{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

To forskellige avlsforbund mødes? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Hvordan registrerer man at heste fra forskellige avlsforbund får et føl sammen? Altså hingsten er avlsgodkendt i haflingerforbundet, og hoppen er kåret i araber og DSP forbundet.
Må man lave et føl denne vej?
Kan føllet få rødt pas?
Hvad siger de forskellige forbund og forbundsmennesker til denne krydsning?
Hvad vil du som "medlem" af haflinger-, araber- eller DSP- forbundet sige til dette?
Er du for eller imod dette?

- Jeg håber sådan, at der sidder nogle derude med nogle gode svar til mig, alt er velkommen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  To forskellige avlsforbund mødes?
  • #1   31. maj 2014
    Ikke med rødt pas så vidt jeg ved nej.

Så skal føllet kåret i DSP, da jeg ikke vil mene det kan kåres ind i araber.

Haflinger tager ikke andre ind end heste med rødt pas/tavle - ingen blandninger, samme med araber og DSP er er forbund så der kan du kåre en hest ind i også u den tavle, bare den lever op til deres standarder.

• #2   31. maj 2014 Det er jeg helt med på, men jeg mener, om hvordan man registrerer at det er fra de to forbund? Altså om det er muligt at få rødt pas fra starten af, eller om det første er senere hen?

• #3   31. maj 2014
    Du kan ikke få et rødt pas på føllet så vidt jeg husker, da hesten ikke er "ren" og forældrene ikke kåret i samme forbund - hesten kan ikke kåres i noget andet end DSP og der vil den ikke få rødt af og blive kåret ind i.

" Røde/bordeaux pas: Heste i hovedafsnittet i et EU-anerkendt avlsforbund. Såfremt begge forældre er kårede/godkendt til avl i forbundet er avlsforbundets logo angivet på forsiden af passet. Alternativt angives neutralt logo

Blå pas: Heste i bilag i et EU-anerkendt avlsforbund. Logoreglerne er som for bordeaux omslag.

Sorte pas: Heste født ind i hovedafsnittet i et EU-anerkendt avlsforbund, hvor faderen ikke er avlsgodkendt. Udstedes efter afstamningskontrol.

Lysegrønne pas: Alle andre heste. "

• #4   31. maj 2014 Min egen hoppe er halv DV og halv araber og fik først rødt pas da hun blev kåret sportsaraber så svar er klart nej, føllet kan ikke få rødt pas fra starten smiley

• #6   31. maj 2014 Anja: Passet er bestemt ikke ligegyldig hvis hesten skal sælges efterfølgende! Det har meget stor betydning for prisen af hesten, især hvis det er en hoppe.

• #7   31. maj 2014 Anja, det kommer jo an på om man ønsker at avle eller ride, hvis man "blot" vil ride er farven på passet knap så vigtig men vil man der i mod avle er der jo flere der vil købe en hest med rødt pas end grønt pas, da du jo så ikke vil kunne få føllet kåret. smiley

Min egen har rødt pas og er en utrolig god dressurhest, min søsters har et grønt pas og springer utrolig godt, farven på passet er som sagt ikke vigtigt hvis du vil ride men er der imod meget vigtigt hvis du vil avle smiley

• #9   31. maj 2014 Så vidt jeg kan læse mig til, vil hesten kunne kåres ind i DSP, hvis det bliver en hoppe, men kun i forregisteret. http://www.sportspony.dk/files/manager/documents/avlsplanen%20(012014).pdf se side 7 nederst.
    Jeg ville passe på med den nævnte blanding alt efter hvor spinkel hoppen er. Det ender ikke altid særlig godt at sætte en tungere race på en mere spinkel. Har set for mange store tunge kroppe på små spinkle ben til selv at ville turde den blanding (hvis altså hoppen er spinkel og fin i det).

• #10   31. maj 2014 Uden at være sikker så tror jeg aldrig føllet vil kunne få et rødt pas. Hvis den bliver en hingst så kan den helt sikkert ikke komme i noget avlsforbund. Hvis den bliver en hoppe kan den måske kåres i F1 i DSP, hvis den lever op til DSP's krav, hvilket jo ikke er sikkert når den er halv haflinger. Jeg er ikke sikker på at en F1 kårring udløser et rødt hestepas, jeg har i hvert fald engang set en F1 kårret DSP og den havde blå pas.
    Hvis det er så vigtigt at få et rødt pas, hvor så ikke vælge en DSP hingst?

• #11   31. maj 2014 Sig: Hvad mener du helt nøjagtigt med det? Altså at hoppen muligvis ikke kan holde til det eller hvordan? Hoppen er spinkel, men hingsten er næsten lige så spinkel, aldrig har jeg set så sporty en haflinger :-).

• #12   31. maj 2014 Ja, dem jeg kender, som er endt ud med tung krop på spinkle ben, har haft en tendens til at få gigt i en tidlig alder. Kroppen skal jo helst passe til benene. Så gode, robuste ben til en tung krop. Og da det er svært at spå resultatet af avl af to så forskellige typer heste, så er det et sats, der enten kan gå godt eller skidt. Og jeg har set det gå begge veje. Der er det lidt mere forudsigeligt, hvilken slags føl man får, hvis man smider to heste af samme type sammen end to vidt forskellige typer.

Det er i hvert fald noget du skal overveje inden du taget beslutningen smiley

• #14   1. jun 2014 Den vil ikke blive anerkendt i HADK.
    Den vil hellere ikke blive anerkendt i DSP, da de ikke anerkender haflinger.

Så nej, hesten kan ikke få rødt pas. Måske sort?

Men det er noget fis at sige afkommet ikke bliver "ordenligt". Nede i Tyskland/Italien/Østrig har de haflinger som hedder "Edelblut" haflinger eller noget i den stil. Deri er der fremmedblod(ox blod). HADK og Tyroleren tager ikke fremmedblod ind i avlsforbundene.

• #16   2. jun 2014 Det er heller ikke en blanding jeg ville anbefale. Du vil "male dig selv op i et hjørne" hvad angår avlsmæssige muligheder, idet Haflingerne ikke godtager andre racer, og de færres andre forbund godtager indkrydsning med Haflingere.
    Føllet vil få grønt pas.

Registrering af blandingen sker ganske automatisk, når du bruger en avlsgodkendt hingst.
    Hingsteholder indberetter bedækningen, og når du indberetter folingen, udstedes passet.

• #17   2. jun 2014 Jeg kender nu en der har lavet denne kombi og ponyen er både super flot at kigge på, fin til både dressur og spring smiley

• #18   2. jun 2014 Her er så et eksempel på det forbudte kryds smiley

Han er 148, 6 år, mor er haflinger, far Ox araber.
    Han springer super godt, går flot dressur og er ALDRIG syg.

profilbillede
  • #19   2. jun 2014 Sikke dog en fin pony! Flot flot farve! smiley

• #20   2. jun 2014 Et billede mere smiley

profilbillede
  • #21   2. jun 2014 Og som model - hvilket vel ikke er i orden ifølge dem som synes denne krydsning burde forbydes smiley

profilbillede
  • #22   2. jun 2014 Jeg forventer dog en rød hest med lys man og hale, hvid blis og gerne hvide ben. Det er mit lille håb :-).

• #23   2. jun 2014 Det har jo intet at gøre med, at vi synes krydsningen bør forbydes. I hvert fald ikke mine kommentarer. Det handler om, at jeg har set krydsninger, som absolut ikke er endt heldigt. Så som jeg skriver, nogle gange går det godt, andre gange ikke. Og er man villig til at tage det sats? Det er i hvert fald noget man skal tænke over.

• #24   2. jun 2014 Jeg har tænkt meget over det, og jeg er kommet frem til at enten bliver det en kanon eller en fiasko, og den chance er jeg villig til at tage.

• #25   2. jun 2014 Må man spørge hvilken hingst du har valgt? smiley

• #26   2. jun 2014 Smukke Aswad Al Walad, som også er herinde.

• #27   2. jun 2014 Det var nu til rideahorse hæhæ smiley

• #28   5. jun 2014 Haha smiley sorry

Kommentér på:
To forskellige avlsforbund mødes?

Annonce