2.971 visninger
|
Oprettet:
Jer der ikke rider traditionelt.. {{forumTopicSubject}}
Hej igen
Jeg undrer mig lidt så derfor spørger jeg overhovedet intet negativt
Når I nu har valgt at ride utraditionelt hvor der handler om løse tøjler(ingen konstant kontakt) og det at give efter. Som jeg selv jo også rider.
Hvorfor starter I så traditionelle stævner?
Rider I så med konstant kontakt der? Og føler I ikke at det er "forkert" af jer at starte når I ikke rider som der er "meningen "?
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Da jeg red med løse tøjler, så var det ikke noget jeg mente var målet. Jeg mente at det ikke var en nødvendighed at pille/nykke og have en konstant kontakt for at ride stævner. Jeg ville gerne gå foran med et godt eksempel til stævner, samt komme ud og opleve noget med pony - også selvom folk måske ville kigge underligt.
Jeg har aldrig forstået, hvorfor det skal deles op i "dem og os" - hvorfor ikke gå foran med et godt eksempel. Det er forhåbentligt ikke målet i sig selv og ride for lange løse tøjler for altid, men kun en ting på vejen til at nå målet.
Følte mig ikke forkert til stævnet og det gjorde jeg heller ikke dagen efter, da pony og jeg blev disket for ikke at komme over det første spring, hverken i første eller anden klasse.
Jeg rider anderledes nu, som nok mere matcher, men jeg er da stadig bedøvende ligeglad med at folk skulle kigge underligt på at jeg fx vælger og starte spring selvom hesten nok ikke kommer over det første spring.
Jeg har betalt for at starte - også er det da helt ligemeget, hvordan jeg så bruger de penge.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Og hvad er galt med at ride med løse tøjler resten af livet?
Mvh TT
sep 2007
I min verden - så rider man ikke frem og ned resten af livet, medmindre man ingen intentioner har om at ride dressur eller komme videre mht. samling. Og dermed ikke intentioner om stævner - samt ens kritik af dressur ryttere og dressur generelt, så nok burde pakkes lidt væk.
Man kan godt ride med løs kontakt og en samlet hest, men løse tøjler og frem og ned må jeg indrømme at jeg ikke ser pointen i. Det er opvarmning eller ungheste ridning/ude af form hest.
Man kan jo sagtens ride med en opsamlet, men løs tøjle på en hest der stadig er samlet.
http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1793/m/8963568/dressur-d_-128.jpg
Jeg blev iøvrigt ikke dømt dårligt da jeg startede på dyret hvor jeg red med løse tøjler og kun brugte dem til at dreje med og styre. Hesten gik halvdelen af tiden som en giraf og resten af tiden søgte hun ned - det var op og ned med hovedet.
Blev bedømt til 61 og 62% mener jeg - hvilket er helt fair, da programmet ikke var stabilt i øvelserne, tøjlerne var lange og løse samt hesten kiggede stjerner halvdelen af tiden.
LD1 og 2 er et begynder program, men derfor skal hesten stadig søge stabilt ned i følge det der står øverst på programmet. Nogle dommere tolker lidt på det, men følger de hvad der står på programmet, skal hesten søge ned.
Så jeg kan sagtens forstå kritikken der gik på at hesten skulle samles mere og de løse tøjler - jeg valgte bare at smile og ikke tage det til mig, fordi årsagen til jeg startede stævnet, var ikke en placering, men en oplevelse :o)
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
Dog har jeg også redet en enkelt hest hvor det var nødvendig med meget støtte på tøjlen fra rytteren, da hesten ellers snupplede over sig selv. Det var dog en rideskole hest. Så vil sige at det også kommer an på hesten
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Det er der jo heller ikke noget i vejen for at ride sådan ;o). Om end, jeg ikke kan se foreskellen på den løse tøjle som jeg har på billedet også en helt opsamlet tøjle - hvor dyret stadig bære hovedet selv/ingen vægt i hånden.
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
sep 2007
Så skal man ikke starte stævner, hvis man har en masse tanker om hvad andre tænker og dommeren tænker ;o).
Jeg starter fordi jeg har lyst, også er det ligemeget hvad andre tænker eller hvordan det evt. ser ud - jeg kan ikke kontrollere alt, så at pony kigger, tja, det er sådan det er, når hun er en vågen dame :o)
Vdr. kontakt - så er det vel hvad man gør det til. En slaske tøjle er jo heller ikke behagelig, når den kan mærkes i munden, at tøjlen slasker op og ned.
mar 2011
Jeg er somme tider min egen værste fjende
Mvh TT
sep 2007
Nogle vil sikkert mene det er for " La la " men jeg synes det er skønt og hav det sådan :o)
mar 2011
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
mar 2011
Det handler om at for hestenes skyld så er der et behov for en ændring i den måde der rides på. Og så er der et behov for at flest mulige får vist at der faktisk går an at ride på andre måder
Ja der er stævner inden for "vores" måde. Men man endrer jo intet ved at kun ride der
Så jeg synes Krikken gør en rigtigt god ting og håber der er flere der gør.. Og havde derfor disse tre spørgsmål til de
Mvh TT
sep 2004
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 488
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Vil man ride med hænge tøjler, minimal kontakt, og med hesten hoved tæt på bunden, så passer ens ridning heller ikke til DRF's stævner..
Hvis jeg ville ride det spanske showridning man ser i Spanien, så skulle jeg heller ikke ride som jeg gør nu.. Det er et valg man tager..
DRF's regler siger ikke man skal holde stramt i tøjlen og tvinge en hest ned med hovedet.
Tro mig Gry, hvis du ikke giver efter og holder hesten i en tvungen holdning, så bliver der trukket en del i pointene.
En hest kan nu også gå i mere samlet holdning uden at blive tvunget til det..
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Jeg rider ikke selv stævner, men tænker da at jeg gerne vil ud og starte med min unghest når han er lidt længere i sin uddannelse. Jeg er dressurrytter og elsker dressuren - men jeg vil gerne bruge langt tid på at opbygge min hest og det er vigtigt for mig at hesten er med mig både mentalt og muskulært.
For mig er målet at kunne variere mellem den lange, dybe holdning og en kortere, samlet holdning, hvor hesten hele tiden er med mig og har næsen foran lod. Jeg tænker at hesten skal kunne gå i den holdning jeg forlanger uden kontakt men at den på samme tid skal kunne acceptere en blid og stabil kontakt. Jeg ser intet mål i at hesten skal rende rundt med lange tøjler med næsen i sandet - det er et rigtig godt delmål på vejen, men jeg vil også gerne videre derfra i takt med at min hest bliver stærkere og mere smidig
Ved ikke helt om jeg besvarer dit spørgsmål men håber at det alligevel giver lidt. Jeg har desværre ingen billeder fra da jeg arbejdede med min undervisers hingst som efter et års tid i lang-dyb var ved og blive samlet i en lille LC-LB holdning
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Jeg deltager i små stævner, fordi jeg synes, at jeg også har lov til at være med. Er faktisk aldrig blevet "dømt ned" på manglende tøjlekontakt, men deltager også altid uden for klassen. Deltager for oplevelsen, og fordi min hest skal vænne sig til mange heste omkring sig og en stresset stemning samtidig med, at hun går afslappet.
Så det er for at træne min hest i stemningen, at jeg starter. Jeg har ikke mere fat i hende, end jeg plejer, på en stævnebane. Og nej. Jeg får ikke dårlig samvittighed over ikke at opfylde nogle krav, som JEG synes er hen i vejret. Jeg deltager som sagt, sjældent uden at det er uden for klassen og jeg deltager kun for oplevelsen, ikke for at vinde præmier
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
I har jo et formål med jeres ridning, og det kan man vel godt bedømmes på.
Så jeg ville da bare se at få gang i nogle klubber og lave nogle stævner.
Det må jo kunne deles op i forskellige grader, alt efter om man rider bidløs, cordeo osv.
sep 2004
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Jeg har ikke fået placeringer når vi har været ude, nogen gange har jeg sågar gårt at vide at hesten var ulydig pga. den manglende kontakt, men så er vi bare fået mere erfaring til stævner og så er jeg ellers ligeglad med resultatet
nov 2011
- Fordi jeg er Bornholmer. Så mange er vi alligevel ikke her, som rider utraditionelt
mar 2011
Hvis I læser det jeg skriver så er det slettes ikke meningen at ride med hovedet ned i sandet for altid men indtil hesten selv er stærkt nok til at samle sig og komme på bagparten og som skrevet er der stævner for os også.
Det handler ikke om at alle drf ryttere holder krampagtigt i tøjlen men at fokusset hos drf burde ændres sådan at der var plads til alle
Mvh TT
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
jun 2007
Hilsen Mette den tøjle-krampagtigt-holdende DRF ryttere
sep 2007
DRF burde ikke ændre på deres fordringer eller hvad de dømmer efter. Det de dømmer efter og fordringerne er sådan set super skrevet. At den så ind imellem glipper og nogle rider krampagtigt med biddet halvt ude af munden og mulen inde på bringen - det er lidt som at der ind imellem er nogle der rider med slaske tøjler og en hest der kigger stjerner. Ingen af delene er korrekt.
Vil man ride under DRF, skal der være kontakt - ingen siger der skal være 10 kg i hver hånd, men kontakt, en opsamlet tøjle.
Der er plads til alle ved DRF stævner - jeg kan ikke forstå hvorfor det skal gøres til bussemænd og noget dårligt.
Jeg synes det er ærgerligt at det skal blive til " os, dem, vi " - istedet for at holde sig til sin egen kage så og sige. For det "vi" du omtaler - er faktisk et ret forskelligt vi, der ikke nødvendigvis rider på samme måde eller er enige.
Der findes mange måder og ride på som ikke er traditionel dressur, der findes også mange måder og ride frem og ned på, der findes i det hele taget mange måder og ride dressur på.
At jeg har redet sådan her:
http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1853/m/9262094/dressur-i-juli.jpg
http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1853/m/9262118/dressur-i-juli.jpg
Har været noget jeg følte var nødvendigt for Fleur og jeg, noget hun havde brug for. At jeg nu har kontakt til munden, ved jeg ikke om gør jeg rider traditionelt - for hvornår gør man det?
Jeg finder det bare ærgerligt at der skal laves en grøft imellem folk, fordi tingene virkelig er så forskellige, det er sjældent to folk rider ens og har samme filosofi.
Jeg rider efter hvad der giver mening for mig, ikke efter hvad der skrives på nettet et sted eller hvad andre definere min ridning som. Derfor placere jeg heller ikke mig i hverken den ene eller anden lejer, sådan som jeg rider nu, på billedet.
mar 2011
sep 2004
Hilsen en som ikke er bange for at placere hestens hoved.
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
mar 2011
Mvh TT
okt 2010
Så er der også forskel på om man er centreret når man gør det eller ej, men det er et meget længere indlæg..
mar 2011
Og det er heller ikke det jeg bliver undervist i
Mvh TT
okt 2010
sep 2007
Jeg rider med kontakt, fordi jeg har nogle signaler der går igennem tøjlen - de er pænt svære og give, hvis jeg rider rundt med lange tøjler.
Ligesom det skaber et sug foran ( nej, det er ikke = vægt i hænderen ), hvor energien kommer bag fra og løfter hesten op fra forparten - hvilket for mig, er en ganske lækker følelse når det lykkedes.
Hvorfor andre gør, skal jeg ikke kunne svare for - da ridning som nævnt er pænt forskellig.
Men hvis du ikke kan li' lugten i bageriet, så start DHE stævner i stedet - svære er det vel ikke. Ser ingen grund til at blive ved med og pære rundt i at DRF er nogle dumme mennesker der elsker heste der går med biddet halvt ude af munden og bag lod.
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 163
sep 2007
Måske det bedre kan omformuleres til; jeg synes det er ærgerligt at det skal gøres til " dem " imod " os " ( som jeg ikke ved hvem er ). At de der starter DRF stævner, ind imellem bliver gjort til nogen der bare hiver næsen ned på dyret og ikke tænker på bagpart, fordi nu skal de dælmer ud og vinde nogle stævner!
Altså, at det er ærgerligt, at der lidt opstår en grøft med en fordom om at man ikke kan ride stævner og samtidig ride pænt og korrekt, som fordringerne skriver.
Eller det er i hvert fald sådan det tit kommer ud/til at lyde.
jun 2007
Men lad mig så spørge dig, om en hest der blev redet på "traditionel" vis ville kunne vinde eller gøre sig gældende til jeres stævner...... Nej vel...
For det er jo noget helt andet "I" dømmer efter, så det er jo klart at en "traditionelt"
redet hest ikke vil kunne vinde til et DHE/HVF stævne.
Men hvorfor er det så at så mange "utraditionelle" ryttere bliver sure over at man til DRF stævner ikke præmiere "Jeres" måde at ride på.
Det svare jo lidt til at komme til western stævne på en dressur hest.
Det er to forskellige disipliner, to forskellige rideformer, så selvfølgelig skal der dømmes på hvad form for ridning man starter stævne i....
sep 2007
Jeg synes faktisk ikke, at det der står i DHEs beskrivelse af dressur også DRF's beskrivelse af dressur er så synderligt meget forskelligt. Det er for mig og se mest hvad man gør det til.
Den største foreskel jeg ser, er samlingen i programmerne og selve programmerne. Men som udgangspunkt ønsker begge det samme.
" : Det vægtes højt at hesten/ponyen er lydhør, afslappet og tillidsfuld overfor rytterens hjælpere, samt have accepteret en let tøjle kontakt. Hesten rides i en holdning hvor næseryggen er foran det lodrette plan, i en lang ramme, hvor hestens nakke er omkring manke højde. Hesten/ponyen skal gå i et balanceret tempo, takte rent i gangarterne, og kunne runde sig let i de forskellige øvelser, det prioriteres højere end øvelsernes nøjagtighed. Det anbefales at ride letridning i traven. "
Det er i intro let, hvilket jeg egentligt synes stemmer fint over ens med det der står skrevet om en LD. Om end jeg synes, at DHE's programmer er noget svære, både teknisk men også at huske.
http://www.denheleekvipage.dk/cms/hvad-er-dhe-traef/klassebeskrivelser/dressur
Så kan ikke se, hvorfor der påråbes den kæmpe foreskel.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Men på banen rider jeg efter en let kontakt på tøjlen
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
" Og føler I ikke at det er "forkert" af jer at starte når I ikke rider som der er "meningen "? "
" men det er nu desværre sådan at det vil forblive "dem og os" indtil drf og dommerne begynder at dømme anderledes "
" men ved bare ikke om jeg kan få mig selv til at starte når jeg ved det er "dømt dårlig " på forhånd.. "
" Men vi har kun meget kort tøjlekontakt når vi drejer og stopper. Med det samme hesten har forstået at stoppe/dreje o.l. Så er der nul kontakt
Det handler om at for hestenes skyld så er der et behov for en ændring i den måde der rides på. "
" men at fokusset hos drf burde ændres sådan at der var plads til alle "
De sætninger hjælper ikke på hele " dem og os " tingen, især fordi jeg ikke aner hvem "vi" er for nogen ;o).
mar 2011
Mvh TT
okt 2006
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
mar 2011
Mvh TT
okt 2006
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Der er ikke nogen der står fremme med et haglgevær, folk undre sig bare - inkl. mig selv over hvorfor man vil starte et stævne til DRF hvis man ved, at man er langt fra hvad der forlanges ( og måske endda uenig ) samt oven i er perfektionistisk.
Det er det ærgerlige at " jeg er realistisk og havde behov for at høre fra andre hvordan de gjorde og red til drf sine stævner " - men... Jeg mangler bare, hvem er de andre end dig? Hvor er " vi " henne? Hvem er det vi?
Så vidt jeg kan læse - og inkl. mig selv, så har jeg startet stævner, ikke for at blive belønnet for min ridning, men pga. oplevelsen. Jeg vidste godt det ikke matchede ind i hvordan der blev bedømt, men det var heller ikke for at vinde jeg startede.
Men på den anden side, så så jeg mig heller ikke som en der kom ude fra og skulle vise dem hvordan det skulle gøres, en der red anderledes eller bedre end de andre.
Det er det jeg ikke kan forstå, hele udgangspunktet i spørgsmålet og emner " jer der ikke rider traditionelt " - jamen.. Hvornår gør man det og hvorfor er det altid forkert og ride sådan? Og hvordan rider dem der ikke rider traditionelt - og er det altid korrekt?
Hele formuleringen " Når I nu har valgt at ride utraditionelt hvor der handler om løse tøjler(ingen konstant kontakt) og det at give efter. " - men hvem er " i " - hvem er de andre, for jeg kan nemlig ikke hitte dem.
Jeg ved godt at det her indlæg måske/nok lyder ret hårdt, det er ikke ment som et haglgevær. Men jeg forsøger bare at pille det lidt fra hinanden, fordi det bliver til dem og os, når det indledes sådan.
Jeg ved godt det ikke er meningen med emnet, men hele tonen og formuleringen gør det sådan.
Pointen er egentligt bare; lad være med at stil det firkantet op som " dem og os " - hvor det især handler om at de andre/dem er de der rider forkert ( eller " Det handler om at for hestenes skyld så er der et behov for en ændring i den måde der rides på " som du skriver ). Det gør, at folk svare som de gør.
Smil istedet, hop ud til et stævne hvis du har lyst; men vid på forhånd at der dømmes efter nogle kriterier og hvis ikke du er enig i dem, så lad være :o).
Men lad være med og gør alle andre, der stiller op til nogen der har behov for ændring.
mar 2011
Og om man er under betegnelsen "jer der ikke rider traditionelt " kan kun den enkelte person jo svare på for jeg kan i hvert fald ikke sidde her i min stol og sige at man gør eller ikke gør!
Mvh TT
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 163
sep 2007
" Jeg skulle bare ønske at der var plads til os der ikke rider med konstant kontakt. At der blev kigget på udførelsen af øvelserne i stedet for hvordan man fik hesten til at udføre de. "
Der bliver kigget på udførelsen af øvelserne, men hesten skal samtidig søge stabilt til biddet i en holdning lidt foran lod. Det hænger jo sammen - en hest der går i stabil holdning og udfører øvelserne præcist, er den der vinder.
Ikke en der kun har en af delene.
Så jeg ved ikke, om du bare har en forkert opfattelse af stævner af en eller anden årsag, eller hvorfor du tror at det ikke er det ønskede.
Men alt i alt, så ændre det, at du ønsker at ride anderledes ikke på at der er nogle bedømmelses kriterier og er du ikke enig, så lad være med og start hvis det gør dig meget, at du bliver bedømt ned for løse tøjler.
Ligesom du selv skriver " jer der ikke rider traditionel ridning " - det er du nød til at definere, ikke en selv, da det ellers er svært at svare på spørgsmålet. Ligesom det så igen bliver gjort til dem og os.
mar 2011
Og mit mål er at have en hest der bruger og bærer sig rigtigt. Dog uden konstant kontakt til biddet
Mvh TT
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Folk de sagde intet til det. selvom næsebåndet bare hang og nærmest flagrede i deres øjne og allerede der var jeg begyndt med den bløde hånd og jeg følte mit ridt var fantastisk. førhen havde jeg med at spænde op og det samme gjorde hesten. nu var jeg afslappet og pga den bløde hånd så tog hesten det også super pænt
Dog var jeg mere anspændt og med adrenalin i hele kroppen ved springstævnet Men vi klarede det fantastisk!
På stor hest vandt jeg en 2 plads i dressur og en 1 plads i spring
På pony vandt jeg en 3 plads i spring
Jeg havde ikke vundet noget i mange år så tror det at jeg ændrede min ridetype gav baghjul til stævnet, så den blide og afslappede hånd er ikke en dårlig ting til stævne.
jeg har aldrig vendt tilbage til mine "dårlige vaner" siden
sep 2007
Du kunne fx have formuleret det som.
" Har du startet stævner, hvor du vidste at du/ridtet ikke levede op til bedømmelses kriterierne - var det med vilje fordi hesten fx var under genoptræning, skulle vænne sig til at være ude, en ung hest, du måske rider akademisk eller andet og hvordan oplevede du bedømmelsen samt andre rytteres reaktion?
Og hvordan var din ridning anderledes end gennemsnittet? Jeg spørger fordi, jeg rider med løse tøjler/uden kontakt og ved det ikke lige passer ind i kriterierne vdr. kontakt, men rider sådan pt. fordi hesten er unghest under uddannelse og jeg bare gerne vil at vi skal ud og opleve lidt, selvom ridningen måske ikke lever op til fordringerne "
Noget i den stil :o).
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Men der hvor det gik galt, var nok alle beskrivelserne ind imellem/svarene på folks kommentarer.
Så det handler ikke om, at pakke det ind.
jul 2012
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 21 Svar: 184
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
sep 2007
Jo Laura, det kan jeg da garantere dig at jeg gør :o)
Men heldigvis, så behøver det at man bruger tøjlerne til stop og drej, ikke være = at man hiver i kræet. Det kan gøres for lige så lette signaler, som med benene.
Jeg har aldrig kunne forstå hvorfor folk kan forfærdes sådan over det, måske det er fordi de forbinder det med Lotte på rideskolen der hiver biddet halvt ud af munden hver gang hun skal dreje Sigurd :o).
jan 2008
mar 2011
Jeg kan heller ikke se det forfærdelige i at bruge tøjlen?
okt 2006
jul 2012
sep 2007
Ja puha, stakkels dyr der bliver udsat for negativ forstærkning hvor dit bliver udsat for negativ forstærkning med benene.
Igen, bare fordi man bruger tøjlen, kan det godt gøres usynligt og for et lille signal - det samme gælder for ben, der kan signalet også være lille og usynlig, men også voldsomt og stærkt.
Hele idéen med negativ forstærkning er jo at hesten har lært at når man ligger et pres, så forsvinder det hurtigt hvis den reagere. Og des hurtigere den reagere, des blidere pres.
Hesten der tilrides lære man jo også at styre med tøjlen i starten, da den er let at guide hesten rundt med. Hvor man så senere kan koble bensignal på, når hesten forstår tøjlesignalet.
okt 2006
Er helt enig med Krikken. Man skal jo ikke have mere vægt i tøjlen end tøjlen vejer, som min smed selv siger.
jan 2008
Laura, du må meget gerne uddybe, som Krikken siger, hvori forskellen består mellem negativ forstærkning med biddet og negativ forstærkning med benene. Glæder mig til at se den faglige dybde.
For vi ved jo alle, at man ikke kan misbruge schenklerne og give hesten et kæmpe los, og at bliver den negative forstærkning pludselig for biddet og ikke for schenklerne, så er det en HELT anden teori
maj 2007
mar 2011
aug 2011
Tager vi et eksempel på din video her: http://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/302727-wiana_step
Ser ikke på et tidpunkt hvor der er blid kontakt. du fører hesten ned med en urolig hånd og pres med sporer.
Forstår jeg ret lærte du at fra starten af ride med blid hånd.. så åbenbart gået den helt modsatte retning, men nu sidder du og kommenter at det DU gør er forkert? Wow... forstår jeg det rigtig eller er det mig der er helt forkert på den?
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Jeg bruger som sagt selv tøjlen i min ridning, men jeg prøver da at minimere behovet
jul 2012
Lad vær at blive personlig jeg rør næsten ikke min hest i munden?
sep 2007
Men når det nu fungere ganske glimerende med tøjle og bagpart, uden at hive hesten rundt på en volte, ser jeg ikke grund til at ændre det :o).
Det går faktisk ganske glimerende, jeg var ellers klar på at "møblere" lidt rundt i signalerne, men det fungere faktisk godt, selvom vi er kommet videre fra frem og ned.
jul 2012
Lig mærke til hvornår videoen er fra...
jul 2012
sep 2007
Så skulle du nok ikke have skrevet sådan her:
" Utroligt hvordan folk lærer at ride. Jeg lærte fandeme at ride uden tøjler så jeg kunne lære at styre min hest med vægt og schenkler. Stakkels dyr "
Måske have spurgt ind til det, nysgerrigt istedet.
jul 2012
jan 2008
sep 2007
Næ, folk føler sig ikke personligt ramt, folk synes formuleringen var lige lovlig voldsom spids.
nov 2011
maj 2007
du mener jo sådan set at folk er onde hvis de bruger tøjlen..
desuden så formulere du dig sådan at du lærte, dvs da du startede til ridning..
også stemmer det ikke just over ens med din ridning på hverken billeder eller video
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 55
Synes egentlig bare du skal deltage, hvis det er det du vil og så lade være med at tænke på bedømmelsen, din hest er ikke klar til at blive samlet endnu, men det skal der også være plads til og hvis bare din hest går noglelunde nedadsøgende med hovedet dømmer det ikke særlig meget ned
jul 2012
maj 2007
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Fünke: "Uha, ja, for det er bare noget HELT andet at bruge sine schenkler som signal end at bruge tøjlerne. Laura, du må meget gerne uddybe, som Krikken siger, hvori forskellen består mellem negativ forstærkning med biddet og negativ forstærkning med benene. Glæder mig til at se den faglige dybde.
For vi ved jo alle, at man ikke kan misbruge schenklerne og give hesten et kæmpe los, og at bliver den negative forstærkning pludselig for biddet og ikke for schenklerne, så er det en HELT anden teori"
Denne kommenter indikererede i mine øjne, at du ikke så nogen forskel på at udøve negativ forstærkning for tøjlen og for benene. Det var derfor, at jeg pointerede den meget væsentlige anatomiske forskel, at vægten fordeles forskelligt, alt efter hvad du gør - og det er jo klart mest ønskværdigt, at hesten bærer sig bagfra og frem.
jan 2008
jun 2007
Man rider da både for ben, sæde og tøjle, man kan da ikke sige at man kun bruger den ene eller den anden til at styre med, det er da en kombination af tingene man bruger i dressur.
og det man stræber efter er jo netop at få en hest der er følsom for både ben, sæde og tøjle, så man ikke skal have for meget fat i den eller sidde og sparke/trykke for meget.
at I prøver at skille tingene fra hinanden, er jo helt hen i skoven.
nov 2011
Det er så din holdning. Jeg foretrækker personligt at styre så meget for benene som muligt
mar 2015
nov 2011
mar 2015
okt 2010
I mange tilfælde vil det også afhænge enormt meget af hestens uddannelse. Du kan ikke forvente at en hest forstår komplekse øvelser uden støtte i starten, og du kan hellere ikke forvente at alle ryttere formår at give klare signaler med sædet - det er også noget der tager flere år at lære.
nov 2011
Desuden bruger jeg mest tøjlen mod halsen (neck reining) til at guide hesten. Ellers ikke til andet.
okt 2010
aug 2011
Jeg blev bare en smule fornærmet da du formulerede dig som om den var til alle herinde. Altså det der "Stakkels dyr". Jeg selv har først på de sidste 2 år ændret min ridning til en blid hånd og styring med schenkel og sæde
mar 2015
TS: Hvorfor er det du vil stille op i DRF's stævne når du ikke vil følge deres regler?
-Ren nysgerrighed :)!
okt 2010
mar 2011
Mvh TT
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
http://www.rideforbund.dk/Ridesport/~/media/rideforbund/Ridesport/Reglementer/2015/Dressur%20-%20Reglement%202015%20med%20synlige%20rettelser.ashx
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
sep 2007
Efter at have sat mig ind i hvad der bedømmes ud fra, så giver det nu oftest ganske fin mening med hvem der vinder - også selvom hesten går bag lod.
I de mindre klasser gælder det mere at hesten er stabil sin holdning, end at øvelserne er præcise - derfor kan en bag lod, sagtens vinde og en der går i en løs ramme og slår fra ind imellem trods den er præcis i øvelserne.
mar 2011
sep 2007
Nu siger jeg, det JEG har set - kan ikke udtale mig om et ridt jeg ikke har set :o).
Men jeg kan sagtens huske fra tidligere, at jeg nærmest uanset hvordan det så ud så var det bare forkert og dårligt alt sammen. Men min ridning var så også en helt anden og min mening generelt også en helt anden ;o).
mar 2011
Mvh TT
Jer der ikke rider traditionelt..