{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.363 visninger | Oprettet:

Har ikke RÅD til stævner :/ ? {{forumTopicSubject}}

Hvad pokker er det for noget? Jeg er lige gået falit ved at melde mig til to springklasser på LRK, + transporten hen til stævnet.
Når jeg knapt nok har råd til det, og det her faktisk var penge jeg fik fra min mormor, hvordan hulen skal jeg så få råd til at komme rundt til stævner smiley ?
Ja, frede søger part, men de penge går til smeden smiley Og jeg har simpelthen ikke TID til at få et arbejde.
Så bliver mig og frede nok aldrig stævne mennesker, eller hvad :L

Man føler sig lidt fattig når man ikke har råd til at starte stævner synes jeg xp

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har ikke RÅD til stævner :/ ?
  • #1   18. okt 2008 samme her betaler faktisk også selv stævner, og doorh jeg hader det!

• #2   18. okt 2008 altså mine forældre betaler for stævner og transport.

hvorfor gør dine ikk det?

• #3   18. okt 2008 hvis du vil starte stævner må du finde tid til et job..

Ikke for at snage eller noget men hvorfor har du ikke tid til job hvis du søger part til din pony så kan du vel arbejde de dage hesten har part? (:

• #4   18. okt 2008 kender det alt for godt smiley Jeg har verdens bedste mor som betaler transport, men skal selv betale start. Og det er satme dyrt når man er afsted til c-stævner 1-3 gange i måneden smiley Arbejder 3 gange i ugen, men er pt sygemeldt helt ind til DECEMBER ö pga kyssesyge ;( Og så bliver det svært at få råd til de næste par stævner ;( + priserne på startgebyr er steget, så pyhaa smiley og skal snart starte landstævner som er ENDNU dyrere x( æv altså! smiley det er træls at det er pengene der skal holde en tilbage smiley

• #5   18. okt 2008 Tina: Min mor betaler ALT til min hest, smeden skal dog lige betales med parten.
    Men altså..
    Min mor har ikke råd.., og får rigtig dårlig samvittighed nogle gange, fordi hun bruger vildt mange penge på mig og min pony..

• #6   18. okt 2008 er heldig at mine forældre betaler ellers havde jeg sku heller ikke råd til det

• #7   18. okt 2008 AnneSofie: Jeg søger part så jeg også kan få tid til mine lektier smiley

• #8   18. okt 2008 TINA - det er altså ikke alle der har råd til det...

• #9   18. okt 2008 Jamen det er dyrt. Derfor skal min ikke afsted mere i år. har ikke penge til det.

• #10   18. okt 2008 Line: Ja, det er jeg godtnok xD
    Kender en, som skulle til et stævne, hvor starten kostede 900 kr, dog fik hun den gratis, fordi hun havde vundet et andet stævne =)

• #11   18. okt 2008 hold da op man smiley er lidt i chok : få da dine forældre til at betale??

Det lyder som om at der er nogen der bare tror at forældre er pengemaskiner smiley

Mine forældre støtter mig i sporten og bruger så mange penge på det, så at jeg bare skal betale starter er da det mindste! så skide være med om jeg bruger en månedsløn på det.. Jeg er bare rigtig taknemmelig for at mine forældre hjælper mig så meget (:

• #12   18. okt 2008 Find et arbejde som ingen tid kræver. Luft en hund to gange om ugen, eller sådan noget.
    Jeg har selv arbejde som rengørning, og arbejder kun 4-5 timer om ugen, og bestemmer selv hvornår smiley Det skønt.

Og til jer som siger hvorfor hendes forældre ikke betaler: Ikke alle har råd, og nogle prøver også at opdrage deres børn til at klare sig selv? Altså, hvis jeg vil starte vil de da gerne køre, men alt andet betaler jeg da selv.. Og jeg skal da også betale alt udstyr.. OGSÅ sadel? altså altså..

• #13   18. okt 2008 Brøstrupgård: enig =)

• #14   18. okt 2008 hvad klasse går du da i? (: ..

jeg har bestemt heller ikke tid til arbejde da jeg går på efterskole.. men hver anden lørdag arbejder jeg som opvasker/rengøring. i en slagter butik, det er kun 3 timer så der er tid bagefter og det giver 150 det er ikke meget men det er lidt.. måske kunne du få dig den slags job,, ved jo så ikke lige om der er mange butikker der hvor du bor eller noget (: men hvis jeg vil har jeg ok råd til 1-2 stævner i måneden..

• #15   18. okt 2008 AnneSofie: 8. (:

• #16   18. okt 2008 Så får man sig et job -du skriver du ikke har tid til et job. Med en part på hesten (antager det er et par gange om ugen?) skulle der da gerne være tid til en smule arbejde.

Alternativt kan du køre med aviser -de skal jo oftest køres ud om morgenen (da jeg kørte aviser i sin tid var det inden kl 7). Det kræver self man står tidligt op -men der er jo sjældent nogen der skal en hel masse på den tid af morgenen

• #17   18. okt 2008 ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~
    nu er det sådan at det faktisk at det kun er min far der tjener penge..
    men vi har selv bil og trailer... og så starter jeg "kun" d-stævner, og det er altså ikke helt så dyrt..... som det er til c-stævner.... '
    men vi har selv trailer og bil, så det gør det jo nemmere..

• #18   18. okt 2008 Michelle: Har tænkt lidt over det der med aviser, det skal så blive tidligt i weekenderne, så kan det nok godt lade sig gøre (:

• #19   18. okt 2008 Jeg ønsker mig en trailer (A)

• #20   18. okt 2008 Rijeh - enig! Jeg skal os selv betale udstyr osv.. Har også selv købt min pony (: så bare i pony og sadler har jeg selv betalt 20.000 kr.. og så kommer alt det andet udstyr oven i. Tro ikke jeg er rig , alt dette er fra flere ÅRS afbetaling (mine forældre var så fantastiske at låne mig pengene, dog ikke af én gang)

• #21   18. okt 2008 hvis du synes du har mange lektier for i 8 klasse, så har du da slet ikke tid til hest når du skal på gymnasie( hvis du skal det) (:

Men det går ikke at du nasser på din mor for som du selv siger for du bare dårlig samvittighed. (:

• #22   18. okt 2008 Okay, der er jeg så ret heldig min mor har betalt/betaler alt til min hest, så det sjove skal jeg selv betale d;

• #23   18. okt 2008 ja stævner er dyre til c stævner koster en boks 800-900 og en start min 80 kr

• #24   18. okt 2008 det skal så også siges. jeg har selv betalt Pingo. faktisk alle mine ponyer.. det vil sige tre ponyer.
    har selv købt 4 sadler. betaler selv smed. og ALT udstyr til mine ponyer og ridetøj til mig selv..
    SÅ NEJ JEG TÆNKER IKKE KUN PÅ AT MINE FORÆLDRE SKAL BETALE.

JEG SKYLDER MINE FORÆLDRE OVER 60.000 SÅ AT JEG TROR MINE FORÆLDRE ER EN PENGE MASKINE ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~
    DET VIL JEG ABSELUT IKKE KALDE DET.. !!!!

• #25   18. okt 2008 AnneSofie: Jeg ved udmærket godt hvor meget tid det kræver i gymnasiet, min bror gik ud for et år siden, og han sad hele dagen på sit værelse med lektierne..
    Men det er så noget med prioritering.. prøver bare at lade være med at tænke på det, før til den tid smiley

• #26   18. okt 2008 TINA - okay smiley nej d-stævner er ikke så dyre. Herhjemme er det os kun min far der tjener penge, men vi har også både bil og trailer. Vi har 8 heste i alt, og det er det mig og min mor og lillesøster lever og brænder for. Så vi lever af havregrød de fleste dage xD ej , men der er ihvertfald ikke råd til div. shoppingture osv smiley hele familien må lide under at vi er hestepiger ;p

• #27   18. okt 2008 TINA BJERREGAARD: Rolig nu (:

• #28   18. okt 2008 jeg skal også betale alt selv undtagen stævnerne.. smiley

• #29   18. okt 2008 ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~ :
    Jeg har dog fået min hest (: til gengæld hedder det ingen lommepenge, og hvis vi en måned kniber med foderet eller smeden, jamen så skal jeg da hoste op.
    Siden jeg fik hest, har jeg meget bedre lært at tage ansvar for mine penge. Mine forældre gør mig ikke bjørnetjenester - som så mange andre får.
    Det var nu ikke planlagt at jeg skulle have hest.. Men når man får tilbudt sin part, som bare er "hesten", så må man jo slå til (:

• #30   18. okt 2008 TINA - det var skam heller ikke ment direkte til dig :o) puha 60.000 ? smiley det satme mange penge !

• #31   18. okt 2008 Rijeh - nej lommepenge og sådan får jeg heller ikke noget af - og har aldrig fået (: Men så hellere heste i stedet for smiley hehe :b Ja du har ret , man lærer virkelig at tage ansvar for sine penge smiley

• #32   18. okt 2008 Arbejd i ferierne ;o)

• #33   18. okt 2008 Altså jeg er så heldig at mine forældre betaler opstaldning, undervisning og dyrelæge. Resten må jeg betale.

Kan du ikke finde et stald arbejde et sted?

• #34   18. okt 2008 Anli -hvorfor kun weekender? Det er da sjældent man skal en helt masse mellem kl 5 og 7 i hverdagene.

Dengang jeg kørte med aviser (er så 10 år siden eller sådan), mener jeg jeg fik omkring 2500-3000 i måneden. Kørte alle dage undtagen søndag. Så det var da absolut værd at overveje.

Har man ferie kan man, hvis man vil, osse tage tjansen som afløser for andre. Så får man jo lige lidt ekstra oveni, og man behøver ikke tage f.eks. en uge af gangen. Kan man tage 1 dag, jamen så er det osse tilladt (medmindre self de finder en der kan tage alle dagene)

• #35   18. okt 2008 Lommepenge får jeg heller ikke smiley

• #36   18. okt 2008 ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~

ja det er hele min børne opsparing der rygger der.. XD
    men jeg vil så komme til at tjene på pingo. så kan jeg købe hest når han skal sælges.

• #37   18. okt 2008 Fik lommepenge inden jeg fik hest, men da han trådte ind i indkørslen fik jeg at vide, at enten skulle jeg skaffe alt foder selv, eller også skulle jeg bare lade dem få mine lommepenge. så var det jo bare det ;b
    Og altså, vores familie har sgu ikke en god økonomi. Men vi klarer os da - og min far kan da også godt finde på at give mig en hesteting ind imellem, men altså ^^, Jeg kan bare ikke have det der med fx, ungen får hest, i et stort opstaldningsted til 5000 om måneden (overdrivelsen fremmer forståelsen xD) staldpige sørger for hesten bliver striglet og sadlet op, ungen rider, staldpige tager sig af at sadle af og muge hestens boks, og så tager ungen hjem og køber dyrt mærkevare tøj, for de 3000 de får om måneden i lommepenge.

Omg, jeg overdriver xD

• #38   18. okt 2008 Michelle - den dag i dag er jobbet som avisbud / reklamebud totalt underbetalt! ;/ har kørt med reklamer i et 1½ år (gør ik mere) og først havde jeg en rimelig løn, men så blev den hele tiden sænket smiley så nu får man måske omkring 1000 kr i måneden for 1 rute (to gange ugentligt) smiley

• #39   18. okt 2008 Jeg har en far som bor i Norge så er oppe hos ham i ALLE ferier (:
    Michelle: Jeg er oftest hjemme fra skole ved 3- halv 4 tiden. Så er der en MASSE lektier, og en hest som skal røres mindst 1 time hver dag.. Så det bliver desværre lidt svært for mig at nå i hverdagerne smiley Min mor vil heller ikke have jeg cykler rundt når det er mørkt xp

• #40   18. okt 2008 Jeg fik ikke lommepenge da jeg boede hjemme. Jeg skulle selv betale undervisning, stævner osv (dog gav de gamle ½-delen af opstaldningen indtil jeg blev gammel nok til at man tjente en smule mere).

Når man har hest er det klart at det levner mindre tid til arbejde ved siden skole/uddanelse osv... Men så må man jo finde det arbejde der gør det muligt at nå det hele...

• #41   18. okt 2008 TINA - ja puha da xD ja jeg er så blandt dem der bare IKKE kan sælge min højtelskede pony :') selvom han er ret meget værd, og jeg ville kunne få en god junior hest , så kan jeg simpelthen ikke sælge ham :') men sådan er det jo xD

Rijeh .- haha ja overdrivelse fremmer forståelse xD men jeg fattede pointen xD

• #42   18. okt 2008 ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~ : Det er faktisk tæt på virkeligheden! Priserne er måske lidt anderledes, meeeen tis nu på det xD ..

• #43   18. okt 2008 Man kan, hvad man vil!

• #44   18. okt 2008 ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~
    ja men jeg rider også 1-2 år på pingo bare som hest.. så vil ikke kunne holde til at sælge ham om et år..
    så jeg venter til jeg bliver 16-17.. XD

men ja det er mange penge.. men der er heldigvis ikk renter på, og der er heller en fast tid jeg skal betale dem tilbage, så det er dejligt..

fordi jeg skal betale ponyer og sådan selv, er fordi min forældre er altså ikke heste forældre, overhovedet-

• #45   18. okt 2008 Brøstrupgård's -øøøh det er da ikke mindre end hvad jeg fik. Jeg arbejde 6 dage ugentligt for omkring 2000-3000. Du arbejder 2 dage ugentligt for 1000... Det er da fair nok.

Min avisrute tog 1-½time (alt afhængig af hvor hårdt der blev trampet i pedalerne) Dvs at det var max 9 timer i ugen = ca 36 timer om måneden = mellem 55-80 kr i timen (sådan rundt regnet) alt afhængig af hvor mange aviser man havde på ruten (blev betalt x ører pr avis).

Hvor lang tid er du om at dele dine reklamer ud?

• #46   18. okt 2008 Det er måske ikke Stævne starten som ruinerer mig, der kan jeg lave lidt ekstra arbejde for min mor, slå græsset, gøre rent i huset, elelr noget andet,
    men det er det der med at jeg selv skal betale for transporten også smiley
    Nu har jeg fundet en god en som koster 300 pr. døgn.
    Starten koster 140 for 2 klasser, så er jeg allerede oppe på 440.

• #47   18. okt 2008 jeg går i 9. og arbejder onsdag og fredag (fra 15-18.30) , selvom jeg først har fri halv 3. Men så må ponyen få en fri dag (eller 2 xD) og så arbejder jeg hver anden weekend (på nær når jeg skal til stævne) .. Så ja det kniber med tiden, og veninderne kommer i 2. række. For hesten(e) skal trænes og stalden skal ordnes, og så skal der laves lektier smiley

• #48   18. okt 2008 Mine veninder kommer sgu også i 2 række.. Det ikke altid de er tilfredse, men har fortalt at jeg lever og ånder i stalden, så der må de jo bare tage med :b

• #49   18. okt 2008 Michelle - min rute tog min. 3 timer pr gang - altså 6 timer ugentligt - 24 timer i alt - så en timeløn på 40 kr er sgu ringe :b Og nej jeg var ikke langsom , havde en lang rute smiley

• #50   18. okt 2008 jeg arbejder hver eller hver anden dag.
    får 52,33333 i timen..
    og arbejder flere timer om dagen, så hjem og lave lektier. og så ud til ponyen i 2-3 timer.. XD
    har tit overvejet en part til ham, men han bliver desværre for forvirret over at der er to forskellige ryttere til om hver uge. så det er der ikke plads til, for vil ikke forvirrere ham.

• #51   18. okt 2008 Rijeh - ja sådan er det jo (: men har sgu os mistet et par veninder pga det, men det er det jeg vil , så sådan er det (:

• #52   18. okt 2008 lige nu får jeg en timeløn på 45 kr smiley håber snart på lønforhøjelse! xD

• #53   18. okt 2008 altså når jeg får hest til min konfirmation skal jeg betale det HELE selv. ! jeg må self godt låne penge af min forældre til pludselige dyrlægeregninger. .

• #54   18. okt 2008 Brøstrupgårds -nu ved jeg ikke hvordan det er i dag. Men da jeg var 13-14 år hed mindstelønnen lige omkring 40 kr... Og mindstelønnen var hvad man fik som opvasker osv. Så jeg ville da mene 40 kr i timen er ok og rimeligt nok.
    -ikke fordi man ikke altid kan bruge mere:o)

• #55   18. okt 2008 Mindstelønnen i dag er på 50 et elleer andet.. mener den er på 52? o.O

• #56   18. okt 2008 ja mindste lønnen er 52,3333

• #57   18. okt 2008 Ja ok -så kan jeg godt se det ikke er meget. Hold da op jeg føler mig gemmel nu *GG*

Men uanset har jeg det lidt sådan at jeg kun synes det er rimeligt at børn, når de er gamle nok til at måtte arbejde self, selv skal betale noget af deres hobby. Og da særligt når man vælger en så dyr hobby som ridning jo er. Om det så betyder at man må have noget arbejde ved siden af, ja så må man jo det...

• #58   18. okt 2008 Jeg står så i den dumme situation at jeg kan vælge de 45 kr i timen, eller jeg kan finde et andet job smiley Men da dette er det nærmeste hvor jeg bor, bliver jeg nødt til at beholde det..

• #59   18. okt 2008 Michelle: Enig =) Jeg skal jo selv betale smed, og kan se at det vil vær elidt urimeligt at mine forældre (eller min mor) Skal betale alt for mig, når det ligsom er min ... d;

• #60   18. okt 2008 Er også fanget i mit job.. Får så godt nok 50 i timen, men altså.. Alle andre jobs er super tidskrævende.. Og den tid har jeg bare ikke.. Her kommer jeg bare når jeg vil, og det er på gården lige overfor.. Hvor let kan det blive.. Tjener bare ikke nok om måneden, og kan ikke få flere timer /:

• #61   18. okt 2008 mine forældre betaler, men starter ikke så meget mere : ) , men vi har tilgengæld også part så det kan løbe rundt : )

• #62   18. okt 2008 Rijeh - ja jeg arbejder os på nabogården (: Og min arbejdsgiver er utrolig fleksibel mht til friweekender pga af stævner, og det har jeg brug for smiley

• #63   18. okt 2008 Julie - ja de behandler sgu folk som skidt smiley

• #64   18. okt 2008 Julie -hvordan dælen kan det tage 3 timer?

Jeg havde en rute på omkring (hjæng mig ikke helt op på tallet) omkring 120 aviser +/-. Jeg boede i en mindre by (oksbøl) og skulle derfor nærmest ud i alle ender af byen, og en avis skulle jeg endda ind i skoven for at aflevere. Der var mange stræk hvor man skulle cykle et godt stykke for kun 1 avis.
    -og som sagt tog det 1-1½ time. Det gælder om at planlægge sinr ute grundigt.

Men ok -er det reklamer og den slags er det self en anden ting. Eller hvis det er den lokale ugeavis eller noget,.

• #65   18. okt 2008 ja der er forskel på én avis og så et reklamebundt der vejer helt op til 3 kg smiley Så er det begrænset hvor mange man kan have i tasken, og derfor skal man hele tiden tilbage til sin ''base'' for at fylde op. Dérfor tog det så lang tid for mig..

• #66   18. okt 2008 aviser er et surt job smiley
    men det giver rigtig godt.
    jeg gik med dem i et år onsdag & lørdag. tjente mindst 2500 og højst 3000 på en månede smiley

• #67   18. okt 2008 Brøstrupgård's -kunne løses med en cykeltrailer;o)

Kan fortælle at en lørdags- og søndagsavis skam osse både fylder og vejer godt til;o)

• #68   18. okt 2008 nej har jeg prøvet smiley men at forlange at en 13 årig skal køre rundt med 30-40 kg i taskerne er sgu meget ! smiley hehe når man har prøvet at køre med 20 reklame i et bundt er en avis INTET xD men aviser giver vist os bedre end reklamer ? underligt nok (:

• #69   19. okt 2008 Heldige mig. =P
    Jeg betaler næsten ingenting selv til Thiano.. det er mmin mor og far.. Eller min søster. =p

• #70   19. okt 2008 Brøstrupgård's -når man kører aviser får man pr avis. Så hvor meget det giver afhænger af hvor mange aviser du har og hvor hurtig du er.

Jeg havde på et tidspunkt et plejehjem på ruten. Det var jo rigtig fedt, for der gik man bare lige til døren og så var der 10 postkasser eller sådan der skulle stoppes en avis i. Super nemt, man behøvede jo dårligt bevæge sig:o)

Det samme gælder self hvis man bor i en by med man at mange boligblokke der har postkasserne samlet i bunden (mindre fedt hvis det er med brevsprækker i dørene og 5 etager *G*)
    -så heldig var jeg så ikke. Øv at bo i en lille by i sådan et tilfælde hehe

Når du kører aviser er der jo rigtig mange huse der IKKE skal have. (det er jo ikke alle der abonnerer på f.eks. juske vestkysten). Dvs at du ofte cykler lange stræk uden at skulle af med nogen aviser.
    Sådan en rute er rigtig mange km. I hvert fald blev det ved den avis jeg kørte for, delt op efter antal aviser pr rute.

Dvs at selvom man have samme antal aviser som en anden rute, så kunne den ene tur sagtens tage dobbelt så lang tid som den anden og være flere km længere:o)

• #71   19. okt 2008 Det er sådan, at jeg bor midt ude på en æandevej, omgivet af marker og skov -.-'

• #72   19. okt 2008 Landevej*

• #73   19. okt 2008 jeg kørte med reklamer i den nærmeste by (: Og ja man skal være heldig med at få en god rute smiley

Anli - ja så er det lidt svært ;(

• #74   19. okt 2008 Anli -sådan var det osse da vi flyttede på landet:o/

Så fik jeg aviserne droppet af hos mine bedsteforældre, og så cyklede jeg derind (ca 5 km) kørte ud med aviserne, gjorde mig klar til skole og tog så i skole derfra (de boede tæt på min skole).
    -men tror jeg stoppede efter ½ års tid eller sådan efter vi var flyttet. Var lidt for besværligt og så fandt jeg noget andet.

• #75   19. okt 2008 Jeg er så i den situation at jeg betaler alt til min hest selv. Men, mine forældre låner mig gerne til start da, de støtter mig, og ved at jeg træner hårdt for at komme langt. Nu har i morgen skal jeg fx have undervisning, og hvor kommer pengene fra, heldigvis min mor, da min lønd lige gik på smed og dyrlæge, heldigvis ikke en fast udgift, men har heller ikke startet stævner længe, så glæder mig bare til snart at komme afsted igen smiley

• #76   19. okt 2008 Ja, jeg har betalt alt til min hest selv, var heldigvis så heldig at jeg kunne få hende meget billigt opstaldet fordi jeg hjalp til på gården. Nu er jeg så flyttet derfra, til et nyt staldjob. Her får jeg gratis boks og foder osv, men da min yndlingshest på stedet blev sat til salg, kunne jeg jo ikke gøre andet end at slå til, og denne gang skal jeg jo så betale for det hele. Går samtidig på HFenkeltfag ca 26 timer ugentligt. Mit arbejde tar ca 20 timer ugentlig plus ca 5 timers transport (om ugen). dvs. ca 50 timer om ugen ialt er optaget, og det er inden jeg har reddet min hest (og snart mine to heste)...
    Min måde at få økonomien til at løbe rundt på er at lade være med at smide så mange penge i hverken hest eller udstyr. Har ikke betalt over 10000 for nogen af hestene, og har lige fået en udstyrspakke (saddel + trense) til den nye for lige under 500 kr.
    Stævner har der kun været et af indtil videre, men det var kun 60 kr pr klasse, så det var lige til at overleve.
    Men foretrækker nu travløb (Min hest er traver XD), hvor det måske koster 150-500 at starte og så er der pengepræmier til de 5 første heste på ca 3000 til den første og et par hundrede til den femte. Selvfølgelig afhængig af løbets sværhedsgrad osv...

• #77   19. okt 2008 Er godt nok overrasket over hvordan nogle herinde lyder som om forældrene da bare kan ligge ud ! Jeg har selv gjort det sammen, da jeg skulle flytte hjemmefra, & den dag idag ville jeg elsker ikk at skylde mine forældre 2o.ooo kr. /: Samtidig med banken ogs' har en del patent på mine penge. (:

Selvfølgelig skal man have lov at dyrke sin sport, & specielt når det er ens hjertebarn. Men når jeg ser tilbage på mine tider som rideskoletøs, var det fandeme sjældent folk bare rendte ud & handlede hest & udstyr i tide & utide. Dengang var der intet galt, med at udvikle sig på rideskolens heste, (kan godt lade sig gøre) & det var ogs' en god måde at få ansvar på ved at have en part.

Dog vil jeg sige at <b> Anli </b> som går i 8 klasse, burde ikk ligge kl. 7 om morgen & køre reklamer men koncentrere sig om at komme i skole. Om det så krævede stævnerne måtte droppes. Selvfølgelig ska folk have lov at købe hest, men har man ikk pengene må man da priotere stævnerne, skolen, & måske ogs' et arbejde. (:

• #78   19. okt 2008 Team Hvedesegård -hvad er der galt i at man som 14-årig kører med aviser kl 7 om morgenen?
    Ja jeg undrer mig, men medmindre man self skal køre i et skidt kvarter eller noget, så kan jeg da ikke se problemer i det. De færreste skoler starter da før kl 8, og er man færdig kl 7 kan man da sagtens nå i skole af den grund (medmindre da man har meget langt)

• #79   19. okt 2008 Jeg syntes ikk det er galt om 14-årig at kører med reklamer. Men syntes verden er gal vis piger der prøver at håndtere skolen, lektier & pligter virkelig ska ud i at arbejde kl. 5-6 om morgen. For mig er det bare at priotere uddannelse = skole, sin hobby (som er hesten i dette tilfælde), så må stævner eller andet sjov vente til overskuddet bliver til det både økonomisk & tidsmæssigt.

• #80   19. okt 2008 team -måske tingene har ændret sig og der er helt vildt meget at lave i skolen idag.
    Men da jeg gik i folkeskole (og SÅ længe siden er det jo da heller ikke), var der altså ikke mange timers lektier hver dag medmindre self man har lidt særlige behov, f.eks. at man er ordblind e.l. Og går man i seng til tiden (hos os hed det sengetid ved 22-tiden i hverdagene), så er det da overkommeligt at stå op på 5.30-6 UDEN at man er for ødelagt til at gå i skole og koncentrere sig der

• #81   19. okt 2008 heh' der kan vi være uenige. Folkeskolen er for mig grundskolen til mange uddannelser, & derfor syntes jeg bare de unge skulle have lov at koncentrere sig om skolen, lektierne & hva du har af pligter før de overhoved bevæger sig ud i arbejde. Ellers tror jeg både skole, arbejder, pligter & hobbyen bliver halvfærdige projekter & lysten er der mindre & mindre. Jeg har ikk forståelsen, for unge piger på 13-14 år render ude & arbejder for at tjene til hesten. Så skulle forældrene hellere sætte grænsen & sige ingen hest.

• #82   19. okt 2008 Tja -hjemme hos os var der færre pligter hjemme, da jeg begyndte at arbejde. F.eks. var det ikke mig der skulle støvsuge, ikke mig der skulle tørre støv og hjvad det nu måtte være, i hverdagene.

Jeg hverken red eller lavede lektier kl 6-7 om morgenen, så det er jo ikke fordi aviskørsel kommer i vejen der.

Men nu er jeg så osse fra et hjem hvor man ikke tog på ferie uden for skoleferierne (har faktisk aldrig prøvet det) og den slags.

Og jeg mener nu det er sundt for unge at lære selv at tjene lidt istedet for at alt kommer dumpende fra de gamle.

Self skal der være tid til skolen -ingen tvivl om det. Men jeg kan på ingen måde se det ikke akn kombineres med et arbejde, så længe det drejer sig om så få timer.

• #83   19. okt 2008 jeg syntes bare ikk at arbejde for 13-14 årig piger er at gå med aviser kl. 5-6 om morgen. Der burde de ligge & sove med tanke på at stå op kl. 7 & have et overskud der siger spar 2.
    Selvfølgelig ska du lærer at arbejde, men for mig kan man sagtens nå at lærer selvom man ikk arbejder i 7-8 klasse. (: Jeg tror ikk man bliver mere uarbejdsdygtig af at vente ihvertfald.

Jeg har selv arbejdet som 15-årig, & elskede det jeg lavede. Men senere hen har det været svært for mig at komme igang med noget fordi jeg skolemæssigt fejlede & ikk er på samme niveau som mange andre der har gennemført 9 klasse. Jeg ville den dag idag, ønske jeg hellere havde fået sparket & holdt mig i gang med skolen, end at tænke på at møde på arbejde. I længden kommer man længere med en god skolegang, end ingen skolegang. (:

Er ogs' derfor jeg siger det i orden 13-14 årig piger arbejder, men så ska forældrene være hamrende gode til at sætte grænser, overfor arbejdsgiver & barn. For arbejdsgivere er hamrende gode til at snyde de unge. Det kan vi selv hører i dette indlæg.

• #84   19. okt 2008 Team -jamen jeg kan så bare ikke se det skulle gøre en forskel om man arbejder på den ene eller den anden tid af døgnet (så længe det da ikke foregår om natten.

En times arbejde om morgenen er næppe det der gør at man ikke er istand til at være frisk og klar til skole.
    (og nej jeg siger ikke at ellers bliver man uarbejdsdygtig som voksen)

Jeg selv har alle dage hadet at gå i skole. Og har aldrig været specielt flittig med lektier osv -hverken med eller uden arbejde.
    Jeg er nu ret sikker på at det at have et arbejde, for mig har haft en positiv indflydelse på det.

Så at det at man har et arbejde skulle gøre at man så ikke kan lave lektier eller følge med i skolen kan jeg ikke se.
    Ingen siger jo at unge skal arbejder 20 timer i ugen... Men 5-6 timer er da overskueligt (og det at køre med aviser er jo altså ikke ret meget mere end det)

Som sagt -hvilket arbejde det er, betyder såmænd intet for mig. Så længe det er i passende mængder.
    Og jeg mener såmænd det er sundt.

Da jeg gik på gym var jeg fuldstændig lamslået over hvordan klassekammeraterne (ikke alle, men mange) slet ikke kunne forholde sig til at vi var nogen der skulle arbejde. Flere af dem fik 1-2000 kr i lommepenge hver måned. Eller fik SU (omkring 1200 og opefter) + at de gamle så betalte alt deres tøj, byture osv.

Jeg kan da sagtens se det må være lækkert. Men hold da op hvor havde mange af dem bare absolut ingen anelse om hvad pengene er værd og hvor var de uforstående når vi andre sagde at det havde vi altså ikke råd til (i forbindelse med studietur). Her hed det ganske ofte "jamen du kan da bare få pengene af dine forældre"
    (jeg boede ikke hjemme mere)

og det kan man da tit se herinde osse -jeg har skam ikke ondt i r*ven over at forældre betaler så meget for deres børn -det er da lækkert hvis man kan give sine børn så meget.
    Men jeg er ved at brække mig over når børnene forventer det og laver indlæg om hvor sure de er når mor/far ikke vil give dem en hest, eller ikke vil købe den der sadel til 12000 osv.

(og det er self ikke alle der er sådan -men de indlæg findes og jeg synes det er skræmmende at nogen tænker sådan i en alder af 14-15-16 år)

• #85   19. okt 2008 Jeg kan virkelig ikke lade være med at tænke hvad dælen vil du/i gøre når i bliver ældre. 8 klasse er sku da ingen ting.
    Men kan da kun sige kom ud og find et arbejde ved en bager eller sådan noget i weekenderne, det er morgen arbejde og så derefter er der tid til hesten. Det kan umuligt komme til at gå ud over lektierne. Det er vist lige så meget et spørgsmål om vilje end så meget andet...
    Ang løn kan jeg sige at da jeg var 13-14 år og begyndte med at arbejde hed timelønen 35 kr i timen. Men for dælen det var jo nødvendigt at få tjent nogle penge så man tog den løn man kunne få.
    Hvis man allerede i 8 klasse ikke har tid til andet eller lektierene undskyld mig men så får i da problemer senere hen.
    Har en veninde som rider 5-7 heste om dagen samtidig med at hun går i 8 eller 9 klasse. Hun har dog ikke noget arbejde i den forstand, da nogle af hestene er nogle hun har i ridning og den vej "arbejder".

• #86   19. okt 2008 Tak Trine -du siger netop det jeg tænker.

Self skal skolen passes -men vi snakker jo ikke 4-5 siders afleveringer hver uge mm...

Og unge har da alle dage kunnet arbejde ved siden af skolen og diverse hobbyer -hvorfor kan det ikke længere lade sig gøre, og hvorfor er det så slemt/ondt at forlange at de gør det?

• #87   19. okt 2008 Michelle
    Tror ikke vi kunne være mere enig. Selv da jeg tog HF, havde hest og var formand i rideklubben, hvilket krævede meget arbejde for en klub der var tæt på undergang, arbejdede jeg stadig mindst 20 timer om ugen for at have råd til det hele.

Men ja skolen skal passes men for dælen det er 8 klasse... Mere kan jeg vist ikke sige.

• #88   19. okt 2008 Trine: Jeg ved ikke om det bare er mig, men synes altid du er uenig med mig i et eller andet, og synes ikke ligefrem du skriver pænt til mig.
    Som jeg også har skrevet til en anden, så ved jeg nok bedst SELV hvad jeg har tid til, så synes ikke der er nogle som skal komme og gøre sig kloge på hvad jeg gider og hvad jeg ikke gider.
    Og som jeg OGSÅ har sagt tidligere, kunne det være skønt med et job, så man havde en sjat penge ved siden af, så har tænkt på at få et lørdags/ søndags arbejde, hvor jeg kan gå med aviser, DET kan jeg nok godt have tid til.
    Men jeg bliver sku lidt irriteret, når folk kommer og beskylder mig for ikke at gide, og siger at man sagtens kan nå alt muligt i 8. klasse.

• #89   19. okt 2008 Jeg nævner ikke nogle navne... Kan nu ikke lige se hvor jeg ikke skriver pænt men ok.
    Jeg tænker mere generelt i det jeg skriver der...

• #90   19. okt 2008 Trine: Ja okay, undskyld jeg lige flippede ud, men der er bare også andre der har sagt at man sagtens kan nå dit og dat når man går i 8.
    men altså, undskyld :o)

• #91   19. okt 2008 Jeg vil lige sige har ikke læst en 1/4 del af hvad andre har skrevet, jeg skrev bare generelt. Du skal ikke undskylde..:-)

• #92   19. okt 2008 Faktisk vil jeg lige sige at man som ofte har flere timer i 7. og 8. klasse end man fx har i 9. Sådan var det i hvert fald på min skole. Personligt vil jeg ikke anbefale aviser, da det virkelig er et skod job. Jeg gik ud til ca 200 hustande og fik kun ca 100 kr pr gang, og det tog minimum tre timer, og ofte længere. Så hellere finde et opvasker job på en restaurant i weekenden eller babysitning en gang imellem. Jeg var bogopsætter i 7. og det ga rimelig løn, men er selvfølgelig ikke så tit at de gode jobs er der.
    Synes også at folk skal lade være med at være så hellige. Jeg har da heller aldrig min hest betalt, købte den først da jeg fik fuldtidsjob efter 9. i mit sabbat år, men derfor er det da lækkert at nogle forældre har råd og lyst til at betale. Kan heller ikke se nogen grund til at man skal booke hele sin uge fuldt ud.

• #93   19. okt 2008 jeg er glad for at man kun skal betale for at starte smiley har selv trailer og bil + en sponser der sponser hvide underlag og tæpper ! ;D

• #94   19. okt 2008 jeg er også fattigrøv , så du ikke den eneste smiley
    er bare lykkelig over at have Fame ved min side smiley

• #95   19. okt 2008 Håber da du kommer til stæven fremover. (:

• #96   19. okt 2008 Jeg er vidst bare heldig?

min forældre betaler stortset alt ! smiley

Det eneste jeg skal betale er rideudstyr(har godtnok fået begge mine sadler af dem) og stævne start hvis jeg efteranmelder. men eller betaler de pony, foder, smed, undervisning og stævne.

• #98   20. okt 2008 Marie -at man har flere timer i 8. end i 9. betyder jo ikke at man har MANGE timer;o)

Og så er det jo ikke kun antallet af timer, men osse hvor meget arbejde der er udover den tid man sidder i skolen.

• #100   22. okt 2008 *RHO* Express Pigen malou: Droppede du din udannelse?? bare for at kunne have hest, det ville jeg godt aldrig gøre !

Kommentér på:
Har ikke RÅD til stævner :/ ?

Annonce