{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Dobbelt debut - første PSG og første landsstævne - på "grøn pas" hest {{forumTopicSubject}}

Kære alle

Jeg har haft en fantastisk weekend med den ældste af mine to heste - søde rare Pinot Noir på 9 år, som fik sin dobbeltdebut i denne weekend.
Han var ude at gå sit første landstævne OG sin første Prix sct George smiley Og han fik såmænd hele 62,7% i sin debut.

Pinot er lige sådan en hest, som alle ville kigge væk fra, hvis de skulle købe en dressurhest. Lavstammet, kuglerund, ingen store gangarter, kun 165 cm høj - men til gengæld super pleaser i ridningen, super balanceret og taktfast i sine gangarter, og bare en rigtig gutttermand smiley

Han er købt som 1 års selskabsplag til min DV-plag - for hele 8000 kr OG en pakke cigaretter smiley
Og min plan var at sælge ham, når han var blevet tilredet som 4 års - for hvad skulle jeg som dressurrytter med sådan en lille lavstammet ollebolleblanding på grønne papirer smiley
Men fra første dag jeg sad på ham, der vidste jeg at han var en skøn ridehest - så solgt det er han aldrig blevet, selvom der efterhånden har været bud på ham både fra indenlandsk og udenlandske købere.

Der er selvfølgelig lagt megen træning i ham - og jeg har en berider tæt ind over al træningen, og hun starter ham altid første i de højeste klasser - for før jeg fik Pinot der red jeg LA1-2 på klubplan på min gamle hest. Nu starter jeg selv MB-klasserne på C-plan på ham.

Men Pinot bør give inspiration til alle, som måske ikke har råd til at købe en superduper fin dressurhest - hvis man møder den rigtige hest med det rigtige sind, den rigtige berider som gerne vil træne med "hvilken som helst slags hest", og man selv har lyst til at træne og arbejde med at få redet en ung hest op - så kan man få selv en billig hest uden afstamning med til landstævne smiley

MVH Charlotte

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dobbelt debut - første PSG og første landsstævne - på "grøn pas" hest
  • #1   28. aug 2016 Stort tillykke og super sejt gået ????

• #2   28. aug 2016 Det er altid berigende at læse dine opslag!

• #3   29. aug 2016 Det er jo dejligt, at man ka nå der til.
    Men jeg synes osse, at du får det til, at lyde som om det sku være svært for et gadekryds.
    Husker da både Cha Cha og Sorte Per, som begge var/er pony med grøn pas.
    Cha cha lå flere år nr. på DRF rangliste med Lisbeth.

Self ka gadekryds gå høje klasse, hvis de er krydset rigtigt smiley

• #4   29. aug 2016 Jow jow gadekryds kan fint gå dressur, og såmænd høje klasser - det er såmænd ikke så meget det som er min point. Mere at man rent faktisk godt kan komme langt uden at hesten behøver at have kostet en million, og uden at den er en gudsbenådet gangmaskine.

Jeg må dog indrømme, at med konkurrencen i dag, så er det selvfølgelig aldrig sådan en type hest som Pinot, som bliver udvalgt af hverken avler eller ryttere til at blive lagt det store stykke arbejde i.
    Kvaliteten af dressurheste er tårnhøj, og vælger man at bruge tid og penge på træning af en konkurrencehest, så kan det bedre forsvares at gøre det økonomisk med evt henblik på salg, på en super elegant gangmaskine.

Så det er mere os almindelige ryttere, som altså godt kan bruge en alm fornuftig hest til noget - fremfor at det altid skal være en forhindring at komme til at ride høj dressur, fordi man ikke har råd til at starte med at give 150-250.000 kr for en ung hest.

Og så må der altså findes flere "grøn pas" heste i dressurens verden, end ponien cha cha som blev pensioneret i 2002 og så ponien Sorteper, som stadig i dag går ponistævner på højt plan. smiley

Mvh Charlotte

• #5   29. aug 2016 Rigtig mange tusinde gange tillykke smiley Du har rigtig god grund til at være stolt! Ikke bare pga. Din hest sine præstationer, men aller mest fordi du har mod, hjerte og hjerne til at bruge tid og penge på din hest selvom han ikke har fine papirer og "ser ud af noget" . Jeg er sku stolt af dig (selv om det for dig betyder nada) og får næsten tårer i øjnene da jeg er glad for at ikke alle afviser bare pga. Manglende fin herkomst. Super sejt gået, man kan nå langt med træning og samarbejde. Det gamle ordsprog "Øvelse gør mester" passer jo fantastisk og er ikke til at tage fejl af smiley

Mvh en skide stolt TT der er glad for at det er endnu et godt eksempel og rollemodel på at det godt kan lade sig gøre smiley

• #6   29. aug 2016 Stort tillykke og sejt gået! smiley
    Men jeg vil altså lige påpege at selvom hesten har rødt pas og er godt gående behøves den så absolut ikke koste 150.000+
    De kan sagtens koste 10.000-20.000 og stadig være skønne heste som er godt gående, med rødt pas og stadig kunne gå høje klasser. Samtidig kan heste med rødt pas også være dårligt gående og ikke kunne følge så sorry to say men passet har så absolut ikke noget at gøre med om hesten kan gå en høj klasse eller have gode gangarte, jov mange mener da at et rødt pas giver flest penge og hesten så er bedre.
    Men helt ærligt man rider ikke på passet eller afstamningen man rider på hesten, så passet og gangarter kan være fuldstændig lige gyldigt, desuden så vil de fleste hellere have en stabil hest med grundridningen iorden end en hest med topgangarter som er umulig at ride smiley

• #7   29. aug 2016 Stort tillykke! smiley Super godt arbejde!

• #8   29. aug 2016 Så sejt gået. Tillykke smiley

• #9   29. aug 2016 Stort tillykke herfra også. Super flot arbejde smiley

Det viser bare hvor langt man kan komme med en fornuftig tilgang til træningen og en flink hest. Din Pinot bliver garanteret ved til han er 20 år, med det arbejde han bliver budt nu. Og ikke mindst fordi han ikke er nogen gangmaskine.
    En stor del af gangmaskinerne kommer slet ikke så langt. Deres led er hypermobile og ofte bliver de (med deres rytter) pacet frem af overambitiøse beridere som har travlt med at få en masse røde rosetter på cv'et. Derfor bliver de redet i smadder allerede i de små klasser af folk som ikke kender farerne ved hypermobilitet. Jeg er faktisk chokeret over at det bliver så højt bedømt, at folk rider som om de har stjålet hesten.
    Desværre kunne man godt tro at beriderne er lidt ligeglade. Røde rosetter giver flere kunder i butikken og ødelagte heste skaber grundlag for endnu flere provisioner når eleverne skal have ny hest... smiley

• #10   29. aug 2016 Hvor er det flot!
    - men du glemmer at tilføje at man også selv skal være hamrende dygtig,- som dig, og med alle de timer du har trænet ham smiley
    Sejt sejt sejt!
    Og fedt du deler det smiley

• #11   30. aug 2016 Tak for al rosen - både til pinotten og mig smiley

Jeg tror rent faktisk også, at Pinot kommer til at gå til han er +20, fordi man kommer ikke til at "override" ham - han tilbyder alt hvad han kan, men han er fysisk kun skabt til at lige så stille trænes stærkere - han er ikke via avlen skabt til at stå højt fortil, og "smide rundt" med benene i en øgning.

Jeg har lige set lidt billeder inde på ridehesten, og selvfølgelig skal man helst "elske sin egen gris", men jeg synes faktisk at han går så korrekt bagtil og hen over ryggen, hvor nogle af de andre store og lange varmblodsheste hænger i ryggen i fx øgningerne.
    Jeg ved at de heste han har redet op i mod jo også er unge 8-10 års, så styrken er der nok ikke helt hos de fleste af dem endnu. Men jeg glæder mig i hvertfald over, at han rides på en måde jeg kan lide.

Min den brune er jo så en mere "traditionel varmblodshest" brun og langbenet - og han er avlet til at præsenterer sig flot især i fronten. Men nøj det har krævet tid/kræver tid endnu at styrke ham - på det punkt er han 1,5-2 år uddannelsesmæssige efter Pinot i galopdelen. Men Lene og jeg pacer ham så heller ikke, fordi det er ikke om han kan smides rundt i fx en galoppiurette, men om hvorvidt han kan balancerer rundt i den.

Det bedste er dog, at Gud hvor er det spændende at få lov til at uddanne to så forskellige heste smiley Og så er det 10-4 at jeg har en berider som gider starte stævner på dem, når man som mig lider af en hel del stævnenerver - jeg er MEGET bedre til at være groome på stævnepladserne, end til at sidde på hestene på stævnepladserne smiley

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Dobbelt debut - første PSG og første landsstævne - på "grøn pas" hest

Annonce