1.409 visninger
|
Oprettet:
Slid på hesten.. {{forumTopicSubject}}
I et andet forum havde vi en lille diskution med hensyn til slid på hesten. Vi vil gerne høre nogle flere holdninger i forhold til slidet. I det andet forum handlede det om en der synes at man overbelaster/slider meget på hesten ved at lave slidingstops, hvor vi modargumenterede med at Quarter/paint's er bygget til at lave den form for stops.
Nu vil vi gerne høre jeres meninger, og kom gerne med nogle argumenter for jeres holdning.
-Sofie.
aug 2008
Følger: 106 Følgere: 100 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 72
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Skal en hest bære en rytter, skal den rides efter det, hvad vi ikke ser mange eksempler på i dag desværre. Hestens gennemsnitslevealder er derfor også lav, da en dressur eller springhest ikke lever længe, da den slides op.
I gamle dage var en hest langt mere værdifuld end i dag. Nu får vi bare forsikringspenge, når hesten dør til at kunne købe en ny, men dengang skulle hesten holde i lang tid, og helstforblive rask og sund. Det krævede at man trænede den til det formål den nu skulle bruges til, og det bliver heste i dag desværre ikke.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Når man træner hestens muskler tærer man på energidepoter og nedbryder muskelfibre. Målet herefter er så at kroppen skal opbygge disse muskelfibre på ny, men endnu større og endnu stærkere end tidligere. For at denne opbygning/muskelvækst kan finde sted, er det vigtigt at træning, kost og restitution er optimal.
Restitution er faktisk en ret vigtig og kompliceret faktor, som er nødvendig at have styr på, hvis du vil have succes med hestens træning. For kort restitution/hvile kan resultere i styrkenedgang, dårligt immunforsvar, lavt velvære og i sidste ende muligvis også tab af muskelmasse.Det er mens kroppen hviler, at den vokser så derfor er hvile lige så vigtig som selve træningen.
Muskler styrer og stabiliserer sener, led osv og det er klart, at har hesten trætte og nedbrudte muskler, så er risikoen for skader ekstrem stor.
Derfor synes jeg at hård daglig træning - springning, slidestops osv er opslidende og belastende for hesten. Man bør ikke træne sådan dagligt, hvis man ønsker en stærk og holdbar hest.
aug 2008
Følger: 106 Følgere: 100 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 72
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
maj 2010
Følger: 52 Følgere: 44 Heste: 6 Emner: 46 Svar: 203
Ja på et skelet af en hest kan man tydeligt se hvordan det øverste af nakken bliver bøjet unaturligt og kan slide hesten i nakken, hvis hesten går under lod.
At blive sur og tvær på hesten hvis den ikke gør som man vil havde.
Det nedslider kun fysisk hvis man begynder at rive og slå. Men psykisk nedslider det hestens og rytterens humør (godt humør er en af de vigtigste ting når man samenarbejder med en hest)
Der er så mange ting
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 948
Spring max to gange om ugen og ikke højt hver gang. Gerne bare bom øvelser den ene gang.
Aldrig spring hvis hesten ikke har lavet noget dagen før.
Ikke hård træning 3 dage i træk.
Min. 1 fridag om ugen.
Min. 1 skridt dag om ugen.
Lave forskelligt træning med hesten så det aldrig er det samme.
Skridt godt til og fra.
Rid på forskelligt underlag.
Godt foder og masser af fold.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Noget som jeg aldrig har forstået, men ikke kan bevise, det er blot min mening så ser jeg ikke det fornuftige i at ride dressur hver evig eneste dag. Ej heller at det er "forskellig" slags dressur hvor man den ene dag har fokus på sidebevægelser, den anden anspring osv.
Det ser jeg ikke kan være sundt. Ligesom det for en løber ej heller fungere at løbe 7 dage om ugen, om det så er 2 km den ene dag og 10 den næste.
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 948
efter min mening for man mest ud af en glad hest der arbejder for en og ikke mod en:-)
De skal ud på tur, springe, galop træning, jordtræning og hvad man ellers kan finde på:-)
sep 2007
Jeg tror ikke hestene der rides i dressur arbejder mod de der rider dem, men nej som hest vil jeg ikke selv syntes det er sjovt at lave det samme hver dag. Men det syntes rytteren så og jeg tror ikke at der i den sammenhæng bliver tænkt så meget over " hvad syntes hesten ".
Heller ikke som sådan noget jeg tænker over fordi hesten for mig ikke rigtigt kan have en mening, den kan være mere motiveret for nogle ting end andre men en mening nej.
Og ja, jeg ser også det som bedst at komme ud på forskellige underlag, lave forskellige ting. Variation.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Mine heste får altid en fridag efter de har gået hård dressurtræning, på den måde kan musklerne opbygges igen. Og som distancerytter ved jeg at den bedste kondi-træning (uden slid på hesten) faktisk er en frisk skridttur. Hesten skal selvfølgelig ikke gå og "dovne" men skridtes frisk fremad og man kan nemt lave en masse løsgørende arbejde.
Også skal man heller ikke presse hesten til noget den ikke er klar til - uanset disciplin.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Slidings stops kan jeg ikke lide, har altid lagt mærke til, hvor meget de ryster på bagbenene.
- En nytilredet hest bliver øm i musklerne (ryg) efter 15 min. Trækker man den 5 min. og sætter sig op igen, er det ok.
- Efter 10 minutters trav er hestens muskler syret til. Så pause.
- Efter 5 min. galop det samme.
Normalt er det trav, folk rider meget længe.
Alm. fjedrende underlag er godt, ikke for hårdt, ikke for tungt og blødt. Men også træning i forskellige underlag er godt at træne op, for at hindre skader.
Knogleslid - det kommer med alderen, medmindre hesten har en mus, eller andre defekter, så slides den hurtigere.
Jeg har en, der er hypermobil, så den skal jeg også passe på.
sep 2007
Mulle - har du ikke nogle af de undersøgelser? Vil super gerne læse dem og have dem med i min gruppe hvor jeg har en del artikler og undersøgelser :o)
Slid på hesten..