Klaus Hempfling arrangement i Svendborg - det var SÅ godt :) Klaus Hempfling arrangement i Svendborg - det var SÅ godt :)
Jeg har oplevet Klaus mange gange men det er noget tid siden sidst så jeg var ret spændt. Der er altid noget nyt at lære, både fordi jeg synes jeg bliver bedre og bedre til at opfange de små detaljer (en håndbevægelse, en minimal ændring i position eller kropsholdning etc. - Klaus er utroligt præcis i sine bevægelser og det er virkelig interessant at studere hestenes prompte reaktioner) men også fordi hans 'approach' er fuldkommen individuel fra hest til hest - så det er aldrig det samme. Og jeg blev ikke skuffet! Jeg synes Klaus bliver mere og mere 'minimalistisk' i sit arbejde og det er nogle gange meget små og næsten ikke mærkbare signaler han bruger, men jeg synes alligevel at hestenes reaktioner faktisk nærmest er tydeligere og deres umiddelbare 'forelskelse'/fascination af ham er virkelig stærk - det er ligesom en magnet der tiltrækkes af en større og stærkere magnet. Jeg var som altid imponeret og med fare for at gentage mig selv må jeg sige at jeg synes Klaus er formidabel . Så for dem som har et problem med det er der ingen grund til at læse videre her
Hende som havde arrangeret det fortalte mig at de havde måttet afvise rigtig mange mennesker, så nu vil de prøve at overtale Klaus til at komme igen på et tidspunkt og så vil de afholde det et sted med mere plads - både til arbejdet med hesten og til tilskuere. Deres udendørs plads var ikke helt ideel må jeg sige, så det vil nok være en god ide med en bedre plads til arbejdet med hestene, men det var faktisk et rigtig interessant eksempel fordi det jo så netop afspejlede en situation som vi andre så let kommer i med vores heste, og det synes jeg gjorde arbejdet, og resultaterne, enormt tydelige. Der var larm fra trafik, flagrende afspærringsbånd og en klaprende pressenning på hegnet og så var der græs og det ved vi jo alle kan være ret så træls (undtagen for hesten selvfølgelig
).
Klaus startede indendørs med en introduktion til hestens historiske betydning, riddere, fortidige og nutidige tendenser i hesteverdenen - noget jeg personligt synes er vildt spændende. Foredragsdelen indeholdt også praktiske punkter omkring vigtigheden af hestens karakter og hvor vigtigt hvert enkelt skridt er sammen med hesten, helt ned til allermindste detalje. Der var også en gennemgang af nogle videoklips (ejerens private videooptagelser- Klaus havde ikke mødt hesten før) med den hest han bagefter skulle arbejde med og det var meget tydeligt at ejeren havde en del problemer med den.
Hesten var en en hoppe som ejeren blandt andet slet ikke kunne komme hen til på folden og det primære tema var at skabe forbindelse til hesten. Og på trods af de nævnte forstyrrende faktorer omkring den lille indhegning, som kunne aflede enhver hests opmærksomhed, lykkedes det Klaus at få hestens interesse fra første øjeblik og få dens fokus rettet imod ham. Ved hjælp af kropssprog, bestemte positioner (som han forklarede undervejs) og ved at arbejde med timing og tage de mindste detaljer og tegn fra hesten seriøst, fik han øjeblikkeligt forbindelsen skabt og det var meget tydeligt at hesten reagerede helt anderledes overfor ham end overfor ejeren. Efter at Klaus havde arbejdet med hesten var det ejerens tur til at prøve - det lykkedes hende at komme hen til hesten en gang men så begyndte den igen at vige og gå væk fra hende. Med Klaus' hjælp og instruktion lykkedes det dog igen og der er ingen tvivl om at hun fik et helt nyt syn på måden at møde og håndtere hesten på. De var meget tættere på hinanden til sidst og fik begge en helt ny succesoplevelse og masser af værktøjer og oplevelser at tage med hjem og arbejde videre med - og var rigtig glade at se på begge to - det var så skønt at se . Klaus tilbød hende også en fri telefoncoaching som opfølgning efterfølgende.
Jeg så iøvrigt at der var rigtig mange som filmede og tog billeder - det gjorde jeg ikke selv for min oldsag af en mobiltelefon tager elendige billeder og ingen video, så hvis der er nogen derude som har set at nogen har lagt noget op så læg gerne en kommentar ind med et link
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Men jeg har hørt SÅÅ meget positiv respons på arrangementet.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Klaus Hempfling arrangement i Svendborg - det var SÅ godt :)