{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

Bund i boks {{forumTopicSubject}}

Er egentlig bare supernysgerig

Hvad er fordele / ulemper ved de forskellige strøelser ?
Hvad er økonomien i de forskellige ?

Vi skal her til vinter have ponyen i boks, der kommer gummi måtter på sandbund ( gammel lade ) , udlejer vil selv bruge træpiller.

Ponyen er astmahest ( ikke slemt ) så det skal være godt for hende
Har ordnet bokse når vi havde part , og har prøvet halm, tørv og spåne

Del jeres erfaringer please


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bund i boks
  • #1   9. sep 2014 SPÅNER:

    Fordele:
    Nemt at muge
    Støver ikke så meget
    Er billigt (hvis du finder et okay sted)
    nemt at stable
    rådner ikke hvis det står ude (da det pakket ind)
    suger bedre

    Ulemper:
    det lugter grimt hvis du ikke muger hver dag


    Halm:

    Fordele:
    ??

    Ulemper:
    Det lugter
    er tungt at muge
    det støver
    Står det ude rådner det i regn hvis det ikke er dækket til
    kan være dyrt mm man finde godt sted


    Dette er kun mine erfaringer smiley


  • #2   9. sep 2014 Hold dig til træpillerne smiley

    Fordele:
    Støver ikke
    Lette at muge i
    God fjedrende madras
    Drøjt i brug når først der er anlagt god madras
    Der behøver ikke fjernes vådt hver dag
    Lugter ikke.

    Ulemper:
    Er lidt dyrt at starte op på smiley


  • #3   9. sep 2014 Har godt hørt meget godt om træpiller men har ikke selv brugt det smiley

  • #5   9. sep 2014 Har prøvet træpiller, spåner og halm - hvor jeg nok mest foretrækker træpiller, da det er nemmest at muge og lugter ikke. Desværre har min part tildens til hoste, så vi er gået tilbage til spåner, da træpiller støver alt for meget smiley

  • #6   9. sep 2014 Easy-strø (bruger pt)

    fordele:
    lille mødding
    let at opbevare

    Ulemper:
    skal muge hver dag
    bliver trist at se på (vådt) hvis man ikke bruger temmeligt meget
    større grovfoderspild

    Halm

    Fordele:
    kan nøjes med at muge en gang i ugen
    pæn tør boks det meste af tiden
    mindre grovfoderspild

    ulemper:
    tungt at muge i
    kræver god opbevaring
    meget mødding

    Jeg personligt fortrækker halm da jeg udelukkende ser en rar tør boks jeg selv vil ligge i, men når man står opstaldet så må man tage hensyn og vi har ikke meget plads til mødding. Og en andel er at jeg hader at muge dagligt, men faktisk nød processen i at sortere de rene halm fra, den ene gang om ugen jeg mugede


  • #7   9. sep 2014 Må tilstå min eneste erfaring med træpiller var på vores rideskole , til rideskoleponyerne , der var det ikke lækkert smiley nærmest med grønt brunt farve.
    Nogle siger de skal vandes da de ellers kan glide i dem , og andre af det må man ikke da man så ødelægger suge evnen , kan se Line Z siger 4 poser til opstart har hørt jeg skulle starte med 10-12 poser smiley
    Og hvor tykt lag ca ?


  • #8   9. sep 2014 jeg synes træpiller er lort. muligvis havde jeg ikke nok i til opstart, men bunden blev meget hurtigt fugtig og pillerne fordelte sig meget dårligt. hesten vendte lortene rundt i det og jeg syntes jeg fik rigtig mange rene piller med ud hver dag

  • #12   9. sep 2014 Jeg tænker lidt tørvestrøelse, det skal vi selv i gang med nu her (har ikke prøvet før) men udover at det er lidt mørkt kan jeg ikke finde ulemper ved dette, har fundet dette på en side der omhandler tørv:

    Fordele:
    - TØRV kan benyttes sammen med alle andre former for strøelse – i bunden af
    en halmboks eller sammen med hamp eller spåner som top, da det giver et mere
    lyst look i boksen.
    - Stor sugeevne op til 10 gange sin egen vægt.
    - Fast, fjedrende og varmeisolerende madras.
    - Skånsomt mod hestens hove på grund af PH’en.
    - Binder ammoniak og andre skadelige gasser som følge af PH’en.
    - Betydeligt mindre forbrug, da tørven ikke skal skiftes så hyppigt.
    - Mindre krav til håndtering samt lager- og møddingplads.
    - Hurtig kompostering til værdifuld havekompost.
    - Godt staldklima for dyr og mennesker.


  • #13   9. sep 2014 Line Z...de priser på træpille hvor er det købt....

  • #15   9. sep 2014 Jeg har nemlig lige fået helt nyt træpillefyr og ikke anbefalet alle de billige træpiller på markedet, pga lim og stoffer ...
    Især dem fra Polen...
    Har også købt stort ind,7 paller til et år...til fyret...

    Men det vil være dyrere end spåner til hestene og det er den grove bløde spåne jeg køber...6 paller til et år smiley

    Men derfor holder man alligevel øje med markedet... smiley


  • #16   9. sep 2014 Hvis en træpille boks bliver grøn og våd muger man den for lidt eller forkert. smiley
    Men ellers er rapspiller altså også rigtig gode! Lidt dyrere end træpiller, men de suger bedre og er nemmere at muge ud i. smiley


  • #17   9. sep 2014 Jeg er kun tilhænger af halm,box ser mere hyggelig ud,end træ piller og tørv og spåner,synes kun dette skal bruges hvis heste ikke kan tåle halm smiley og er sgu ligeglad om det tager 15 min eller en time at ordne stald,da det er der jeg kopler fra smiley smiley

  • #18   9. sep 2014 Spåner...

    Ulemper:
    Det dyrt.
    Det lugter.
    Svært at muge.
    Dårlig bund.

    Fordele.....
    Det pænt hvis det nyt og der ikke skal hest ind...



  • #19   9. sep 2014 Min bund hos min hest består af 1-2 trillebøre træpiller til opstart og 1 spåner, så blander det sig, og det bliver en super bund. Min bund er nok 5-8 cm, og jeg muger tis og klatter hverdag.
    Jeg bruger kun spåner i mine træpiller, hvis min store pige på 173 mangler bund. Men ellers får hun 1x ugentlig træpiller. Det suger super, og det lugter IKKE! Vi har 3 stalde med træpiller, og ingen af dem lugter!

    Jeg HADER halm. Det suger ikke godt, det lugter, det er tungt at muge i, hesten bliver oppustet osv.


    profilbillede
  • #20   9. sep 2014 Jeg er stor fan af tørv smiley

    FORDELE:
    - giver en fjedrende madras
    - suger rigtig godt
    - kan bruges sammen med andre former for strøelse
    - skal skiftest sjældent
    - det er nemt at muge i (synes jeg)

    ULEMPER:
    - ser ikke ret pænt ud i boksen, fordi det er så mørkt
    - ikke så fedt, hvis en lys skimmel ruller sig i det, så bliver den ikke så pæn smiley


  • #22   9. sep 2014 Surprise:
    Bruger ikke selv tørv, fordi det ikke er til at skaffe der hvor jeg bor, men har tidligere brugt det. Så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig. Desuden er jeg Bornholmer, så hvor jeg køber tørv henne ville alligevel ikke kunne hjælpe dig smiley


  • #24   9. sep 2014 Husk på at læse, nogle træpiller er behandlet med lidt ekstra brandvarm væske. Det skal være rent træpiller.

Kommentér på:
Bund i boks

Annonce