11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvorfor er det lige? {{forumTopicSubject}}
Når man sidder sådan en aften og keder sig og kigger rundt, så dukker der spørgsmål og undren op i hovedet.
Inde på HN var der på et tidspunkt meget fokus på pirat avl, hvilket mange overhovedet mildt sagt ikke var tilhænger af også var det jeg kom til at tænke..
At hvis man nu er til avl m. tavle ...
Hvorfor er det så lige at man avler på heste der er bløde i bolden og springer til side fordi et blad har vendt sig? Og dermed give dem en endnu større forhindring til stævner hvor mennesker larmer, der er blomster mm. Hvorfor avler man ikke heste der er rolige, ikke bliver bange for diverse ting men sagtens kan tændes?
Hvorfor er det at man avler heste der ikke kan gå på deres egne ben uden sko? Fordi det er der heste der ikke kan, efter deres ejers mening som i nogle tilfælde har prøvet diverse ting og sager.
Hvorfor avler man heste der ikke kan holde varmen i det danske vejr? Jeg kunne da forstå hvis det var racer der kom nede syd fra, men heste der ligefrem burde være vant til et sne, regn, slud, sne og storm der ikke kan holde varmen bare det blæser en lille smule?
Hvorfor er det at man ikke tænker over at der er visse racer der skiller sig bemærkelsesværdigt ud i forhold til skader? Der er racer, som ihvertfald jeg har bemærket har en tendens til at fejle det ene eller andet i benene om det så er spat, kodeledsforvræning, mus, ledbetændelse og diverse andre ting i benene?
Er det kun mig der undre mig over det? Undre du dig over andre?
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Der bliver da også avlet heste der kan holde til det danske vejr, bare se shelandsponyerne der får dobbelt vinterpels
mar 2008
Følger: 43 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 563 Svar: 1.588
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Jeg må sige jeg har kun mødt heste der var bløde i bolden og tossede i pirat avlen, jeg har mødt så mange underlige blandinger og papirsløse heste, med sygedomme jeg ikke troede eksisterede og som endda var avelige, men naboens hingst var jo så sød, og ens egn blandings hoppe uden nogen genhistorie skal da være moaar.
Jeg holder på papirs avl istedet for pirat avl.
Hellere avle en hest der har papirer på hvilke gener der ligger i den end en hest der har en sød mor og far
jan 2005
Følger: 81 Følgere: 94 Emner: 57 Svar: 491
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Alle mennesker synes jo deres kæledyr er noget helt fantastisk og har dejlige egenskaber.. Eller endnu 'bedre' *den vil have godt af/blive mere rolig af at få unger!*
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
fæhesten anbefaler vejledning - Er sådanset ligeglad om det er papir eller piratavl, men at de ting jeg skriver oftest dukker op ved heste med papiravl hvor man jo netop kan kigge på forældre mm. det forstår jeg virkelig ikke.
Annie Kirkelund Bøge . - Jeg ville virkelig få fnidder af en hest der så spøgelser over alt. Hvor må den være belastende at have med i byen, at man ikke kan koncentere sig om programmet men skal koncentere sig om at holde hesten i ro.
Gizella syntes jeg har et fremragende temperament ang. det - hun er kold i røven over for diverse ting, så sent som idag kom en hund løbende med fuld skrue og mund åben gøende mod hende bag fra, eneste hun gjorde var at hoppe to skridt fremmad også var det det.
Hun blev bange for nogle ænder der fløj op foran hende da vi red, hun tog to galop spring også var hun ikke rigtigt bange for det mere.
Men samtidigt kan hun sagtens, sagtens tændes op til at vise sig og få den tænding og gnist og være vaks og vågen, hvis det er det man vil ha'-
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
Det med sko, har jo ved de fleste noget at gøre med at man vender dem til det fra de bliver tilredet af. Derfor er det jo klart at du ikke bare kan tage skoene af en 10 års hest, og regne med at den ikke bliver øm.
Det med dækken, har altså noget at gøre med at folk pylre for meget. Hvis man ikke giver en hest dækken på, så sætter den altså vinterpels så den kan holde varmen.
Hvilken race er det du mener, som er særligt ramt af benskader?
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Hvorfor er det lige?