548 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Hingstekåring i psa Hingstekåring i psa

Hej

Jeg har lige fået kvitteringen for indberetning af mit palominofarvet hingsteføl. Og der står, at han bliver registeret under LU og dermed får grønt pas.
Mor er palominofarvet og kåret i DH i psa og far er OX 'er og kåret i dsp og står på dsp's hingsteliste.
Morens afstamning er godkendt af dsp, så hun kan kåres i dsp i hovedstambogen. Så det bliver til næste år. Og hendes afkom får rød dsp pas.
Mit spørgsmål går på om han vil kunne kåres i psa med det grønne pas, hvis hans mor ikke bliver kåret i dsp. Der er ikke søgt bedækningstilladelse, til brug af denne dsp hingst. Da jeg ikke ville kunne få den , da hingsten er skimmel.
Tænker, at det ikke kan lade sig gøre. Men vil gerne ha' det bekræftet. Da det er lidt kringlet regler i psa.
Afkommet opfylder 1 kåret led og 3 godkendte led, som psa forlanger, men han har grønt pas , indtil mor bliver kåret i dsp.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hingstekåring i psa
  • #1   4. aug 2014 Ja, der er nu 68 pers. som har kigget på dette indlæg. Men ikke en, har skrevet noget. Måske fordi i ikke ved noget om det eller så var i bare nysgerrige.
    Måske noget helt tredje???

• #2   4. aug 2014 Hvorfor har den fået grønne papire.. hvis både mor og far er kåret i et forbund burde han få blå papire..

• #3   4. aug 2014 Jeg har snakket med Pernille fra viden centret i dag. Hun "sager", at han får grøn Lu pas, når hans forældre er kåret i hvert sit forbund.
    Hvornår eller hvordan det blå pas fremtræder, ved jeg så ikke lige. Er det så når begge forældre er kåret i samme forening og afkommet et i forregister.
    Så han kan hverken reg. i psa eller dsp, huuummmm. Men under LU. What the fuck. Forviret, måske bare en lille smule.

• #4   4. aug 2014 Sys altid det har heddet blå pas nå begge forældre er kåret men i hver deres forbund.. Men jah hedder LU men plejer så og være Blåt pas..

Men nej hvis han få grønt pas tror jeg bestemt ikke du kan få ham kåret.. Men det kan vel også være han skimler.? medmindre du har fået ham tjekket for dette

• #5   4. aug 2014 Men altså det ret nemt skriv ind til PSA og hør dem ad men grønt pas også ville kåre og det en hingst det hænger desværre næsten aldrig sammen..

• #6   4. aug 2014 Jeg tror ikke på, at han skimler. Men er selvfølgelig ikke 100% sikker. Han hedder Suna's Golden Safir og kan ses på min profil.

• #7   4. aug 2014 Har godt kigge ham.. Men nogle skimler sent så kan jo ske.. Men det jo ikke sikkert =)

Men jah jeg ville skrive til PSA hvis jeg var dig =) Jeg plejer og få hurtigt svar.. skal selv kåre min hoppe i år og mit hingsteføl til følbedømmelse

• #8   4. aug 2014 Jeg har 2 føl mere efter samme hingst. Den ene efter palomino mor. Og hun er født rød og skimler. Den anden hoppe er smokey cream og hendes føl er født palomino og skimler. Men ham her, viser ikke tegn på, at han skimler. Vil ikke bruge penge på en farvetest. Da det snart ville kunne ses, hvis han skimler.
    Men jeg kan vil altid stille ham til følskue i psa.
    Der er tros alt 2 år til, hvis vi snakker kåring i psa.
    Men regner med, at få hans mor kåret i dsp, til næste år. Hvis hun vel og mærke holder ponymål.
    Jeg har også luret din basse, haha. Han ser fin ud.

• #9   4. aug 2014 Jah jeg ved ikke heeelt hvordan reglerne er i PSA så meget med det.. Men ville skrive til dem de kan nok give dig svar

Haha okey =) tak er også glad for ham..

• #10   4. aug 2014 Tidligere hed det sig at blå pas var når far og mor var fra hvert deres forbund, eller når blot far var avlsgodkendt. Og grønne dem uden afstamning.

I dag er blå pas til forregisterdyr mens de grønne er til blandinger samt dem uden afstamning smiley

Men skriv til PSA og forhør dig smiley Dog vil jeg tro de kræver en farvetest uanset hvad, hvis de altså vil/kan kåre ham smiley Held og lykke.

• #11   4. aug 2014 Tak, for svar Camilla og Nanna.
    Nanna. Det var også det jeg tænke, som du skriver.

• #12   4. aug 2014 De nye pasregler trådte i kraft i 2012 mener jeg, og den største ændring er netop, at heste med fuld afstamning får grønne pas selvom begge forældre er kårede, hvis de er kåret i hver deres forbund.

Jeg har selv en to-års efter en connemarahoppe og en dsp hingst. Han har grønt pas, men ville kunne kåres i dsp som hingst og få rødt pas, hvis han havde kvaliteten til det.

Mon ikke det samme gælder for PSA hvis han vel og mærke beholder farven.

• #13   4. aug 2014 Mette

Det kræver, at hoppen kåres i dsp. Så får han rød dsp pas. Ellers vil han ikke kunne kåres i dsp.

Skal din hoppe i kåres i dsp, for at din kan kåres. Det er jo ikke helt samme regler for psa, som er et farveforbund.

Jeg har skrevet til psa.

• #14   4. aug 2014 I mit tilfælde anerkender dsp hoppens connemaraafstamning, så nej jeg behøver ikke kåre hoppen i dsp.

Det burde heller ikke være nødvendigt i dit tilfælde, men jeg kender ikke psa godt nok til at vide det.

Opdaterer du ikke herinde, når du ved mere?

• #15   5. aug 2014 Ja, dsp anderkender hendes afstamning. Men ikke hendes psa kåring. Så hvis hun ikke kåres så vil hendes afkom komme i F1. Da dsp har en positivliste, som jeg ikke, har helt på plads, i min rustne hukommelse.
    Jeg opdaterer gerne, når jeg har fået svar fra psa.

• #17   5. aug 2014 Det er han ikke. Hvor har du fra, at han er part bred???

• #18   13. aug 2014 Mulle. Har du overhovet læst mit indlæg. Siden du skriver part bred smiley

Kommentér på:
Hingstekåring i psa

Annonce