Køre stævner/træning/kursuser osv. Køre stævner/træning/kursuser osv.
Hej jeg er blevet lidt nysgerrig på dressur køre stævner og tænkte at der måtte være nogle herinde der ved noget om emnet
Jeg kunnet godt tænkte mig at starte køre stævner (dressur) men ved intet om det.
Så... Her er lidt spørgsmål
- Hvilken vogne bruger man? Link gerne til nogle billeder.
- Skal man være to på en vogn? Eller må man godt være en?
- Nogle gode sider man skal kende til? Evt. Facebook sider/grupper.
- Jeg kunne godt tænke mig at se et køre stævne live, hvor finder jeg sådan et på Sydsjælland?
- Det tøj kusken har på, hvor finder jeg det?
Hvis der ellers er noget der er godt at vide, så fortæl endelig.
Det er en Miniature pony jeg ville deltage med, men den er ikke til kørt i nu, så det er ikke noget der haster.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Til klubstævner køres kun 1 dag -dressur fra morgenen og så kegler og marathon. Til nationale og internationale stævner, køres der over 3 (eller 4) dage. Dressur (torsdag og) fredrag, marathon lørdag og kegler søndag.
Derudover afholdes der osse dressurcup -en serie stævner kun i dressur som så afsluttes med en finale sidst på sæsonen.
Til alm klubstævner køres dressuren typisk i marathonvogn (eller en træningsvogn). Til landsstævner skal der en "rigtig" dressurvogn til. LANGT de fleste kører med en spider (vedhæfter billede nederst), men det er faktisk ikke et krav at det skal være sådan en -andre "fine" vogne er helt lovlige. Vil du kun køre dressur, er der ingen grund til at bruge mange mange tusinde på en fancy dressurvogn
Ja man SKAL være 2 på en vogn -det er ganske enkelt af sikkerhedsmæssige årsager sådan reglerne er. Der er lidt "særregler" for miniaturefolket, hvor groomen kan være på jorden (men i nærheden) er dog ikke 100% sikker på om det kun gælder keglerne eller osse dressuren.
På FB kan gruppen "kørsel med hest og vogn" anbefales
Der er ikke specialforretning til specielt køretøj -hatte, køretæpper (altså "forklæder") og handsker kan fås i de fleste køreudstyrsforretninger, men ellers er det jo almindeligt tøj der bruges (altså habitjakker, bukser, nederdele mm. passende til vogn og sele). Handskerne skal være brune
nov 2007
et stk foto af en spider (+ fancy kuskepåklædning -som du kan se: blot en habitjakke med dertilhørende bukser og pæne sko. Groom er ofte blot iført alm stævnejakke, men i dette tilfælde er det en livery-jakke. Vil tro den er købt fra england)
nov 2007
jun 2010
Følger: 75 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 465 Svar: 990
Køre stævner/træning/kursuser osv.