{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.365 visninger | Oprettet:

Mister energien til stævner {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har et problem med min hest når vi er til stævne. Han mister meget af sin energi når vi er til stævne og man skal kæmpe dig igennem et program. Han har i forvejen ikke den vildeste energi her hjemme men lidt har han da.

Mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at han kan få lidt mere energi til stævne? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mister energien til stævner
  • #1   5. apr 2018 Det lyder jo til det ikke kun er til stævnerne.. Så ville klart kigge om der er nok energi i det foder din hest får..

• #2   5. apr 2018 er han begyndt at blive gammel?

• Anne
    Anne Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 3 Emner: 5 Svar: 26
    #3   5. apr 2018 kunne der eventuelt ikke være nok krudt i hans foder? smiley

• #4   5. apr 2018 Jeg har en hest, som har lidt samme tendenser - arbejdsvillig nok, men en lidt tilbagelænet tilgang til tingene, og når vi kommer i byen, kan han blive helt flad i løbet af ingen tid.

Jeg kommer aldrig til at kunne forvandle ham til en tikkende energibombe - sådan er han bare ikke skabt - men flere ting har hjulpet væsentligt:

Foder: han skal have VIRKELIG energitæt foder, og det meste af sommeren fodrer jeg væsentlig tættere på "fedmegrænsen" end jeg bryder mig om. Han bliver proppet med energifoder, og jeg er ikke i tvivl om, at vinterfoderplanen er meget sundere for ham - men så kan jeg ikke bruge ham til ret meget.

Noget andet er mig, og min tilgang til tingene. Hvis der går for længe mellem stævnerne, eller hvis jeg ikke føler mig alt for godt forberedt, så bliver jeg nervøs - og det suser lige ned i krikken og får ham til at bakke helt af. Han bliver aldrig umulig eller på tværs, men det føles som om, han har tyggegummi under poterne, og jeg skal "pumpe" ham frem.
    Hvis jeg derimod er afslappet og godt tilpas, så er han også godt tilpas - og så er der overskud.

Måske kan du bruge mine erfaringer, måske ikke - men det er da værd at overveje smiley

• #5   5. apr 2018 Min søsters pony var også meget træt da vi fik hende hjem, men da vi skiftede foder var det en helt anden pony, og nu er hun den største energibombe, som man nærmest ikke kan køre træt smiley

• #6   5. apr 2018 Hvor gammel er hesten?
    Hvis den er ung, kan det være mange nye indtryk. Vores kæmpe fyr på 8 år, synes det er meget nyt at komme til stævne, så vi starter kun en enkelt klasse.
    Foder har selvfølgelig også noget med sagen at gøre, men vores får fuldskrue og alt det han vil have... måske er det oplevelsen til stævner? Eller også rider man måske for mange eller for tit - nogle heste trives med at blive redet hver anden dag og maks 2 dage i streg.

• #7   5. apr 2018 Kig på foder, også undrer det mig om han er nervøs eller rolig i nye omgivelser. Er han nervøs går de jo meget hurtigere døde da de bruger sin energi op pga nervøsiteten.

Mvh TT

• #8   5. apr 2018 Mimre #4 - du beskriver lige præsis hvad jeg også tænkte smiley

Mvh Charlotte

• #9   5. apr 2018 Tak for alle svarende. Han er 14 og en hingst. Han har gået ihvertfald 75 stævner. Vi har flere gange prøvet at skifte til noget foder med energi men der er intet der hjælper. Der har endda været en ude og guide til det rigtige foder men der er ikke noget der har hjulpet.

• #10   5. apr 2018 Måske er han begyndt at blive træt af stævnerne? Hvad starter du? Og hvor lang tid imellem?

• #11   5. apr 2018 Han plejer at gå MB men lige nu er vi i LA klasserne, og der går nok 1 måned imellem.

• #12   5. apr 2018 Rider du med pisk til dagligt?

• #13   6. apr 2018 Ja det gør jeg for ellers er han umulig at lave sidebevægelser på

• #14   6. apr 2018 Måske noget mere varieret træning? smiley

• #15   6. apr 2018 Nu er han jo godt nok 14 år, men har noget alla samme problem med min hingst, 7 år.
    Min er bare total flad i energien, når det kommer til dressur, vi er begyndt en nyere måde at træne på, jeg har kontaktet end der er ved at uddanne sig inde for noget bevægelses terapi.
    Hun underviser både hos dig men også "over nettet" så det er muligt at få undervisning, selvom man bor langt fra hende.

Hun har et forløb på 8 uger, hvor Santos og jeg skal til at blive bedre til det med at bevæge os korrekt, allerede efter den første teori og opgave vi fik, kunne jeg mærke en større forandring.

Santos og jeg har redet sammen i alle år, men først nu mærker jeg en større fremtoning i hans dressur træning.
    jeg vil gerne holde sig opdateret hvordan jeg syntes det fungere?
    At foder med energi syntes jeg kun er at symtom behandle, og når nu han er hingst, syntes jeg det kan være svært kun at fodre energi i hesten, uden det går lidt ud over håndteringen også smiley

• #16   6. apr 2018 Vi rider 1 gang om ugen på tur og 1 gang rider vi over bomme da han er frieser og ikke har lysten til spring. De andre dage rider vi dressur. Hvad kunne vi ellers lave?

Nichole du må meget gerne holde mig opdateret smiley

• #17   9. apr 2018 Så ville jeg overveje meget hvordan du bruger pisken, og på nogle heste er det ikke engang fordi den bruges meget, men fordi den er der.
    Prøv at smid pisken i en periode, også kun hav den med lige når det er nødvendigt (som f.eks. når du træner sidebevægelser) også smid den ved alt andet.

Jeg har selv haft nøjagtigt samme problem som dig, ponyen var ikke en der sprudlede af energi, men når jeg ret til dagligt var det rimeligt, men til stævner var det altid en kamp! Jeg følte hver eneste gang at det var et nederlag, også selvom øvelserne blev udført, så var det altid kun med halv kraft, fordi jeg skulle drive mere end jeg ønskede, og alligevel var det ikke nok til at det var acceptabelt.

Jeg har altid været glad for at ride kurser, og skulle afsted til et Bo Høstrup kursus. Man snakker om problemer osv. i ridningen, hvor jeg fortæller at pony er doven og har behov for motivation for at gide at gå. Han kigger hurtigt på mig, og ser jeg har både pisk og spore på, beder om pisken og jeg tænker "Hvad helvede har manden gang i? Jeg har jo sagt den er doven for fanden.." Også red jeg ellers i en halv time og øvede reaktionsmønstre på en hest der altså er uddannet og placeret til og med LA, og den eneste reelle øvelse vi fik lavet var en 20 meters volte og ellers bare langside på langside.

Men mod slutningen af den halve time forstod pony at den altså blev nød til at gå - selv uden en pisk, og jeg forstod at pony ikke var doven, men at jeg sprang over hvor gæret var lavest. Som Bo så fint sagde efterfølgende "Det der er ikke en doven pony, men den har bare ikke helt læst bogen om grundridningen færdig" ergo, havde jeg som rytter ikke heeeelt brugt tiden, hvor jeg nok burde have.

Stævnet efter det kursus, godt 1 måned senere, skulle jeg debutere i en LA4, på en pony, mod heste. Vi gik ind og vandt det program, fordi pony havde læst bogen om grundridningen en smule grundigere smiley

• #18   9. apr 2018 Tusind tak og en dejlig historie! Det vil jeg helt klart prøve på ham. smiley

• #19   9. apr 2018 Jeg lærte mere end jeg havde regnet med, især med tanken på (manglende) øvelser smiley
    Og en ting der er vigtigt er at hesten får pladsen fortil når man beder om at den skal gå frem, intet med at holde igen eller noget - den skal bare afsted og fremad, og så må hovedet være, lige hvor det placerer sig - også selvom det er helt oppe i skyerne smiley

God fornøjelse smiley

Kommentér på:
Mister energien til stævner

Annonce