Stereotypi- Hjælp! min hest vandrer {{forumTopicSubject}}
Vi har her for et par uger siden taget vores heste hjem på stald og det er nok meget heldigt med den storm der har været, men det har ført til et problem..
Jeg købte her i sommerferien en hest, som jeg er rigtig glad for i starten da hun var kommet hjem stod hun ganske pænt og roligt i boksen, men hun er her på det seneste begyndt at vandre i boksen. Det gør mig trist at se på det, da jeg selvfølgelig ikke ønsker min hest skal have det sådan..
Jeg er lige nu igang med grunduddannelsen til dyrepasser og på min skole har vi to næsebjørne, som også lider af stereotyp adfærd, i form af vandring og rulning. Min lærer har fortalt at der ikke er meget at gøre, da det kommer af at de ikke kan udleve deres naturlige adfærd, men vi kan dog distrahere dem, hvis vi ser dem gøre det.
Nu kommer så mit spørgsmål.. Er der virkelig ikke andet at gøre ?
Hun får hø i hønet hele tiden og har en bold med lakrids hængende, men hun vandrer hele tiden! Hun har desværre ikke mulighed for at være ude fra morgen til aften, men kun i 4-5 timer dagligt.. Jeg forsøger dog at arrangere så hun kan komme mere ud, men det er ikke sikkert det kan lade sig gøre..
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.705
Jeg ville, hvis jeg var dig, gøre en stor indsats for at den kunne komme mere på fold!
jan 2007
Følger: 42 Følgere: 42 Heste: 6 Emner: 318 Svar: 1.270
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Selvom det er svært at se pga dæknet, så ane jeg, at din hest er noget tynd, hvilket jo også kan være et symptom på stress/mistrivsel.
Et andet miljø må være vejen frem
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Tror også at en lødrift vil være løsningen her. Eller i hvert fald som minimum mere fold.
Din lærer har jo allerede givet dig svaret på hvad der er galt. det kommer af at de ikke kan udleve deres naturlige adfærd. Det problem kan du jo godt løse, i hvert fald tilnærmelsesvist i en løsdrift fx.
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 508
Jeg har overvejet at få sat noget op så hun kan gå fra boks til fold og tilbage igen om natten, men det vil nok blive problematisk
apr 2011
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Har selv haft en hest som i perioder vandrede i boksen.. hun var på fold fra morgen til aften og det kunne holdes nede hvis hun havde noget at give sig til i boksen, altså masser af hø i småmasket hønet fx..
det kom dog altid igen når der var uro i stalden, fx hvis der kom en ny hest i flokken eller lignende..
Men alt i alt havde hun det altid bedst udendørs hvor der var plads, og mad
jul 2007
Følger: 134 Følgere: 159 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 2.374
aug 2005
Følger: 70 Følgere: 44 Heste: 6 Emner: 7 Svar: 43
Hun står på fold i alle døgnets lyse timer sammen med 5 andre, bliver fodret med opblødte fiberpiller fra Horselux + lucerne + multivit, derudover får hun ca. 10 kg hø i slowfeeder og altid skiftende, da hun nogen gange vil spise det ene andre gange det andet. Vi prøver at beskæftige hende hele tiden, når hun er inde, så derudover får hun også mange gulerødder. Hun bliver redet ca. 3-4 gange i ugen. Hun har på ingen måde vist tegn på stereotypi efter hun er kommet i en mere rolig stald, hvor tingene foregår på hestens præmisser. Hun står i en meget lys stald med god udluftning. Hun kan være en smule urolig, når jeg er i stalden og vrinsker hele tiden, hvis hun ikke får opmærksom, men hun væver ikke mere og kan nu sagtens klare, at der er mennesker og uro i stalden, da hende der lejer stalden altid har hendes hund med der spiller med bold og det har ingen effekt på min pony, hun opdager det slet ikke. Jeg tror på, at man kan redde enhver misforstående adfærd, for det kommer af en grund !! Vi har dog været heldige, at få bugt med det tidligt, da hun ikke er mere end 4 år og først startede på det i december 2012 og sluttede med det juni 2013. Men da jeg fik hende hjem, har jeg prøvet ALT for at stoppe det, men det er jo meget forskelligt fra dyr til dyr, hvordan de skal ''kureres''
Håber du finder din løsning, så din hest igen kan blive set på, som en ''rask'' hest
En hest boksvandrer ikke altid kun i boksen, de kan også gøre det på folden, det ses f.eks. ved at de kan være meget hegnsøgende og går tæt langs hegnet frem og tilbage, så det er ikke altid løsdrift eller mere fold der påvirker, men at hesten skal aktiveres i hovedet både psykisk og fysisk, den skal tænke og bruge sig selv noget mere hver dag
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 449
Tror jeg nu også du ved
men alfa omega er foldtid foldtid foldtid...
apr 2011
aug 2005
Følger: 70 Følgere: 44 Heste: 6 Emner: 7 Svar: 43
Hun er ikke den typiske lege-type, da hun ikke vil blive beskidt
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
Stereotypi- Hjælp! min hest vandrer