{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.351 visninger | Oprettet:

30 km på en dag - kan hesten det? {{forumTopicSubject}}

Hey,
jeg er nødt til at hente min gamle hest hjem igen, da den står under dårlige forhold, og de nye ejere nu sælger.
Jeg ved at han ikke bliver redet meget, men er blevet holdt en smule ved lige. Han var i glimrende form for ca 5 måneder siden...

Sidst han skulle læsses skulle han bedøves to gange og nærmes bæres ind af mig, min far og dyrlægen, med trøje for øjnene. Jeg vil meget nødigt skulle udsætte ham for det igen, så overvejerlidt at ride ham til det nye sted. Men det er ca 30 km... er det for langt? Hvis man tager det i skridt/lidt trav og en masse gode pauser... Kan den holde til det? Eller vil han stå halt i en måned efter? Kan ikke helt afgøre det..

Tak for hjælpen, på forhånd..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  30 km på en dag - kan hesten det?
  • #1   12. nov 2015 Hvis du kun skridter og giver lidt pause tror jeg godt det kan lade sig at gøre du skal nok bare sætte hele dagen af til det ellers ville jeg prøve med en lastbil nogle heste kan bare kun lide lastbiler:-)

• #2   12. nov 2015 Evt trækker til dine ben er trætte rider et godt stykke og så igen trække så den ikke bliver for forvirret over du hopper for meget op og ned:-)

• #3   12. nov 2015 Umiddelbart vil jeg mene at 30 km er lige i overkanten når den ikke har været redet meget smiley Ved du hvor ofte han bliver redet nu?

Øv at de nye ejere af din hest ikke levede op til forventningerne eller hvad man nu siger smiley

• #4   12. nov 2015 Altså, tror ikke det er ret meget. Men skal ud og se ham i morgen, og så må jeg lige høre. Det er præcist 26 km... så synes også selv det er lige grænsen.. Men på den anden side, hvis bedøvelse og traumatisk trailerkørsel er alternativet..

• #5   12. nov 2015 Selvom jeg synes det er lige i overkanten så havde jeg nok valgt at ride/gå hjem med hesten, hvis den reagere så voldsomt på transporten.

Der er ingen grund til at udsætte hesten for voldsomt stress hvis det kan undgås.

• #6   12. nov 2015 Så længe det er skridt så sker der ikke noget. Min Fys og dyrlægerne siger altid at man skal skridte gode lange turer. Så jeg havde gjort det. Hestene er stadig ikke lavet af glas.
    Så skridte for lange tøjler og i hestens tempo. Samt så når hesten er kommet hjem så giv den fri de kommende dage :). Så den lige kan vende sig til de nye omgivelser::).

• #7   12. nov 2015 Som distance rytter vil jeg sige at i dette tilfælde er 30km for langt. Også selvom du skridter meget af vejen, der kan stadig godt ske overbelastninger og din hest vil højst sandsynligt syre lidt til i musklerne.
    Desuden vil det tage dig rigtig mange timer at skridte hjem, samt du vil skulle have nogen som kommer ud og møder sig undervejs, for hesten skal tilbydes vand og mad på en så lang en tur.

Jeg vil sige at 15km er maks for en hest som har stået stille i 4 måneder. Havde hesten derimod været en en fin grund form, så havde den nok godt kunne have klaret de 30.

• #8   12. nov 2015 Jeg ville få en dyrlæge ud og bedøve hesten og læsset den ene gang og der efter øve min hest at gå i trailer så siturationer som denne ungås.
    For jo du kan sagten skridte (og kun skridte) 30km på hest der ikke er i form( ville dog aldrig byde min hest de), bare du har tankerne at det ca vil tage et stem mellem 3-5 timer afhængi om hvor meget du presser hesten. (Og hvor ondt du vil have i din røv)
    Og du skal også have i tankerne om hestens hove kan holde til det, gå den med sko er det ok hvis du ikke rider på asfalt (da det er meget hårdt ved hestens led, og den højstsansynligvis vil stå halt der efter) og går den uden sko ville jeg slet ikke tænke at ride så langt.
    Du skal også over veje hvilken type hest du har med at gøre, om det er en der bare stopper op og står stille og giver op når den bliver så træt den ikke gider eller han mere, eller om det er en der bliver tvær og bukker og stejler.
    Jeg ville vælge at kører den uanset hvad. Godt være det er dyre, men så er det overstået på omkring 30 min. Og så skal den bare have lært at gå i trailer. Det er super vigtigt!

• #9   12. nov 2015 hvad hvis der er en anden hest i trailer ?
    prøv med lastbil ?
    kontakt hestevisker hvad der gør han er bange for trailer ( det kan være klaustrofobi så han bare skal have en hel trailer for sig selv ?

• #10   12. nov 2015 Jeg synes du skal overveje, at prøve med en lastbil.. Og så måske have en anden hest med samtidig smiley
    nogle heste har det bare bedre med mere plads.
    Synes ærligtalt også det er i overkanten med 30 km.. Nu kender jeg jo ikke hesten, men umiddelbart tænker jeg, at den jo ikke er vant til at færdes på strækningen, og derfor måske godt kan blive lidt nervøs og stresse lidt, fordi den netop ikke kender stedet? Og så er det i hvertfald en laaaang tur smiley

• #11   12. nov 2015 Hejza
    Du kan godt ride den hjem, det kan gøres på 4-5 timer, et menneske går ca. 6 km. i timen, så det er en god lang travetur, det der med vand og foder undervejs er noget sludder.

• #12   12. nov 2015 Heste i naturen (eller der har plads til det) går omkring 30 km om dagen mens de græsser.. Så vil mene at hvis du skridter så kan den godt klare det.. Tvivler på den vil blive skadet af skridt, men måske noget træt

• #13   12. nov 2015 Jeg vil heller ikke anbefale dig at ride 26 km på en hest som ikke er i form. Det bliver altså en riiiigtig lang tur, og hesten vil risikere at blive urent gående dagene efter, hvis ikke halt.

Vand og mad undervejs er bestemt ikke sludder. Hesten kan gå hen og blive dehydreret som eksempel, og at stå med en dehydreret hest er ikke ligefrem det mest spændende, hverken for hest eller rytter. Så nej, det er bestemt ikke sludder.

• #15   12. nov 2015 Jeg synes godt nok osse 30km er at stramme den for en hest der ikke er i form.

Var det en hest i alm grundform, osse selvom den (mest) blev redet på bane, så ingen problemer, så er 30 km en smal sag.
    Men for en hest der ikke er i form, er 30km altså meget, osse selvom det foregår i skridt.

Det er rigtigt at i genoptræningsforl'b anbefaler man at skridte lange tur -men lange ture er altså sådan noget ala 1 time eller måske endda 1½ (og ikke fra dag 1)... det er IKKE 30km.

Hvis hesten skridter godt igennem, kan man regne med måske ca 7km/t... sandsynligvis vil det være noget mindre, fordi de færreste rent faktisk skridter så godt fremad... så mere realistisk er 5-6km/t
    Så kan du jo begynde at regne på hvor lang tid i vil være undervejs...

• #16   12. nov 2015 Peter: Mad og vand er ikke noget sludder! Det er noget af det vigtigste for hesten, maven skal holdes igang ellers kan en hest faktisk blive rigtig syg. Ligeledes er det ikke helt fedt at pludselig stå med en dehydret hest.
    Det er ikke for sjovt at jeg siger sådanne ting. Og eftersom jeg har redet internationale distance stævner, samt tidligere var på landsholdet - så har jeg altså en rimelig stor viden omkring dette.

Hesten her er jo ikke i form på nogen måde, ville du selv gå 30 km uden at være i form? Nej vel.

• #17   12. nov 2015 Du vil godt kunne ride den stykke hvis du giver ham pauser og bruger hele dagen på det

• #18   12. nov 2015 Alternativt kunne du måske finde et sted at sætte fold op på halvvejen og så dele turen op i to dage.

Det gjorde vi engang da jeg var lille og vi skulle gå op med nogle ponyer til et dyrskue, det var godt nok kun 15 km, men vi skulle have været rigtig tidligt afsted hvis vi skulle være nået derop på en dag.

• #19   12. nov 2015 Hold da op en masse gode kommentare smiley

Har nu fundet en gård, hvor han forhåbentligt skal stå, og det er 22km væk....
    Altså, jeg har virkelig prøvet at læsse ham mange gange, og på mange forskellige måder. Men det kræver at det bliver holdt ved lige, og nu har han ikke været i trailer i et halvt år, og vil gøre alt for at han ikke skal udsættes for traumet endnu engang...

Hvis vi nu siger at jeg vælger at ride, sætte hele dagen af til det, trække noget af vejen, holde lange drikke/spise pauser og give ham fri dagene efter. Hvor stor er chancen for at han bliver halt?

Det skal siges at han ikke er blevet redet REGELMÆSSIGT i et par måneder, men han har været redet 1-2 gange ugentligt og har været løssprunget lidt.. Så han har ikke stået stille, men er bare ikke i ligeså glimrende form, som inden jeg solgte ham smiley

• #20   12. nov 2015 Så langt er 30 km (22 km) altså heller ikke. Hvis din hest var i fornuftig form for 4-5 måneder siden og derefter er blevet brugt måske 1-2 gange ugentligt og den har gået hele eller det meste af dagen på fold så den rører sig i løbet af dagen, så taber de altså ikke kondi så hurtigt. Tag det stille og roligt i tempo og rid den hjem.

Og med mindre du er MEGET uheldig eller at hesten fejler noget så bliver den ikke halt af sådan en tur.

• #21   12. nov 2015 Så vil jeg mene at det godt kan lade sig gøre. Bare tage det stille og roligt.
    Jeg ville dog gå et par korte ture, med den I dagene efter, for at få lidt af syren/ stivheden væk.

• #22   12. nov 2015 jeg vil mene det kan du godt så længe hesten får fri nogen dage

• #23   12. nov 2015 Så længe det foregår roligt tror jeg ikke på den bliver halt, så skulle den træde forkert eller lignende..
    Men ville gå ture med den de næste par dage for at undgå stivhed

• #24   12. nov 2015 En hest der er blevet redet et par gange om ugen + løssprunget, kan godt skridte 22 km en enkelt gang, bare der bliver holdt pauser og taget i roligt tempo. Det bliver den ikke halt af. Højst lidt stiv. Gå lidt korte ture med den de efterfølgende dage, som der bliver nævnt.

Kommentér på:
30 km på en dag - kan hesten det?

Annonce