29. mar 2004 Følger: 108 Følgere: 107 Heste: 9 Emner: 172 Svar: 1.218
Hesteseminar 17-4-12 {{forumTopicSubject}}
Heste er, hvad de spiser!
En hel aften i hestens tegn...
Alle hesteejere ønsker det bedste for deres heste - selvom vi gør alt for, at de trives og forbliver raske viser undersøgelser, at uhyggeligt mange heste lider af sygdomme, som nemt kan blive kroniske og invalidere hesten.
En undersøgelse af 200 heste i Danmark udført af dyrlæge Nanna Luthersson * viste, at 53% af alle undersøgte heste har kliniske mavesår. Mavesår rammer alle heste, uanset alder og arbejdsniveau, og der er ikke nogen på racernes disponering af udvikling af mavesår.
Undersøgelsen viste, at heste, der overvejende får halm som grovfoder, har 4,4 x så stor risiko for udvikling af mavesår - og mere ende 2 gram stivelse pr. kilo hest forøger risikoen for mavesår. Det betyder i princippet, at en 500 kilo hest er i risikozonen, hvis den fodres med mere end 2,4kilo korn.
Konklusionen på ovenstående er, at problemerne opstår, fordi vi holder heste på den måde, som vi gør...
Derfor kan du møde Verterinær Ernærings Terapeut Allan Venzel, som stiller skarpt på, hvordan du med viden om hestens biologiske behov kan skabe et optimalt miljø, hvori din hest faktisk trives...
Seminaret er for alle med hesteinteresse.
Uanset om du bruger din hest til spring, dressur, western ridning, distanceridning eller blot har din hest som en Hest, så vil dette seminar give dig noget med hjem, der vil forandre dit samvær med din hest for altid.
Vores samvær med hesten har ændret sig markant de sidste par årtier og det har hestens ernæring også. Vi er gået mere over til færdig mad, og det betyder, at vi som heste ejere i stigende grad lægger ansvaret for ernæringen af vores firbenede venner i andres varetægt.
Går du rundt med spørgsmål som disse?
- Hvordan fungerer fordøjelsen hos min hest?
- Kan foder hjælpe min hest til en bedre ydeevne?
- Hvad er muk og sommereksem?
- Hvordan kan jeg forebygge mavesår på min hest?
- Er der forskel på hø?
- Kan kolik og fodring hænge sammen?
- Kan jeg være med til at nedsætte risikoen for forfangenhed via fodringen?
Få svar på disse spørgsmål og mange mange flere.
Det praktiske:
Tid og sted: Tirsdag d. 17. april 2012 kl. 18:30 - ca. 22:00
Dyreadfærdsklinikken Fyn v/Pia Graff Kristensen
Birkevej 54, 5690 Tommerup
Tilmelding: På pia@dyreadfaerdsklinikken eller på tlf.: 2869 2992
senest 10. april 2012
Pris: 25,- for Dyreadfærdsklinikkens kunder
50,- for øvrige
Der vil blive serveret kaffe, te og kage.
* data fra studie af dyrlæge Nanna Luthersson, Dyrlæge Magasinet 5, 2007
www.dyreadfaerdsklinikken.dk
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Hesteseminar 17-4-12