{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
804 visninger | Oprettet:

Hvorfor gør man det ? {{forumTopicSubject}}

Hvorfor rider man overhovedet med bid?
Altså alle heste kan jo rides uden bid, de skal bare lære det. De vilde heste er jo helt frie de får ikke noget bid puttet i munden, heller ingen smed der kommer eller dyrelæge, den gang klaret de jo sig selv.
Hvorfor gør man så alt det nu ?

- Det sad jeg lige og tænkte over ;D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor gør man det ?
  • #1   10. jan 2009 Jah, det spørgsmål har jeg også stilt mig mange gange. Det er vel et af livets store spørgsmål for bidløse xD

  • #3   10. jan 2009 Nej de vilde heste er helt frie. De får heller ikke kylet en Rytter på ryggen vel???

    Du kan Ikke sammenligne dette.... Og ridesporten er som den er... Jeg rider af princip med det blødeste bid jeg kan, og bruger dette korrekt. Så hverken generer det eller skader hesten...
    Min DV går med Hackamore og har lige købt en bidløs trense til hende osse, og min Fuldblod går på Gummibid...

    Jeg mener IKKE at jeg er dyremishandler ved at jeg rider med bid:-)


    Miss perfect 1 (Tinna) ! Kunne ikke have sagt det bedre selv;-)


  • #5   10. jan 2009 Taz . -
    Enig smiley


  • #6   10. jan 2009 Godt sagt Taz smiley
    Jeg rider altid med rebgrime på tur, selvom jeg tager en galop tur over marken og min pony bare galopere alt det hun kan så skal jeg bare snakke til hende og lægne mig tilbage så stopper hun, det er rigtigt dejligt.
    Men jeg synes også det kræver at man stoler på sin pony før man begynder og ride bidløs på tur, der kan der ske mange ting jo smiley


  • #8   10. jan 2009 ligesom Taz siger jeg "Tradition".

    Før i tiden havde man ikk tid og muligvis ikk forstået træning godt kan foregå uden smerte og vold, hvilket vi har nu om dage. DERFOR kan "vi" ikk se noget problem i det smiley

    Før i tiden var heste jo bare slaver for folk, som skulle gøre som der blev sagt, og hvis de sagde imod, så var der prygl, ligesom man gjorde mod sine medmennesker (hvorfor skulle heste behandles bedre end mennesker?). Derfor måtte man bruge magtmidler for at styre hesten, i stedet for tillid og froståelse, som man kan i dag.

    + det var meget lettere......


  • #9   10. jan 2009 Ja det er fin Taz... Min rider med Gummibid(helt gummi) og ikke delt... Blidere bid finder du ikke... Han går ikke godt på andet...
    (link fjernet) det i midten....

    En forespørgsel: Hvis biddet niver tungen hvorfor er der så ikke sår/mærker efter dette??? Ved at Kandaren gør dette, men alm bid???


  • #11   10. jan 2009 http://cordeo.dk/side1.html

    Her står der hvorfor smiley - og af den grund skal man ikke gøre det!
    Glæder mig så meget til at skifte biancas trense ud med en bidløs smiley


  • #12   10. jan 2009 Det præcise svar står i bunden

  • #16   10. jan 2009 hva man overhovedet skal ride med bid.
    Så rid med et læderbid. Dette er det blideste bid som findes. Hvis man ikke føler sig sikker uden bidet.
    Jeg vil hellere sidde på en løbsk hest end at bides af en hund. Min egen dreng har fået en vane med at løbe på tur, så derfor er turerne fra ryggen helt droppet indtil vi kan gå alle ture stille og roligt.

    Og stævner jaaa det kommer vi nok ikke til, før min rideskole ( ryttergaarden, hos susanne berg ) afholder nogle hygge stævner for os bidløse.

    Men ja det er valg man tar, jeg vil hellere have et super forhold med mine heste fra jorden også kan jeg tage det fra ryggen bagefter. Lige nu rides de to drenge ikke før engang io marts. Bare fordi jeg syns vi hellere skal lege fra jorden og gå ture. Knytte vores bånd endnu mere.


  • #17   10. jan 2009 hva = hvis

  • #18   10. jan 2009 Er helt enig med Majken M
    Hellere et godt forhold med hesten fra jorden end et dårligt et fra ryggen.
    Både heste og hunde kan være farlige dyr. Hunden fordi det er et rovdyr og hesten fordi det er et byttedyr.
    Løber hesten løbsk, så kan bidet alligevel ikke stoppe den, og føler man sig ikke tryg uden at have et bid i hestens mund, burde man overveje at lave noget tillidstræning! Det kan blive meget farligt hvis hesten og rytteren ikke stoler på hinanden!


  • #20   10. jan 2009 Ikk for at virke provo her, men mon man så man kan tænkes til at der er noget galt med forholdet mellem jer (siden din hest ikk lytter under fare uden at man behøver at bruge tvang og smerte..?), eller hvis i har et super forhold, at det bare er dig som "tror du behøver bidet", altså det er noget mentalt der gør du føler dig mere tryg, selvom der nok ikk i virkeligheden er nogen forskel? - du ved ting er altid menneskets fejl og ikk hestens xD

  • #21   10. jan 2009 Tinna:

    jamen det må der jo være siden du ikke kan styre den.
    Denne gruppe er for bidløse ryttere


  • #23   10. jan 2009 Tinna
    Nu har jeg endnu ikke fået Bianca hjem, så har ikke lært hende at gå med bidløs.
    Men Braly, min venindes hest, vil jeg sagtens kunne ridde en jagt kun i cordeo


  • #26   10. jan 2009 Alt dette handler om æld gamle traditioner og et snæversynet DRF....

    Samt en masse mennesker der ikke ved hvad indlæring betyder og hvordan man gør....


    Alle heste kan styres uden bid - uanset hvor vilde de er. De skal bare have indlært de korrekte signaler.... og have et menneske der kan se og lære af sin hest....OG AF SINE EGNE FEJL......


  • #29   10. jan 2009 Tinna

    Jeg har haft samme syn på dette at hesten løber, som du og mange andre....

    Og jeg har selv haft en pony der i mange år gik med stang pelham, jeg kunne ikke holde hende på en springe bane - hun rendte med ørene fremme og kunne IKKE stoppes...

    Men en dag opdagede jeg hvor fejlen lå - nemlig ved mig.
    Jeg tilred hende på ny, omlærte hende alle signaler og lærte hende at lystre 100% på bitte små blide signaler...

    Og så var dette problem løst, hun kunne være vild og frisk af glæde, men stak ikke af fra tøjlen eller var stærk....

    Men det kræver tid og at man ønsker at observere sin hest, lære dens bitte bitte små særheder og vaner, samt den reaktions mønster...
    Lære hvordan den indlærer bedst og hvordan du lettest flytter fokus...

    Det er en lang proces, men man kan som mig, blive bidt af ekstreme udfordringer.....


  • #30   10. jan 2009 Ja, undskyld men nu flipper jeg snart
    Du vil aldrig holde op med at ride med bid pga dit ansvar? Hva *^"#&%# er det for noget at sige?
    Du har jo et ansvar overfor din hest. Mange af os andre ejer ikke engang et bid. Vi tager vores heste ud på tur blot med en grime, vi rider ved vejen kun med hesten i grime, og pga det tager vi ikke ansvar eller hvad?
    Hvis vi kan styre vores hest i alle tænklige situationer? Og selvom uheldet skulle være ude og hesten løber, så kan vi alligevel stoppe. Det hander om at have tilliden på plads.


  • #31   10. jan 2009 K. Rose

    Jamen hun skriver at hun rider med bid fordi det ikke ville være ansvarligt for HENDE at ride uden... Hun tager præcist ansvar som du og andre....

    Kan hun se at hun besdt styrer sin hest i farlige situationer med bid, så skal hun selvfølgelig benytte et bid...

    Og styrer du din hest bedst i grime, jamen så styrer du den i en grime.... tror du har misforstået hendes pointe...


  • #32   10. jan 2009 Tinna

    JAmen så er du jo på rette vej, så ska der bare indlæres at dette signal og skal virke i stressede og farlige situationer...

    AT FLYTTE FOKUS...... denne funktion skal virke....


  • #33   10. jan 2009 PB

  • #34   10. jan 2009 Tinna

    Det er så i orden. Jeg fastholder at jeg tror det er tilliden den går galt med.
    Selvf skal det være sikkert for dig og hesten såvel som alle andre, når i rider ud i trafikken. Der kan jo ske meget farlige ting - da det, som du selv påpejer, er et stort og stækt dyr vi har med at gøre her


  • #35   10. jan 2009 Hvis du ikk kan ride hende ud uden bid fordi du ikk føler dig sikker, mener jeg personligt du ikk bør ride hende ud overhovedet (bid eller ej), men det er min personlige holdning.

    Med hensyn til jeres problem med lastbiler, så gætter jeg nok mest på, at forholdet er helt fint i mellem jer, men at dit hjerte selv hopper et slag over, når en lastbil kommer (og du sidder på oven på hende) pga alle de gange hun har reageret på det før, hvilket får hende til at vedblive at reagere. Hun tænker, "ups, hvad var dog det", den reaktion får din puls til at stige med 5 slag pr minut, hun tænker "åh-åhh, der må være noget, jeg må hellere beskytte min ejer" => løb. hun får smerte i munden og så bliver hun da helt forvirret ;P

    Jeg kender ikk din hest, har ikk set dig ride, tjekket din puls eller nogle andre ting som kan gå videre ned i vores super-over-mega-følsomme heste, men ved det her er et problem for mange, så meget muligt kunne det være det samme mellem jer smiley

    Men god fornøjelse med at overvinde frygten, den onde cirkel eller hvad man nu skal kalde det.


  • #36   10. jan 2009 Miss perfect 1 ( Tinna )
    Jeg troede heller ikke jeg var nervøs for at min skulle løbe når vi kom på tur, men til sidst gjorde han det hvergang og når jeg virkelig tænker over det, har jeg tænkt åhhh nej bare han nu ikke løber igen. Så nu sidder jeg bare på ham og min mor går med ham som håndhest. for at vi begge slapper af når vi kommer ud. Nok mest mig. Men jaa det virker. Nu spænder han ikke længere i hele kroppen og tripper heller ikke. Det har os taget lidt over 4 mdr og vi rider stadigvæk ikke alene på tur sååå


  • #37   11. jan 2009 Zorro: Lion kan IKKE lide hverken bidløs, hackamore eller grime, har trænet dette med ham mange gange men han bryder sig åbenbart ikke om trykket fra disse... Vil desuden heller ikke ride med grime, da det er en konkurrencehest...

    Han bliver gal, hys, slår med hovedet og stejler med andet end sit gummibid... Jeg lader hesten bestemme hvad den bedst kan lide, og lytter til dette...

    Baby f.eks har vist mig at hun ikke vil gå med bid, og bliver derfor redet på hackamore og forhåbentligt vil hun gerne rides med min nye bidløse trense:-)


  • #38   11. jan 2009 Alle heste kan lære at gå uden bid og løbe af mig en, det kræver en masse tid og en masse arbejde fra jorden og selvfølge at man stoler på hesten!
    Før i tiden har min pony blevet mishandlet igennem bidet, hun har fået for skarpe bid + de har slået hende på forbenene så hun løfter dem højt over springene hun har på mange måde haft det virkelig dårligt!
    Da jeg fik hende hjem, kunne jeg ikke styre hende. vi fandt derefter ud af hun havde fået noget så hun slappede af da jeg var ude og prøve hende. og nu efter 1 år med en masse tillids træning fra jorden og ryggen kan jeg ride helt uden bid og hun har det rigtigt godt igen, selvom jeg tager en tur over marken i rebgrime kan jeg nemt stoppe hende, det tillidsbånd vi har i dag har taget lang tid men vigtigst af alt kærlighed og jeg har altid troet på at vi nok skulle komme frem til det som vi har i dag.

    Alle heste kan lære det ligemeget hvad!


  • #40   11. jan 2009 Amanda: Vil du byde din hest at blive redet i rebgrime, bidløs eller hackamore hvis din hest tydeligt viste at den ikke kan lide dette? Ved godt at alle kan lære det, men jeg har fundet ud af at ikke alle kan lide dette:-) Som min Lion... han kan ikke luíde trykkene fra disse ting, og bliver vild og hys hver gang jeg prøver... Derfor har jeg valgt at han bliver redet med gummibid da han er glad ved dette:-) Baby til gengæld kan kun lide disse ting, og kan Ikke rides med bid... Da jeg købte hende var der ingen der kunne ride hende og alle sagde at hun var sindsyg:-) Nu er hun den sødeste hyp, og jeg er begyndt at kunne ride ture på hende:-)



  • #41   11. jan 2009 Stald-Esmann*Kommission* E
    Jeg forstår dig godt smiley men fortalte det også mere til Tinna smiley


  • #42   11. jan 2009 Jeg forstår dig godt, ville bare fortælle at alt er muligt smiley

  • #43   11. jan 2009 smiley

Kommentér på:
Hvorfor gør man det ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce