ER JEG DEN ENESTE? - UNDERSTARTER? {{forumTopicSubject}}
Er jeg den eneste der er pisse træt af folk der understarter gang på gang, til feks århusmesterskaberne. Hvis vi nu tager et eksempel som århusmesterneskaberne i weekenden, personligt har jeg aldrig fået nogen placering på c plan i hverken la1 eller la2, når jeg så melder til så melder jeg til noget som svarer til det niveau jeg er på. Når jeg så ser startlisterne og to af de ponyer som starter er på prt+ niveau med rytteren, bliver jeg ganske enkelt rasende. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor man understarter så meget. Det er simpelthen så usportsligt.
Det sker bare gang på gang. Personligt er det ikke om jeg får en roset der betyder noget. Men om der er fair konkurrencer til mesterskaber.
Burde der ikke blive lavet nye regler så det ikke er muligt at understarte så meget?
dec 2009
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 94
jul 2013
Følger: 80 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 39 Svar: 324
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
På C plan, der er det rideklubberne som skal lave begrænsninger - for eks. på point eller hvilke sværhedsgrader equipagerne har redet osv...
Nu er der jo også meget forskellige opfattelser af hvornår man er klar til et givent niveau.. Nogen mener man er klar, hvis bare man kan ride over 50% og andre mener først man er klar hvis man kan ride 65%
Jeg vil sige, at som dommer der er det ikke sjovt at dømme en equipage der kommer til start fordi de "tror de er klar", og rent faktisk ikke er.. Det er virkelig ikke sjovt som dommer at sidde og give 5 taller osv...
jul 2013
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.192
Ja der er et par ponyer som har gået højere - men det er jo nye ryttere der starter dem - og et eller andet sted skal de jo begynde. Dejligt for dem at de har fået nogle gode læreponyer. Men fordi ponyen kan gå højere skal rytterne jo også lige lære det. Så - ja undskyld men lige det her sure opstød er lidt uberettiget.
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
Når min skal starte stævner igen, bliver det ikke højere end LC i starten, han har altså gået LA4, men har ikke startet hele 2016, og er ikke redet 100% regelmæssigt, så vil ikke starte ham i LA klasserne, selvom han kan.
Og hvis det kun har været kvalifikations klassen, kan jeg ikke se det store problem, men er det mesterskabsklassen, kan jeg godt se irritationsmomentet.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Jeg ville også blive pisse irriteret hvis jeg skulle ride mod nogen som havde gået meget højere klasser, derfor starter jeg ikke lavere klasser, og er min hest ikke klar. ja, så må jeg vente til at starte til han er. Jeg ville virkelig ikke føle mig særlig stolt, hvis jeg vandt i små klasser på min dressurhest, snerre lidt flov.
jan 2009
Følger: 142 Følgere: 147 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 149
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 146 Heste: 6 Emner: 45 Svar: 1.149
Selvfølgelig er det ok, at man starter lavere end hesten har gået, hvis det var med tidligere rytter og man lige skal lære hesten at kende. Og jeg synes også det er helt fair, hvis hesten har været skadet, at man så går lidt ned i klasser, når hesten skal i gang igen. Men det andet forstår jeg ikke at man vil være bekendt eller gider bruge hestens kræfter på, og jeg synes virkelig distrikterne skulle få ændret lidt på deres udelukkelseskriterier.
feb 2012
Følger: 157 Følgere: 221 Heste: 4 Emner: 701 Svar: 5.786
Jeg har oplevet det i både spring og dressur
I dressur fx ride mod selma ( DM rytteren ) på samme pony ( heldigvis rider hun igen pri12 nu igen )
I spring har jeg oplevet flere heste der har sprunget m klasser som rider lb med samme rytter
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
eller omvendt hvis hesten er rå men rytteren er god
men hvis både hest og rytter har startet stort dog ikke sammen så skal man ikke starte nemt bare fordi man kan i følge reglerne
det er okay hvis man fx siger rytter har startet LA5 og hesten LA5 at man lige som det første stævne overhovedet sammen lige tager en LC1 for lige at se hvordan pokker går det lige at ekvipagen er afsted sammen
men hvis man går helt ned og starter LD1 og bare bliver ved med at ride det til man er udklasset
og så begynder man på LD2 til man er udklasset
så LC1 til man er udklasset osv.
samtidig med at man der hjemme ligger og rider MB MA øvelser
så er det taber stil
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
jul 2013
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
For det er jo netop med en ANDEN rytter!
Jeg har sgu også startet LC1 dressur på en hest, som har gået landsplan i spring og kunne øvelserne i dressur til M-klasserne, men det ændrede da overhovedet ikke på, at jeg startede LC1 på den - ja jeg snakkede sågar med ejer af hesten om, at jeg måske bare skulle starte LD1 eller LD2, men vi blev enige om, at jeg kunne ride en LC1 på hesten.
Dette var det allerførste stævne, som jeg red overhovedet, og jeg havde ikke redet hesten særlig mange gange inden - men hvis nogen havde kigget ind på hestens resultater, ville de da helt sikkert synes det var fuldstændig urimeligt, at hun var startet så lavt
Og bare lige for god ordens skyld; jeg vandt ikke klassen, bare fordi hesten har gået meget højere og kunne gå meget højere med anden rytter
feb 2011
Følger: 310 Følgere: 291 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 225
dec 2008
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 643
jul 2013
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg bliver lidt træt af folk der rider rundt og viser højere øvelser end de starter. Fx rider LC men frisk render rundt og rider versader, schenkelvigning og andet på opvarmningen.
Bare fordi hesten kan, behøver man ikke tvære det ud i andre der starter LC og har problemer med at få hesten rundt i en ok galop.
feb 2011
Følger: 310 Følgere: 291 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 225
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Muligt hesten kan, meeen gem det gerne væk.
Jeg har set folk der red både schenkelvigning, versader, traversade og andet herligt til opvarmning i LC. Så får man altså lidt lange patter når man i forvejen kæmper med ens dame der ikke er helt enig i at hun skal gå til stævne.
apr 2008
valgte at sætte opvarming springet op til 110 cm
jul 2007
Det kan man ikke rigtig lave i dressur.
nov 2009
Jeg ved da, at flere bruger versader, renverser, kontraversader og schenkelvigninger til at løsgøre hesten, og det skal man da ikke lade være med, bare fordi man kun skal starte en LC, hvis det er den type løsgørende, som virker bedst for hesten? Tror at det i absolut langt de færreste tilfælde handler om at "blære sig", når nogen ligger og laver sådanne ting på opvarmningen.
apr 2008
LD skridt trav
let ridning ned sidning
(så self kan der ske uheld at hesten får et chok og begynder at galopere men det kan man jo se forskel på )
jul 2007
Min fungerer ikke uden løsgørende opvarmning, så hvis der pludselig var regler om ingen versader osv. Hvis du starter LC, så er det, det samme som at sige til mig, du må ikke ride din hest rigtigt. For jeg vil, som mange andre jeg kender, have en mega stiv hest uden løsgørende arbejde.
nov 2009
apr 2008
hvor andre har en udfordring at lave en pæn overgang fra trav til galop og tilbage igen
ellers er der mulighed for at starte højere klasser hvor man så skal lave de øvelser i programmet og derfor på opvarmningen
undskyld men der er jo en grund til at spring ikke må være højere end 10 cm end klassen
det er jo for at vi ikke har nogle som ligger og springer 110 i 40 klassen for at de kan få en hest der kan bruge ryggen bedre eller sætte fra i god tid eller andre fordele
jul 2007
Og hvis det er sådan, så skal de andre, som brokker sig over understartere vel også bare se det som en udfordring, hvor andre har udfordringer med at lave pæne overgange.
Der kan jeg ikke rigtigt se forskellen.. hvis det er så stort et problem, er det jo fordi man rider for placeringen, og så er man jo lidt samme sted som alle understarterne.
apr 2008
så rytterne har de samme udfordringer
så vi ikke har nogle som skal udfordres
både på deres overgange
og af dem som understarter
nov 2009
Undskyld mig, der skal selvfølgelig være plads til alle på stævnepladserne, og folk som er mere end klar til at starte LA skal selvfølgelig ikke tulle rundt på LD/LC niveau, men jeg kunne godt nok ikke være mere ligeglad med, hvad andre synes om hvordan jeg opvarmer min pony, så længe jeg ved det er det bedste for min, så kan de såmænd være lige så mopsede som de har lyst til - for det kan vel heller ikke passe, at jeg skal "tvinges" til at starte en højere klasse, som jeg og min pony ikke er klar til, bare fordi vores problem ikke ligger i at lave en overgang, som Julie på Musse måske har problemer med, eller at mit problem ikke ligger i at lave en pæn slangegang, som Amalie på Flicka har et problem med?
For jeg ved da godt, at hvis jeg ikke opvarmer min pony korrekt, ja så FÅR jeg problemer med at lave en pæn overgang, lave en pæn slangegang osv., fordi jeg ikke giver min pony de optimale forhold - og dét skal ingen andre ryttere godt nok stikke deres næser i, når det ikke er fordi jeg ligger og laver øvelser, som er langt over niveauet, men nu er min opfattelse nu engang den, at sådan noget som versader, schenkelvigninger og diverse andet løsgørende, er noget som man inkorporere i den daglige træning relativt hurtigt; jeg har redet versader på min, siden hun var 4½, ikke i længere tid af gangen, men en enkelt langside hist og pist i løbet af opvarmningen på begge sider, ganske simpelt af den grund, at jeg og min træner vurderede at det var det mest optimale for min pony, for at hun kunne udfolde sig korrekt, og det har virket fantastisk for min pony - så jeg ville da ikke lade være med at lave dem på opvarmningen, når de er en del af min daglige træning også?
apr 2008
fordi hvis vi ikke rider høje spring på opvarmningen
så får vi nogle flade hop inde på banen og derved nogle bomme
så kan jeg være fuldstendig ligeglad med de andre
fordi det er det min hest og jeg har brug for
og det er det vi træner der hjemme hvorfor så lave min opvarmning om
fordi rideskole lotte har problemer med at få hesten hen til springet fordi der er fyld ved bommene
nov 2009
Men fordi min kan gå versader, og enkelte trin af schenkelvigninger (vi snakker ikke mere end et par stykker endnu!), så starter jeg hende da ved gud ikke i LA - ja ikke engang LB - endnu, for hun er ganske simpelt ikke klar til de klasser endnu, og jeg synes i og for sig, at en understarter er lige så irriterende som en overstarter, for det er simpelthen ikke fair over for hesten, hvis den bliver kastet hovedkulds ud i en LA1, men i realiteten kun vil kunne gennemføre en LC nogenlunde, men rytter ikke gider ride de lave klasser.
Jeg ser frem til, at min ikke skal gå de lave klasser mere, men hvis min mente, at hun fremover ville suse direkte ind i traileren, som hun har gjort tidligere, ja så kørte jeg da ikke ud og startede højere end LC på hende de første par gange, for jeg skal dælme ikke smide hende ud i noget, som hun ikke er 100 % forberedt på, bare fordi jeg keder mig i de små klasser.
nov 2009
Og som Møffe har pointeret, så er der regler ang. opvarmningen til spring, så du kan slet ikke sammenligne opvarmning til dressur og til spring.
For jeg vil da så absolut sige, at hvis man har en springhest, som ikke kan finde ud af at springe pænt over de små spring, så skal man have redet hesten noget bedre. For den skulle da godt nok ikke gerne kunne hoppe 110 fejlfrit, men rage bomme i 40, så er der noget galt med rytters uddannelse af hesten, og så hedder det skisme tilbage på skolebænken - i hvert fald i mit hoved.
apr 2008
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 272
Enten må man jo holde sig hjemme til man er bedre forberedt. Jeg mener helt alvorligt ikke man er klar til at starte Lc hvis man har bøvl med de overgange der er i det program. Det er jo der sværhedsgraden ligger i Lc, så det er det der skal være på plads førend man starter Lc. Og at man bare kan ride nogle programmer hvor man skal ride versader fordi hesten formår at løbe op ad langsiden mens den kigger indad, det viser jo bare at man overhovedet ikke har læst de højere programmer. Man skal først ride versade i La4 til ridestævne, der skal man så også kunne ride samlet trav, bagpartsvending, kontragalop etc. Versade er den letteste af de øvelser og klart den mine heste lærer først af de nævnte,
Nå men den egentlig løsning på alt det her er jo at man går ind i stævneudvalget eller distriktsbestyrelsen og dermed er med til at lave reglerne. Der kan man have indflydelse på udelukkelseskriterierne ved stævnerne og hvilke klasser der afholdes. Man kan jo foreslå at der afholdes to La'er. En for ryttere der har redet til over 70% i La før og en for dem der ikke har. eller hvad ved jeg, hvad man kan finde på af udelukkelse.
apr 2008
samtidig med hun ligger billeder af spring på 125 på nettet
apr 2008
kunne forstå hvis man startede 70 80 at man red 100 der hjemme
apr 2008
så ligger man ikke og roder rundt der nede så tager man sig sammen og kigger på nogle 100 klasser
specielt også når man som rytter har været på C plan og hesten på B plan (i mange klasser)
og nu kan man også starte stil spring S4 og der er der jo konkurrence i klassen
jul 2007
min springer let 130-140 på enkelt spring, men han kan absolut ikke klare en bane på den højde! Så fordi jeg træner 130 på enkelt spring hjemme, så skal jeg starte 120 ude? - nej tak!
Man springer jo netop højere hjemme, for hesten har overskud til klasserne ude
apr 2008
det er ca 50 cm
hvis man springer 100 hjemme kan man godt starte 70 80
110- 80 90
120- 90 100
130-100 110
det kan sagtens lade sig gøre også selvom man kun har 2 spring hjemme at gøre godt med og derved ikke kan lave en bane
jul 2007
apr 2008
sep 2006
Lad os tage LA for eks.. Jo jo, måske man kan kaste sin hest/pony rundt i øvelserne, mens den "går til biddet" og ser pæn ud på billeder... MEN at den rent faktisk ikke svinger igennem i ryggen, ikke har aktive bagben, ikke er løs fortil - men bare "bøjer nakken"... Er det kun sådan nogle ponyer/heste vi skal se i LA klasserne, og så skal dem som rent faktisk er KORREKT redet, og svinger i kroppen - ja de skal huhej op i klasserne og presses - fordi de går korrekt og svinger???
ej den er jo ikke fair...
og bare fordi en pony/hest har gået for eks. PRI eller MB med en anden rytter - Så ser jeg absolut INTET galt i at en ny rytter går ned og starter den i nogle LC klasser.. Man skal jo altså lige lære hinanden og kende, rytter skal lære hvordan hesten reagere på stævne pladsen, hvor meget opvarmning dyret bør have osv...
Og at ride "højere øvelser" på opvarmningen - jah - det er da i orden.. (men jo, jeg kan godt huske da jeg selv var mindre rutineret, at jeg synes det var DYBT provokerende, når jeg red rundt på min hest i en LC som knapt kunne gå til biddet, at der så var nogen der red sidelæns også)... På min tidligere lånehest har jeg sågar redet "passage" på opvarmningen i en LA2 - Men det betyder jo bestemt ikke at han var klar til sct geo Han havde bare godt af at komme ind og sætte sig lidt ekstra lige inden vi skulle på banen..
jul 2013
Har redet næsten 65 % på C plan.
Mit problem ligger i når jeg går ind laver et fint program til cirka 65 % så kommer der nogen som rider 70+ fordi de kan, eller som jeg oplevede til sidste c stævne som bare rider deres pony bag lod så den stritter med forbenede og mangler inderundertrædning, men kan sagtens lave øvelserne.
Personligt er mit problem f.eks på opvarmning at jeg har et handicap i min ene arm så jeg har svært ved at sidde lige og har fået en ekstrem dårlig vane. Derfor kan jeg godt gå og blive lidt træt af når ryttere der bare sættter sig op og rider en la1 som havde de ikke lavet andet hele livet bliver ved med at starte dem.
maj 2009
Synes også emnet kom en smule af sporet.
Der er jo stadig OUT til D-stævner. Men igen. Dem du startede med at hentyde til har altså ikke startet ret mange C-stævner og ja - mesterskabsklasser er da spændende og kan egentlig godt forstå mange starter dem.
jul 2013
sep 2006
jul 2013
jan 2013
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 138
Hvad så hvis man ikke er tilfreds før et program er redet til 68+?
Man ved jo heller ikke på forhånd at man kan ramme den procent. Så der vil jo altid være nogen der kommer ind og rider til over 68, hvis det er , jden procent de vil kunne opnå, før de går videre.
Nu vil jeg så heller ikke mene at procenten er det vigtigste, at forholde sig til før man går videre.
Det sker, oftere end du nok tror, at man kan ride til 68+ men have en øvelse man ikke kan få til at fungere.
Jeg ville aldrig starte la3 hvor der er overgang til skridt fra kontra galop og anspring igen, før min hest 100% kan gå kontra i la1-2. Og være 100% i de galopanspring fra skridt ila1-2.
Så er det ikke nok at få 68, hvis jeg får under 7 point hver gang i de øvelser.
maj 2009
Min mor havde f.eks. sin hest med til stævne for første gang i år og red LD2 til over 69% (endda med fradrag for fejl). Det er en godt gående hest men urutineret og savner endnu balance og programmet kunne rides endnu bedre = til højere %. Må den så ikke starte LD mere? - den har slet ikke balance nok i galop endnu og har svært ved at lave anspring.
Men håber da du får et godt stævne og at I gør jeres bedste
Tænk positivt og nyd det!
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Når man så ikke vinder, så kan man jo kun skælde ud på :
Hesten/ponien var "dum"
Dommeren var "dum" og "unfair" "kan kun lide brune heste" ect
Sig selv - sker sjældent for man er jo selv det u-opdagede håb for OL i 2020
ALLE de andre ekvipager til stede, både på opvarmning og i klassen.
Og nu kommer det trælse lærdom her i verden - verden er uretfærdig !
Der er ALTID nogle, som har råd til bedre heste/ponier, har en bedre underviser, har bedre muligheder for at komme ud og starte stævner, har råd til bedre sadler ect. Og så er der også nogle som har mere talent.....
Så kan man selvfølgelig "skælde og smælde" over alle de med uretfærdig " bedre pony/hest, bedre, udstyr, forældre, trænere, trailer ect". Og det værste er, at man bliver ikke mere tilfreds eller glad af dette, og tingene går ikke væk af den grund. Og det allermest værste er, at hvis du hver gang du rider på opvarmningen fokuserer på alle de uretfærdige "andre", så mister du fokus, bliver sur, og så rider du dårligere.
Jeg red forleden dag min første MB1 på c-plan på min lille lavstammede, middel gangart, ollebolleblanding - og jeg var verdens lykkeligste rytter da jeg blev andensidst med 61%. Hvorfor nu det - jeg burde nemlig have været grøn af misundelse ?
Jeg red mod heste, som havde kostet 1,5 mill kr og 3 mill kr som 3 års !!! Selvfølgelig er det nogle herrelækker gangmaskiner, flotte flotte heste.
Jeg red mod ryttere, som rider undervisning flere gange om ugen ved helgstrand. Jeg red mod ryttere, som red på heste, som havde gået INT 1 med Andreas helgstrand. Jeg red mod ryttere som red på heste, som tidligere havde startet GP på landsplan.
Ryttere som havde grooms med, ryttere som kom i lastbiler med living, ryttere som med garanti ikke red rundt i en wintecsadel
Men jeg red for mit eget mål - nemlig at ride mellem 58-60% i en MB klasse på c-plan.
Og selvom jeg mistede 6 point = 2,5% pga to fejlridninger ( jeg var nervøs), så var min heste en GUTTERMAND, så sød, så god, så rar, så nem - at han var min verdensklassehest
Var de andre ekvipager så nogle "lede understartere " njaaaaa de havde nok allesammen en god grund til at starte de små MB-klasser. Den ene vidste jeg har stået skadet i flere år, så de starter blidt ud med den - det er da i orden og god horsemanship overfor hesten. Andre ekvipager var gamle erfarne heste med youngriderryttere på ryggen, og hvis de skal starte landsstævner, så skal de ud og ride 2 x +65% i en MB på c-plan, så det var jo så bare lige det stævne hvor jeg også red ved - men de skal jo vælge et stævne at gøre det ved.
Min den "unge" på 8 år er det lang tid siden jeg har startet stævne på sidst - han går MB med min berider, og er blevet B-hest, men jeg er altså den lalleglade amatørrytter, og hvis jeg skal ud og starte på ham, så bliver det sørme ikke MB, men nogle la3-5 til klubstævne. Han er sådan en hest, hvor det enten spiller maksimalt, og så kan selv jeg ride til placering på c-plan - og ellers kommer vi ikke op til dommerhuset den dag. Men han er da nok sådan en hest, hvor folk ude til klubstævner synes jeg understarter, hvis han har en god dag.
Så mit råd er - forsøg at kig ud over det "uretfærdige i livet". Kig på dig selv, sæt dit eget mål, og hvis du bagefter kigger på de andre på opvarmning, så tænk at de nok er der af en grund, måske en du ikke lige kan se her og nu.
Mvh Charlotte
sep 2006
Der er STOR forskel på hvad man får af de forskellige dommere.. Tag for eks. min tidligere lånehest, der var nogle dommere som altid havde ham mellem 68-75% i hans programmer, næsten lige gyldig hvad.. og ved andre dommere der lå han altid mellem 60 og 63% så det er jo MEGET forskellige afhængig af hvilken dommer man rider hos, hvordan procenterne ender ud...
så jeg synes ikke man kan vurdere ud fra procenter, om folk understarter eller ej
jul 2013
sep 2006
Personligt så ELSKER jeg at få lov til at give karaktere fra for eks. 2-9 i en og samme klasse... Men det skal være ret så gode ponyer/heste og ryttere, før der kan smides 8 og 9 tallerne...
Det er simpelthen så kedeligt at sidde og dømme en klasse, hvor alle equipagerne er 6-7 tals equipager, og kritikken bliver utrolig tam med de samme karaktere igen og igen...
Så er det, når man sidder som dommer, virkelig befriende når der kommer en ind på banen, som går super fint og man kan få lov at bruge nogle af de høje karaktere
Dermed ikke sagt at jeg "stemmer for" at starte under niveau... Der er, og vil altid være, bare delte meninger om hvornår man skal videre op i klassen.. Og lige der, har mine holdninger ændret sig efter jeg blev dommer selv
jan 2013
jul 2013
jan 2013
jul 2013
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
jul 2009
Emner: 3 Svar: 37
Jeg fik aldrig placering i nogen af de LC1'er jeg startede. Til gengæld oplevede jeg SÅ mange andre ryttere der fik sindssygt ondt i måsen over, at jeg startede LC1 på min LA-hest. Jeg forstår stadig ikke hvad problemet var.
feb 2012
Det er i en lb og rider ikke højere en la endnu men på den måde for jeg ham løs afslappet, lydig frem ad gående
Så jeg for det sidste ud af ham
nov 2009
Jeg forstår versader og sidebevægelser, men det andet ser jeg slet ikke som løsgørende.
jan 2013
Men det er jo op til folks egen samvittighed til d stævner.
Jeg kan ikke se problemet når det er til c-stævner, og især mesterskaber.
Til diskrets mesterskabet i d10, måtte man som u25 ride, hvis man ikke havde placering i højere end sværhedsgrad 3 på b plan ( mener jeg) og mesterskabet gik i la2-3.
Sådan er det at ride stævner, pisse unfair og skide svært... Man skal ride for sin egen skyld, for at blive bedre, og have noget at træne på. Kan man så også vinde, så er det jo fedt ??
feb 2012
Og han for mere energi og bliver mere afslappet m.m så det er ikke så meget løs gørende
dec 2007
Følger: 92 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 95 Svar: 863
Det er dog noget jeg aldrig selv ville gøre fordi jeg ikke synes det er fair for de andre som kan have problemer eller begrænsninger som gør at de måske aldrig kommer til at starte højere og derfor synes jeg ikke ekvipager der starter LA har noget at gøre der
Jeg har selv en hest som har stået skadet længe og som kigger meget, men har aldrig overvejet at starte den lavere på grund af det Jeg venter i stedet lige de ekstra måneder på at den er klar så vi kan komme ud og starte de klasser hvor vi hører til
Jeg ville heller aldrig tage en hest med skade og begrænsninger på hvad den måtte med ud og kigge da de nemt kan springe rundt og man nemt kommer til at lave mere end man må hvis man skal forbi noget, men det afhænger også meget af hvordan hesten er, og ved intet om din
Og det er slet ikke for at sige du ikke må ride LC, det er bare for at komme med min synsvinkel på det, for tror det handler meget om holdning omkring det
jul 2009
Ret skal være ret, folk blev såmænd også flinkere efterhånden som det gik op for dem at jeg egentlig bare var der for at ride rundt for løse tøjler - jeg tror det var "rosetjægeren" de var bange for, og eftersom jeg aldrig vandt noget som helst og altid var nummer sjok, så holdt det jo ligesom op.
Min havde en seneskade og var i genoptræning - den gik på fold som normalt, men ridning var for meget løse tøjler og med gradvist mere samling over et halvt års tid eller sådan noget. Det var meget en kigge-på-alting-hest, så jeg tænkte at jeg kunne bruge tiden på at gøre den lidt mindre kiggende. Vi trænede også "farlige sten i vejkanten" en hel del, og det kom den faktisk over. En måneds intensiv stenkigger-træning, så var stenene i vejkanten pludselig ikke så farlige mere, haha!
dec 2007
Følger: 92 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 95 Svar: 863
Det har jeg nemlig selv oplevet da jeg red LB på min lidt umulige pony og kæmpede for overhovedet at kunne være med, og der så kom en som normalt startede højere men som gik ned på grund af skade, men den vandt så det hele fordi den klart var bedre
Men dejligt folk også kunne se at du ikke var der for at vinde, folk er også ret hurtige til at blive fornærmet og snakke om folk der starter noget som andre ikke mener de burde
jul 2009
ER JEG DEN ENESTE? - UNDERSTARTER?