Klubmesterskab - hvordan gør I? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Vi skal snart til at planlægge, hvordan vi i vores klub skal holde klubmesterskaber i spring. Normalt er klubbens klubmesterskab blevet afviklet i en LD. Nu er situationen den, at flere af rytterne har udviklet sig en del det sidste år, plus at der er kommet ryttere til som rider på et højere niveau til stævner. Vi har derfor snakket om at det er lidt unfair at ryttere som rider LC-LB-LA normalt, skal starte LD mod de rytter som til dagligt ligger på LD-niveau eller som måske oven i købet skal have deres debut i LD.
Som jeg ser det, er der følgende løsninger:
1. Vi kan afvikle klubmesterskab i en højere klasse eks. LC, hvilket er en lidt dum løsning, da vi gerne vil have alle med, og på den måde udelukker de som ikke kan springe LC.
2. Vi kan lave en klasse med flere springhøjder, sådan at hver rytter skal ride på sit "normale" niveau. Dvs at man laver en klasse hvor de som rider 70 cm til stævner, springer 70 cm i klassen, og de som springer 110 til stævner, skal springe 110 cm. Spørgsmålet er bare om det er fair overfor de ryttere som skal springe højt, altså at de skal konkurrere mod nogle som springer lavere?
3. Udvikle en form for pointsystem, hvor en placering på eks springhøjden 110 cm giver flere point end en placering på springhøjden 90 cm.
Det skal lige siges at vi har muligheden for at afvikle klubmesterskabet over 3 omgange, så på den måde kan vi godt få et pointsystem til at virke.
Men hvad synes I er den bedste løsning? Og kan jeg evt få nogle bud på hvordan I gør det i jeres klub?
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 979
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 45
apr 2009
Men super forslag du kom med, det skal jeg tage med næste gang vi holder møde
Kunne godt tænke mig at høre fra flere? Hvad afvikler man klubmesterskab i jeres klub?
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
- Hvis du rider LA til stævner, er en LC INGENTING og rytteren kan virkelig ride efter den bedste tid da forhindringerne ikke er et problem. Hvor imod dem som starter LC normalt, skal tænke på alle faktorer
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
i kunne også som du selv er inde på, holde det over flere stævner... dog synes jeg det er MEGET infair, hvis resultater i højere klasser, giver bedre point end i lavere klasser...
da jeg vandt klubmesterskab på entertainer sidste år, var det lavet sådan at klubmesterskabet gik til den rytter fra klubben, som var mest vindende ved deres stævne... (jeg fik for eks 3 førstepladser og en 2. plads, så derfor blev jeg klubmester)
på den måde kan ALLE være med, uanset niveau... og det synes jeg er vigtigt i et klubmesterskab... (men det skal heller ikke holdes i et lavt niveau, hvor folk så er så svinske at starte under niveau, bare for at være klubmester)...
nej jeg synes vores klub holdt det godt sidste år, ved at klubmestren blev "mest vindende GOR rytter" ved stævnet
apr 2009
Hvordan kommer man udenom det problem?
I klubmesterskaberne i dressur på vores rideklub, er det eks sådan at så snart du rider højere end LA1, så får du ganget din procent med et eller andet. Og det ved jeg også man gør mange andre steder, Et eller andet sted er det vel fair nok, at en rytter som rider LA4, får en bonus i sine procenter, da det jo er "sværere" at ride LA4 end det er at ride LB1. På den forsøger folk sig også med lidt højere klasser i stedet for at ligge og fedte rundt i mindre klasser, som de er sikre på at vinde.
Men man kan jo ikke rigtig gøre det samme i spring, så hvordan sikre man at det bliver mest fair konkurrence?
sep 2006
sep 2006
og så tælles der sammen til sidst hvem der har flest placeringer
apr 2009
Men der er også et lille tvist ved forslaget. For har du fx en LD med 10 ryttere tilmeldt og en LC med 20 ryttere tilmeldt, så bliver det jo nemmere at blive klubmester, hvis man rider LD, fordi konkurrencen er hårdere i LC. Hvis du forstår hvad jeg mener ?
sep 2006
konkurrencen er jo kun hårdere, hvis folk starter under niveau..
apr 2009
På den måde er der jo ikke nogen garanti for, hvor mange ryttere som starter i de enkelte klasser. Der kan eksempelvis komme 20 rytter og starte i den ene klasse, mens der kun er 15 ryttere i en anden klasse. Statistisk set er det jo " sværere" at få placering i en klasse med 20 startende, end det er i en klasse med 15 startende, fordi der er flere at skulle vinde over. På den måde er det jo lidt unfair for den rytter som tilfældigvis er kommet i en klasse med 20 ryttere, Giver det bedre mening?
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
Vi plejer, at give det et pointsystem. Og den med flest point vinder. Der er flere point jo højere klassen bliver.
Så er der lavet sådan at man kan blive klassevinder. Dvs. vores klubmesterskab går over 3 gange. Den der har fået flest point i fx LC, vinder "klassen" og får en roset for at være klassevinder.
sep 2006
der er jo en placering for hver 4. start
Klubmesterskab - hvordan gør I?