{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.763 visninger | Oprettet:

Trailerlæsning - bakker ud {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har i længere tid arbejdet med min pony, som ikke kan lide at blive læsset. Hun kan nu let læsses op i traileren, men hun bakker hurtigt ud igen. Jeg vil jo gerne have, at hun afslappet kan stå stille, sådan så man kan lukke bommen og rampen.

Er der nogen, der har en ide til, hvordan man kan træne dette? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailerlæsning - bakker ud
  • #1   27. jul 2013 Du kan forsøge at fodre hende oppe i traileren .. :'D

• #2   27. jul 2013 Bed hende stå derinde indtil du ved, at hun går ud lige om lidt. Så bakker DU hende ud. Så kan du langsomt øge tiden lidt efter lidt. smiley

• #3   27. jul 2013 For at få hende til at blive derinde, så afled hendes opmærksomhed med at lave nogle tricks mens hun er derinde, og efter passende tid, beder DU hende om at bakke ud, når hun mindst venter det smiley
    At få bagbom på et næste skridt, når hun kan stå derinde i længere tid. Evt. Vær to om det. En der står derinde og afleder hendes opmærksomhed og en der lukker og åbner bommen. Sæt den på, lad den være der i noget tid (sekunder/minutter alt efter hvor længe hun kan stå derinde uden bom). Prøver hun at mase sig ud, så vent til hun står afslappet/ikke maser igen og SÅ åben. Langsomt kan du øge tiden hun skal have bom på. I starten skal du huske at åbne for hende, så snart hun ikke maser længere.
    En god ide er lige at læsse hende igen efter du har haft bom på, så hun ikke bliver helt bange for at gå derind igen smiley
    Et andet tip. er måske at have noget hø derinde, så hun ikke bare står og laver ingenting og tænker på hvor farligt det er at være derinde smiley

• #4   27. jul 2013 Du skal bakke den ud INDEN den bakker selv smiley

• #5   27. jul 2013 Rampen er så tredje skridt smiley

• #6   27. jul 2013 Og måske <i>engang imellem</i> give hende foder derinde. Så er hun tvunget til at stå derinde i længere tid af gangen smiley Det har jeg selv gjort 1 gang. Hun stod og spiste, men engang imellem gik hun ud. Så gik hun selv ind igen, fordi hun ikke havde spist op smiley

• #7   27. jul 2013 Det handler bare om at træne det nok gange. Og så altid sørg for så vidt muligt, at det er dig der bakker hende ud og ikke omvendt. Hvis den så går ud, uden du bad den om det. Så bliver du bare i traileren, beder den gå op igen, lader den stå og bakker den ud. Sådan gør du hver evig eneste gang ind til den sidder i skabet. Når du føler i er klar så få en til at lukke bagbommen.

Og hvis det er fordi hun kan høre når i lukker bagbommen og så skynder sig ud, så put ørepropper i hende sådan hun ikke kan høre så meget. Det bruger vi til min 4 års, det er SÅ godt! smiley

• #8   27. jul 2013 min gjorde det samme og lige meget hvor meget mad jeg gav hende så bakkede hun så snart det var spist - har forsøgt at bede hende blive og bakke når jeg ville - vi satte bommen på og gav hende ros - hun fandt hurtigt ud af at hun ikke kunne bakke når bommen er på - nu venter hun pænt til bommen kommer af og går pænt ud - mit problem nu er , at hun går direkte op i traileren herhjemme , men når vi har været i byen og ride og skal hjem så tager det os fra 5 min til 60 min før hun går op - har forsøgt gennem en uge at køre hende ud hver dag men det tager stadig tid før hun gider gå op .. held og lykke

• #9   27. jul 2013 For det første tak for alle de gode svar! Virkelig mange brugbare ideer, jeg slet ikke havde overvejet! smiley
    Og til Team Lykkebo's, det bliver så vores næste problem, ved jeg. Og jeg har desværre ikke mulighed for at bruge trailer hver dag, så det bliver spændende, hvordan jeg kan løse det. smiley men en ting af gangen.

• #10   27. jul 2013 altid huske at trække vejret og hold dine skuldre nede , så er du godt på vej - og tænk positivt smiley

• #11   27. jul 2013 Men som nogle siger, skal du ikke give den mad før bommen er lukket, for alt for mange heste går bare op og spiser og smutter igen. Den får først mad når der er lukket bag den.

Jeg havde nemlig engang et hønet oppe i traileren, for så tænkte vi at hun nok hellere ville derop. Ja hun gik da fint op, og stod der kun lige i de sekunder det tog at tage en stor mundfuld hø, for så derefter at smutte igen .... Så ingen hønet eller mad før den står der og der er lukket bag smiley

• #12   27. jul 2013 Træn med hesten i at bakke, stoppe og gå frem når du beder den om det. Du kan starte med at gøre det fra jorden og så bagefter oppe i traileren. Altså sådan at du får hesten lidt op, stopper, bakker, lidt længere op, stopper, lidt længere op, stopper osv. smiley
    Ellers handler det bare om at lære hesten at den helst vil være i traileren frem for på jorden. Du skal sørge for at få den til at lave noget når den er på jorden, den må ikke stå stille og slappe af når den står der nede, for det skal være det "ubehagelige" sted. Når hesten så går op i traileren slipper du alt pres og viser den at det faktisk er et rigtig rart at stå der oppe! Giv hende mad når hun går står der oppe, snak beroligende med hende og kæl hende - altså vis hende at oppe i traileren er et godt sted smiley
    Og hvis hun så stormer ud, så må du først tage rigtigt fat i hende når hun står helt nede på rampen, da det simpelthen er for farligt hvis at den rejser sig oppe i traileren!

• #13   27. jul 2013 Hvis du lære den gå frem, stop og bakke signalerne ordentligt, så burde den ikke stoppe midt i traileren eller bakke uden du har bedt den om det. Så du skal endelig huske at rose og slippe presset når den gør hvad du beder den om!
    Hvis din hest farer ud, så ville jeg bestemt rose før at der er lukket bag den! Ellers vil den bare forbinde at gå op i traileren - bliver lukket inde, uden at den når at opfatte det - ubehag. Så du skal altså endelig lære din hest at stå stille oppe i traileren FØR at du begynder at lukke bag den, da det kan være den den er bange for smiley

• #14   1. aug 2013 Nu skriver jeg lige herinde i igen, da jeg har endnu en ide til hvad man kan gøre smiley
    Det her har jeg selv testet og det gik virkelig godt! smiley

Du flytter skillevæggen så der er bedre plads. Så går i sammen ind i traileren, MEN KUN halvvejs ind eller kun med forbenene på bunden af traileren. Der står i så og nusser og hygger, tricks, godbidder osv.
    For min egen kan sagtens gå ind i trailer, men ikke blive derinde. Og så begyndte jeg på det her, hvor vi starter det sted på traileren, hvor hun er ok tryg og kan lave tricks mm. Og så bakker JEG hende ud når jeg vil.
    Efter nogle dage beder jeg hende så om at gå et skridt længere ind, tricks, hygge osv, JEG bakker hende ud. Nogle dage, et skridt længere, hygge, jeg bakker hende ud. Og sådan fortsætter jeg.
    Så kan jeg så øge sværhedsgraden (efter hun kan gå ind med den metode og blive derinde og koncentrere sig), ved at sætte skillevæggen på plads igen og så starter jeg igen forfra med at kun gå halvvejs ind osv smiley

Håber at det var til at forstå smiley

• #15   5. aug 2013 God idé, Emilie. smiley

• #16   18. aug 2013 Hvordan går det med træningen? smiley

Sidst jeg skrev den ide om kun at gå halvvejs osv har det forbedret sig. I dag satte vi skillevæggen på plads, for at give hende lidt variation i trailer træningen, hun gik lige og helt ind og stod der inde i lang tid. Længere tid end hun har gjort før, og hvis hun tog nogle skridt bagud, så tog hun skridtede frem igen. Hun var slet ikke så stresset som hun plejer at være, ikke at hun plejer at være stresset overhoved, men i dag havde hun virkelig et godt overblik.
    Bare for at sige at min nye testede metode er en succes for os! smiley

• #17   18. aug 2013 Det går faktisk så godt, at hun nu kan læsses og køres med både hjemmefra og fremmede steder, så tak for alle jeres gode råd! smiley

• #18   18. aug 2013 Ej, hvor lyder det dejligt! smiley
    Hvad har du gjort, altså træningen?? smiley

• #19   18. aug 2013 Jeg fik min underviser til at hjælpe mig med at ligge pres på hende i form af tapning, og så slippe presset, når hun gik frem. Så lærte vi hende at blive sendt op, og blive stående indtil jeg bad hende bakke. Bakkede hun uden at få lov, blev hun tappet frem af igen. Efterfølgende fik vi lukket bagbommen og rampen. Så kørte vi hende en kort tur og læssede hende derefter igen. Super fedt! smiley

Kommentér på:
Trailerlæsning - bakker ud

Annonce