{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
583 visninger | Oprettet:

Glidetøjler - "ondt"? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. Jeg håber lige I vil hjælpe mig lidt her.

Jeg kender rigtig mange som synes at glidetøjler er direkte ondt imod hesten. Hvad synes I? Er det bare noget pjat?

Rain som jeg rider har, som det også fremgår på billederne, været rigtig dygtig til at gå til biddet og gjorde det næsten af sig selv, bare man prikkede til hende. Men nu er hun næsten helt umulig at få til biddet, uanset hvad jeg prøver(udviklingen skete ret hurtigt).

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre - en af mine veninder som er bedre til dressur end mig prøvede også at få hende til det, men kunne ikke.

Er glidetøjler så en mulighed for mig? Jeg har brug for hjælp... Håber der er nogen som har mere forstand på det som vil hjælpe mig. På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glidetøjler - "ondt"?
  • #1   15. apr 2006 hm, de er ikke "onde" hvis man bruger dem korrekt !


  • #2   15. apr 2006 Er det meget svært at bruge dem korrekt? For jeg vil helst ikke rodes ud i at skade min pony på nogen måde, hvis det kræver meget øvelse at ride med ..

  • #3   15. apr 2006 Cecilie: Jeg har redet med dem, men fester dem på siden så er de ikke så "hårde" og hesten har ikke så let for bare at "dukke ned"..- prøv og se hvordan din hest reagerer...
    Min Happy M går kun i mot, mens Adalco gik mega flot bare man havde dem der helt løse..
    Tiril R


  • #4   15. apr 2006 Der er intet galt med glidetøjler hvis de bliver brugt korrekt, men der skal meget rutine til. Brug hellere en chambon i stedet for.

  • #5   15. apr 2006 Tiril -> Mange tak. Hvad sætter man dem fast til?

  • #6   15. apr 2006 jeg syntes aldeles ikke du skal bruge dem, syntes ikke om den, og syntes det er synd.
    Hvis hesten går ordenlig ind og bære bagfra, kommer den ønskede holdning stortset automatisk.
    Bære den derimod ikke og den ved hjælp af en glidetøjle tvinges ind, bruger den ikke rykken ordenligt, og halsen får en forkert bøjning. det kan ikke anbefales. Det påvirker også hestens lufttilførsel... så nej fra mig.


  • #7   15. apr 2006 L. Moltzen -> har du så en anden god idé til hvad jeg kan gøre?

  • #8   15. apr 2006 træn din hest i at bære med røven - at gå ind under sig så den sitter sig så om sige, det tager lidt tid, men resultatet er fantastisk, ja både for dig og hest.

    Jeg træner selv ( er lige startet) klassisk ridekunst, dog er jeg ikke interaseret i at ride den høje skole, men at få bygget min hest op optimalt, så den bedre kan bære min og dens vægt, når jeg skal til og ride den. Men jeg vil klart anbefale at du ser nærmere på klassisk dressur fra jorden - jeg syntes det er kanon.


  • #9   15. apr 2006 her er et link til en træner - hun er virkelig sød og dygtig, du kan læse lidt mere på hendes hjemmeside, og kontakte hende hvis du syntes det lyder godt - som noget for dig = )

    (link fjernet)


  • #10   15. apr 2006 L Moltzen -> det lyder ret avanceret? jeg har absolut ingen idé om hvordan jeg kan træne min hest sådan, når jeg intet ved om klassisk dressur...

  • #11   15. apr 2006 Brug en chambon.

  • #12   15. apr 2006 Det er det vel også lige til og starte med, er som sagt selv lige startet. Men jeg kan sige dig at det opbygger et endnu bedre forhold til din forresten dejlige pony end du har nu. Jeg har en veninde der hjælper mig, og jeg skal på et eller andet tidspunkt på kursus. men jeg vil sige kontakt christina, hun kan klart hjælpe dig, og alt afhænig af hvor du bor er der sikkert et sted i nærheden du kan få undervisning og hjælp... hvor bor du henne ???

  • #13   15. apr 2006 Z28TA -> Jeg har prøvet med en chambon, men det havde ikke rigtig nogen effekt. Måske skulle jeg give det en chance til ... Min veninde har bare sagt til mig: "lad være med at bruge chambon, for den gør godt for intet, og giver hesten ondt i ryggen".

    - Skal jeg tro på det? Det er sgu ikke nemt .. heh.


  • #14   15. apr 2006 L. Moltzen -> Jeg bor på Frederiksberg, men Rain står i Ledøje ..

  • #15   15. apr 2006 Man bruger netop glidetøjler til at få hesten til at bruge ryggen og ikke styrke musklernei underhalsen. Man får jo ikke en hest til at gå til biddet for at det bare skal se pænt ud.

  • #16   15. apr 2006 christina som jeg husker det er fra sjælland - ring til hende. Jeg selv bord i Jylland - Randers.

    Jeg ville forresten også bare lige sige, at jeg syntes at det er dejlig og se en der bekymre sig så meget om sin ponys velvære. Jeg selv er meget bekymret om min heste og deres velbefindene, og træner horsmanship og grund i klassig med min min hest chanel og min fars kings knight, min anden hoppe organdie er pensionist og laver ikke så meget men træner doh hormanship med hende.


  • #17   15. apr 2006 hmm jeg ville nok rådede dig til at få den undersøgt, af en dyrelægen.. måske kunne den havde nogle tandspidser.. eller noget andet.. hvis nu der ikk er noget galt, så prøv glidetøjler.. har selv prøvet dem, da min heller ikke gad at gå ned.. det hjalp, men du skal bruge dem forsigtigt.. kender nemlig en som havde brugt dem, og hesten fik så en skade...mvh Linea

  • #18   15. apr 2006 En chambon kan overhovedet ikke give hesten ondt i ryggen, jeg kan ikke lige se hvordan de to ting hænger sammen. En chambon er et rigtig godt hjælpemiddel, og det skader ikke.
    Hvis ikke det hjalp da du brugte den var det så ikke fordi den var for løs eller fordi du måske opgav den for tidligt? Jeg har selv brugt chambon da min ene hest var inde i en periode hvor hun gerne ville "kikke stjerner", og fik ondt i ryggen af at gå på den måde. Der var chambonen lige den extra hjælp hun havde brug for, og hun lærte det var rart at gå korrekt. Siden der har jeg med lethed kunne ride hende ned.


  • #19   15. apr 2006 Frk. Kjeldgaard -> jeg ved ikke så meget om det, det er derfor jeg spørger(tak for din oplysning, forresten). Det er skam ikke fordi jeg vil have det til at se flot ud når vi rider, det er mere fordi jeg gerne vil have at min pony får noget ud af træningen.

  • #20   15. apr 2006 Der er rigtig mange der mener at hesten bare knækker i nakken, ved brug af glidetøjler. Men så er det fordi de bruger dem forkert . Bruges de rigtig er de en rigtig god hjælp. De skal bare ikke bruge hele tiden .:D

  • #21   15. apr 2006 Z28TA . ja dig om det jeg har den mening jeg har, og den kommer fra det jeg ved om heste - ligesom det skader hesten i længden at vi rider på den hvis den ikke bære rigtigt.


  • #22   15. apr 2006 Jeg er også enig med de andre i at bruger man glidetøjlen rigtig er den meget god. Brugte den i en halv måned på min gamle haffer og så ku jeg selv klare resten smiley Bare du har fornemmelse for hesten så kan du bruge glidetøjle hvis ikke så brug chambon smiley

  • #23   15. apr 2006 # L.Moltzen # - Jeg kommenterede skam ikke noget du havde skrevet, det var til Cecilie G der sagde hun havde hørt en chambon giver hesten ondt i ryggen.

  • #24   16. apr 2006 En glidetøjle kan bruges, men kun hvis man er virkelig dygtig og ved præsis hvordan den skal bruges og hvornår man skal give efter, og det er der ikke mange der gør selv om de selv tror det.

    Z28TA : En elastik chambon er det værste du overhoved kan bruge på din hest, den ligger presset i munden på hesten og giver spændinger i nakken, og så lære den hesten at ligge vægten på tøjlen for sådan undgår den lettest ryk i munden fra chambonnen.



  • #25   16. apr 2006 Mit råd er at du får en masse rigtig godt undervisning af en der virklig har forstand på det ! Det er svært at gøre rigtigt når det er noget man får afvide herinde . Det er 1000 gange lettere at forstå hvis du får en til at hjælpe dig med det .

    - Det er jo heller ikke sikkert en glidetøjle er det rigtige for din hest . Det er jo svært at bedømme ! Så derfor er det en god ide at finde en rigtig dygtig underviser der kan hjælpe dig !


  • #26   20. apr 2006 Glidetøjler og andre hjælpemidler skal du regne med at hesten (hvis den i forvejen ikke har lært at arbejde 100% korrekt) vil gå i mod hjælpetøjlen og derfor forme forkerte muskler.
    Mange har den opfattelse af, at hesten den "baare" skal ned med hovedet for så går hesten til biddet - jubii !
    Det er en MEGET forkert opfattelse.
    Hesten mangler både bagpart og ryg. Ryggen skal op og heste nskal arbejdes op bagfra og frem til hånden.
    Jeg vil anbefale dig at holde dig total fra hjælpetøjler da der må være en grund til ta du pludselig ikke kan arbejde hende ned mere.

    Du må sørge for at lave masser af halve parader, få hende frem til hånden bagtil og sørg for at lave smidigsøvelser tit. Skridt en masse gode ture så hun kommer i go form også.
    Kan det være sadlen, biddet, ryggen m.m. - som evt. er begyndt at trykke hende?
    Få hende tjekket igennem af en dyrlæge.
    Hestens ryg ændre sig med alderen og det kan være sadlen er begyndt at trykke hende så hver gang du prøver at arbejde hende frem at det gør ondt i hendes ryg og nakke, samt bagpart.


  • #27   26. apr 2006 Glidetøjler er OVERHOVEDT ikke ondt . Jeg tænker sådan når jeg tænker på de hjælpemidler der nu en gang er , at hvis du arbejder med dem med ben og udvendige imens den går dernede, så vænner den sig til det . Men grunden til den går "op" med hovedet er fordi det strammer i overlinijen. Som er den lange " Linje " Der går gennem hesten, og det er der den skal blive smidig. Jeg brugte indspændinger på Moonbeam og arbejdede med ham . han blev smidig og spændstig. Selvfølgelig er det ikke altid vejen , men det hjalp mig. Idet du bruger det, skal du stadig huske at " Ride " Selvom den går. Så skal man holde den fremme for sig , have bagparten under sig . håber du kan bruge noget af dette smiley

Kommentér på:
Glidetøjler - "ondt"?

Annonce