Formålet med den akademiske ridekunst er at opbygge en sund
og stærk hest samt uddanne hest såvel som rytter til at arbejde med hinanden
for så fine hjælpere som muligt. På denne måde bliver det muligt at uddanne ekvipagen
langt længere samt at ride øvelser fra den høje skole på en hånd og kun med små
hjælpere fra sædet.
Generelt i den akademiske uddannelse har vi altid fokus på
følgende 7 grundelementer;
·
Lydighed
En hest er nød til at have den rette mængde
respekt for dens træner, således at den arbejder seriøst og koncentreret under
træningen samt at den ikke bliver farlig i omgang. Derfor er det vigtigt at
være konsekvent men samtidig benytte ros få at hesten lærer optimalt. Således
hesten har mulighed for at respondere korrekt på ens signaler.
·
Samarbejde
Både hest og rytter skal finde arbejdet
interessant og ønske at arbejde sammen. Det er hverken fair for hest eller
rytter hvis den ene part ikke ønsker at være en del af samarbejdet
·
Løsgjorthed
Løsgjorthed er en vigtig del af
at have en hest som kan rides frem bagfra og bibeholde sig form og stilling
alene for sædets hjælp igennem forskellige øvelser og samlingsgrader.
Løsgjortheden er et af grundelementerne for at kunne uddanne hesten langt og
holdbart.
·
Form
Formen beskriver hvordan hesten hestens
bevægelse over ryggen og til hånden. En hest skal være eftergivende, svinge
bagbenene frem ind under tyngdepunktet og frem til hånden. På denne måde bær
hesten sig rigtigt over ryggen, uden spændinger og man kan videreuddanne hesten
samt opbygge den fysisk.
·
Tempo
Har man en hest som opfylder de fire første
punkter, har man en hest som man kan bede som at øge eller sænke tempoet og
dermed skridtlængden og det vil i sidste ende blive til enten fritrav eller
piaf. Det er forskelligt fra hest til hest hvor dens styrke er og hvor nemt den
har ved henholdsvis at øge og afkorte skridtlængden.
·
Takt
Udtrykket takt kan forstås på 2 forskellige
måder
-
Hvorledes gangarten er 2, 3 eller 4 taktet. Alle
gangarter kan i princippet rides i samme tempo, samlingsgrad og øvelse og her
er det kun takten der vil være til forskel mellem gangarterne.
-
Den anden form for takt er hvor hurtig hesten
tager sine skridt i de forskellige gangarter og øvelser. Det er for hesten nemmere
at gå med en højere takt da det kræver knap så meget styrke, dog skal takten
ikke blive så høj at bevægelserne bliver forhastet.
·
Sving
Svinget skal forstås som rygradens sving
når hesten er i bevægelse. Svinget skal opstå fra bagbenet som griber under
hesten, således at underlinjen afkortes og ryggen svinger opad. Svinget kommer
derimod ikke fra et bagben som skubber hesten frem. Dette er desværre ofte
blevet misforstået og ved det store afskub forøges travens svævemoment kunstigt
og ryggen vil blive stiv - derved er det heller ikke et korrekt sving man
opnår. Et korrekt sving er vigtig for at hesten går taktfast i sine gangarter
og ikke bliver pasagtig samt så fører en stiv ryg til en anspændt hest som
langt nemmere får skader. Svinget skal altså være afslappet og svinge bagfra og
op over ryggen.
Inden for akademisk ridekunst uddanner vi hesten så vidt
muligt efter den klassiske stige. Denne stige beskriver i hvilken rækkefølge
man lærer hesten de forskellige elementer af ridekunsten og hvad fokusområderne
er inden for de enkelte trin. Mange af trinene gentages både fra ryggen og
jorden samt i alle gangarter.
Trin 1-2 - Longering
og arbejde fra jorden
Her lærer den unge hest de grundlæggende ting, som
signalerne til parade, skridt, trav og galop. Samt så lærer hesten at lade sig
lede af mennesket. Samt den får opbygget balance og muskler til den videre
uddannelse.
Trin 3 - Tilridning
Hesten vender sig til at der sidder et menneske på ryggen af
den samt signalerne den har lært fra jorden overføres således den også forstår
dem fra ryggen.
Trin 4 - Ligeudretning
Hesten bliver gymnasticeret til begge sider igennem bøjning.
Dermed forstås ligeudretning ikke som at hesten går ligeudstillet og træder
lige meget frem med begge bagben. Men som at hesten går bøjet igennem hele
kroppen til enten højre eller venstre side og at man opnår ligeudretning ved at
hesten bliver styrket lige meget til begge sider.
Trin 5 - Formgivning
af overlinjen
Hesten lærer at bære rytteren på en løftet ryg og får
styrket muskulaturen herigennem.
Trin 6 - Versade
Man begynder at introducere øvelser for hesten startende med
versaden. Her henter man hesten indvendige og opnår en yderligere bøjning end
man ellers har arbejdet med.
Trin 7 - Traversade
Traversaden indlæres. Her hentes det udvendige bagben og
bøjningsgraden øges. Traversaden er en lettere samlende øvelse og hesten
introduceres til at ligge mere vægt på bagparten.
Trin 8 - Volte
Man arbejder igennem stilningen og bøjningen hesten på en
volte. Her arbejde man videre med ligeudretningen og får styrket og smidighed
gjort hesten.
Trin 9 -
Sidebevægelse på cirkel
Versade og traversade læres på volten også. Dette kræver at
hesten har en god forståelse af øvelserne og at man kan styre både hestens
hofter og skuldrer.
Trin 10 - Piruette
Ved hjælp af samling i traversaden på volten gøres cirklen
mindre og hesten går rundt om sit indvendige bagben i en piruette.
Trin 11 - Flyvende
changement
Ved at have total kontrol over skuldrer og hofter i alle
gangarter kan man styre hestens hofte i galoppen, og ved at omstille hoftens
bøjning til ny side vil det føre til et changement.
Trin 12 - Piaffe
Maksimal samling af traven hvor hesten bærer sig vægt på
bagparten og løfter brystkassen. Piaffe kan også laves i både skridt og galop
som skoleskridt og skolegalop.
Trin 13 - Passage
Piaffen udvikles med mere afskub og sving og bevæger sig
derved fremad.
Trin 14 -
Levade/pesade
Samlingen øges endnu mere og hesten ligger alt sig vægt på
bagparten således at forbenene slipper jorden.
Trin 15 - Terre à
terre
Levaden uddannelses og styrkes så meget at hesten kan bevæge
sig frem ad i en form for galop hvor bagbenene bevæger sig samlet og samtidig
fremad.
Trin 16 - Skolen over
jorden
De forskellige skolespring kræver de maksimale kræfter fra
bagparten.
Trin 17 - Kapriole
Den sidste og mest krævende øvelse inden for den akademiske
ridekunst hvor hesten springer op i luften, sparker ud med bagbenene og lader
på jorden igen med først bagbenene og dernæst forbenene.
Håber det gav lidt klarhed over den akademiske ridekunst og
hvad vi ligger vægt på samt i hvilken rækkefølge vi uddanner vores heste.
I næste blogindlæg vil jeg forklare mere omkring de
forskellige træner positioner i den akademiske ridekunst og de grundlæggende
øvelser som versade, traversade og renver.
Har i spørgsmål, ønsker eller ideer til dette eller
fremtidige indlæg må i endelig skrive.
Hilsen
Frederikke Bjørnbirk
Equus-Sanus
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Jeg mener at det er hele tilgangen. Alt i alt er det det samme man ønsker. En stærk afslappet hest der kan diverse øvelser. Men tilgangen er forskellig, da man i den akademiske dressur træner meget fra jorden, og har nogle lidt andre øvelser. Her laver man øvelserne for at styrke hesten og ikke for at ride en bestemt øvelse, som jeg oplever at mange traditionelle gør.
Tempoet i den akdemiske dressur er også helt anderledes. ofte både ridetempoet men også uddannelses tempoet. En akademisk hest er ofte ikke færdiguddannet før den er 16. - Hvor mange traditionelle heste er på vej ned, og er skadet.
Derudover er hjælperne også anderledes, idet det bliver stræbet efter at ride på en hånd.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 13
apr 2015
Følger: 45 Følgere: 7 Svar: 9
okt 2016
Følger: 48 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 27
Startes hesten i det grundlæggende jordarbejde når den er 2- 2½ er hesten hvis man gør sit arbejde rigtigt uddannet og klar til flyveskolen som 7-8 års senest.
står man med en skadet hest, eller en totalt forkert skuet sammen hest, eller en islænder så ja ka det ta lang lang tid nogen bliver endda aldrig færdiuddannet fordi der skal tages hensyn til skader osv.
Det er absolut en brugbar uddanelse, selv til topsporten,forskellen er dog at i akademisk og klassisk lære hesten at bære sig selv (hele tiden) hvor topsporten går rigtig meget op i store store benbevægelser, hvilket gør at hesten ikke eller i meget få tilfælde er i stand til at bære sig selv, men rideuddannelsen mest bygger på afskub.
derfor set det også at de klassisk uddannede heste er langt bedre til piruetter, piaffe og sådanne øvelser men så ikke har den helt vilde store gang.
så der er fordele og ulemper. det er op til en selv at afgøre hvad man ønsker, en hest der ka bære sig selv og holder til den dag den dør, for mindre skader pga mere styrke fra uddannelsen. eller en hest med prægtige store flotte bevægelser, der får flere skader og ofte bliver aflivet længe før de egentlig burde, pga skader eller slid fra uddannelsen.
jeg stemmer for en holdbar længe levende hest, ka snilt undvære de kæmpe unødvendige bevægelser, det ser godt ud ja, men det er også det.
så 110% til aka og klassiak og måske 25% wiihii til alm sports dressur herfra.
Skønt m folk der vil lære fra sig
MVH Lobo
maj 2019
Følger: 5 Følgere: 3
okt 2016
Følger: 48 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 27
I de tildfælde hvor der ikke er tale om 5 gængere, har der været rigtig mange rigtig gode akademiske islændere på verdens plan. indtil videre har jeg dog til gode at se en i flyve skolen, men det tænker jeg er rytternes mangel på interrasse på det punkt og ikke pga hestens fysik.
MVH Lobo
maj 2019
Følger: 5 Følgere: 3
okt 2016
Følger: 48 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 27
okt 2016
Følger: 48 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 27
maj 2019
Følger: 5 Følgere: 3
Akademisk dressur - De 7 grundelementer og den klassis...