1.591 visninger
|
Oprettet:
Stævne rutiner og gode tips {{forumTopicSubject}}
Hej HesteGalleri
Lad mig høre hvad jeres stævne rutiner er, hvis I har nogle gode tips så kom endelig med dem.
Jeg har haft et par år uden stævne start men er så småt begyndt at starte op igen. Jeg skal til at starte på min hoppe som er 11 år, hun har dog ikke været så meget på stævne pladser, så jeg vil meget gerne have nogle gode tips til at få en god oplevelse ud af et stævne med en urutineret pony
På forhånd tak!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Lad være med at have en forventing om en bestemt placering eller procent - forventninger giver som regel ikke noget godt med sig.
Selvom procenterne fx har været elendige så kan der jo stadig være positive ting. Da jeg var til stævne på den store jeg rider på, så gik han til 55% og 58% mener jeg, trods de elendige procenter var jeg glad/tilfreds med det.
aug 2009
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 7 Emner: 27 Svar: 87
Tak for dit råd!
okt 2008
Følger: 28 Følgere: 42 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 141
Kom i ordentligt tid, så du ikke bliver stresset.
Brug opvarmning først og fremmest til gymnastiering af din hest. Lad være med at terpe øvelserne igennem, og lad for guds skyld være med at fokusere på de øvelser I har sværest ved. Du kan alligevel ikke lære din hest noget i opvarmning. Fokuser på de ting I er gode til - det gør dig glad og får din hest til at slappe af.
Find ud af hvornår din hest topper i din træningstime. Er det efter 30 minutter, så skal du ikke varme op længere tid end det.
Hold fokus alene på dig selv, og begynd IKKE at sammenligne dig selv med de øvrige i opvarmningen.
TRÆK VEJRET DYBT OG ROLIGT - særligt når du rider ind på banen. Stresset vejrtrækning sætter sig i dine muskler og får dig til at spænde op.
SMIL! Det får dig til at slappe af i hele overkroppen, og gør dig positiv - det mærker din hest. Desuden bliver dommeren kun glad ved at du smiler til hende/ham.
Og så NYD DET Det skal være sjovt at ride stævne - og du rider kun mod dig selv! Du bestemmer alene hvilken oplevelse det skal blive - ikke hesten eller dommeren
HELD OG LYKKE
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 386
aug 2009
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Så går jeg i sekretariatet og melder min ankomst og så er jeg lige rundt og kigge hvor opvarmning er og hvordan banen ser ud (dressur).
Som regel er jeg der i rigtig god tid, så får hesten lov til at komme ud af traileren og få lidt vand og blive trukket lidt rundt.. Så går jeg ellers i gang.. rider aldrig med bandager til stævne, men ellers ville jeg starte med at lægge dem på.. Så skal der lige rettes rosenknopper (som er flettet hjemmefra). Og så bliver der ellers sadlet op.. Lige inden hovedtøj tager jeg mit grej på..
og så op til opvarmningen og varmer op i 15-20 min i skridt - alt efter hvor varmt der er.. og så får hesten ganske let opvarmning i trav og galop.. Den bliver lige bøjet igennem og tjekker om den er fremme for schenklerne..
Skridter lidt inden jeg skal ind.
Mit bedste råd.. Hav styr på dig selv som det vigtigste! Vær klar i hovedet, lige som hesten skal have vand skal du også huske at få noget at drikke.. Lad dig ikke stresse.. Uden rytter dur hesten ikke.. Som rytter kan man som regel altid komme igennem programmet på en hest der ikke er helt klar.. Så dig som vigtigste prioritet!
aug 2009
sep 2012
aug 2009
sep 2012
aug 2013
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 28 Svar: 82
Held og lykke
sep 2007
Jeg får sjældent trænet et dressur program mange gange inden jeg kommer til stævne, men kan det i hovedet. Og jeg glemmer faktisk tit programmet lige inden jeg rider ind, ligesom jeg ikke kan programmet sammenhængende når jeg rider rundt på banen - kan bare den næste øvelse.
Er ikke nervøs, før lige når jeg bliver kaldt ind/når det næste gang er mig.
Men har aldrig glemt noget ;o)
aug 2009
Blogger
Lige en anden ting,.. Når jeg er inde på banen rider jeg lige en 20 m .volte på begge sider ved dommertårnet.. Så har man også lige en fornemmelse af hvilken side hesten er rigtig god på, og dermed den side man starter på ned ad midten..
feb 2008
Følger: 154 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 2.153
Jeg plejer gerne at have lidt foder med inden start, så når den kommer ud, så selvom der er en masse omkring den, så får den mad = køreturen og at være der er godt. Det kan sagtens også bare være nogen gulerødder eller lign.
Jeg havde ingen forventninger til min unghest da vi startede for første gang, fik et fantastisk ridt til 64,5%. Har aldrig kommet tudende ud fra et stævne. Specielt ikke til en LC klasse
Turen er bare meget mere værd, hvis man ikke regner med noget. -jeg regnede dog med at hun ville smide mig ad helveds til, og smadre alt inde på banen. Haha. (Hun kan være lidt kuk-kuk).
Efter stævnet kigger jeg altid på de point jeg har fået for hver enkelte øvelse, og så arbejder jeg ekstra hårdt på netop de øvelser, der var mindre gode den gang - til næste gang.
I spring er det Self lidt noget andet.
Sadler hesten op, får en til at trække den, gennemgår banen, hopper op og går igang med opvarmning, og så det bare ind på banen. - jeg sætter altid hovedrunde og omspringning sammen (stadig husker hvornår hovedrunde slutter). - det giver mig personlig bedre selvtillid, fordi jeg ved jo at vi sagtens kan komme igennem banen. Dog skal man Self stadig kunne tage det med løftet hoved, hvis det ikke går som håbet.
feb 2008
aug 2009
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2170 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
aug 2009
sep 2007
Jeg synes så derimod det er vigtigt at hjælpe andre, sige tillykke til vinderen - eller komplimentere en andens hest eller ridestil hvis man synes godt om det.
Intet mere irriterende, end folk der ikke kan unde andre at have vundet eller ikke vil hjælpe en med en pisk, stævne nr. e.l hvis man har glemt. Det er for mig og se virkelig småligt.
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.271
Jeg har rigtig tit hjulpet de andre ryttere hvad enten det så er dressur eller spring. Hvis deres gamache er ved at falde af, bandagen er gået op, de har glemt programmet eller hvad ved jeg, så hjælper jeg da hellere end gerne. Jeg har sågar rigtig tit terpet baner med andre da jeg husker dem ret hurtigt, og giver da ligeledes gerne en hjælpende hånd hvis der fx er en hest der ikke vil ind på banen - så kan den gå efter min.
Det skal være sjovt at være til stævne og man skal da hjælpe hinanden hvor man kan. Jovist vil jeg da også gerne vinde, men jeg er ikke så smålig at jeg ikke kan unde andre en god tur (eller en sejr for den sags skyld)..
aug 2009
Blogger
Det er alm. pli at hjælpe hinanden, men ved ikke om det er mest udbredt indenfor dressur at man har nok i sig selv.? Har oplevet til springstævner at folk har kunne låne sadel af andre, men til dressur kan man ikke en gang låne et par spore..?!
Synes det er skræmmende, men endnu mere skræmmende at en så ung allerede har en mentalitet.. Virkelig skræmmende!
Hvis folk ikke kan læsse sin hest, så kommer jeg gerne med en longe og hjælper til, og sætter bestemt pris på når andre tilbyder mig hjælp også..
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.069
-Efter mange år som både portner og hjælp i stald under stævne, obsevere man skam noget.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Jeg ser mere sådan på det at du ikke kan være den bedste hvis du ikke kan slå de bedste! Så hvis din modstander (som er en bedre rytter end dig) glemmer banen og det dermed udløser en placering til dig.. Ja så er du stadig ikke den bedste! Du var bare heldig og det har intet med talent og god træning at gøre i min verden!
Men for at vende tilbage til det tråden handler om..
Jeg "rider" programmet inde i hovedet dagen før. Altså hver enkelt øvelse, hvor jeg skal være opmærksom, hvor jeg ligge en halv parade osv. Så jeg har en klar fornemmelse af hvordan programmet skal føles når jeg sidder på hesten. Der har virket rigtig godt for mig..
feb 2008
sep 2007
Det er sådan en indstilling der giver dårlig stemning - at man ikke vil hjælpe, er høflig og empatisk/sympatisk over for andre. Intet mere irriterende end snerpede ryttere der knap kan unde en et smil.
mar 2007
sep 2007
Sur røv den dag man står selv og har glemt et par hvide handsker og ikke kan starte/bliver disket når man kommer ind fordi ingen vil låne en noget, da man altid er snerpet selv.
mar 2007
aug 2009
Hvis ikke man kan tåle at tabe, skal man lade hver med at deltage..
Stævne rutiner og gode tips