varm hest... {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Jeg red engang på en rideskole blandings hest med meget araber i sig, det var hende der lærte mig alt.. men har altid været lidt for lang til hende.. Men hun har det med at trave ekstremt hurtigt så jeg ikke kan få hende styret ordentligt, men det lærte jeg..
Jeg kom så op på en stor hest som jeg passer godt med, men den kan ikke ride stævne..
Så jeg skal ride på den araber hest, men da jeg prøvede den idag følte jeg ingen former for kontrol! da vi skulle skridte lavede hun et galop anspring.. da vi øvede programmet LD1 havde hun for meget fart på, så jeg ikke kunne få lavet mine ting ordentligt..
Min ridelærer sagde jeg skulle tage mere fat på tøjlen, og havde til sidst et hårdt greb om tøjlen, samtigdig med jeg lænte mig tilbage og pressede MEGET med knæene! men hun fortsatte..
Jeg er bange for det går lige sådan til stævnet, da jeg kun har en gang mere at øve det i!
Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, skal hele tiden holde VIRKELIG meget på tøjlen for bare at standse hende en smule..
Jeg opdagede at hun slappede mere af da vi skridtede af uden sadel, så tænker om det kan være noget med sadlen, men i så fald er der noget jeg kan gøre for at standse hende`? vil så nødig have hun løber af med mig i galop eller trav til et stævne..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Øv stopsignalet hvis du føler du ikke har kontrol og konstant skal holde i hesten, men hvis du øver stopsignalet, så skal du ikke sidde konstant og holde fat i hesten.
Og ja, det kan også være sadelen der gør avs, ligesom foderet kan gøre at hesten er overgearet, mange ting kan spille ind.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
okt 2014
Følger: 43 Følgere: 526 Heste: 4 Emner: 148 Svar: 532
og Hvis jeg smider tøjlen sætter hun i galop :') pga. der er en anden underviser hvor hun lære sine elever at det er okay når hun sætter i galop i 20 meter volter.. og det er nærmest kun det som LD1 består af..
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Ikke nok foldtid
Ikke nok aktivering
Stress
Smerter (F.eks fra sadel, bid osv.)
Signalforvirring (at du ligger et pres på hesten, som den ikke forstår, og derved reagerer den ved at løbe hurtigere)
At du selv spænder op og bliver anspændt. Hos mange heste går rytterens spændinger lige ned i hesten
Det er svært at korrigere eller træne på, når det er en skolehest, som også rides af mange andre.
Men hvis jeg var dig, ville jeg måske give den lidt tøjle og drive den frem istedet for at sidde og holde den tilbage. Når den går fremad, jo mere du prøver at holde den tilbage, så prøv at let lidt på tøjlen og giv den lidt mere tempo på. Hos mange heste føler de, at de skal løbe, fordi de hele tiden bliver holdt tilbage på tøjlen. Det kan også være en indlært adfærd, at pres i tøjlen = løben hurtigere.
Hvis den vil galoperer, så lad den galoperer lidt. Bed om små ting og små opgaver, som store volter, skrådt igennem osv.. Nogengange bliver man nød til at se på, hvad hesten er motiveret for, og træne efter det. Nogle heste der er småstressede, har brug for at bevæge sig, og så må man indordne sig efter det, efter der er kommet mere fokus på.
Men hvis hesten er i smerter, nytter det desværre ingenting. Og det er jo svært at sige, hvad det er.
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 230 Svar: 1.806
Jeg har haft en pony/lille hest som gjorde meget li det samme, og det jeg gjorde (nu ved jeg godt det ikke er din osv) men jeg startede simpelthen helt forfra, som om hun skulle tilrides påny. Vi startede med skridt for halv lange tøjler indtil hun slappede 100% af og så kortede vi tøjlerne mere og sådan forsatte vi indtil hun slappede 100% af uanset hvad og så startede vi med traven og så galoppen til sidst
okt 2014
Følger: 43 Følgere: 526 Heste: 4 Emner: 148 Svar: 532
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
varm hest...