{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.946 visninger | Oprettet:

inkompetente dressur dommere... {{forumTopicSubject}}

Vær nu sød at lade være med at generalisere alle dressur dommere, som folk der ikke har et begreb om hvordan man skal bedømme et ridt.

Nogen gange kan det være rigtig svært for os at bedømme, sådan som rytteren mener at han/hun har redet.
Vi har alle forskellige syn på hesten/ponyen, og nogengange kan det altså godt være at "lille Louise" ikke får de procenter, som hun mener at hun har fortjent.

Jeg er enig i, at der NOGENGANGE sidder dommere, som godt kan uddybe deres point given mere end de gør, men lad da være med at gøre ALLE dommere til syndebukke!

Vi er på kursus mindst 2 gange om året og er ude og sidde som bisiddere mindst 2 gange om året også.
Netop på disse kurser, bliver det gennemgået hvordan DRF gerne vil have os til at dømme... nemlig ENS...
Der er endda kommet et nyt tiltag, hvor beridder eleverne skal gennemføre D1 og D2 dommer uddannelserne, netop så vi måske kan få lidt mere samarbejde undervisere og dommere imellem...
DRF gør alt hvad de kan for at få bredden til at blive bedre!

Hvis det skulle ske, at du er utilfreds med hvordan en dommer har dømt dig, så tag en snak med vedkommende... det er det vi er der for!
Jeg er efterhånden ved at være rigtig træt af at læse folks kommentarer om "Åndssvage/inkompetente dommere" under folks profiler...

Jeg ved godt at jeg bare kan lukke øjnene for det, men nu er det bare ved at drive mig til vanvid... vi dressur dommere har SÅDAN et dårligt ry... og vi gør det jo egentlig kun for at hjælpe alle jer stævne ryttere derude...

Det var lige et surt opstød fra mig...
Kom gerne med kommentarer, men hold jeres "svinerier" for jer selv...dette er en debat!

Undskyld det blev lidt langt

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  inkompetente dressur dommere...
  • #1   14. okt 2011 Der er generelt meget generalisering.. Alle skærer over i en og så er det sådan. Det gælder også racer.. Det er sørgeligt..

• #2   14. okt 2011 Rigtig sørgeligt!

• #3   14. okt 2011 Self bebejdes dommerne og dansk rideforbund når man gang på gang i sær i de højere klasser ser heste der ikke er taktfaste eller har korrekt bæring fordi mange åbenbart går mere op i høje benløft end de går op i korrekt bærring af hestens ryg...

• #4   14. okt 2011 Der er så stor mangel på frivillig hjælp rundt om i klubberne til stævner og at være skriver for så mange forskellige klasser og dommere som muligt giver en rigtig god fornemmelse for hvor svært det kan være med ridning som jo er en SUBJEKTIVT dømt idrætsgren.
    Som skriver får man ofte også en god dialog med dommeren om hvorfor der netop dømmes sådan i en øvelse og alt efter dommeren akn man også godt stille give udtryk for hvis man virkelig er meget uenig og få en fin dialog.

Jeg nyder at være ude som skriver og har alene i år skrevet lidt over 600 ekvipager. det giver et rigtig godt indblik og er yderst lærerigt. Jeg giver videre til min datter da jeg ikke selv er stævnerytter.

Eneste bøn jeg har til dommerene derude er uanset hvordan ridtet dømmes så er en kritik med kommentarer et vigtigt arbejdsredskab efter et stævne og sætter ord på de fejl/mangler rytteren måske ikke helt selv er opmærksom på. Så begrund jeres dom og tag ikke hensyn til skriveren - vi er der jo for at skrive *S*
    En kritik med 6-taller hele vejen igennem uden kommentar er lige til skraldespanden.

Ingen dommere = ingen stævner!!

• #5   14. okt 2011 JEG er ved at være godt og grundigt træt af altid at se de samme links til de samme ryttere....GAAAAB!

Det er altid ryttere som helgstrand, Gal, Kyrklund osv, der skal fremvises, kritiseres og udhænges.

Hvorfor kan dem, der har så travlt med at rakke disse ryttere og dommere ned ikke selv komme med noget? Vis, hvad I selv kan, vis hvordan det så skal gøres....Det er så nemt at kritisere, men det er svært at tage seriøst, hvis ikke man selv har et bud på tingene....

Jeg er også dommer - og oplever mange, der faktisk gerne vil ride ved mig smiley Jeg har også altid lagt vægt på at fremme en dialog - altså er du i tvivl, som kom og spørg mig. Og det er der heldigvis flere og flere, der gør...i stedet for at sidde bag skærmen og brokke sig.

Jeg savner, at de der er så kloge og som kritiserer dommere og ryttere selv melder sig - kom da op ad stolen og ud i den virkelige verden og se, hvor svært det faktisk er - det er da for nemt bare at sidde foran skærmen og rakke dem ned, der har mod til at gå ud og gøre et reelt forsøg.

Naturligvis kan en bedømmelse ikke være helt perfekt hver gang - dommeren er faktisk et menneske! Jeg har da også selv som rytter fået en kritik, der ikke helt har svaret til, hvad jeg selv synes om mit ridt. Men langt de fleste gange, så er kritikken og pointene fortjente.

• #7   14. okt 2011 Dejligt indlæg - er selv d2 dommer, og føler nogle gange det er et utaknemmeligt job. Vi er alle mennesker og ser tingene på forskellig vis, jeg kan også kun opfordre rytterne til at komme op til dommerne efter ridtet, hvis ikke de forstår hvorfor de har fået som de har...

• #8   14. okt 2011
    k A - Jeg beklager at jeg de sidste 5år har haft lullet rundt på en fjordhest der ikke kunne starte stævner eller været dressurhest og ikke har ville skifte for at gøre det, beklager dybt smiley
    Men jeg kan da glæde dig med at jeg har fået lagt nogle dressur billeder ind fra min nye part - og regner da med at kunne få lov til at starte stævne på ham når de dukker op igen på stedet.

• #9   14. okt 2011 der mange der ser sig sure på nogle enkelte dommer fremfor spørg dommeren hvad de ku har gjort anderledes.

kender det selv fik afvide min hest burde starte snart la klasser hvor jeg sagde den går som en gang lort pt indtil jeg fik en anden op på ryggen som turde gå til den og bagefter fra jorden ku sige hvad der sku til

• #10   14. okt 2011 Og ja - naturligvis skal en kritik - god som dårlig - altid indeholde mange kommentarer. JEG kommenterer til hver en øvelse, der ikke får et 7-tal. På langt de fleste af mine kritikker, er der kun få tomme kommentar-felter...og mine skrivere ser aldrig nogle af klassens ryttere - de har nemlig travlt smiley

Det er ikke alle dommere, der er lige gode til at kommentere. Men der er fokus på det i vores uddannelse, og der blir bedre og bedre.

• #11   14. okt 2011 Krikken: Det ser vi frem til smiley Ku være dejligt med noget andet end de sædvanlige links.....

• #12   14. okt 2011 Helt fint med sådan et indlæg, nogle dommere er uden tvivl "fair" men de fleste dommere burde jo tage og overveje en del... Den retning som dressuren har taget den dag i dag er uden tvivl "dommernes" skyld - det er jo dommeren der skal give en utaktet hest de lave point. Det er dommeren som skal dømme ned på heste der tvinges i holdning og som ikke får den eftergivende hånd at mærke OSV.
    Hule rygge, smidte brystkasser, gakkede gangarter (hesten takter ikke rent), ryttere i stolesæde osv er noget som dommeren skal se og SKAL dømme ned på. Jeg forstår ikke hvordan en hest med hul ryg og smidt brystkasse som ovenikøbet også takter urent kan få over 50%, det er under al kritik.

• #13   14. okt 2011
    k A - Jamen så smut hellere ind og tag et kig smiley
    Har iøvrigt heller aldrig været sart for at smide noget op med noget jeg kunne lide eller positive ting, de forsvinder åbenbart i mængden af tjah.... Alle indlæg af alle slags smiley

• #14   14. okt 2011 har selv været dommer og skriver, og redet og har haft børn der red.
    Det absolute værste jeg ved er "klub dommere" der dømmer de små trænings stævner og giver formandens barnebarn eller kaserens datter top karakter for et skidt ridt.
    Børnene lære intet andet end at de kommer ned med nakken ved et udenbys stævne.
    Til de støre stævner som skriver har jeg altid lige spurgt dommer - hvis jeg ikke havde skrevet for ham før- om det var ok at vi skrev bemærkninger, for JA for rytter er bemærkningen ofte lige så vigtig som karakter.
    Ja ryttere på høje plan skulle prøve selv at dømme, bare en enkelt gang så de kan se hvad vi egenligt har med at gøre

• #15   14. okt 2011 k A: Og du må da meget undskylde at jeg stoppede med at ride M dressur for 4år siden og skiftede til bidløs. Jeg ved godt det gør mig til en meget dårlig rytter kun at ride M... Men jeg kan altså godt se når en hest ikke går i takt... Og nu snakker jeg Grandprix plan ikke andet. Jeg har aldrig klaget over en dommer -men er du sindsyg jeg har lyst til at kvæle alle internationalt ryttere og dommere. og ja jeg mener alle, for hvad er det for noget de kræver af hestene idag? Heste der er ude af takt og går forkert med ryggen? Pinligt...

• #16   14. okt 2011 Du er så herre sur Krikken smiley Det ved vi alle xD

• #17   14. okt 2011 Krikken: Føler du dig egentlig truffet? Jeg har faktisk ikke skrevet noget til dig :-PJa, jeg har kigget dine dressurbilleder...

Angelika C: Netop sådan nogle som dig er mere end velkomne til at gå ind i dommeruddannelse og komme med ud i den virkelige verden...så tror jeg, der går mange ting op for dig....Jeg vil glæde mig til at se dig, der hvor du kan gøre en forskel (og det er ikke bag din skærm!).

Camilla: Synes du selv, du er en dårlig rytter? For så vidt jeg kan se, er der ingen andre, der skriver det....Hvad tror du det hjælper, at skrive her på HG og rakke folk på "TOP"-plan ned? Intet....Meld dig til dommeruddannelsen, og kom frem i rækkerne - kun der kan du gøre en forskel.....PS: der er altså lige så mange, der har problemer med takten på alle andre niveauer...men skriver "pas på takt" til en islænder, traver eller friser - ja så er du fordomsfuld. Nej, det er kun topryttere, der skal straffes for taktfejl... smiley Og i øvrigt er der jo også mange andre ting end lige takt,d er spiller ind i bedømmelsen...omend tak naturligvis er et væsentligt element.

• #18   14. okt 2011 Angelika C

Lige mine tanker - jeg bliver simpelthen så harm når der står i kritikkerne at næsen skal være placeret let foran lod el. i lodrette plan, der lægges vægt på smidighed, afskub, rummelighed, bæring, utvungen holdning osv. osv.

MEN der gives de bedste point til de der rider modsat - sænket ryg, takter ikke rent, tvungen holdning, stiv, på forparten, bag lod osv.

Når der dømmes modsat af kritikkerne er jeg sku lidt uforstående - heldigvis er der da flere dommere end før der er begyndt at dømme efter hvad kritikkerne angiver smiley

• #19   14. okt 2011 Allt skal "straffes" for taktfejl, men desværre ser du jo gang på gang at de roses for de på de højere planer (og derfor jeg snakker om højt plan) fordi at "Det er jo så SMUKT når en hest laver en øgning hvor forbenene bare skyder afsted imens bagbenene ikke gør så hesten er helt ude af takt"... Yeah...

• #20   14. okt 2011 Team Hjortkjær: Men det er ok og bedre, at fjordhesten, der ikke har det der ligner eftergivenhed og går med en flad strakt hals uden hvælving, der ikke ejer smidighed og ikke kan stilles og bøjes i halsen og som er ved at rykke rytteren ud af sadlen, fordi den pludselig ser en tot græs - at den får en højere karakter?? I øvrigt ofte med slæbende bagben, der end ikke træder op i eget spor og en energi, der kan ligge på et knappenålshoved....Ja nærmest en gående trav uden svævningsmoment (seriøs takfejl!!)....????

• #21   14. okt 2011
    k A - Truffet? Nah, det ord vil jeg ikke bruge smiley
    Nej egentligt ikke. Er bare ret træt af at der skal skydes ned at der altid er negative ting og det kun er top dressur der får prygl osv.
    Samt at man bare skal lukke kaje hvis man ikke har startet MB.

Besides det - jeg tror man kan gøre en forskel ved at skrive om diverse slags ridning herinde på et forum. Man får en debat igang der starter nede på hobbyplan, hvor vi alle kan snakke sammen.
    Har lært en masse af at læse på HN og HG - og jeg ved mange andre har det også. Det kræver slf. bare at man vil tage de "åbne" briller på og se ind ad smiley

• #22   14. okt 2011 Camilla: Se nu at komme igang med odmmeruddannelsen, så du kan komme ud og dømme perfekt smiley Jeg vil glæde mig til at ride hos dig....

• #23   14. okt 2011 Nu er det jo desværre netop uddannelsen der er fucked smiley

• #24   14. okt 2011 Krikken: smiley Ja, jeg tror bestemt man kan lære meget af at læse herinde....Men er det så ikke, hobbyplan og "os" vi skal diskutere?? I stedet for at fokuserer på kun 5 personer i topdressur?? Det er såmænd bare det, jeg efterlyser...Det andet kommer vi jo ingen vegne med...og jeg forstå ikke, hovrfor nogle mennesker gider "dyrke" noget, de tager afstand fra igen og igen...??

• #25   14. okt 2011 KA

Komme ud i den virkelige verden? Du får det jo til at lyde somom jeg gemmer mig bag skærmen og ikke laver andet smiley jeg har skam været tilskuer til mange world cups og tænkt flere gange: "Den hest har ikke fået en eneste karakter over 6, den takter urent, taber bagben i piaffen, går bag lod, sparker ud efter rytterens schenkel, åbner munden, tydeligvis tabt brystkassen - er massivt på forparten og har hul ryg. Flere af disse har fået over 70%.

Bevares - hestene kunne sparke med forbenene, men bagbenene havde de da godtnok glemt eller også var disse blevet spist af rytteren.

Så undskyld, hvad mener du med at komme ud i den virkelige verden? Blive aktiv stævnerytter? Min ene hest er igang med at blive ryttervant og den anden skal jeg igang med igen (grundridningen) efter et halvt år med skader uafbrudt (foldmakker der har givet tæv)
    Hvad mener du? at os som ikke selv rider GP klasser skal tie stille? At vi ikke har ret til at råbe op når ridning sker IMOD hestens præmisser?
    Gns. alderen på heste i DK er 7 år, tænk lige over det.

• #26   14. okt 2011 Camilla: Meld dig!! Så du, der er SÅ klog kan gøre en forskel for alle de mange duuummme dommere smiley

• #27   14. okt 2011 Team Hjortkjær Hjortvald .

Præcis. Og det sker gang på gang, og gang på gang sidder der de der 10(aner ikk lige hvor mange der er på banen) dommere til GP stævnerne og klapper i deres små fødder og heste med hule rygge og tabte brystkasser - hurra.

• #28   14. okt 2011 Der er måske stadig en del "karteldannelse" rundt omkring i landet hos de ældre dommere, men det er jo NETOP derfor der skal nyt blod ind i dommerkorpset og sikre en løbende udvikling inden for sporten. Dommerne er jo med til at sætte fremtidens præg.

Jeg ærger mig da rigtig meget over at jeg ikke selv er rytter på det plan det kræves at blive dommer, for det var et hverv jeg ville udføre med stolthed - selvom frøken Dall nok vil sige jeg er for hård smiley
    TD´er kan jeg heller ikke blive da jeg ikke er rytter.

Men kan kun støtte op omkring dem der faktisk sidder derude i virkeligheden og ofte får prygl for deres arbejde. Der er næsten altid bud efter nye dommere, så til dem der mener de kan bringe sporten så meget nyt og godt - ind i kampen med jer!!

• #29   14. okt 2011 Well nu kunne jeg sige noget meget grimt om dit profil billed og hestens takt på det, (hvilket jo viser hvor god en rytter du er)... Men jeg tier bare pænt stille og bakker ud af samtalen imens jeg antager at du vil bruge 10år på at forsvare dig selv og sige at du er meget sejere end jeg som den dyyyyygtige og kompetente rytter du er ;)...

Der er lige så mange meninger som der er mennesker.

Forsat god aften folkens smiley

• #30   14. okt 2011 k A

Det har jeg ikke skrevet - jeg sådan set ligeglad med om det en fjordhest, anden særlig race, trakhener el. hvad det er for en hest.
    Jeg mener stadig de skal leve op til kritikkerne og vise at der kan leves op til formålet med programmet. Og at dommerne skal dømme efter disse!

En hest der er ved at rykke rytteren ud ad sadlen på banen, for at æde græs, ikke ejer smidighed, og går med slæbende bagben er jo heller ikke en hest der lever op til formålet med kritikkerne - såh syntes ikke den kommentarer så relevant.

• #31   14. okt 2011 Jeg holder med Camilla Stormont.
    Det er så nemt at snakke når man selv har billeder af en hest helt ude af takt...

OG det siger jeg med al kærlighed og en mor der er dressur dommer smiley

• #32   14. okt 2011 Angelika: Jeg mener som dommer - kom ud og prøv at dømme...det er svære end du tror smiley

Altså helt ærligt - hvorfor blir I ved med at skrive det med, at hvis ikke man har redet de og de klasser, så skal man tie stille? Det er da kun jer selv, der siger det....Jeg synes, det er fint at råbe op, hvis man ser noget, der er i mod ens egen overbevisning - men der er ikke ngoet formål i at råbe på i øst, når modtageren står i vest....Altså der er ikke noget formal med at rakke GP ryttere og dommere ned her....Hvis man vil gøre en forskel, så må man melde sig, og komme ud og blande sig for at præge sporten i den retning, man selv mener er rigig.

Og ja, det er skræmmende at heste i gennemsnit kun er 7 år...helt enig!! Det kan der nu være andre årsager til en lige dommere...bla avl, opvækst osv..Jeg ved selv, hvordan det er - jeg har nemlig bidraget til den statistik. Men min brune hest, som blev skånsom redet til som 5 års og redet 3 gange om ugen i 5 måneder, og ja..orker ikke at srkive det hele, men bundlinjen er, at hesten er aflivet kun 6 år gammel grundet kodesenebensbetændelse. Den var i øvrigt meget indfodet, var ikke passet med smed og havde haft en opvækst i boks...hvilket formentlig er årsagen til hans nedsatte holdbarhed.

• #33   14. okt 2011 Jeg er bestemt ikke altid enige med dommerne i hvad der er god ridning og hvad der er dårlig ridning især ikk enår jeg ser dressur på højt plan.
    Til gengæld synes jeg meget ofte, jeg ser fair dommere til mindre stævner, som dømmer efter fordringerne.
    Jeg er ikke selv den store stævnerytter, jeg fik mig dog forvildet til at starte en enklet LD travprogram i sommers på mit meget unge ponydyr. Da jeg fik kritikken var jeg ved at tude af glæde, ikke over karakterene, men over alle de små kommentarer, jeg havde fået med. Karakterene afspejlede et lidt over middel ridt, men kommentarerne var så positive, at jeg fik helt vildt mod på at prøve at starte igen.
    Jeg har set ridt, hvor jeg slet ikke forstod karakteren, men overvejdende synes jeg der bliver dømt ret fair.

• #34   14. okt 2011
    k A - Man må ikke hænge ud så kan desværre ikke linke til folk herinde og om deres ridning smiley
    Nej, syntes ikke man blot skal holde sig til hobbyryttere da jeg vil mene at mange afspejler sig i toppens ridning, tror på den, holder med den og har idoler i den.
    Hobby rytters ridning diskuteres jo også i form af snak om hvordan en hest samles, diverse problemer folk slår op herinde mm.

Dyrker det ikke - har ikke et alterstående der hjemme med et billed af djælen på hvor jeg beder bønner om at det skal gå dem dårligt smiley
    Men jeg er gerne frisk på en debat med en masse indputs med en masse agumenter og jeg er et menneske der ikke kan holde sin mund hvis jeg ser noget jeg bare mener ikke er iorden. smiley

• #35   14. okt 2011 Camilla: Okey. Jeg tror, jeg stopper debatten med dig. Du lægger ord i min mund og det gider jeg ikke bruge tid på. Ha en god aften smiley

Team Hjortkær: Fint, så er vi nemlig helt enige smiley Krav og formål til klassen skal nemlig opfyldes uanset race, højde, farve osv. Jeg synes bare lidt, der blir langt op til at topryttere skal straffes hårdt, mens lille lise og lotte ikke skal. Jeg har nemlig set mange herinde som lille lise, der synes dommeren er en idiot, fordi der er skrevet "Knap tilstrækkelig eftergivenhed" på kritikken....og så blir dommeren fremstillet som fordomsfuld osv....

• #36   14. okt 2011 lige en lille obs
    Den med de 7 år holder ikke i byretten smiley
    Det er en undersøgelse fra forsikringsselskaber som har en gennemsnits alder på de heste som de udbetaler "død" på

• #37   14. okt 2011 KA

Så er vi enige smiley men som jeg har forstået så kræves der at man har startet stævner på et vis niveau for at få en dommeruddannelse, så der falder jeg helt klart fra smiley
    Men engang når hesten kommer så langt, jamen da vil det helt klart være en skide god idé at prøve på at gøre en forskel ved nemlig at blive dressurdommer.

Men må jeg spørge om noget.. jeg har hørt (nogle år siden) at dommere som dømmede på en ikke ønskværdig måde (rideklubbens ejeres børn dømmes for "forkert" ridning) simpelthen ikke blev kaldt ud til at dømme længere. Og at dommere som ikke dømmer efter "moden" bliver "smidt ud" af puljen for GP dressurdommere.
    Er det virkelig stadig sådan så stævnearrangøren selv kontakter de ønskede dressurdommere? Eller hvordan?

• #38   14. okt 2011 Nej det er bestemt ikke nemt at være dommer. Jeg synes det vigtigste som dommer er, at få skrevet krómmentarer til alt (aldrig et 6 tal uden kommentar!) - så kan man være enig eller ej, men ved ihvertfald hvorfor man har fået som man har. Der er ikke noget værre end at modtage en kritik uden kommentarer!

Lizet: Hihi ja, hvis folk synes jeg er hård så... smiley

Line P: Jo det gør jeg:) Hvor kender du hende fra?

• #39   14. okt 2011 Krikken: Se, der er jeg jo ikke enig....jeg synes jo, at hvis man tager afstand fra topdressur og ikke mener, at det er sådan det skal være, hvorfor så blive ved og ved med at se, læse og følge det? Hvorfor så ikke fokusere på det, man selv synes er super og korrekt? Jeg savner bare nogle videoklip af OS - ikke de 5 topdressurryttere. De gange jeg selv har lagt mine videoer frem til diskussion, sker der intet....Jeg synes også en debat er god - altid! Men der skal være et eller andet formål med den...og at rakke GP dommere og ryttere ned igen og igen, ser jeg ikke meget formål i...desværre smiley

• #40   14. okt 2011 Maria Gjerløw: Jeg synes desværre nogen gange det er omvendt. Det er de små stævner, mange får de største slag i hovedet. Og det er som regel dem der har de største nerver. Og som desværre ikke har lyst til at fortsætte med stævner.
    Jeg synes der er en tendens til at hesten allerede skal gå i LA holdning i en LC1. Og sådan som jeg forstår kritikken og programmet, skal hesten søge frem og ned. Ikke gå i holdning som en LA klasse.
    Ingen tvivl om at det er dommeren der sidder med lorten til stævner. Det må være vildt svært. Men jeg synes efterhånden, der stilles for store krav i de mindre klasser

• #41   14. okt 2011 a K hvis du så godt kan lide at diskuttere må du meget gerne forklare mig hvordan du som dygtig rytter kan forsvare at hesten på dit profilbilled ikke går i takt istedet for blot at ignoere kommentare omkring det?

• #42   14. okt 2011 k A

Enig. men bare ikke alle dommere der ser på formålet og dømmer efter det anatomiske i det, desværre. Syntes det ærgeligt når en dejlig harmonisk equipage jordes af en anspændt equipage.

• #43   14. okt 2011 lige en indskydelse - det er vel ren utopi hvis x blev revet ud af sengen, fik stillet et top præstationsemne af en pony eller hest foran sig - satte sig op og bare red???

Selv de virkelig store er vel startet som "hobby/fritidsryttere og så er slaget gået sin gang

• #44   14. okt 2011 Helle T: Det er drf der sætter standarterne for hvad hestene skal kunne præstere i programmerne, ikke dommerne - vi følger bare fordringerne. I min verden må en hest gerne søge frem og ned, og skal absolut ikke gå i la holdning i en lc.

• #45   14. okt 2011 Angelika: Naturligvis er der forskel på dommere. Jeg komme rrundt om i mange klubber (lige som alle mine kolleger), og vi ved altså ikke altid lige, hvem, der er hvis børn.....Men det er da ingen hemmelighed, at nogen dommere er mere brugt og eftertraget end andre, og hvad årsagen er, kan man selv tænke lidt over....Det er jo klubberne selv, der arrangerer dommere, så det er jo op til dem at vælge....Men nej, det du skriver er jeg aldrig stødt ind i..aldrig. Det er klart, at laver man gentagne gange store fejlbedømmelser, så vil dressurudvalget kontakte dig, og der vil blive gjort noget ved det....Men ingen blir da smidt ud...

Hva der sker på GP-niveau mht dommere ved jeg ikke. Jeg er ikke GP dommer (langt fra) og jeg synes heller ikke altid, at det er helt OK...så jeg beskæftigere mig ikke så meget med det. Jeg vil hellere bruge krudt på det positive og indenfor den rækkevidde, hvor jeg reelt kan gøre en forskel.

• #46   14. okt 2011 Findus&Pedersen: Man behøver ikke selv være rytter for at blive TD´er

Jeg rider ikke selv længere men det havde ingen betydning da jeg tog TD uddannelsen smiley

• #47   14. okt 2011
    k A - Tja igen, de positive indlæg forsvinder i mængden. Hver gang jeg har lagt positive ting op til debat eller sagt " skøøønt " har der sjædent være mere end 10 kommentare.
    Ligesom folk kun ligger mærke til de negative ting jeg skriver til videoer og billeder, de ser aldrig de positive.

Det negative er bare mere spændende og jeg syntes at man kommer længst med det. De videoer epona har optaget af über grim ridning på opvarmningsbaner i spring, dressur og western - skulle de gemmes væk og der istedet skulle vises videoer af skønne ridt kun? Nej, det duer bare ikke. Frem i lyset med det.

• #48   14. okt 2011 TS: Tak for din opmærksomhed til mit profilbilled. Om traven er taktren eller ej, tja det kan jeg ikke sige dig udfra det billed. Men jeg har da ikke fået skyld for urent trav...Jeg elsker det billed - det er taget en dag, der var helt særlig for mig smiley Jeg har intet behov for at forsvare det smiley

• #49   14. okt 2011 Tak for den oplysning, Mona smiley

Bare se at komme igang Lizet - der er mangel på TD`ere :-)) Det ku jo gså være hyggeligt at mødes engang derude i det virkelige liv :-))

• #50   14. okt 2011 Det kan du simpelthen ikke se ud fra et billed? Amen sikke dygtig en rytter du da er :).

Pinligt at dressuren idag er som den er.
    ENDNU mere pinligt at en "dygtig" dommer på HG har en hest der på ikke bare et men flere af hendes billeder ikke har ren takt... Flot må jeg sige...

Godt jeg ikke skal bedømmes af dig til stævner...

• #51   14. okt 2011 Louise Dall:Det ved jeg med DRF. Men hvor ville det være dejligt med flere dommere som dig. Oplever tit elever der ingen gang kommer over 50% til et klubstævne. Jeg skriger indvendig, når jeg ser det.
    Når de så får kritikken stå der ikke rigtig nogen kommentar.
    Ofte er det bedre at starte C-stævner både i dressur men også spring. Der er bare andre regler og dommerne dømmer mere ens

• #52   14. okt 2011 TS: Du er sørme ikke særlig konstruktiv i denne debat, - men jeg er da glad for at du ser mig som en dygtig rytter og dommer her på HG - he he....Held og lykke til dig fremover smiley

• #53   14. okt 2011 Helle T nu med fjordhest.

Jeg kan anbefale dig at indkøbe dressurens fordringer i bogform eller bare læse det der står øverst på hvert programs kritik - så der må jeg erklære mig uenig med dig for selv i en LC1 skal hest eller pony altså utvunget søge frem til biddet.

Fra LC1 kritikken:
    Krav: Hesten/ponyen skal være lydig, afslappet og tillidsfuld og have givet korrekt efter på biddet, og den skal arbejde i en utvungen
    holdning med næseryggen lidt foran det lodrette plan

Fra LA1 kritikken:
    Holdningen skal fortsat være utvungen med let hvælvet hals og næseryggen korrekt placeret let foran eller i
    det lodrette plan.

Og ryttere der ikke formår at ride deres pony/hest frem til biddet og hele programmet rundt mere ligner de rider på en bovlam elevpony, skal da ved gud ikke belønnes med et 7-tal fordi slangegangen var pænt tegnet når dyret er helt ude af rammen

• #54   14. okt 2011
    Findus & Pedersen P - Der er bare forskel på hvordan det tolkes :o)
    Jeg vil fx. sige at til en LC der er det her glimerende ( altså holdningen );
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)

Hvor nogle vil mene den slet slet ikke er samlet nok og den derimod skal her op, fordi ellers går den jo oven ud, alt for meget foran lod og ja;
    (link fjernet)

Men jeg så vil syntes at det er noget der høre til oppe ved LB/LA.

• #55   14. okt 2011 Helle T: Forsøger ihvertfald at gøre mit bedste. Er selv aktiv stævne rytter og ved hvilke slags kritikker jeg kan bruge til noget og hvilke jeg kan smide i skraldespanden. Der er ikke noget ved at få en masse 6 taller uden at vide hvorfor man fx ikke fik 7. Som dommer ser man mange forskellige ekvipager. Nogle gange ville jeg ønske at der fx var åben votering (tror jeg det kaldes) så publikum kunne høre hvad dommeren sagde istedet for det kun var skriveren. Det ville give mere mening. Og så ville jeg ønske at rytterne kom og spurgte til kritikken hvis de ikke forstår hvorfor der er blevet givet som der er...

KA: Tænk at blive hængt op på et profil billede - håber ikke folk stalker min profil, for med alle de mange mange billeder jeg har af Moresco og jeg, kan der vist nemt have smuttet et par billeder hvor "han ikke takter":)

• #56   14. okt 2011 da det var holdningen du kommenterede er det den jeg har sakset fra de to kritikker. Der forlanges langt mere bæring og spændstighed med aktive bagben i LA, så hest eller pony tager sig jo helt anserledes ud på LC-plan og LA-plan. Men næsen frem til biddet i utvungen holdning da kræves i selv de små klasser og er vel ogsåp en af grundstenene i dressuren

• #57   14. okt 2011 Jamen hvad er der sket med at give elever en chance. Nu går de elevheste og pony'er så i utvungen holdning. Jeg siger bestemt ikke de skla vinde. Men skal de ikke have en chance for at nå de 50% til et klubstævne. Hvordan skal vi introducere sporten til nye mennesker, hvis alle skal have en super dygtig hest for at nå de 60%.
    Jeg tror dommeren diff. utvungen holdning forskelligt, også selvom i er på sammer kursus undervejs. Dette er jo ikke et angreb på jer.Jeg har bare set mange ting efterhånden. Jeg har sågar hørt en dommer der stoppede en rytter efter et program. Det var en LA1, hesten var tøjlehalt,urengående hele trav programmet. Dommerensiger til pigen: Din hest er urengående, du skal vide jeg har trukket fra, i alle øvelserne hvor den var det. Hesten gik til 61%.

• #58   14. okt 2011 Krikken: Er slet ikke enig med dig i dine links. Det er ikke en lc holdning, det er ikke let foran det lodrette - det er langt fra det lodrette plan. Jeg ved ikke hvad der er med folk og lc holdning, la holdning, det handler jo altså ikke om at bukke hovedet på hesten, eller at hesten skal op i nakken, men istedet at have en afslappet, tillidsfuld og harmonisk gående hest som bærer sig korrekt. Jeg synes ikke der er noget bæring i at en hest/pony går som på dine billeder, desværre....

• #59   14. okt 2011 det vigtigste for mig, store som små klasser, er at der bliver dømt ENS uanset om hesten hedder BH i foran navn eller rytter er borgmesters datter.

• #60   14. okt 2011 Krikken:

Den er jo ikke nær det lodrette plan som der fordres. Ørene som højeste ponkt, men så skal mulen altså også vende en del mere nedad. Synes mere det ser ud som om hesten går "af" bidet og "jeg sætter min hat som jeg vil"

Men er der jo bare så langt fra hyggedressuren derhjemme og så til de fordringer der skal leves op til hvis man bare en dag gerne vil opleve et ridt til over de 60%

• #61   14. okt 2011
    Louise Dall . - Se igen, der bliver dressur jo til noget subejktivt.
    For jeg ser en dejlig afslappet pony der selv søger ned og har numsen med så meget som den samlingsgrad nu kan bære.
    Og meget foran lod - nej syntes jeg ikke.
    Og derfor er dressur noget svært noget - alle har jo en mening om rigtig og forkert.

• #62   14. okt 2011 Ha ha Louise Dall ikke godt med en stalker på HG. Men det er sjovt somalting bliver vendt mod den enkelte person. Man skal passe på med at åbne munden.

• #63   14. okt 2011 http://www.youtube.com/watch?v=3MASO6x3wJk&feature=related

Nu har jeg kun set de 2 første minutter af videoen - der blev givet 82% for dette ridt.
    Lige nogle bemærkninger:
    - Hesten dykker flere gange under det lodrette plan
    - Hesten trykker sin underhals frem i piaffen og generelt
    - Hesten vinkler absolut ikke korrekt i piaffen og står altså bare og tripper på bagparten mens den skiftevis løfter det ene og andet forben, og det er altså ikke piaffe...
    - Hesten takter virkelig urent i trav/passage hvor den både taber det ene bagben samt nærmest halter på det ene bagben (hesten halter ikke men rytteren stopper bagbenet bevægelse så hesten ikke træder til tyngdepunktet)

og lige et eks på en korrekt piaffe for at skærpe lidt perspektiv.. : (link fjernet)

• #64   14. okt 2011 Helle: Fair nok at alle skal have en chance og skal starte et sted, mener er jo fx. elevstævner til dette... Ellers må man forvente at blive bedømt efter 0-10 skalaen efter de fordringer der nu er. Hvis man tror en lc1 bare handler om at styre rundt i skridt og trav, samt springe hesten rigtigt i galop, så tror man altså forkert. Hesten skal gå lydigt og harmonisk rundt for en let tøjle og søge til biddet. Den skal kunne stilles korrekt i volter og i slangegang. Dette er der mange der ikke kan opfylde og derfor kan man altså ikke komme op på ret høje procenter!

Hvis nogen er fra fyn og kunne tænke sig et indtryk af hvordan en dommer arbejder, er det velkomne til at komme med mig ud og kigge/skrive.

• #65   14. okt 2011 Velbekom Kirsti smiley

Jeg er tit skriver for mange forskellige dommer. Kan varmt anbefales, da det er meget lærerigt smiley

• #66   14. okt 2011
    Findus & Pedersen P - Læs kommentar til Louise.

• #67   14. okt 2011 Helle T: Det var nu ikke ondt ment:) Synes bare tit billeder kan snyde, og derfor har jeg svært ved at forstå man kan dømme en pige ud fra et profilbillede:)

• #68   14. okt 2011 Krikken: Ja lige præcis, dressur er subjektiv, og også derfor den er så omdiskuteret:)

• #69   14. okt 2011 Hvorfor skal man lære lille tulle at det var et skide godt ridt og stikke hende en rød roset når pony gik med snuden i vejret hele vejen - hvad skal hun lige lære af det.

det er da de færreste ryttere der er født med guldske i ...... og fælles for rigtig mange herinde er ridning jo en livslang proces hvor man LÆRER at ride. Det har lille tulle så ikke lært endnu, men kommer nok til det med kompetent undervisning og en god portion selvkritik. Hvorfor skal en dommer stikke blår i øjnene på ungen - for at rede hendes dag. Det er da ikke derfor man rider stævner.

Vi har alt endet end en lille spadserende guldmås - han er piv fræk, skide svær at ride og min datter kæmoer virkelig. De få gange hun har været afsted er det ikke gået super, men hun er glad og tilfreds med sin triste 59,3 karakter - for de gjorde deres bedste den dag. Den følelse skal vi lære vores børn, så de ikke vokser op og skal skrive ved hver stævnekommentar "dommeren dømte godt nok lavt" osv.

Som forældre har man også et ansvar for hvornår lille tulle bør begynde at ride stævne og i mine øjne er det når lille tulle kan ride kaj frem til tøjlen smiley

• #70   14. okt 2011 Lizet: Du ved jeg er enig:)

• #71   14. okt 2011 Louise: din trofaste skriver inkl. gipsarm er snart klar igen. den har jo været med før smiley

• #72   14. okt 2011 Jeg må indrømme jeg før i tiden også godt kunne bitche over en kritik, men begyndte at åf alle mine starter optaget, når man så om aftenen satte sig ned med kritikken og videoen kunne jeg jo egentlig godt se hvad jeg blev dømt på smiley

Synes også efterhånden folk er blevet lidt,, ja? Man skal helst ride 70% eller mere, da jeg var yngre var 60% total acceptabelt - men åbenbart ikke mere...

• #73   14. okt 2011 altså, jeg vil nok sige at mange dommere dømmer MEGET forskelligt!!!

nu var jeg til mit første stævne på min egen hest her for 3 uger siden! Tog det som et træningsstævne, da jeg udemærket ved at min hest er muskelfattig og ikke kan bære sig 100%korrekt hele tiden, og har nogle gange lidt svært ved at koncentrere sig når det bliver svært for hende!

Jeg red en LC3 om lørdagen - fik 52,??% og en totalt ubrugelig kritik. Fik 2 6 taller og resten 5, tror der stod 2 kommentarer, og jeg tænkte: Gik det virkelig SÅ dårligt? o.O for hesten havde kæmpet og hun vidste godt hvad det handlede om, og gik så godt som aldrig før!

dagen efter var det en anden dommer, red LC1 og LC3 der og fik henholdsvis 63,??% og 62,??% og en kritik fyldt med brugbare kommentarer og en bemærkning til sidst hvor der stod: Dejlig hest, men du ville kunne få flere point hvis hesten samles mere ind og bagpart kommer bedre med"..

De kritikker blev jeg rigtig rigtig glad for, for nu fik jeg ENDELIG noget jeg kunne arbejde med, synes jeg fik en nogenlunde rimelig bedømmelse, og ros for det som så gik godt! Ved at min hest er ret lang for mig (dårlig vane med for lange tøjler + mangel på muskler og træning) men hun går nogenlunde stabilt og er smidig i øvelserne! Ville egentlig gerne have en af jer dommere til at kigge mit album fra stævnet, og fortælle om den "lc holdning" er korrekt eller ej i forhold til jeres synspunkt. Bare for sjov smiley

• #74   15. okt 2011 Louise Dall: Ja ja, når man ikke kan ramme på andet end et enkeltstående billed, så siger det ikke så meget i mine ører smiley Min hest og jeg har præcis lige så mange taftfejl som alle mulige andre. Og hvis man vil bedømme andre mennekser udfra èt billed, ja så fred være med det smiley Ang taktfejl, så er jeg langt fra enig i med flere i denne tråd, at man kan vurdere det udfra kun billeder - i visse momenter ja, men ikke alle. Og der er vel ikke en eneste rytter, der kan siges sig fri for momentvise taktfejl...så er man da i hvert fald naiv smiley I øvrigt er mit profilbilled taget fra min debut i Prix sct. George, hvor jeg red til knap 64 %. Det var en stor dag med et stort mål nået for mig - uanset om der indsneg sig nogle tatfejl eller smiley

Lizet: Altså, hvorfor er der ikke flere, der som dig prøver at sætte sig ind i tingene, tager ud og deltager der hvor det sker, og som har selvtillid og r** nok i bukserne til at se lidt selvkritisk på det? Godt gået :-))

Mona: Ja, det er super godt og lærerigt at tage ud som skrvier - jeg har i hvert fald været meget glad for det, og gør det stadig, når tiden tillader. Så kan man få åbnet nogle gode diskussioner omkring tvivlsspørgsmål og man kan lære lidt... smiley

Og ja, hvis nogen tør melde sig, så er jkeg også altid åben for en skriver eller en bisidder og en god og konstruktiv debat.... smiley

Jeg synes heller ikke, Krikkens billeder viser en hest, der er korrekt eftergiven og holder hoved og hals i den optimale position - ej heller til LC. Men jeg har da også set mange, der går i meget værre "holdning". Men selvom holdningen ikke er perfekt, så ku jeg da aldrig drømme om at bedømme Krikken på det smiley

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #75   15. okt 2011 Angelika C
    Parzival går i piafferne taktfast og regelmæssigt, derfor vil det altid udløse et 7 tal. Så kunne man ønske lidt mere indnundergribende bagben, og en smule mere fremme i næsen, men vi snakker meget lidt. Derfor er det ikke 10, men 7. Og så længe Adelinde rider så mange af de andre øvelser til mere end 7, er det muligt for hende at opnå 80 %

Den anden hest du linker til tror jeg ikke på vil kunne kome let og elegant ud af den piaf, og ind i passage.

En anden ting jeg tænker på er at hvor mange år, kan du finde undskyldninger for ikke at ride GP endnu? For syntes jeg har set/hørt på det i lang tid nu.

Krikken:
    Find en vinkelmåler til dine linkede billeder, og fortæl mig derefter hvor hesten går let foran lod. Som fordringerne siger.

Mvh CBB

• #76   15. okt 2011 det at vær skriver er mega lærrigt.

har os skrevet for en dommer hvor jeg og dommeren jokede om til sidst om vi var sikker på den ik var gået i bakgear hesten da den gik så langsomt

• #77   15. okt 2011 Anette N

Underligt! Jeg synes at din hests holdning på billederne fra stævnet er "perfekt!" taget i betragtning af at det er en LC - hvordan faen kan en dommer forlange mere samling? Det er jo for faen en LC... suk! Flot ridt, hesten søger så fint frem til hånden smiley godt arbejde

• #78   15. okt 2011 CB B

Du mener at jeg skal ride GP nu og her? hør her søde ven. En hest er i princippet ikke færdig udviklet før den er 10-12 (nogle knogler udvikler sig stadig, primært i ryggen). At skole en hest til faktisk at kunne holde til GP tager mange år, ikke bare 2 eller 3.

Så skriv til mig om 5 år tak, så skal du nok få at se smiley

• #79   15. okt 2011 Annette N: Nu er jeg ikke dommer men har stadig øjne i hovedet. Faktisk lidt svært at kigge ordentligt på billederne, da de ikke er typiske stævnebilleder mht. vinklen de er taget fra.
    Vil ikke mene du er dømt ned ud fra næseryggens holdning, for den er vel rimelig for niveauet. Ved ikke om det er kombinationen af en stor og lidt lang hest og en mindre rytter. Men jeg kunne forestille mig at der på din kritik står at den bliver lidt "lang" det kan til tider se ud som om den går imod biddet og nærmest trækker lidt i dig? Den må gerne komme en smule mere op i hånden på dig så tror jeg det vil se mere harmonisk ud. det billede jeg har inde i hovedet er lidt mere motor altså lidt mere med bagfra så hesten kommer mere frem fortil og så lidt mere op i din hånd hvis du forstår hvor jeg vil hen.
    Men du kan da være fint tilfreds med den debut smiley

• #80   15. okt 2011 hehe ja, der stod også at jeg skulle komme mere op og sidde smiley har heldigvis en god forklaring på det: Grunden til at jeg sidde lidt forover bøjet, er fordi at min hest simpelthen har en bremse i sadlen! dvs. at hvis jeg sætter mig tilbage og sidder tungt (som jeg normalt ville), så stopper hun altså og går imod for det forvirrer hende. Hun mangler muskler i overlinjen og balance, derfor de lidt brede hænder og min egen skyld at hun bliver lang, da jeg ikke vil forlange noget hun ikke kan smiley
    jeg er ikke en lille rytter, er 175 høj, men syner måske lidt lille ud, hvilket også siger noget om at hun er en stor og lang dame at flytte på :o) Er skuffet over den første dommer, men var tilfreds med den næste! der er meget at arbejde med og er glad for at have fået 2 kritikker med brugbare ting!
    mht. vinklerne så det fordi de er taget både af video og af "amatør" altså bare en der lige havde et kamera. Ville gerne have haft nogle "proff" billeder, men må blive næste gang smiley

er i øvrigt glad for at få af vide at hun har næseryggen på rette punkt, og at det accepteres at hun ikke har muskulaturen til at gå med en stor hvælvet hals og kæmpe bagbensaktion endnu :o) hehe

• #81   15. okt 2011 i øvrigt så skal den "bremse" bare trænes væk, men det kan jeg først så snart hun kan bære sig selv smiley undervisning undervisning undervisning smiley

• #82   15. okt 2011 Uha, det var et sprængfarligt emne. Jeg må desværre erklærer mig enig med flere debattører, at alt for mange dressurdommere er alt for dårligt uddannet.
    Dette indlæg er skrevet af en af dem som kommer derude, næsten hver weekend, i øjeblikket med datteren, men har tidligere selv været aktiv. Datteren har ponyer som starter alt fra klubplan til landsplan, og lidt glædeligt er det da, at det ser ud til at dommerne for mestendels bliver dygtigere når man kommer højere op. Men det er desværre ikke altid tilfældet.

Her kommer et par eksempler:
    til et klubstævne hvor hun startede sine to III-er ponyer.
    Pony 1 startede 2 x LC1 tror jeg det var. Gik noget ustabilt og dykkede en del bag lod og hun blev fortjent placeret som en af de sidste. Dommerens kommentar: søger momentvis pænt frem og ned, med positive point og kommentarer hver gang den dykkede bag lod???!
    Pony 2 startede LC2 og LC3. Gik sit bedste LC2 program nogensinde, flot stabilt fortil med næsen let foran den lodrette linie (2-5 cm), med fin sving og bæring. Hun blev nr. sidst, dog med ok procenter, men slået bl.a. af en pony som var tydeligt stiv og gik med et ”skævt smil” i hele programmet – læs: biddet langt ude af den ene mundvige. Flere af de øvrige ponyer som blev højere placeret gik et godt stykke bag lod.
    Havde bagefter en diskussion med dommeren om bedømmelsen på pony 2, hvor hun sagde at hun ønskede den lidt mere i lod ???! Lod kan da ikke diskuteres! Det er et matematisk begreb og kan let klares ved at alle dommere har en loddesnor hængende i øjenhøjde… Desuden sagde hun at det ikke var en ”8-er” pony ??? og at hun synes at vi skulle tage ud og starte distriktsstævner, så vi kunne se hvordan det foregik i den virkelige verden!
    Sjovt nok red min datter, på selv samme pony, sin første LA4 på distriktsplan 6 måneder efter, ved denne dommer, til 61,25 % med en meget lang (træt) pony, uden at der blev kommenteret på det …
    Med til denne historie hører også at ponyen efterfølgende har opnået at få 9 til distriktsstævner og 8 til landsstævner :0)

Et andet klubstævne, hvor datteren debuterede med en ny pony + havde en lidt mere rutineret med: pony 1 (kat. II) gik LD1 + LD2 til pæne procenter med en let åben holdning og lidt svingende stabilitet og fik en velfortjent rød sløjfe i den ene klasse. Pony 2 (kat III) gik LC1 + LC2. Første klasse i et frisk tempo, ligesom dommerne til distriktsstævner ynder at se III-erne, og som den mest stabile af de tre startende i klassen. De to konkurrenter delte 1. pladsen på trods af at den ene sad og flåede sin pony i munden og den anden satte direkte sin pony på r….. midt i programmet. Her udbad jeg mig en forklaring fra dommeren, da det er svært at blive ved med at kunne overbevise sit barn om at behandle sin pony fair, når hun ser sådanne ridt blive belønnet. Dommeren forklarede at hun havde givet rytteren som satte ponyen på r… en advarsel, men det er i mine øjne slet ikke nok, når rytteren alligevel bliver belønnet for et hårdt ridt i resten af programmet, i sådan en grad at hun kan høste en rød sløjfe. Her burde der ikke være noget at diskutere. Det var absolut til en diskvalifikation. Hellere på klubplan end på højere niveau. Forklaringen på hvorfor min datter ikke havde fået så mange point, var en vævende udtalelse om at hun ikke kunne se at ponyen var korrekt rundet og bøjet når den gik i det høje tempo ??? Desuden var rytterne jo ”oppe???” og starte LC klasser hvor der forlangtes noget mere samling!!! Come on, de billeder jeg har på min tlf. fra klassen viser en pony som er alt for samlet til sværhedsgraden og på nippet til at dykke bag lod. I næste klasse var dommeren så kommet lidt mere til fornuft, men der kom så en anden pony som var bedre. Og det er helt OK – hvilket hun også fik at vide :0)

Dette er desværre ikke enkeltstående tilfælde fra klubstævner men lige de grelleste jeg kunne komme i tanker om.

Sidste eksempel jeg vil kommet med, er desværre fra et landstævne:
    Datteren startede sin kat. III, som bestemt ikke gik et fejlfrit program, men med en pony som var flot fremme, taktfast, i korrekt holdning, let på hånden og med mange gode ting. Der var kun en dommer på, til vores store forbavselse. Fik en bedømmelse med ene 5 og 6 taller som lå meget langt fra de ponyer hun normalt lå på niveau med (også med fejl). Absolut ikke et vinderridt, men en utrolig skuffende bedømmelse. Forespurgt dommeren hvordan hun skulle opnå flere point, fik vi bare en gennemgang af kritikken med de kommentarer hun allerede havde skrevet… En nærmere granskning af dommerens kompetencer på infosport, viste en rytter som gennem tre års starter på den samme hest, kun to !!! gange havde formået at ride over 60% i sværhedsgrad 1… derudover kunne vi se samme dommer, som meddommer i flere klasser med tre-fem dommere på, hvor hun gennemgående havde to til fire ryttere bedømt med 25-30 point under hendes meddommere. Dette er for mig at se, en alt for stor dommeruenighed, og når det er gennemgående i mange klasser, bør DRF måske se lidt nærmere på denne dommers evner til at dømme. Så alt i alt en noget rystende ”opdagelse” at man bare skal dømme længe nok, uanset at man ikke selv har præsteret noget og uanset at man har stor uenighed med selv yderst kompetente dommere, så kan man sidde som enedommer til at landsstævne…:0(

Jeg tager gerne dressurdommeruddannelsen (og er ganske kvalificeret) da jeg gerne vil påvirke dressuren i den rigtige retning, men det må vente til jeg er færdig med at turnere rundt med datteren, da hendes ponytid ikke skal lide under, at mor skal bruge sine weekender på at dømme. Jeg tvivler dog på at jeg vil blive benyttet mere end en gang, de steder hvor man forventer at formandens børn skal have de bedste bedømmelser uanset ridt. Desuden har jeg ikke i sinde at give kendis-point, men bedømme hvad jeg ser, og det bliver nok ikke lige populært hos alle… Så spørgsmålet er om det er besværet værd, da jeg mener bedst at kunne gøre en forskel, hvis man også får lejlighed til at dømme forbillederne…

• #83   15. okt 2011 Anette N:
    Et nydeligt program at dømme ud fra billederne, med en dejlig løsgjort og for det meste taktfast hest, som bruger sig korrekt over ryggen og med næsen lidt foran lod :0)
    Når du skal starte lidt højere, vil det pynte at arbejde lidt mere på styrken gennem dine halve parader og temposkift, så du får LIDT mere samling på. Så som du selv siger: undervisning, undervisning, undervisning :0)
    Held og lykke med den fremover

• #84   15. okt 2011 mange tak smiley og ja, men jeg holder mig på LC planet indtil at jeg og hesten har rutinen og muligheden for at ligge nogenlunde i højere klasser! har ikke travlt, og vil hellere at man får et godt ridt og en god bedømmelse end at man jager afsted for at komme op og ride LA. Det er mit mål, men hun er jo en gammel dame i forhold til hendes uddannelse, så man må tage den med ro. og så skal jeg selvfølgelig også forbedre min ridning, for det er bestemt heller ikke perfekt - men igen, det jo sådan set derfor JEG Tager til stævner, for at få en bedømmelse på hvordan det går. Så hvis bare dommere kunne dømme nogenlunde ens, på de samme grundlag, så var det også noget mere værdifuldt og lærrigt at komme ud og starte, da man så havde noget mere brugbart at arbejde med! jeg blev jo snot forvirret over det stævne her, hvor man først får 52,92% og så dagen efter ligger over 10% højere i samme klasse. Det giver ingen mening, især ikke når hesten gik fuldt ud lige så godt.

• #85   15. okt 2011 Gitte B: Vi glæder os til din indmeldelse i dommerkorpset smiley Jeg gir altså heller ikke ekstra point, hverken til formandens børn eller hvad der nu nævnes her...jeg bedømmer bare det jeg ser, og ikke navnet på papiret..Og jeg har rigelig travlt med at komme ud til stvæner...har da lige dømt 8 weekender i træk.
    Nå, men velkommen i dommerkorpset :-)))

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#86   15. okt 2011 Angelika:

Jeg har aldrig sagt at du sulle ride GP her og nu, men eftersom du har været på samme niveau i flere år. Så savner jeg bare at der sker fremskridt i jeres proces med målet som GP om 5 år. Det er jo dig der skal gå ind i kampen og vise os andre vejen (vi har åbenbart brug for nye forbilleder)
    Men jeg tror mange godt kunne tænke sig at der skete en udvikling fra jeres side af, så det ikke bare er de samme ord, og samme kritik, som bliver slynget ud over flere år, i de samme debatter.. Så jer der mener ridningen nu til dags er så forkert evigt og altid. VIS os hvordan det skal gøres?

Jeg skal nok skrive til den tid. Og en anden ting er debatsprog, efter som du ikke ved hvem jeg er, kan du ikke sige om jeg er lille eller ej. Du putter både ord i munden på mig, som jeg ikke har skrevet, og mit udseende syntes jeg ikke du skal kommentere på, det er ikke hvad denne debat handler om.

Mvh CBB

• #87   15. okt 2011 CB B: Godt indlæg - thumbs up!

• #88   15. okt 2011 uhh altså...
    Jeg kan se at det var et emne der trængte til at blive debatteret...
    Men der er altså ALT for mange af jer, der ikke kan finde ud af at holde det i en ordenlig tone!
    Jeg skrev ikke dette indlæg for at I skulle rakke ned på hinanden!
    Jeg skrev det for at "jer" der generalisere dommerne, skulle prøve at se det lidt fra "vores" side!

Jeg vil gerne opfordre alle der kan sige ja til at opfylde kravene om at blive D1 dommer, til at komme igang derude!
    For ifølge mange af jer, ja så kan alle os der dømmer på klubplan åbenbart ikke finde ud af det...

Men tænk lige over dette:
    Som dommer skal du i løbet af de 5-7 min. hesten/ponyen er på banen altså nå at; Vurdere spændstighed, eftergivenhed, rytterens holdning, gangarter, give point og kommentarer for hver øvelse, huske at se efter om rytteren er relementeret påklædt (Handsker, ridestøvler/skafter, pisk, spore osv.), se efter om hesten/ponyen er relementeret udstyret (trense, bandager, klokker, bid osv.)
    ydermere så bliver vi tit forstyret af (undskyld min generalisering) PONY FORÆLDRE der lige skal spørge om noget, mellem 2 equipager.
    Og så er der også (heldigvis hører det til de sjældne) tilfælde, hvor skriveren endten ikke kan følge med, er ordblind eller bare ikke kan finde ud af at skrive det man siger, men finder på sine egne bemærkninger...
    ALT DETTE PLUS MEGET MERE SKAL VI TAGE HENSYN TIL PÅ 5-7 min.!

Det er sku ikke altid lige nemt... og alligevel, så gør mange af os det gladeligt... netop for at hjælpe jer...

Jeg er (åbenbart en af de få) der skriver kommentarer gennem hele programmet (mine kritikker ligner nærmest altid en stil)
    Vi lærer på kurserne at giver man karakteren 5 eller derunder skal der ALTID fremgå en kommentar til pointet!
    Selvfølgelig vil der altid være dommere der skiller sig ud fra mængden... nogle giver høje, nogle giver lave point, men alt i alt, så bliver vi tudet ørene fulde ved hvert kursus om at vi skal derhen hvor vi kan dømme ens...
    og tro mig... der bliver gjort rigtig meget for det...

Et eller andet sted, så synes jeg næsten at det skulle være muligt for alle interesserede at komme med på kurserne, så de kan se hvordan de foregår.
    Så ville folk forstå, at vi virkelig gør en indsats!

• #89   15. okt 2011 Og bare lige til info... så dømmer jeg ALTID ned på en hest der går under lod, taktfejler, slår fra, går uroligt med hovedet, rækker tunge, har hovedet på sned, you name it... men gør man dét, ja så kan man være sikker på at have 10-15 ryttere stående og pruste én i nakken når de har fået deres kritikker...

Lige meget hvad vi gør, så vil der altid være nogen der føler sig uretfærdigt dømt...

• #90   15. okt 2011
    Der er ingen der har sagt at dommere ikke gør en indsats eller ikke kan finde ud af det - slet ikke.
    Heller ikke at klubdommere er værre osv.

Det eneste jeg sådan set kan læse mig frem til er at dommere dømmer meget forskelligt og at det at få udleveret en kritik uden kommentare er normalt. smiley

Lad være med at føl dig så meget ramt hvis du gør hvad der er korrekt; dømmer bag lod, række tunge osv. ned og fylder kritikken godt ud.

• #91   15. okt 2011 CB B

"været på samme niveau i flere år" - og hvem er du siden du kan bedømme dette? smiley huh? "jeres" Hvem er det?
    Og jeg er skam inde i kampen, hvis du nu tog dig sammen og læste hvad jeg ellers har haft skrevet så er min hest stadig skadet og har været det siden april (pga. tæv af anden hest på folden) smiley Så kom da nu selv ind i kampen tak.

Hah debatsprog? lad mig citere dig: "En anden ting jeg tænker på er at hvor mange år, kan du finde undskyldninger for ikke at ride GP endnu? For syntes jeg har set/hørt på det i lang tid nu."
    Sig mig engang, HVAD bygger du ovenstående udtalelse på, hva > lille ven < ? smiley

Så mit sprog bliver ikke bedre før DU ændrer din egen tone - TAK

• #92   15. okt 2011 Eij altså...vær nu lige mere konstruktive og positive i sproget alle sammen smiley

• #93   15. okt 2011 man kan ik altid vær tilfreds med sin kritik. alle dommer dømmer ik ens. jeg var skriver for en dommer på tidspunkt hende lærte jeg en masse af for i pausen sad vi snakkede om hvad hun kiggede ekstra efter under programmet skal siges hun nærmest lænte sig helt ud til vinduet når de red i hjørnet væk fra hende ved dommer tårnet fordi hun viste mange brugte dert hjørne til lige gi den lidt ekstra sporer hvis de ik var tilfredse rytterne

• #94   15. okt 2011 Krikken: hvis jeg læser korrekt mellem linierne her, så er det lige præcis det der bliver hentydet til...

Men det kan da godt være at det er mig der misforstår... Så må i lige rette mig.
    Er jo trods alt kun et menneske smiley

Angelika og CB B:
    Vil i godt tage og "snakke" ordenligt til hinanden!

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#95   15. okt 2011 Angelika:
    Jeg gjorde en konklusion på at du i mange år har haft den holdning til at toppen af sporten rider fejl måde. Og det er iorden at du syntes det, men istedet for at peje fingrer af alle andre, så vis os hvordan det skal gøres. Og min konklusion på at du efter flere år endnu er på samme niveau som du altid har været, er at det så måske ikke er din vej som er den korrekte?
    Jeg havde skam læst at din hest har en skade (Håber snart det kommer iorden)
    Jeg ved hvem du er, og har set din ridning/groundwork, derfor jeg udtaler mig. Mht. mit debatsprog, syntes jeg ikke at jeg nogen steder har skrevet noget der ikke er iorden.
    Hvad tror du så AH, Anky og resten af toppen af ridesporten syntes dine indlæg er, hvis du syntes mit indlæg ikke er i god tone.

• #96   15. okt 2011 CBB

Tja jeg har reddet LA og M på flere heste i dagligdagen så jeg kan ikke se hvordan jeg aldrig har kunne "rykke mig" smiley Og tro mig jeg er igang med min egen hest. At tingene har taget lang tid kan jeg "beskylde" min dyrlæge for som for 2 år siden gav min hest grønt lys, selvom hesten ikke kunne stilles, ikke kunne løfte brystkassen og derfor slet ikke kunne bøje sig.

Får en fysioterapeut ud som med det samme ser at hesten er halt på det ene bagben (hvilket flere dyrlæger har overset?) og finder 3 låsninger i hesten: mellem sidste halshvirvel og første brysthvirvel, mellem to lændehvirvler og i hoften. Låsningerne kom af at hesten væltede på nogle fliser og landede på selve hoften hvoraf den var halt i en måned. Selve det stunt at lande på hoften fik skubbet hoften skæv så den sad i spænd - dette forplantede sig også i lænden hvor to hvirvler blev skæve og også sad i spænd mod hinanden. Låsningen i brystkassen gjorde at hvirvlerne ville bankes mod hinanden hvis hesten forsøgte at løfte brystkassen = intet spektakulært fremskridt uddannelsesmæssigt.

Fysioterapeuten sagde at havde jeg ikke trænet på den måde jeg havde så var hesten bedst tjent som hestebøffer den dag idag smiley
    Så nååh ja - tak for at bemærke mit manglende fremskridt.. fra hestebøf til velfungerende hest?.. aha (jeg ser intet galt i langsommelig process)

Min træning har nemlig gjort hestens muskler bomstærke da træningen har taget lang tid, på den måde er muskelfibrene blevet lange først og derefter styrket. De fleste heste har hårde muskler, dvs. at muskel fibrene ikke når at blive trænet "lange" men blot bliver pumpet som vi kender så godt fra de kære Brian'er i fitnesscentre.
    Med andre ord har min træning bidraget til at musklerne har støttet op om hestens låsninger så den har kunne gå uden smerter, så længe træningen foregik i et vidst tempo.

De fleste havde nok solgt eller slagtet hesten, men jeg tilrettelagde bare mine mål efter hvad hesten kunne, med de skavanker den viste sig at have.

Så tak for dit forsøg på at give mig dårlig samvittighed over ikke at presse min hest ud i nogle usædvanlige smerter. Sæt dig ind i tingene før du dømmer folk - det vil du få noget ud af.

• #97   15. okt 2011 *Team Solvang* kan kun give dig ret igen og igen
    Men du glemmer en ting smiley
    Som dommer skal man også kunne programmet og kunne "skifte" program imellem hver klasse

Og ja syntes godt nok der bliver kastet en del mudder her og det er synd, for det er et rigtigt godt oplæg

• #98   16. okt 2011 Ja der er rigtig meget en dommer på kort tid skal tage hensyn til - men hvis man er interesseret i at videreuddanne og dygtiggøre sig, burde man også kunne vúrdere sådanne ting når man ser equipagen.
    hvis man syntes man har svært ved at overskue det - skulle man måske vælge jobbet fra og give pladsen til en der kan.

Nu er jeg selv en af dem der har brugt mange år på mine heste og trænet/redet dem op fra slagteheste til velfungerende heste - fordi jeg prioriterer det grundlæggende arbejde rigtig højt og faldt for disse 2 søle dyr.
    Dene ene hest tog det 2½ år til 3 år at få stævneklar på lb niveau - vi skulle have været ude og starte i foråret (deværre mistede jeg hende for 5 mdr siden) den anden har det ind til videre taget mig 2 år næsten, han skal til stævne den kommende weekend for at teste om hans psyke er klar, og er den starter vi stævner i foråret smiley

Men fordi jeg har valgt dennne langsommelige vej - betyder det så at jeg har valgt den forkerte vej også? som i beskylder angelika for...

For mig at se NEJ, det betyder at hesten kommer før målet.
    Hesten betyder mere end at komme ud at vise sig frem, ting tager tid -

men kunne jo selvfølgelig også bare tage på banerne, knalde en støvle i siden af dyret, så den ser energisk ud, fægter med forbenene, lade den løbe på forparten og støtte sig på bidet bag lod så den kan holde balancen i mine hænder, smide ryggen og sætte mig stift til rette og smile.

Nej tak - vi vælger den harmoniske vej frem og den RETTE efter min overbevisning, så det bare ærgeligt for os når vi kommer ud, at dommerne ikke ser på hvad DRF egentlig forlanger.

Men igen har jeg da efterhånden i dette år, mødt 2 dommere som har været kanone og levet op til det forventelige. At de ser på kritikkerne og rent faktisk pointerer på stivhed, taktfejl, bag lod, smidt ryg, glemt bagpart f.eks.

• #99   16. okt 2011 K A: tak skal du have, jeg glæder mig også, men det kan være at du bliver overrasket…

Team Hjortkjær Hjortvald: Lige mine ord :0)

Hatten af for det store stykke arbejde I alle lægger i jeres bedømmelser. Klart at ikke alle dømmer ens, og at enhver har sin ”kæphest”, altså noget de synes er særligt vigtigt. Og så længe de er forlangt i fordringerne, ser jeg heller ikke noget problem i det. Hvis man i sit ridt opfylder ALLE fordringer skulle det jo alligevel give det samme resultat ved alle dommere :0)

Problemet er bare at fordringerne ikke bliver fulgt! Ellers bliver de tolket som fanden læser bibelen.
    Når man, som jeg, har været ”af banen” et stykke tid, og derfor grundigt læser fordringerne inden man vover sig ud igen, ja så får man verdens største chok.
    Spændte heste, med næsen bag lod og spjættende firtaktede bevægelser – i alle gangarter – bliver belønnet med tårnhøje point, især hvis de går forbøjet rundt på de buede spor.
    Takt er et efterhånden uddøende begreb, ingen ser efterhånden taktfejl, medmindre hesten er urent gående eller taber et ben i de øgede gangarter. Lodret er kommet nærmere bringen, selvom lodret er et begreb der ikke kan diskuteres! Nakkens øverste punkt har flyttet sig tilbage midt på halsen. Spændstighed er erstattet med spændte gangarter. Bæring og brug af ryg ligner begreber dommerne smider om sig med, når de ikke ved hvad de ellers skal sige. Slæbende bagben bliver overset hvis hesten smider forbenene højt nok op. Grundfejl som tungerækkeri og manglende ligeudretning i kroppen bliver vist også overset. I hvert fald havner sådanne heste ikke altid i sidste halvdel af feltet hvor de rettelig hører hjemme, med de fradrag sådanne fejl burde give. For det kan jo ikke passe at de altid laver et vinderridt hvis disse fradrag ikke trækker dem ned?!
    Hvis man som dommer, ikke er rutineret nok til at se disse ting, uden at skulle ofre megen opmærksomhed på det, er man bare ikke rutineret nok til at sidde og dømme. Det skal sidde på rygraden, lige som alle programmerne. For når det gør det, er man også i stand til at se på programmets udførelse og tage alle forhold i betragtning i sin pointgivning. Om rytteren er reglementeret påklædt osv. burde man ved et enkelt blik kunne konstatere inden de rider op ad midterlinien.

Desuden synes jeg, at man som dommer skulle forlange af stævnearrangørerne, at der bliver indlagt en passende pause mellem klasserne, således at rytterne har en chance for at læse deres kritik igennem efter præmieoverrækkelsen, og komme og stille spørgsmål. Alt for ofte har vi stået med en kritik lige efter præmieoverrækkelsen, som vi gerne ville have uddybet, men der har dommeren allerede været i gang med at dømme næste klasse. Eller har i enkelte tilfælde gjort sig helt og aldeles usynlig.
    Så ville folk måske ikke prøve at komme af med deres frustrationer på et forum, fordi de har fået en større forståelse af bedømmelserne.

Heldigvis har vi da også mødt dommere som virkelig gør sig umage for at dømme efter fordringerne. Vi ville bare ønske der var nogle flere af dem....

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#100   16. okt 2011

Jeg kan se jeg har startet en bitchfight, det var ikke min intention.

Jeg vil igen gøre en konklusion på at der på visse områder, er så stor synsforskel på ridningen, så jeg ville kunne stille spørgsmål til om dit LA niveau viille være det samme som mit LA niveau. Dermed mener jeg kravene til hvad jeg ser som LA og hvad du ser som LA.

Der kan altid ske skader + diverse. Men jeg venter gerne de 5 år..

Jeg er enig i at vejen op til grand prix skal tage tid, da hesten både skal kunne følge med fysisk og psykisk.

Hvis jeg videre skal besvare dit indlæg, så bliver det bitchfight, og det ser jeg mig bort fra, da jeg ikke er ude på at hænge nogen ud.

Mvh CBB

• #101   16. okt 2011 team hjortkjær og gitte b:

jeg sagde intet om at jeg ikke kan overskue alle de ting jeg skal når jeg sidder ude og dømmer, for så havde jeg vitterligt trukket mig tilbage for flere år siden.
    men det kan skisme godt være svært at se, om en hest/pony render rundt med et bid, som de ikke må... smiley

Jeg ligger altid en ære i, selv at være tilstede under præmie overrækkelserne (hvis tiden tillader det) da jeg mener at de er god skik at det er dommeren der uddeler rosetterne.
    Dermed får alle også en chance for at komme hen og spørge om noget, hvis de vil smiley

• #102   16. okt 2011 Meget følsomt emne som vi nok aldrig bliver enige i, folk er forskellige og dermed er meningerne også forskellige. Men jeg synes nu at man skal tage den snak med dommeren hvis man er så uenig i den bedømmelse man har fået. Nogle gange kan det jo føles anderledes på hesten end det ser ud fra jorden, og det vil jo uden tvivl give nogle ueningheder.

Når det så er sagt, så må jeg da sige at jeg efter at have læst mig igennem alle svar i debatten, tænker meget over min beslutning om at tage introkurset for nye dressurdommere i 2012 med den 'medfart' man får her for sin FRIVILLIGE indsats i sporten

• #103   16. okt 2011 Line P: Ej hvor sjovt:) Hun er en skøn dame hende Drusa, med en stor fremtid for sig som dressurstjerne. Sikke nogen bevægelser hun kan komme med. Hun skal nok blive rigtig fin når hun kan bære det hele engang - vi tager det stille og roligt:) - Du må hellere end gerne komme med mig ud, jeg kan lige skrive næste gang jeg skal afsted, så kan vi se om det passer dig:)

• #104   16. okt 2011 *Team Solvang* :
    Det er skam rigtig fint at du er tilstede ved præmieoverrækkelsen :0) Nu er det bare sådan at rytterne først må få deres kritik EFTER præmieoverrækkelsen og først når den er læst igennem, kan man se om der er noget som give anledning til spørgsmål...

Hvis du har mistanke om at hesten går med et bid som ikke er tilladt, er jeg sikker på at du må gå ud på banen efter programmet, og selv se efter, eller få en official til det.

Berit,Libell&Gedda *RHO* :
    Ja, folk er forskellige og ser med de briller de nu har på. Det er der som sagt heller ikke noget problem i, sålænge de holder sig til DRF's fordringer. Hvis man ikke har den indstilling at man vil gøre sit allerbedste for at følge dem, så synes jeg heller ikke at man bør melde sig som dommeraspirant.
    Man kan ikke forvente tak for en frivillig indsats, hvis den ikke hjælper i den rigtige retning.
    Husk også på, at rytterne betaler mange, mange penge for deres sport, og så er bunden nået, hvis man ikke kan regne med de retningslinier der er udstukket af vores fælles forbund.

• #105   16. okt 2011 Berit: Ja, du skal forberede dig på at lægge skuldre til lidt af hvert - men heldigvis er vi nogen, der har skuldre til det smiley Det tror jeg bestemt også du har, så jeg synes da, du skulle prøve at melde dig til. Det er altid godt med "nye" ansigter smiley

• #106   25. okt 2011 Lige et lille spørgsmål til dommerne:
    - Ville I stoppe en ekvipaqe, hvis hesten i et helt program, gik med mulen cirka 5-10cm fra sin bringe ( helt krøllet sammen, som diverse rollkür skræmmebilleder ) ? Synes I at man må fuldføre et program, med en sammenkrøllet hest, som absolut ikke kan orintere sig, gå lige osv.

• #107   25. okt 2011 Det kommer an på mange ting - men jeg ville helt sikkert dømme fuldstændig ned på det, samt give en repremande bagefter...

• #108   25. okt 2011 Det undrede bare lidt mig ( at med skærpede regler omkring hyperfleksion ) at en rytter kan komme ud til en anden rideklub - en voksen dame - og ride aldeles forfærdeligt på opvarmningen, med massere af voldsomme spark med spore og hive og sliden i munden og skælden og smælden. Jeg var forarget over at hesten gik og bed sig i bringen på opvarmningen, men nærmest forbavset over at hun red den sådan på banen. Undrede mig lidt over om hun ikke havde folk omkring sig, som vidste bare lidt om dressur. Hun red to klasser og var på opvarmningen meget længe, og holdt øje med hende, men så ikke noget tidspunkt hun fik besked. Det eneste jeg så, var at hun ikke blev placeret, men derved ved man jo ikke hvad procenterne var.

• #109   25. okt 2011 en ting er at det er skrækkeligt grimt at se på og synd for hesten - men rytteren på pågældende hest forbryder sig jo ikke imod reglementet, så på det grundlag vil jeg ikke mene hun kan bedes om at forlade banen. Hun kan tydeligvis ikke ride sin hest og det vil dommeren uden tvivl gøre opmærksom på i kritikken, at den type ridning ikke belønnes

• #110   25. okt 2011 Det er selvfølgelig rigtigt, men man vil da mene, at hvis det er synd for hesten, burde det ikke foregå på banen.
    Men er det ikke blevet forbudt at ride sin hest hyperflekteret på opvarmningen i længere perioder af gangen, eller er det kun ved de større stævner - eller er jeg helt galt på den?

• #111   25. okt 2011 netop derfor har vi dommere nu fået gule og røde kort, som vi kan uddele til stævnerne (fungerer ligesom i f.eks fodbold...)
    Jeg vil sige ligesom Louise at man næsten er nødt til at skal se det.
    Hvis rytteren konsekvent sidder og holder hestens hoved tvunget i den holdning, som du beskriver, så ville jeg stoppe vedkommende ja!
    Men hvis rytteren sidder og giver efter på tøjlen, ville jeg "bare" dømme ned point mæssigt og så lige tage en snak med rytteren efter endt program.

Desværre har vi dommere ikke så tit mulighed for at se folk varme op pga. de meget små pauser vi som regel har...

• #112   25. okt 2011 Der er jo desværre ikke så meget opmærksomhed på opvarmningsbanen til D-stævner, men til C-stævner og opefter er der jo TD´er under opvarmningen og der har jeg oplevet dem tage fat i en rytter hvis der var noget som ikke var i orden

• #113   25. okt 2011 Det er bare en skam at små børn, skal se på sådan noget. Jeg bliver altid forarget når jeg ser på opvarmning, til de mindre stævner, for man får næsten lyst til selv at gribe fat i folk!
    Det var skam bevidst, det var den meget velkendte metode med at have sine hænder meget spredt og helt oppe i maven og med meget hårde tøjletag, så biddet sad halvt ude af hestens mund.
    Ridtet på banen kan så heller ikke have givet noget godt, for udover en forfærdelig holdning fra rytterens side, så gik hesten jo i bringen og slingrede og var meget tøvende, så programmet blev tegnet rigtig grimt.

Kommentér på:
inkompetente dressur dommere...

Annonce