsheste
Kan det egentlig betale sig at avle sin egen kommende dressurstjerne? og har i erfaringer med dette?
Vil udgifterne nogenlunde udligne sig, hvis man vælger at købe en billig avlshoppe og selv avle et føl, frem for at vente fire-fem år på at købe en unghest?
Der er tale om hopper til maks. 20.000 men med allerede bekræftet avlsværdi (ifølge forrige føls resultater).
I må meget gerne fortælle om egne erfaringer og tænke ud af boksen. Man må altså gerne komme med forslag som "hvis du kunne få opstaldningen gratis imod arbejde" og lignende.
Det skal lige siges, at jeg ikke har planer om køb af en avlshoppe, men jeg finder det interessant at se, om det virkelig kan betale sig
mar 2008
Følger: 65 Følgere: 102 Heste: 13 Emner: 6 Svar: 67
fornøjesen ved at avle er en helt anden og skal man ikke se på økonomi så er det bare noget helt fantastisk over at avle og se sit afkom vokse op og blive en dejligt hest der
Hilsen en avler der har avlet i mange år
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
hoppe: 20.000
ifoling, dyrlæge, foder mm. 20.000
opstaldning af føl fra 6 måneder og op til 3 år: 40.000 +-
så det kan meget bedre betale sig at købe et føl/unges hvor man ved at den er skabt med potentiale osv.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.472
Så hellere spare de penge, og købe en unghest, hvor potentialet er åbenlyst, i stedet for at forsøge at avle og stå med en lottokupon, hvor man ikke er sikker på gevinst
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 816
Om man vil lave sit eget føl med papirer skal overvejes nøje.
Har man økonomi til det? Der er pludselig 2 der skal ha dyrlæge, smed, opstaldning.
Har man tid til det? Hvis man har dem opstaldet hjemme, så står man med alt arbejdet, har man dem opstaldet ude, skal man sikre sig at stedet opstalder føl og ungheste, ellers er man ude i at ha heste opstaldet 2 steder.
Har man en bis erfaring med føl, ungheste, tilridning? Ellers skal der også påregnes udgifter til tilridning når hesten er gammel nok.
Hvis man kun vil lave det ene føl, kunne man henvende sig til andre med gode hopper om de kunne være interesseret i at leje deres hoppe ud en sæson. Så slipper man får udgiften til indkøb af hoppen.
apr 2012
Følger: 33 Følgere: 37 Heste: 5 Svar: 182
Pirat avl er i min verden noget af det man helst skal holde sig fra. Kårede dyr har været fremstillet for en kårings kommission , bedømt og afprøvet og det koster penge . Så at der nogle gange er 1000 kr. forskel på en kåret og ikke kåret hingst er fuldstændig til grin ... og usalgsbare afkom er der nok af.
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 625
Flere af jer nævner piratheste - jeg er stødt på ordet før, men kan i ikke lige definere det?
maj 2007
altså at hoppe eller hingst, eller begge for dens sags skyld ikke er kårede. dog forekommer det ofte at hingste bedækket uden en kåring - og dette bør virkelig stoppe
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 625
Men måske lyder jeg dum nu, men hvorfor er dette så slemt? Afkommene bliver måske ikke lige så fine, men til almindelig heste til tur og let ridning bør det vel ikke være noget problem?
maj 2007
det er levende væsner, og man bør gøre sigt for at optimere markedet og heste avl generelt
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Piratafkom koster mindre end heste med røde papirer, og deraf risikerer piratafkom nemmere at blive kastebolde, og få et kummerligt liv via hestehandlere og på rideskoler ect.
MEN jeg er ikke selv bange for at købe en "god grønt pas hest", hellere det end en "ringe rød pas hest"
Men skulle jeg købe en ny plag/et føl, så ville jeg gå efter en med "rødt pas", således at jeg udfra afstamning og avlsforbundet kan se, at dette formentlig om 3 år bliver en god ridehest for mig. Og ville jeg have en hoppe, så ville jeg helt sikkert gå efter en rødt pas hest pga muligheden for senere avl.
Mvh Charlotte
Privat avl af sportsheste