Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Haflinger vs. New Forest? Hjælp
  • #1   10. aug 2014 Den jeg jeg klingede bedst med smiley
    Og så alt efter hvad den skal bruges til -Men synes nu ikke man som sådan skal vælge efter race, da alle heste er forskellige smiley

• #2   10. aug 2014 new forest, da haflinger ikke er så populære på stævnepladsen fordi de ikke kan "gå" de de andre heste/ponyer kan smiley
    undskyld til dem der er til haflinger.
    men der er jo også haflingestævner smiley

• #3   10. aug 2014 new forest ville jeg vælge fordi det er en sports pony og jeg har hestene for konkurrencer og træningen til hverdag ikke bare hygge i skoven som de fleste haflinger er til smiley

• #4   10. aug 2014
    Det kommer an på hvad du skal bruge den til. En haflinger kan fint gå både dressur og spring og er ikke upopulær på en stævneplads.

Så vil egentligt kigge på ponyen, personligheden, uddannelsen mm. og ikke racen.

• #5   10. aug 2014 Okay, tak smiley
    Skal gerne bruges til spring, og gerne kunne blive dygtig.

• #6   10. aug 2014 Hvis du vil bruge den til spring og gerne vil komme langt ville jeg nok også vælge New Forest pony, skal dog også siges jeg intet har imod haflingere:D

Og så kan New Forest stævnerne KLART anbefales! smiley Super hyggelige!

• #7   10. aug 2014 Generelt tror jeg man kommer længere med en new forest smiley

Dog ville jeg til hver en tid vælge en haflinger, og havde der været haflinger i 175 cm. så havde jeg mig muligvis også sådan en smiley Dog ville jeg have af den ældre type, jeg elsker typer som disser, hvor der rent faktisk er noget hest på, jeg er ikke meget for de spinkle der smiley

• #8   10. aug 2014 Helt klart New Forest! Elsker min basse smiley

• #9   10. aug 2014 Hvor er folk dog fordomsfulde.
    En Haflinger kan sagtens gå pænt. Der er mange som rider alle LA programmer uden problemer. Det er rytteren der sætter begrænsningerne. Dog skal man kigge på den mere lette type til dressur og spring, da den tunge type egner sig bedre til kørsel.

Hvis jeg var dig ville jeg tage ud og prøve flere forskellige ponyer indenfor begge racer. Racen har sjældent særlig meget at sige om den enkle hest, udover udseendet. smiley

• #10   10. aug 2014 Hvorfor lige disse racer? smiley

• #11   10. aug 2014 Fordi jeg helst skal 'have' en pony som jeg kan starte racestævner på, efter jeg er 16 smiley

• #12   10. aug 2014 Ja okay, men bare siden det lige var disse racer smiley
    I forhold til racestævner ville jeg vælge en Haflinger, da de holder mange fede stævner smiley Og ellers NF smiley

• #13   10. aug 2014 Haflinger, gerne efter Winterling smiley

Min store passion er haflingeren, den fås i flere afskygninger end I kan forestille jer.. Der findes de gamle tunge på 138 cm og de nye adrætte på 155 cm

Vi har denne hoppe, hun er efter Winterling og 149 cm

profilbillede
  • #14   10. aug 2014 Der er desuden Haflinger DM i den kommende weekend oppe i Nordjylland smiley

Jeg har udlukkende gode erfaringer med racen!

profilbillede
  • #15   10. aug 2014 Og hvem siger haflingere ikke kan gå..?

http://www.hestegalleri.dk/galleri/144812-haflinger_anna
    Se forbi Hanne og Anna.. Anna går Kür smiley

På haflingeren er der også mulighed for race EM (eks. næste år)

• #16   11. aug 2014 Hvem siger at en haflinger i upopulære på en stævneplads? Undskyld mig.
    En haflinger kan ligeså meget som en hver anden hest! Det er bare ryttere som skal være koncentreret nok og ville kunne få den vist frem.
    Nu ejer jeg selv en, som typisk ville blive fed, hvis jeg ikke holdte hende i form, hvis hun ikke fik det rigtige foder osv.. Så det er noget pjat!

Ida, jeg synes du skal prøve begge racer, men du kender også godt min mening. Vælge en haflinger. Der findes så mange fine nu, på markedspladsen og kan sagtens hive i lidt kontakter smiley

• #17   11. aug 2014 Jeg ville vælge New forest.. Nok mest fordi jeg er vokset op med racen (min mor har avlet) og selv er den lykkelige ejer af verdens skønneste NF hoppe :b

Dog vil jeg også sige at new forest ponyen sammen med sportsponyen er den mest brugte konkurrence pony, da de har enormt mange kvaliteter og eg super godt temperament der gør dem utroligt samarbejdsvillige smiley

I øvrigt har mm brugt NF til at forædle DSP, for at holde sportsponyen i toppen smiley

• #18   11. aug 2014 Ja som så mange andre skriver så prøv begge racer og læs lidt om de to forbund og mulighedder.

Og ja så vil jeg bare vise endnu en Haflinger som gør det godt i sporten:

http://da-dk.facebook.com/pages/Haflinger-hingst-Wi-Waldi-Wican/630383096988710

• #19   11. aug 2014 Nille - hvilke to forbund henviser du til?

• #20   11. aug 2014 Hende her kunne evt. være et godt bud http://www.hestegalleri.dk/galleri/281137-tyroler_haflinger_hoya_af_elghuset - hun er helsøster til vores Hortensia bare 3 år

• #21   11. aug 2014 Camilla de to racers sports forbund.

• #22   11. aug 2014 Hvis du køber haflinger så sørg for at den er 100% renavl og ikke har fremmedblod i sig..

Hvis du tager kontakt til HSDK så skal du ikke tale med Sussie.. Hellere finde deres facebook side og spørge folket.. jeg giver ikke en **** for Sussies ord..

• #23   11. aug 2014 Camilla det er ikke særlig pænt at udlevere andre på den måde med din personlige holdning, og det giver da også et dårligt indtryk til nye.

• #25   11. aug 2014 Hvis det er spring du satser på, så tror jeg altså du kommer længst med en adræt lille New Forest. Nu ved jeg godt, at der også findes adrætte haflingere, så det er ikke for at træde nogen over tæerne smiley men det er nu engang det, jeg tror man vil komme længst med, hvis man satser på springstævner. Men tag da ud og prøv flere forskellige heste fra begge racer, så du selv får en følelse af, hvad du bedst kan lide at arbejde med smiley

• #27   11. aug 2014 Jeg ville til enhver tid vælge en New Forest, men jeg er nok også lidt farvet da jeg er ret vild med den race smiley
    Haflinger holder mange racestævner ja, men det gør new forest faktisk også. Jeg tror bare ofte man støder på haflingers. Kig evt på hjemmesiden: www.newforestponyer.dk
    Der kan du finde meget info om ponyerne og også om hvornår de holder stævner smiley
    Desuden er der jo altid mulighed for at tage på dyrskuer osv med alle renracede heste smiley

Mht til om haflingere også kan gå spring og dressur, så kan de helt sikkert. Jeg har set mange dygtige heste. Men de bliver ikke avlet til det i samme stil som New forest gør, og derfor er det nok mere undtagelsen end reglen at man se dem på toppen. Haflinger avles til andre formål end new forest, og det er der intet galt i. Men når du går efter en decideret springhest, ville jeg vælge en let new forest pony smiley

• #28   11. aug 2014 Ballonfisken > Hvad ved du om haflingeravl? smiley

• #29   11. aug 2014 Hold da op hvor er du spydig Camilla. Jeg gider ikke engang spilde min tid på det..

• #30   11. aug 2014 Spydig? Det er et reelt spørgsmål? Jeg gætter på du ikke ved noget om det, som du reagerer der.. så lad venligst være med at udtale dig, om noget du intet aner om.

- Jeg sidder heller ikke og gør mig klog på NF og deres avl, for jeg kender ikke til det.

Haflingeren derimod ved jeg en del om og har 17 års erfaring med racen - VIA et stutteri bl.a.

• #31   11. aug 2014 Ja, jeg synes du er spydig.
    Jeg har aldrig sagt jeg intet aner om racen - jeg har sagt jeg ikke gider spilde min tid på dig. Jeg har aldrig set dig i en diskussion hvor det ikke pludselig går hen og bliver personligt, og det gider jeg helt ærligt ikke spilde tid på. Så derfor vælger jeg at lade være med at svare på dit spørgsmål.

• #32   11. aug 2014 Jeg er bedøvende græsk-katolsk..
    Hvis du ved noget om racen burde du kunne svare - derfor må man gå ud fra at du ikke kender til racen og avlsmål smiley

• #33   11. aug 2014 Ballonfisken - Ikke avlet til det? Jeg kender da flere haflinger avlere som avler haflinger højere og spinklere, så de nemlig kan komme ud og vise sig på en stævneplads! Og en haflinger kan ligeså meget som en hver anden hest! Det synes jeg nemlig rigtig mange haflingere beviser nu!

• #35   11. aug 2014 Nanna det er klart da haflingeren i de fleste tilfælde bliver brugt til skovtur osv.. Og de der starter stævner rider ofte klubstævner.. Men hvis man vil og kan - så kan de snildt komme til at gå på det plan..

Men desværre hører vi stadig at folk mener det er en lille fed køre/hyggehest.. det er bare ikke tilfældet.

Som sagt så rider Hanne Bosack på højt plan med Anna.. men det kræver at man arbejder for det - som med alle andre racer..

Det er ikke fordi hestene ikke kan, det er bare fordi de ryttere der vil ride på det niveau ikke vælger de heste smiley

• #37   11. aug 2014 http://www.youtube.com/watch?v=rcuCjPOBTbg

• #38   11. aug 2014 http://www.youtube.com/watch?v=apHIrHHUAFg

• #39   11. aug 2014 Det er en smagssag.. jeg tror ikke det bliver nemmere/sværere af hvilken race man vælger.

Dog er det nok nemmere at finde en NF der går høj ponydressur.. smiley

• #40   11. aug 2014 Jeg ville også vælge haflingeren til en hver tid. Ejer selv 8 skønne af dem smiley
    Der er mange dygtige haflingere i sporten. Både dressur og spring. Det er en meget alsidig pony/hest.

Kender ikke New Forest, så dem vil jeg ikke udtale mig om.

• #41   11. aug 2014 Det er uden tvivl to dejlige racer.
    Jeg ville vælge haflingeren - som jeg også var så heldig, at mine forældre dengang gjorde for mig smiley Vi kiggede både på haflingere og new forest ponyer dengang, men ingen tvivl om, at sindet bare var fantastisk på de haflingere vi kiggede på og hurtigt røg tanken om andre racer væk.
    En stor potion af haflinger hestene bærer rundt på voksne ryttere - og det lyder som om, at du ønsker en pony du kan have længe. Jeg synes sjældent man ser voksne mennesker ride rundt på new forester, hvorfor aner jeg intet om.

Min haflinger springer fantastisk og eeelsker det. Jeg har bare ikke muligheden for at træne det, da vi ikke har en bane og spring, så derfor kommer vi ikke ud på stævne pladserne og viser os frem smiley

Haflingeren har de seneste år haft en ret vild udvikling og der er kommet så mange dygtige haflingere. Desværre holder mange bare fast i den gamle fordom om, at de er tunge og stadig avlet til at gå for vogn.

Begge racer er lækre, så ud og prøv en masse forskellige heste. INGEN er ens smiley

• #42   11. aug 2014 Som lille drømte jeg om New Forest smiley Og havde jeg nok af penge og plads ville jeg valgt den til min datter da jeg nok er for stor. MEN: Jeg har altid sagt det og mener det at jeg som mor har et ansvar for de heste der kommer ind af døren. Så hvis min datter skal have en pony en dag bliver det en pony jeg kan ride hvis hun ikke gider ridningen mere smiley Så hos os bliver der nok en Haflinger over en New Forest. smiley Dog den sporty type smiley

Mvh TT

• #43   11. aug 2014 Nanna, jeg har da set rigtig mange haflinger til C stævne, som både har startet LB,LA og MB!
    På min egen har jeg selv startet to MB på hende, hvor den ene vandt vi, på HESTEPLAN som gik i en LB (MB for pony) smiley Så jeg mener bestemt at en haflinger kan ligeså meget som en new forest.

• #44   11. aug 2014 En haflinger som har gået på landsplan, bare lige for at sige at en haflinger kan!
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/25566-haflinger_nanok

• #46   11. aug 2014 Ej, nu må folk altså lige lade være med at få ondt i numsen over at deres yndlingsrace ikke hitter hos alle. Personligt ville jeg være ligeglad med, om jeg skulle have en haflinger eller en NF, men nu skal vi huske på, at TS gerne vil starte større springstævner. Så kan man sige nok så meget om at hesten er hvad man gør den til og at det kun kommer an på rytteren, men fakta er nu altså, at der er større chance for at TS kan starte højere springklasser med en New Forest smiley

• #47   11. aug 2014 Fünke, så er det godt at vi alle har hver vores mening. Jeg vil mene at hun kan komme ligeså langt med en haflinger, som hun kan med en new forest.

• #48   11. aug 2014 Jamen hun kan sikkert også komme langt på den rette haflinger, jeg mente bare at jeg tror at sandsynligheden for at nå langt inden for springning er højst, hvis hun satser på NF smiley

• #49   11. aug 2014 Fünke > der er vist nogen der læser hvad man VIL læse smiley
    Der står bare at den gerne må kunne blive dygtig. - det kan begge racer.
    Der står ikke at hun vil starte DM/EM/VM (måske race DM/EM) nogen steder.

Og det er da pisse træls at have en race der ALTID er dumme uvidende kommentarer om! - At have haflinger er som at have "muskelhunde" - folk snakker mere end de har forstand til!

• #50   11. aug 2014 Det mener jeg så ikke. Jeg mener at der er lige så stor sandsynlighed for at komme langt på en haflinger.

• #51   11. aug 2014 Jeg tolkede det i hvert fald som om, at hun gerne ville nå rimelig langt, det var bestemt ikke for at være stædig smiley Jamen helt klart, det er træls at have fordomme imod en bestemt race, men det synes jeg nu ikke jeg har oplevet, at nogle her i tråden har udtrykt? Man skal også passe på, at man ikke bliver alt for oversensitiv ift. kommentarer om racen, man skal jo også kunne rumme, at andre folk simpelthen bare går rundt med andre meninger, også selvom der er flere eksemplarer på, at den pågældende race kan klare sig godt smiley

• #52   11. aug 2014 Problemet er bare at ideen om den fede trækhest er indgroet.. og det er rigtig synd, når det faktisk er en rigtig fin og alsidig hest.
    De findes stadig i en meget sporty (se evt hende jeg har lagt billeder op af) og en lidt tungere model - og så den gamle, som er en rigtig turkrikke..

Vi har oplevet med Hortensia (hende på billederne) at folk slet ikke troede hun var haflinger o.O

Men jeg tror du har ret i at det er nemmere at finde en NF - der er jo 3-4 gange så mange af dem i forhold til haflingerne..

Så har vi det bare fedt med bjergheste - vi har f.eks. 2 stk der er inviteret til verdensudstilling i østrig næste år, da dommerne mente at DET var kvalitet og vi MÅTTE bare ifole dem begge - men ingen af delene bliver nok aktuelt, da det er dyrt, vi ikke har plads og der ikke er salg i dem..

profilbillede
  • #53   11. aug 2014
    Jeg tror de fleste er klar over at hverken fx fjordheste eller haflingere er fede trækheste længere.

Jeg har også en svaghed for fjordheste - men ligemeget hvor sporty de efterhånden er blevet avlet så kan de bare ikke altid hamle op med heste avlet til formålet helt konkret.

I dressur bedømmes gangarter og der kan en Fjordhest fx ikke hamle op med gangarterne på en varmblod med lækkert sving og gummibold gang. Laust Halsnæs er en lækker en og har god gang for en fjordhest - men er stadig ikke på niveau med en godt avlet varmblod.
    Hvor ponyerne så - uanset race - skal hamle op med de godt gående heste er på stabilitet og et godt program med gode øvelser.

Så derfor vælger de dressurryttere der vil langt sjældent en fjordhest eller haflinger - fordi de ikke har hele pakken. Havde de den gode gang, så var de bestemt også et oplagt valg. Også er de jo også tit ponyhøjde eller ret lille hest.

På springfronten mangler jeg stadig og se heste der kan følge med hvor det er mere end en håndfuld. Jeg har set både fjordheste og haflingere springe højt på enkelt spring - men ikke en hel bane ad gangen og der er foreskel.
    De springer LC-LB men så er det jeg ikke ser flere af dem.

Og det er netop igen fordi at de ryttere der vil mere ikke lige vælger de racer - de vælger nogle sikre valg de ved er avlet til det og kan.

Så selvom man er vild med en race og synes den er køn som jeg synes fjordhesten er, så er der intet galt i og erkende begrænsningerne. Det er ikke en varmblodshest eller en Dansk Sportspony.

• #54   12. aug 2014 Jeg ville vælge en haflinger, for det er da vildt fedt at have en hest, som der ikke er en million af smiley
    Jeg har selv lige købt en, da jeg er vild med deres smukke udseende og fordi, de tit er lidt mere fremadgående end en fjordhest, som jeg har to af. Jeg har valgt en, der er lidt bred, da det ikke skal se forkert ud til en voksenrytter.

• #55   12. aug 2014 Krikken, jeg er fuldstændig uenig i at man ikke har set haflinger springe over lb højder. Amina har fx. startet MB og Nanok i sin tid har været med på landsplan. Så jeg kan ikke se det.
    Derimod er de andres gang nok bedre, men jeg vil stadig vælge en haflinger, træne den op og tage røven på alle de andre.
    Min fx. blev vurderet til at hun aldrig ville kunne nå noget, men i dag, har vi sprunget La-Mb baner på c plan for pony og op til lb for hesteplan, men ja. hver sin smag, af heste ejer smiley

• #57   12. aug 2014 Tak for alle svarene!!
    Jeg er kommet frem til at jeg gerne vil prøve begge slags (hvis tiden kommer) og se derefter smiley

Men må indrømme at jeg godt ville prøve at arbejde med en haflinger og opleve hvad de kan, og hvad man kan lære dem!
    Og så er de også ret lækre smiley

Intet ondt om new forest - synes også de er vildt søde, men minder måske om andre med farver osv smiley

• #58   12. aug 2014
    At du kan nævne to igennem en længere periode er jo ikke noget der dutter ;o).
    Det er stadig ikke fordi jeg har noget imod haflingere, de har bare oddsene imod sig.

• #59   12. aug 2014 Er det til mig? For ellers er jeg ikke med på havd du mener? smiley

• #60   12. aug 2014
    Hov nej det var til Anna :o)

• #61   12. aug 2014 Når okay, var heller ikke lige med smiley

• #62   12. aug 2014 Jeg synes dit argument om at du vil prøve dem fordi du vil vise de kan er fint nok, men det med farvere synes jeg ikke holder helt. Du kan sagtens få en New forest med samme farve som en haflinger, så mere specielle er de altså ikke smiley
    Selvfølgelig er de ens i farven alle sammen, men det er ikke fordi disse farver ikke findes andre steder.

• #63   12. aug 2014 Krikken, det var bare lige dem jeg kunne finde på... Altså Wivaldi Wican klare sig også udmærket og Hanne og Anna...
    Jeg synes det er at dømme en bog på omslaget, men det er så også bare min mening...
    Jeg kan nævne mange fine haflinger, som opnår fine resultater, synd at de så bare ikke kommer der hvor du kommer..

• #64   12. aug 2014
    Det er stadig ikke fordi jeg dømmer bogen på omslaget. Folk der vil noget med musikken går bare uden om heste der ikke direkte er avlet til formålet og har alle odds med sig, sådan er det bare hvis man er realistisk.

• #65   12. aug 2014 Nu har jeg både haft en newforest blanding og har nu en Haflinger: Ice... Jeg kan lide begge racer og hvis jeg var dig ville og tage ud og prøve lidt forskellige som andre brugere også skriver smiley det er den enkelte pony du skal se på og ikke racen smiley min haffer er hvertfald ikke en typisk doven skovturs Haflinger som mange beskriver dem men derimod meget gåpåmod og er villig til at arbejde som jeg ved en newforest også er smiley så prøv dig frem smiley måske bliver du overrasket over forskellen på de forskellige og ikke racen.. smiley mvh stefanie
    . Du er velkommen til at kigge forbi min profil smiley

• #66   13. aug 2014 Hvis det er springningen du vil længst med, så vil jeg helt klart anbefale en New Forrest. Det er trods alt en sports pony smiley Der er sikkert også rigtigt mange super gode Haflinger, men til lige præcis spring, så tror jeg bare det er en New forrest du vil komme længst med smiley

• #67   13. aug 2014 Gamle var meget spring glad, desværre var han bange for fyld, så jeg opgav ham lidt (han er min mors og havde min egen pony også).

Han har sprunget en låge (ca 120 cm), bare sådan, han stod foran den, satte af og landede på den anden side smiley

profilbillede
  • #68   13. aug 2014 Gamle

profilbillede
  • #69   13. aug 2014 HELT KLART NEW FOREST! smiley
    Det er bare verdens sødeste og bedste pony! smiley

• #70   14. aug 2014 Jeg ville klart vælge new forest ponyen. Det en super dejlig race og en lækker pony med en masse kvaliteter. Og så simpelthen fordi racen haflinger absolut ikke siger mig noget smiley

• #71   14. aug 2014 En gang haflinger, altid haflinger!

Valgte min haflinger udfra hvad jeg skulle bruge ham til.

Han kan gå MB øvelserne og er en skat i skoven og på stranden..

Så haflinger kan ligeså meget som en new forrest.

En dygtig rytter kan få noget godt ud af alle racer

• #72   14. aug 2014 Hende med Ponykræet > ej så smutter man ind for at kigge haflinger og så er der ikke nogen smiley skuffet!

• #73   14. aug 2014 En haflinger, helt klart smiley
    Kan du beholde til langt efter dine pony år, og er dejlig alsidig smiley

• #74   15. aug 2014 Jeg vil tager ud og prøve de forskellige.
    Jeg kan lide både new forest og haflinger.
    Du kan finde eksempler for begge racer der ikke dur til spring og eksempler der springer på toppen. Men hvis du satser på at komme til top i springningen så vil farve,race eller køn vel næppe betyde så meget???

• #75   16. aug 2014 Camilla: jeg har ikke lige fået taget mig sammen tip at få lagt ham herind endnu smiley

• #76   17. aug 2014 Ville til hver en tid vælge en haflinger.
    Jeg har det indtryk, at haflingeren har stærkere knogler og avlet til at kunne tåle at blive brugt.

Desuden, da jeg red haflinger, startede jeg DSP championat. LA** og MB* - Jeg vandt over "sportsponyerne"! smiley Samt lå i toppen af dem der havde kvalificeret sig til finalen i Ikast.

Kommentér på:
Haflinger vs. New Forest? Hjælp

Annonce