902 visninger
|
Oprettet:
OL, Hyperflektion ? {{forumTopicSubject}}
Har i set den her video på youtube det jo sygt hun skulle ikke have vundet noget !;-)
http://m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D3refcSYM_V4%26feature%3Dshare&feature=share&v=3refcSYM_V4&gl=US
Hyperflektion? FEI har seriøst et forklaringsproblem!?
feb 2010
Følger: 112 Følgere: 101 Heste: 4 Emner: 257 Svar: 1.040
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
FEI burde forbydes.. Om det så kostede vores ride ''sport''... Og ja. Nogle folk bliver sikkert sure over dette, men fatter simpelthen ikke underholdning bliver sat over hestene...
feb 2010
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 60 Svar: 317
feb 2010
mar 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 381
feb 2010
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 703
Løgne og voldelige overgreb på dyr, er hvad vores topsport består af. Føj :-S
maj 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 356
Syntes ærligt talt heller ikke at hendes program var 88% værd;-)
maj 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 356
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Du kan presse en rytter til at yde en højere indsats, men hvis hesten ikke er med på det så får du den ikke til at yde de sidste 10%.
Derfor kan denne træningsform ikke være tvang.. Ikke mere end alle andre træningsformer.
Og jeg må nok sige at jeg syntes i kaste jeres øjne på de mange pony/heste der går rundt om i landet, på rideskoler, hjemme ved uerfarne/uvidende ejere som aldrig bliver redet så de bruger ryggen ordenlig, hvis sadler er købt i en discount butik, som lever af halm, hø og lidt havre, og hvor smeden sjældent kigger forbi.
jeg ved ikke hvilke heste der har det værst..
feb 2010
feb 2010
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
mar 2007
De heste der var med til OL var stort set alle over 10 år.. Hvis din ridning ødelægger hesten så holder den ikke i 10 år..
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Men, men, men... Jeg er akademisk rytter og rider derfor efter hestens primisser, da jeg også gerne vil have en psykisk stærk hest, med et forhold og tillid mellem hest og rytter. Jeg ville ikke kunne have andre former for "forhold" til min hest - slet ikke min nykøbte unghest! Jeg føler man i sidste ende kommer aller længst med sådan en hest inden for alting
Men giver dig stadig helt ret - det kan jeg ikke komme udenom.
mar 2007
maj 2012
Det der foregår i toppen, er vel ikke mere okay, fordi der foregår andre slemme ting i bunden. Toprytterne er offentlige personer, forbilleder - DE AF ALLE burde da behandle deres dyr ordentligt, på alle punkter mulige!
feb 2010
Søg det inde på youtube
maj 2012
Var forsvaret ikke at Rollkür skulle være så godt for ryggen?
mar 2007
Du kan jo ikke tage hvilken som helst hest og træne den op til et OL. Det er en speciel type hest der skal til for at gå de konkurrencer.
Hvis en konkurrence hest virkelig led under træning så var den nok ikke særlig nem at sadle op og håndtere fra jorden før træning.
Og jeg mener stadig at det er mere synd for de heste der går med næsen i sky og kun bliver passet af uvidende personer.
aug 2008
Om det skader kan man jo lave undersøgelser for og imod til evig tid. Men vi kan jo kigge på os mennesker. Vi har ikke godt af at være i en unaturlig stilling i for lang tid af gangen. Fx bare det at sidde på en stol ofte og i lang tid, kan skade os og give os men. Men derfor kan vi godt klare det en time af gangen uden det Har nogen efterfølgende betydning. Altdette skal også tages i betragtning af det enkelte individ, om hvor længe man kan holde til det!
Efter min mening er det fuldstændig det samme med heste!
mar 2007
nov 2008
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 282
At påstå at dette er den eneste måde at nå til tops på, er enden meget naivt, eller også er man bare ikke særlig godt informeret.
Om hesten bliver "tvunget" til at gå i denne holdning, eller det er for en let tøjle, fordi hesten har lært, at dette er det eneste tidspunkt den ikke bliver flået rundt i munden (hvilket der sjællent er tilfældet det er), så lukker denne form for overbøjelighed af nakken, for hestens vejrtrækning. Tror ikke hesten gør dette af egen fri vilje..... Vi kommer alle til at "hive" vores heste ind under lod, men måske i et par sekunder, her er der tale om lange seancer, hvor hesten tvinges til at gå i en unaturlig holdning, uden at få den fornødne luft/ilt. det kan ALDRIG blive acceptabelt. så vil jeg skide på hvor højt et plan vi er på.
Med hensyn til de "almindelige heste", er det heller ikek okay der, men desværre er dette det de unge ryttere lærer, fordi deres idol gør det, og det er blevet en meget "almindelig" træningsform. Det er jo også smart ik, for hesten vil helt aftomatisk søge frem af, for at få lukket op for luften, når tøjlen slippes, så er det bare et lille tag i tøjlen, så har du en hest, der ligner en der går i holdning... Og dette belønnes. FØJ siger jeg bare.... Ud over det, skal hesten også lige døje med et alt for stramt næsebånd, som ikke har andet formål end at holde hestens mund lukket, som den åbner pga smerter, fra det påkrævede bid.
Jeg synes det er sørgeligt at hestesporten er end her, og det er jo ikke kun i dressur, det er i alt konkurence. Også i "så kalde HMS stævner", kan man se overgreb på hesten bag facaden, for at få ris, ros og anerkendelse fra omverdenen.
Og så er der lige det her med de skide bid, hvorfor er det nødvendig med SÅ meget massiv kontakt til bidet????? Alt i alt synes jeg det er væmmeligt at se på konkurenceridning gennerelt
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Modsiger du ikke lidt dig selv? o.O
''Jeg er akademisk rytter og rider derfor efter hestens primisser, da jeg også gerne vil have en psykisk stærk hest, med et forhold og tillid mellem hest og rytter."
Men hvis du træner på hestens præmisser, hvor fa'en er det så, du ser logikken i LDR/rollkur?
nov 2010
Selvfølgelig er det tvang. Og selvfølgelig har hesten en chance for at sige fra. Men når den prøver, så bliver den jo bare snoret mere og mere ind, og der bliver ikke lyttet til den!
Det er jo ikke det, det handler om. Rytterne her, dropper jo ikke en hest, fordi den 'siger fra'. De forstærker bare deres tvangsredskaber!
Så sikke en åndssvag holdning at have. De har netop intet valg i længden.
nov 2008
Men jeg synes egentlig at du er sej, at du tør at stå frem med din holdning, da alle andre gør det i smug (mærkeligt nok ikke).
maj 2012
Men så er der de "små" tegn - der egentlig er ganske tydelige, hvis man sætter sig lidt ind i adfærd og kropssprog. Hos pressede heste/heste i smerte, ses ofte følgende; pisken med halen, udspilede næsebor, stramme eller hvidt åbne øjne, stramme læber eller stereotyp adfærd som flappende læber, åben mund og overspændte muskler. Noget der går igen hos alle rollkür-redne heste og generelt mange heste i topdressur. Men hesten kan præstere på trods af denne konflikadfærd og ridtet belønnes med høje procenter, selvom hesten ser alt andet end afslappet ud.
aug 2008
Så nej, modsiger slet ikke mig selv, så har du ikke læst mit indlæg ordentligt
mar 2007
Det er muligt du syntes det er tvang. Men så er alt træning med hesten tvang! Hvis du kunne spørge din hest hvad den helst ville hvad tror du så svaret ville være??
Men vi bliver aldrig enige om disse træningsmetoder og det er der sådan set heller ikke grund til.
jeg sidder ikke og kalder dine metoder for dumme og åndsvage. Dem må du bruge som du vil..
Jeg bliver bare sur når folks skal hænges ud som dyremishandlere og de rene babarer fordi der sidder nogle piger på et hestesite som ikke er enige i toprytternes ræningsmetoder! Metoder som de i bund og grund ikke aner noget som helst om og ryttere og heste som de heller ikke ved noget om.
Og så skal du ikke kalde mine holdninger for åndsvage!
Hvis dine metoder er så meget bedre hvorfor var du så ikke på startlisten til OL?
maj 2012
mar 2007
nov 2010
Så bare fordi man er toprytter - så har man ret i alt og ved alt, er det dét du siger?
Jeg er ikke med til OL af flere grunde
Hvis en hest havde et valg imellem at blive redet med LDR og så frem-og ned med samling bagfra, så jeg tror helt sikkert, at hesten ville vælge den sidste løsning. Det kan godt være det tager flere år at opnå en 'flot' ridning udefra, men tilgengæld så kan jeg godt være stolt af mit arbejde
Jeg giver min hest et valg. Han kan sige fra, men når han gør det, er det altid mig selv, jeg skal kigge på. Forlanger jeg for meget af ham? Så må vi gå tilbage i historien, og begynde derfra, hvor jeg missede noget og forlange lidt mindre af ham.
Dét hedder god hesteforståelse.
nov 2008
Når det er sagt, så har du faktisk til dels ret i en påstand. Alt træning er tvang på en eller anden måde. For hesten gør de ting vi beder den om, fordi vi har lært dem, at de kun slipper for den negative forstærkning, når den gør det vi beder den om. Og i en læringsproces, kan dette godt virke voldsomt, og stressende på hesten. Det samme gælder Rollkur, problematikken er bare, at selv om hesten gør hvad der bliver sagt, fortsætter rytteren med at hive i bidet. Hesten får IKKE lov til at slippe for den negative påvirkning, og derved bliver det tvang, eller indlært håbløshed.
Men vi kan jo diskutere dette fra nu af, og til solen holder op med at brænde.... Jeg mener stadig det er dyremishandling at pakke hesten så meget sammen, at dens vejrtrækning bliver besværet, og derefter bede den om at lave fysisk hårde øvelser, og det er lige meget hvor højt et plan det er på. Du mener så at have viden nok til at være tinghænger af dette, men hvor er dine faks, HVORFOR er det en god træningsmetode, hvad gør den godt for? Hvis du kan komme med noget videnskabeligt belæg for, at dette er den bedste måde at træne en hest op på, jamen BRING IT ON..... Ellers er du jo SELV en af "de piger på et hesteforum" der bare skyder med påstande, som hun faktisk ikke har noget forstand på......
aug 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hun skulle heller ikke have vundet noget med den tøjle kontakt hun red rundt med inde på banen.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 353
Nå jeg sidder og ser ol og høre på hvad kommentatoren siger synes jeg næsten det er flovt når han taler om takt og bæring og rygsving, for det er der stort set ikke nogen af disse heste der har, de spjætter bare med forbene og har ikke bagparten ordentlig med, de kan nærmest ikke bære sig selv igennem en piaffe, og bruger i hvert fald slet ikke ryggen korrekt (i forhold til deres anatomi)... Det der forbensspjætteri som vi har så meget af i moderne ridning og som de fleste synes ser vildt godt ud er direkte skadeligt for hesten på sigt....
På dette link kan det ses hvad der sker med hesten når vi beder den gå i den holdning det fleste gør i konkurrence ridningen, og klikker man ind på nogle af de andre billeder ses det hvordan en hest bør gå
http://www.gerdheuschmann.com/bdp-schenkel.html#pose
Og dermed ikke sagt at man ikke må ride dressur fordi det skader hesten, vi kan stadig følge FEI og DRF programmer og regelsæt til hvordan det skal se ud, faktisk bedre end hvad man gør idag, med korrekt ridning kan man netop får en langt bedre taktfasthed mere afspændt hest, løftet ryg og så viddere og stadig udføre de øvelser der er i dagens dressur programmer...
Og jeg syntes det er super fejt af alle jer der siger at i dropper dressur sporten på grund af den gængse indstilling.... Vi kan ikke ændre sporten ved at lade være med at ride, men ved at vise at vi kan det samme som profferne kan nu langt bedre med vores ridestil... Det er den eneste måde man kan gøre en forskel, ellers bliver det aldrig bedre, og hvis dem der rider korrekt aldrig kommer længere end til at ride rundt på egen ridebane uden at ville noget med sin ridning så er det fuldstændig umuligt at ændre holdningen... Jeg har i hvert fald intentioner om at træne min unghest mod at ride 6 års championat og på sigt højere klasser og vil med tiden have ham lært alle de svære øvelser der rides på top plan.... Alt dette vil jeg efter bedste formåen gøre efter alle foreskrifter i anatomisk ridning, så kan de lære det, dem der mener det er nødvendigt at presse hestens snude ind til bringen og få den til at sparke sig selv i snotten samtiddig med at dens bapart hænger en halv meter efter den!!!!!!!!!!
feb 2010
Det er ikke FAIR!!
Fatter ikke at du ikke forstår at det ikke er naturligt og ride sådan..
Det ikke naturligt og ride på dyret men så hver dog SØDE ved det så længe de er så søde ved os!
Heste kan ikke tænke sig til at de vil smide den af når den har gjordt det så mange gange som om det er blevet en vane ! EN MEGET DÅRLIG VANE!!!!
OL, Hyperflektion ?