STOP! Din teenager....

STOP! Din teenager....

21924visninger 28 svar | 17. jul 2017
Hej Alle Sammen!

Så var det vidst på tide med et nyt blog indlæg herfra.

Dagens indlæg hedder: STOP! Din teenager. Men dette indlæg henvender sig naturligvis også til andre aldersgruppe, men da den typiske målgruppe jeg ser dette problem ved er i teenage alderen, vælger jeg at kalde dette indlæg for: STOP! Din teenager.



"Hold op", "Stop", "Stå stille", "Lad være", "Gå frem", "Nej!" "Nej!" "Nej!" "Nej!"... Det er ikke ret længe siden jeg var ude og afholde et kursus hvor jeg hele tiden hørte disse ord. En teenager stod og skulle trække sin hest over en vandgrav til agility, og hver eneste gang ponyen gjorde andet end at bevæge sig i mod forhindringen, blev den rykket i eller skældt ud.

Ponyen havde i forvejen en stress procent på 100... Den kartede rundt og anede slet ikke hvad der blev forventet af den. Den kunne ikke finde ro, og prøvede flere gange at stejle og løbe udenom forhindringen. Jeg kiggede fra afstand som jeg så pigens frustration koge op i hende, og hendes mor sagde velmenende i mod hende: "Prøv at se om du ikke kan give ham en godbid" hvortil pigens respons var: "Hold kæft mor, du kan jo selv prøve hvis du er så pisse klog". Moderen, der ikke havde forstand på heste, sagde ikke mere og lod pigen prøve.

Jeg endte naturligvis med at gå hen til pigen efter at have kigget på situationen, og vi fandt sammen ro der gjorde at hun kunne få ponyen over uden stress og råben.



Okay, Camilla - hvad er din pointe?

Min pointe er at nogen teenagere - børn - mennesker generelt, ikke er gearet til at være sammen med dyr i pressede situationer. De aner ikke hvordan de skal håndterer dyr i pressede situationer og skal nogengange have at vide når nok er nok.

Jeg er ret hård overfor de elever jeg har der hele tiden skal gå og irettesætte deres heste og være "små sure" hele tiden. Nogen af dem har det måske fra deres forældre, har set andre voksne eller andre unge på deres egen alder. Men hey, let's face it. Det er ikke sejt hele tiden at være sur på sin hest. Desværre er det en ting jeg alt for ofte syntes jeg støder på, helt ned til unge børn på 5-6 år, de lærer at de hele tiden skal sige til hesten når den gør noget forkert, og de kører op i en spids hvis hesten ikke gør som den skal.

Er du forældre? Om du har forstand på heste eller ej - stop din teenager. Lær dem - allerede fra de er små, at det ikke er i orden at have så negativ en tone omkring heste. Tænk hvis vi altid havde så negativ en tone overfor hinanden, no wonder hestene bliver mere og mere besværlige, når de kun hele tiden får at vide hvor besværlige de er.

Sidste sommer skulle jeg på tur med en flok elever. Storesøsteren på 14 år skulle trække hendes lillesøster på en skridttur med en af mine ponyer. Jeg kommer ud af stalden og pigen på 14 år skal have ponyen til at stå stille så lillesøster kan komme op: "Stå stille!" sagde hun først til ponyen, der ikke adlød (måske fordi den ikke forstod dansk, og at hendes signal ikke var tydeligt): "Stå så stille din lorte pony!"... Hov hov... Jeg fortalt hende at skulle hun tale sådan, så kunne hun bare gå ind og lade være at gå med på tur.

Det er ikke okay - nej hesten forstår ikke ordene, men hvorfor ikke bare lære vores børn helt fra starten, at vi skal tale pænt til hinanden - og til vores dyr. Så vi sammen får en bedre og mere positiv stemning ude i staldende.

Vi kan alle sammen køre op i en spids, men nogengange er det også okay at få at vide at vi er gået over strejen og skal tage situationen oppe fra og ned.

Mvh
Camilla Stormont
www.camillastormont.dk

Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  STOP! Din teenager....
  • Marianne K
    Marianne K Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1
      17. jul 2017 helt korrekt du har fuldt ud min enighed

  •   17. jul 2017 Super blog
    Alle der skal have med heste(og andre dyr) at gøre skal lære inden de skal håndtere dem "deres" signaler at kende. Hvad betyder det når den gør ditten eller datten? Heste er et stort dyr og fatter vi ikke dens signal - ja så kan det blive et stort farligt dyr. Og ja der er mennesker nogle gange fuck up i deres menneskehjerner. Ja Sorry mit sprog, men der går det ofte rigtig galt! Vi skal håndtere og signalerer vores dyr rigtigt. Desværre er der ikke ret mange der bare kan det, men man kan lære det. Og vi har de bedste venner på denne jord. Lær venner og dyrene er de bedste vi kan være sammen med. Vær nogle gange bare stille og tænk på det i gerne vil brug jeres kropssprog og vær positive. Ellers bliv hjemme!
    Ser det negative alt for meget og i burde skamme jer. I vil heller ikke behandles således. Og forældre eller ej- i er opdragerne. Og ingen børn siger hold kæft mor! Allerede der skal dit barn ikke håndterer et dyr!
    Forsæt endelig denne blog så vi kan være stolte af vi omgås vores dyr med takt og tone. Det kræver kun et godt menneske.


  •   18. jul 2017 Giver dig så ret nu er jeg os selv teenager og jeg bryder mig ikke om folk som er onde mod sine heste og alt den slags. Håber at der er mange flere unge som ser den her blog!

  •   18. jul 2017 Fuldstændig rigtigt, og nok en af grundene til jeg ikke mener at børn kun skal prøve at eje total velafrettede præmie ponyer, som gør alt hvad den skal og vinder alt den startes i, lad dem nu få lidt sucses med selv at opdrage stille og roligt og lærer hvordan en hest håndteres på alle plan, samtidig med jeg syntes det er synd de gennem hele deres ponytid vinder alt de starter i, og gør de ikke længere, ja så er pony dum og skiftes til nyt præmiedyr, når de så står som 16 årige og har svært ved at håndtere en stor hest, og det går op for dem at de kun har lært at ride konkurence,( hvilket de så tilgengæld er dygtige til) tja så knækker filmen for mange og det er ski synd.. Nu skal ikke alle med dygtige ponyer osv tages over samme kam , men har desværre set det rigtig rigtig mange gange..Lad dyr være dyr og børn være børn, men på en god måde for alle parter.. Og ja tale pænt kan alle børn opdrages til, og ingen skal finde sig i at en tøs siger hold kæft til sig, det er da helt sikkert,i hvert fald i min verden..

  •   18. jul 2017 Helt enig.
    Jeg er mor til nogle af disse teenagere. Og jeg kender rogtigt godt til situationer som denne. Jeg vil ikke have, de opfører sig sådan npr se har med dyr at gøre de får prpmte besled på at jeg ikle vil se det. Og at de kan hoppe hesten, de fleste gange overtager jeg pg får ro på timgene.
    Dette kunne lyde som selv forherligelse, men er ikke ment sådan.
    Jeg bliver lige så frustreret og tænker, hvordan har jeg fået skabt disse teenage monstre, der ikke kan se over deres egen næse.
    Jeg prøver at få dem til at arbejde ro ind i hestene og dem selv. Og nohle gange lykkedes det.
    Men jeg ved jo, at teenagere er proppet med hormoner og præstations pres, som ikke er en god cocktail.
    Jeg tænker at alle som har med heste at gøre, bør sige fra når møder situationer som denne, pg hjælpe den unge til en bedre løsning.


  •   18. jul 2017 Godt brølt ☺️

  •   18. jul 2017 Det ville være så rart hvis du havde noget at have det i. Jeg giver dig ret bevares. Men der er altså flere nuancer i det end som så.
    Har du aldrig gjort noget du ikke var stolt af som ikke var hensigtsmæssig? I stedet for at pege fingre af alle andre, så gå forrest og fortæl hvordan du engang gjorde vs nu.


  •   18. jul 2017 Nu træner vi selv noget agillity/miljøtræning.. vi havde lavet en bue med strimler af snor hængende ned og jeg skulle have min hest igennem, som synes det var noget meget mærkeligt noget! Vi tog det i hendes tempo og hun fik ros for næsten alt hun gjorde! Det med at stresse hesten mere end den selv klarer er der da ikke noget ved! Min hest kom igennem et par gange og så stoppede vi, mens legen stadig var god! Synes selv vi håndterede det rigtig, men får da helt lyst til at få dig ud for arbejde få nogle bedre og nye fif til træningen af hende smiley

  •   18. jul 2017 Virkelig godt indlæg. Jeg er selv kommet til at "rette" på min tidligere part (pony jeg skulle ride og passe, imens min første part stod skadet). Han var utrolig besværlig... Efter han blev solgt igen, begyndte jeg at tænke meget over min opførsel over for ham. Om jeg nogensinde tilgiver mig selv for det, ved jeg ikke, men jeg ved ihvertfald hvordan jeg skal håndtere mig part når han kommer i genoptræning:)

  •   18. jul 2017 Et fornuftigt blogindlæg smiley Noget jeg tit oplever, og også tit irettesætter når jeg oplever det, men man skal huske at de unge mennesker lærer det et sted fra. Og jo mere vi andre kan lære dem, at heste ikke forstår det danske sprog som sådan, og at det absolut ikke hjælper hverken at råbe eller bruge bandeord, jo nemmere får de ved det. Det er slet ikke så svært, hvis de blot lærer det rigtigt fra starten af smiley

  •   18. jul 2017 Fint indslag, men syntes du rammer forkert med din overskrift mht teenagere..... Syntes helt sikkert at der er ligeså mange voksne der taler grimt eller råber af deres pony/hest.

  •   18. jul 2017 Tak for jeres mange kommentarer.
    Er glad for at se det har skabt så meget debat både herinde gå og på Facebook :D.

    Det er spændende at følge de mange spændende synspunkter :D.

    Ang min tidligere kunne har jeg skrevet et blog indlæg om det man kan finde herinde. Heldigvis havde jeg en mor der stoppede mig hvis jeg blev hysterisk. Og heldigvis findes der jo også mange mennesker der aldrig kommer igennem perioder af "små surhed" på hesten :D.


  •   18. jul 2017 jeg tror at mange unge mennesker tænker ikke på den måde. du tænker på
    med at være rolig og kan de krav så høje (: at de ikke kan li og blive rettet på af andre fremme heller dem som er nær. fordi de så mener at de bliver hakket ned på. smiley men ja jeg er helt enig med dig. men jeg have selv sammen problemer den
    gang jeg var på den alder at folk som var på gården. sagde til mig du rider forkert dit hovedtøj din sadel er forkert det ene og det andet. men ja jeg er enig


  • Natasja N
    Natasja N Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 14
      18. jul 2017 Nu er jeg selv teenager og jeg skælder tit den hest jeg rider på i dette tilfælde diesel som jeg rider på nu, men nu er det jo også fordi at han tager hovedet helt ned og tager tøjlerne fra mig i galop og i det kan jeg falde nemmere af end andre ryttere. Men skælder ham dog ikke ud hvis han er dygtig og ikke laver drenge streger (Han er lidt en drenge røv) roser ham nårh han gør det godt og er sød, og skælder ham ud hvis han laver drenge steger(feks at tage hovedet ned og tage tøjlerne i galop og i andre gangarter) altså HVOS han laver ballade hvis i forstår. Men ellers skal de ikke skældes ud når den intet gør

  •   18. jul 2017 Jeg er helt enig i din blog, men må jeg sige noget uden det tages negativ, mange glemmer at vi har med et stort dyr med at gøre, og os som er flok osse som mennesker men osse hestene er det med alt respekt, skal vi nogen gang sætte os i respekt, men der skal osse være en stop knap, men med det jeg er flokleder overfor min hest skal jeg vise min hest en grænse, det samme er det også for de forskellige mennesker det har med heste at gøre, i min verden er et nej et nej og så respekten og ikke mere, hvis det går over i en grænse hvor stop knappen er slet ikke til sted, er det som mor eller far, må man godt sige eller gøre nok og fortælle barnet " nok er nok" husk på det er en dag imorgen og enes hest er ikke den samme fra dag til dag, den har osse en "OFF dag" som vi mennesker også har og når tingene går over i en anden retning, stop når dagen er bedste for både rytter og hest, mine ord er og det er at alle rytter skal lære vi er et flok dyr, de er flok dyr de leder os, de høre hvad vi siger og ikke mere i det, lære respekten, lære hesten, lære dine grænser og til sidste lykkes det 👍👍😜🌟

  •   18. jul 2017 Jeg er helt enig i din blog, men må jeg sige noget uden det tages negativ, mange glemmer at vi har med et stort dyr med at gøre, og os som er flok osse som mennesker men osse hestene er det med alt respekt, skal vi nogen gang sætte os i respekt, men der skal osse være en stop knap, men med det jeg er flokleder overfor min hest skal jeg vise min hest en grænse, det samme er det også for de forskellige mennesker det har med heste at gøre, i min verden er et nej et nej og så respekten og ikke mere, hvis det går over i en grænse hvor stop knappen er slet ikke til sted, er det som mor eller far, må man godt sige eller gøre nok og fortælle barnet " nok er nok" husk på det er en dag imorgen og enes hest er ikke den samme fra dag til dag, den har osse en "OFF dag" som vi mennesker også har og når tingene går over i en anden retning, stop når dagen er bedste for både rytter og hest, mine ord er og det er at alle rytter skal lære vi er et flok dyr, de er flok dyr de leder os, de høre hvad vi siger og ikke mere i det, lære respekten, lære hesten, lære dine grænser og til sidste lykkes det 👍👍😜🌟

  • Lika O
    Lika O Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 29 Følgere: 28 Svar: 1
      20. jul 2017 Det som heste skal lære os mennesker - er tålmodighed. Man kommer længst med at skynde sig langsomt! Som underviser af børn og unge er det så vigtigt det du har fat i. Godt arbejde gå bare videre af den vej! Jeg underviser selv og har for nylig været gennem et kursus i Centreret ridning. En af de ting jeg har taget ind i min undervisning som en ting der virker er at lære at trække vejret sammen - rytter og hest. I den situation du beskriver - den der trækker hesten viser tydeligt hesten at i er et "team" følg med hesten vis den du trækker vejret tydeligt og afslappet - følg dens takt og opdag at hesten følger trækkeren afslappet og villigt fordi den føler fælleskab og ikke fordi den bliver beordret til det. Det gør en kæmpe forskel for det samarbejde der kommer bag efter. Det giver så god mening at få en masse af den uro og specielt råberi omkring heste lært fra, fra starten. Det giver ikke mening for hesten. Og de ryttere der kommer ud af det bliver ikke en god oplevelse for hestene. Det sjove er at hvis man skynder sig langsomt går fremgang i selve ridningen hurtigere fordi heste forstår os bedre. 🐎

  •   20. jul 2017 Jeg giver dig ret. Dog synes jeg, lige som andre herinde også skriver, inkl. Dig selv faktisk, at det ikke kun er teenagere. Gud hvor har jeg oplevet mange voksne, té sig som bindegale.
    Forstår ikke hvorfor vi som mennesker har et behov for at menneskeliggøre dyr. De forstår ikke vores sprog, og de kan hverken tale eller tænke som os. Synes man burde sætte sig lidt ind i, hvordan heste og andre dyr bruger deres eget sprog. Måske vi lettere kunne kommunikere med hesten, hvis vi 'taler' som den.


    For mange år siden, ca 14 år endda. Fik jeg foræret, (hvilket barn på 10 år, siger nej til en gratis pony) en pony hingst. Min mor prøvede, at få den så tæt på os, så jeg selv kunne cykle når jeg skulle derud. Hesten stod alene. Han var meget hingsten, sådan rigtig meget. Og faktisk var jeg bange for ham. Min mor valgte så at finde et nyt opstaldningssted hos nogle der var hestekyndige. Han blev flyttet, og vi var fire voksne til at trække en ponyhingst på 120 i Stg. Min mor brækkede fire tæer, én blev bidt, en anden sparket. Min mor bestilte dyrelægen til kastration. Da dyrelægen kom, spurgte vi, hvordan vi skulle takle ham, og få ham til at forstå, at det ikke var ham der bestemte. Dyrelægen fortalte, at vi skulle bide ham i øret. Ikke bide hul, men bide så han kunne mærke det. Hvis det ikke hjalp, skulle vi knytte vores hånd, sætte den for hans pande, og give et bank. Ikke slå med kraft, men så han kunne mærke det. Jeg har aldrig gjort det, min mor heller ikke, for han var vild og tovlig, så vi solgte ham. Og i en årrække, var jeg bange for heste, og den dag i dag, skal jeg gerne have mig en rolig kone hest. Jeg er altid fuld af tålmodighed, og ro. Kan snildt bruge en time, på en spand, i løsdriften eller på marken, hvor jeg bare sidder og observerer mine dyr. I næsten alle tilfælde, har jeg en hest på hver side, og hvis det var muligt for dem, sad de nok på deres skød. Sådanne ting, ville jeg nok ikke have gjort i dag, hvis jeg havde brug de metoder, som der blev fortalt mig.


  •   23. jul 2017 Ja jeg vil egentlig vende den lidt... Jeg har i de sidste mange år haft det således at jeg ikke ville/tillade mig at blive så vred på hesten at jeg råbte af ham eller gav ham et rap med pisken for gentagne dårlig/potentiel farlig opførsel. At man skulle forsøge at lade være, og arbejde sig ud af det.
    Nu har jeg en hest der er teenager, og som siger ifra hvis han ikke vil ting, og dette gør han så ved at feks. Vippe mig ud af sadlen ved at stoppe brat op og vende så jeg fik overbalance og røg af.. Eller flygte ind imod midten og lave gentagne bukkespring. Jeg havde så undervisning af Camilla som sagde at jeg godt måtte vise ham at jeg blev vred, så jeg tillod mig selv i at blive vred på ham på et tidspunkt hvor jeg råbte af ham og gav ham et rap med pisken når han gjorde det han ikke skulle. Vi fik en god træning/undervisning videre. Bagefter gik jeg hele dagen og havde det skidt så jeg spurgte Camilla om hun syntes jeg havde overreageret hvor hun så sagde at det var på sin plads. Så nej.
    Jeg er opvokset i en anden tid hvor kæft og slag var vejen frem, men som voksen turde jeg at gå mine egne vegne ift heste træning da jeg følte det ikke var okay det der foregik da jeg var lille. Så jeg har noget i min rygsæk jeg er bange for at tage op igen da jeg overhovedet ikke ønsker at blive den jeg var.
    Men jeg har lært at når vi har med plage/ungheste at gøre så er der okay at sige fra med store bogstaver så længe det handler om adfærd der ikke bunder i frygt, usikkerhed osv. Og når hestetræningen primært består af ros, ro og blide metoder, så er der intet galt i at sige fra de få gange det er nødvendigt for at stoppe en uønsket og evt farlig adfærd. Man kan også nogle gange blive for utydelig i sine signaler, eller ikke komme igennem.
    Da jeg først så overskriften tænkte jeg faktisk at det handlede om at turde stoppe sin teenager hest i dårligt/farlig adfærd smiley

    Mvh TT


  •   26. jul 2017 hørt! har genoprettede problem heste det meste af mit liv og i det fleste tildfælde skyldes hestens voldsomme opførdsel intet andet end forkert hård forvirrende håndtering og manglende forståelse.

    Så er HELT med på den holdning!

    respekter hesten, sæt jer ind i dens situration og forstå den, støt den og hjælp den til at klare ærterne uden at blive fustreret smiley

    ingen grund til at hidse sig op, det blokere bare indlæringen og gør hesten, fustreret, bange, forvirret og i de værste tildfælde farlig fordi de ender i panik og forsvare sig selv, fordi de ikke ved hvor de skal gøre af sig selv.

    - husk at dyrene ikke forstår vores sprog og de forstår ikke hvorfor de bliver bedt om det de bliver bedt om, det er jeres opgave at vise at de kan stole på jer uanset hvad der sker....og det viser man dem ikke ved at "andgribe" dem med råben og skrigen og mangel på selvkonntrol!



  •   28. jul 2017 Så enig! Fantastisk indlæg! smiley

    De fleste piger gør det jo ikke fordi de vil være onde, men fordi de bliver frustreret. Man burde gå lige så meget op i at træne rytterens temperament som hestens smiley


  •   31. jul 2017 Nej, hvor er det et godt indlæg! jeg har selv hørt mange gøre det samme!!<3 godt indlæg


  •   5. aug 2017 Eva - det er et problem der ofte ses, og det hjælper intet at tie ting ihjel! Man kan ikke forandre noget ved at konstant være konfliktsky og at det hele skal være rosenrødt! Det forandrer man intet ved. Så jeg synes det er flot at Camilla (da hun nu er en person mange ser op til) tager emner op der også har fokus på det negative indenfor hesteverdenen smiley

    Mvh TT


  •   16. aug 2017 Jeg vil sige, at alle de steder jeg har færdes gennem de mange år jeg har haft med heste at gøre, er det de fleste gange voksne mennesker som har fået mig til at stå tilbage fuldstændig mundlam.... Hovedsageligt i rideskolemiljøer når jeg var med mine veninder ude hos deres ponyer (mine stod privat opstaldet)... Mødre der skælder ud, slår og sparker 3´er ponyer mens deres døtre står og kigger på.
    Det er ikke mærkeligt hvis du har mødt teenagere med denne adfærd, hvis de er opvokset med forældre som har gjort præcis det samme.
    Så ikke stop din teenager, stop og tænk på den måde du omgåes heste på i det hele taget men især i forbindelse med børn. Den aggressive adfærd er jo ikke bare kommet ud af den blå luft!


  •   1. sep 2017 Godt indlæg og er helt enig. Jeg syndes generelt at man skal hjælpe hinanden hvis man går over stregen. Jeg synes det er enorm vigtig at huske på at hvis man ikke reagere så acceptere man. Her taler jeg selvfølgelig primært om situationer der spiraler helt ud af kontrol. Jeg ser rigtig mange mennesker der er gode til at snakke i hjørner om hvor forkert nogen gør det (Sorry, been there done that). Som skrevet ovenfor mener jeg at man bør reagere hvis man ser noget uhensigtsmæssig - og med at reagere mener jeg selvfølgelig også at hvis man ikke selv har lyst til at tage direkte kontakt med problemet så finder man nogen der vil tage hånd om det. Problemer findes i alle størrelser. I min kreds af hestefolk som jeg sparre med er vi meget forskellige, vi har hver vores temperament, hver vores måde at gøre tingene på og vi har alle forskellige mål. Men fælles for os alle er vi ikke blege for at spørge hinanden om hjælp/input samt være støtten hvis det går dårlig og være afbryderen i tide hvis man handler forkert. Vi laver alle fejl, vi har alle dårlige dage og det BURDE IKKE gå ud over f.eks. hesten. Men det sker - vi er kun mennesker. Jeg er rigtig glad for min kreds, jeg ved hvor jeg har dem og jeg ved at jeg kan regne med dem og deres ærlighed.

  •   3. feb 2019 Det er så sandt, jeg har bare lært for min sikkerhed at jeg må tag tyren ved Horne og tag fat for hvis man ikke gøre det bliver det farligt for en selv eller at hesten tager over, der er altså også noget der hedder folk leder og tro mig der er simpel for mange menneske der ikke er folk leder nok til at ikke kan klar dyr fra stor til små

Kommentér på:
STOP! Din teenager....
Annonce