Jeg har valgt, at mit første blogindlæg her på HG skal handle om indlæringspsykologi. Jeg synes det er rigtig ærgerligt, at der findes kilometer af hyldemeter med bøger omkring heste, hestehold, ridning og træning, men næsten ingen af dem omhandler indlæringspsykologi.
Jeg oplever tit, at den mangel på en helt grundlæggende viden omkring hestens adfærd og indlæringspsykologi er årsagen til, mange frustrationer hos hesteejere og skaber et dårligt samspil mellem os og vores hest. Denne manglende videnskabelige tilgang til vores omgang og træning med hestene danner også fundament for den generelle opfattelse af, at heste kan være dumme, drille, onde, frække, jaloux eller stædige.
Vi mennesker har en generel tendens til, at menneskeliggøre vores dyr da vi kun kender til vores egen måde at kommunikere på og derfor ligger det meget naturligt for os at overføre vores følelser til dyrene. Vi ser ud og gør nogle helt bestemte ting når vi er glade, sure eller kede af det. Det kan f.eks. være at grine, råde eller græde og dette bruger vi så til at prøve at forstå vores dyr og se hvordan de har det. Jeg har fx hørt nogen sige, at en hest var ked af det, fordi den stod og hang med hovedet ude på marken. Det hesten i virkeligheden gjorde var, at den stod og sov/slappede af. Dette er bare et af få eksempler på hvordan vi taler om vores heste.
Men kan en hest så overhovedet være dum eller stædig? For at man kan sige om en hest kan være dum eller stædig skal den være i stand til at tænke ved hjælp af nogle højere tankeprocesser. Så derfor skal vi så spørge om hesten har højere tankeprocesser. Det er der lavet en del forskning på både med heste og også mange andre dyr. Ud fra disse forsøg er man kommet frem til, at der er 3 forudsætninger, der skal være tilstede før man kan sige, at hesten er i stand til at tænke og dermed om hesten kan være dum, drille, ond, fræk, jaloux eller stædig.
De 3 forudsætninger er:
- Det første er, at hesten skal kunne kopiere en ikke tidligere indlært adfærd ved at se, at en anden hest udfører den. Fx at den ser en anden hest samler noget op fra jorden.
- Det andet er, at hvis man stiller hesten foran en labyrint, skal den selv kunne finde ud på den anden side.
- Det tredje og sidste forhold der skal være opfyldt er at hesten skal kunne løse et ikke tidligere prøvet problem i første forsøg. Det vil sige, at den skal kunne tænke sig frem til en løsning i stedet for at afprøve forskellige muligheder for derefter at opnå succes.
Forsøgene viser, at heste faktisk ikke er i stand til at udføre nogle af de øvelser som danner baggrund for de tre forudsætninger.
Derudover ved vi også, at de højere tankeprocesser foregår et sted i hjernen kaldet det præfrontale cortex og i lillehjernen. Jeg vil derfor gerne vise et billede, hvor en hestehjerne bliver sammenholdt med en menneskehjerne.
Billedet er fra Andrew McLeans bog: Træning af heste – på hestens præmisser.
Når man kigger på de to billeder og sammenholder billedet af hestens hjerne med det tilsvarende billede af menneskets hjerne, så kan man se, at det præfrontale cortex, hvor de højere hjerneprocesser finder sted, næsten ikke er udviklet hos heste. Det præfrontale cortex er det der er markeret med en blå cirkel på billedet.
Ud fra dette må vi konkludere, at heste ikke har højere tankeprocesser og dermed ikke kan være dumme, drille, onde, frække, jaloux eller stædige.
Det var, hvad jeg har valgt at skrive om i denne omgang. Jeg håber I har nydt at læse med, og jeg hører rigtig gerne fra jer på min facebookside www.facebook.com/letridning.dk, hvis I har nogle spørgsmål eller kommentarer til det jeg har skrevet.
Lidt om mig:
Hej, jeg hedder Karin Bræmer Hoffmann og har virksomheden Letridning. Jeg er uddannet hestetræningskonsulent hos Center for Dyreterapi i Hirtshals og er level 1 instruktør i Centreret Ridning.
Jeg hjælper hesteejere, hvis deres hest har nogle indlæringsmæssige problemer, det kan være at hesten er bange for traileren, ikke vil stå stille når de stiger op, nervøse heste for bare at nævne nogle stykker.
Jeg underviser også i spring og dressur, hvor jeg har meget fokus på rytteren og hvordan vi indvirker på hesten når vi rider, således at vi kan opnå det bedste samarbejde med vores hest.
Derudover holder jeg forskellige foredrag og workshop i hele landet.
apr 2012
Følger: 57 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 18
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Gu faen synes jeg at krikken er dum når han for 117 gang synes at han skal vælte blikskraldespanden, striglekassen eller skamlen fordi det giver en sjov lyd, men det betyder jo ikke at han rent faktisk er intelligent nok til det. Til gengæld er han smart nok til at finde på en række andre, og mindre heldige ting.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
Blogger
Tilmeldt:
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 79 Annoncer: 3 Emner: 2 Svar: 6
Jeg skal prøve at svare så fyldestgørende som muligt. Det der sker i det eksempel du beskriver er at hesten formentlig har signaleret meget tidligere at den er utryg den "det farlige hjørne" fx ved at kigge, blive anspændt i kroppen eller noget 3. Rytteren lytter ikke og rider videre når hesten føler sig maksimalt presset så bukker den for at få rytteren af, da rytteren bliver ved med at presse den hen imod det farlige hjørne. Og lynhurtigt at I reddet forbi hjørnet og hesten får en belønning ved at komme længere og længere væk fra hjørnet.
Når I så skridter forbi næste gang (hvilket jeg synes er en god idé) så kan det være at den får lov at gå lidt længere væk fra det farlige sted eller rytteren ikke har helt så meget fat i tøjlerne og dermed er presset mindre.
TT jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det du har skrevet i din 2. kommentar med at det er noget de har fundet på, på BBH. Kan du uddybe hvad du mener her?
Håber at svaret hjalp og er nogenlunde til at forstå ellers skriv rigtig gerne spørgsmål og bemærkninger nedenfor.
Hilsen Karin
Blogger
Tilmeldt:
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 79 Annoncer: 3 Emner: 2 Svar: 6
Dog vil jeg lige knytte en lille bemærkning til det at lære fra andre. Al forening viser, at det kan heste faktisk ikke da deres profrontale cortex ikke er så udviklet, men hvis den anden hest har "stået og kigget" på en anden hest der er blevet træning og også har fået indirekte belønning fx i form af ros uden man har set det fordi træneren har fokus på den primære hest så kan man have tillært to heste det samme ved "kun" at have trænet én hest.
Giver det mening??
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg og min datter bruger BBH undervisere (hver vores) Jeg taler dog rigtig meget med min datters underviser og følger med i undervisningen. Jeg har fået fortalt at de har opdaget at heste keder ting sammen fordi ting bliver gjort i rutine enten bemærket/ubemærket. Dette er som sådan ikke noget nyt eller underligt for mig. Feks du træner et dressur program i lang tid.. Går op til stævne og rider godt. Så skal næste program øves som er næsten det samme. Hesten gør automatisk det fra forrige program da den jo ved at det er den næste øvelse..
Eller.. Der går to heste på fold, den ene hest bliver taget ind for at rides. Den anden hest bryder sig ikke om at være alene. Så når den efterfølgende ser ejer af den ene hest begynder den at jage/holde den anden hest væk fra leddet for at den ikke skal blive alene.
Også to eksempler på at kede ting sammen.
Mvh TT
Blogger
Tilmeldt:
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 79 Annoncer: 3 Emner: 2 Svar: 6
Jeg er stor fan af Susan Kærgård og hendes uddannelse og synes de instruktører hun uddanner er dygtige. Men jeg mener ikke at hun/ BBH "kan tage æren for" at have opdaget at heste kæder tingene sammen. Det er det der i fagsprog kaldes en bestemt adfærd på en given respons og begge dele virker tilbage på hinanden.
Ja hesten der kigger får "også" ros og bliver dermed mere motiveret.
Kan hesten være dum eller stædig?