Registrering og pasfarve? {{forumTopicSubject}}
Hvis økonomien bliver (og forbliver) til det indenfor de næste par år, har jeg planer om at ifole min hoppe. Hun er heldigvis "kun" 7, så der er et par år at løbe på mht. at få en økonomi der er god og stabil nok til dette.
Nogle vil så her spørge om hvorfor jeg ikke bare stiller spørgsmålet dér, men nu er det lige nu jeg tænker på det, og nu kommer det til at nage mig indtil jeg kender svaret
Min hoppe er registreret DV med rødt pas. Hun er IKKE kåret, om hun bliver det ved jeg ikke endnu. Hun har afstamning til kåring i hovedregistret, men hun er ikke høj nok til at blive kåret andet end DS alligevel.
Hvis og såfremt hun bliver bedækket med en hingst, der er godkendt til avl i DV (og med stamtavle, for ikke at gøre det mere rodet end det er), kan føllet da registreres i DV? Og hvilken farve pas ville det få?
Pasfarven betyder ikke det store, da føllet ville blive avlet til mit eget brug, da jeg gerne vil have en ridehest efter min egen hoppe, når hun ikke kan mere - muligvis i en "tidlig" alder grundet rygproblemer. (dyrlæge har sagt god for bedækning mht hendes ryg, såfremt hun bliver bedækket af en hingst med en længere ryg) Men derfor ville jeg da gerne vide det alligevel, om ikke andet bare for at blive klogere på emnet.
Når jeg sidder og prøver at finde ud af det selv, kludrer jeg rundt i det og får forvirret mig selv endnu mere, så derfor spørger jeg.
Og et bonus-spørgsmål, hvis der er nogle rigtig kloge avls-mennesker derude:
Min hoppe er som tidligere nævnt ikke særlig høj. Hun ligger på 155-157, og er jo derfor en lille bitte hest. Hendes mor var 160 og hendes far er 172-173. Hvad er chancen for, at hun avler stort? Hendes halvsøskende på fars side ligger mellem 165-173, af dem jeg har kunne finde frem til.
Jeg er ikke selv så stor, så jeg ville være ked at af sætte en 170+ hingst på hende, for at få en hest på ca 165, og hun så viser sig at avle stort. Jeg vil nødig selv ende med en hest på 170+, når jeg ikke er højere end 160.
Jeg håber at nogen kan hjælpe mig, og at det ikke blev alt for kludret.
aug 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 740
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Jeg gør det lige rigtig kringlet, da der er MEGET jeg gerne vil have styr på, og har svært ved at finde ved en søgning.
aug 2006
Blå pas: Heste i bilag i et EU-anerkendt avlsforbund. Logoreglerne er som for bordeaux omslag.
Sorte pas: Heste født ind i hovedafsnittet i et EU-anerkendt avlsforbund, hvor faderen ikke er avlsgodkendt. Udstedes efter afstamningskontrol.
Lysegrønne pas: Alle andre heste.
jun 2008
aug 2006
Hvis det var mig, ville jeg vente med at få hende kåret, til der evt. kom føl. Bliver det en hingst, er der alligevel ikke noget fornuft i at få et rødt pas, og bliver det en okay hoppe, kan hun kåres til den tid.
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
Men du burde få hende kåret, så har du også lidt at gå efter. Du kan jo bruge karakterne til at rette dig lidt efter, når du skal finde en hingst og du får bedømt din hoppe.
Det er ikke en superdyr affære, men det koster lidt.
apr 2004
Følger: 87 Følgere: 105 Heste: 13 Emner: 21 Svar: 435
Jeg ville i dit tilfælde rådføre mig med hoppens avler!
Men ærligt talt, så er det rent ud sagt ikke pengene værd at ifole hende, hvis ikke du ønsker at stille hende til kåring enten med eller uden føllet ved siden.
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.059
Hvordan kan det ikke være pengene værd, hvis hun blot ønsker sig en afløser, når hoppen engang ikke længere skal være ridehest? (-:
feb 2009
jun 2008
feb 2009
apr 2004
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.059
Det kan du, og Maria, have helt ret i, men hvis man skal tage sådanne forbehold hele tiden med alt i livet, så er ingenting "pengene værd". Det er intentionen og planen, også må man handle udfra den. Selvfølgelig er det ikke til at vide, hvad fremtiden bringer, og der er ingenting man kan vide sig sikker på. Alting behøver heller ikke blive målt i kroner og øre - om så afkommet må foræres væk, kan det jo stadig være pengene værd. Man bliver trods alt en oplevelse rigere (-:
apr 2004
Det synes jeg er synd!
jun 2008
Jeg oprettede dog ikke emnet for at høre hvad andre folk mente jeg skulle gøre, blot for at få på det rene hvordan det ser ud med pas og registrering i forbund.
Som tidligere skrevet er det slet ikke sikkert, at hun ender med at få føl - hvem ved, måske når hun at gå bort inden økonomien er til det, måske når hun at blive for gammel. Og så er den jo ikke længere end, at så er et føl bare no-go.
Registrering og pasfarve?