{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.963 visninger | Oprettet:

DM dressur når det er værst... {{forumTopicSubject}}

Regner ikke med jeg umilbart behøver at skrive noget... Folk kan jo selv bedømme hvad de mener de ser... Billederne er taget til DM på Broholm. Ejeren af albummet har skrevet dette (har lige oversat til dansk)...

"Vi har ommkring 2000 billeder fra finalerne, 90% så ud som disse. Nej dette var ikke de eneste heste, men disse var bestemt de værste; Tre ryttere fra *** (Udhængning ikke tilladt på HG) var til DM i 2013. En af dem var en af vinderne af DM. Hvordan kan dette blive belønnet? Hvordan kan det være lovligt og hvorfor vende vi det blinde øje til? Hvorfor er det eokay at mishandle og misbruge heste?"

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.574439575933761.1073741841.100001031717626

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DM dressur når det er værst...
  • #1   16. jun 2013 Nej nej nej.

• #2   16. jun 2013 Uff, der er blevet linket til det album et par gange i forum herinde allerede - men det gør ikke billederne pænere da!
    Fy for ..... hvor er det grim ridning! De burde prøve selv, hvordan det er at gå sådan der. Kan forestille mig, at det bestemt ikke er særlig behageligt.

• #3   16. jun 2013 Stakkels dyr.

• #5   16. jun 2013 Stakkels dyr smiley de mennesker skulle have en omgang røvfulde!!

• #6   16. jun 2013
    Der ligger flere billeder her :o)
    http://www.heste-nettet.dk/forum/14/1107424/1107424/

• #7   16. jun 2013 Selvfølgelig er det skidt hvis der bliver brugt magt, men det er altså heller ikke svært at få det til at se meget dårligt eller meget godt ud på et billede...
    Et billede fortæller sjældent hele historien!

• #8   16. jun 2013 Det har været delt før, men synes det er godt at det bliver taget op igen!
    Jeg kan simpelthen ikke forstå at de ikke gør noget for at stoppe den mishandling, når der er SÅ mange der er imod det!? Der må sidde nogen i FEI og få en ordentlig stak penge under bordet for at lægge låg på sagen eller sådan noget. Det giver jo ingen mening!

• #9   16. jun 2013 Det er helt igennem forfærdeligt! Det mest chokkerende er da DRF's holdning til det! Er helt målløs ved ikke hvad jeg skal sige... Mishandling.

• #10   16. jun 2013
    Maria Gludsted - Se tråden fra HN, der er massere af billeder og længere nede hvor de har taget flere i træk.
    Hvor mange uheldige momenter skal der til, før det ikke er uheldige længere?

• #11   16. jun 2013 Hold da op Krikken, men hvor skønt der kommer fokus på det.

Og DRF's udtalelse er virkeligt til at lukke op og skide i -.- = Som altid.

• #12   16. jun 2013 armen skal da aldrig nogensinde være BAG ens hofte eller i skulderhøjde.. Trænger hesten hjælp til at dreje tar man armen ud og "bagover" - så den ikke bliver lukket sammen, men vejledt...

• #13   16. jun 2013 Føj hvor er det dog grimt og grusomt at se på! smiley

• #14   16. jun 2013 Har aldrig set meningen med at hesten skal gå til biddet!!

Og de kalder sig Danmarksmestere?!?!?!? WTF?!?!??!

• #15   16. jun 2013 Kan ikke forstå at alle syntes det er søn, men stadig er f.x. Dommere ligeglade!!!:)

//Stephanie N M Poulsen

• #17   16. jun 2013 Hvad? Det er da pænt, når en hest går sådan her.............
    De har da overhovedet ikke lidt overlast, nej. Helt enig med DRFs udtalelse, helt klart. De skulle fandeme skydes! smiley

profilbillede
  • #18   16. jun 2013 DRF er simpelthen nogle vatp*kke! Det skal forestille at være DK's dressurelite, og så er der SÅ meget grim ridning! Jeg har været til klubstævner, hvor der blev vist pænere ridning... Selvfølgelig kan de fleste ekvipager fanges i et dårligt moment, det kan jeg også, men jeg rider heller ikke Grand Prix... smiley

Maria Gludsted: der er 2000 billeder! Hvor mange vil du have? Et enkelt billede kan være en UPS'er fra rytterens side, men 2000 billeder, bare fra DM! Det der er ikke et dårligt moment, det er grim ridning!

• #19   16. jun 2013
    Var der nede og se MB klasser ( gratis, det andet gider jeg ikke betale for ), det var ikke kønt - men det kan godt være mig der bare er sart ;o).

Det er også pudsigt at det altid er de samme ryttere, det bliver fange i de samme dårlige momenter.

• #20   16. jun 2013 Et eller to uheldige momenter man undskyldes, det har vi jo alle sammen, men fandme ikke SÅ MANGE! og da slet ikke når man rider på så højt niveau! Jeg har selv ikke en eneste billedeserie af min egen ridning hvor der er så mange dårlige momenter, og jeg er jo bare en amatør. De ryttere burde være bedre end mig.

Og er det ikke lidt mystisk at det er DE SAMME ryttere vi ser gang på gang med disse "uheldige momenter"? De gør det jo tydeligvis med vilje og det er naivt at tro på andet.
    Selv hvis de kun rider sådan noget af tiden, så kan det jo ikke undskyldes overfor hesten. Det er da ikke okey at behandle en hest på den måde?? Heller ikke selvom det kun er ind imellem..

• #21   16. jun 2013 kom nu videre!!!

• #22   16. jun 2013 Krikken: Selvfølgelig er der nogle uheldige billeder - det er klart! Men når man, som jeg kan se at Helgstrands ryttere gør, rider hestene helt der ned, så vil næsen komme ind på de fleste og holdningen vil se unaturlig ud. Men det er langt fra sikkert at den er unaturlig!

Jeg rider også min hest der ned og ind en gang i mellem, og når jeg gør det så er jeg egentlig ret glad for at der ikke er et kamera i nærheden for så ville folks trusser sidde for stramt smiley
    Det SER ikke godt ud, men det hjælper sgu!

Så min pointe er at i ikke kan hidse jer sådan op over en masse uheldige billeder og begynde på hvor langt ude hele rideverden er. Jeg ville også kunne tage 100 billeder hvoraf de 90 så sådan ud, hvis jeg havde lyst - timing er ordet smiley

Beklager at min holdning er anderledes end jeres, og eftersom jeg garanteret for høvl nu, så hopper jeg nok bare ud af diskussionen nu!

• #23   16. jun 2013 Helene: når en hest er korrekt til biddet, tvinges den ikke i en bestemt form. Den bruger sin ryg korrekt, er afslappet, men energisk, i balance, kan rides for lette hjælpere og bærer sin rytter og sig selv på den sundeste måde for hesten. Alle heste burde kunne dette, så de kan passe deres job som ridehest på den sundeste og mest behagelige måde...

• #24   16. jun 2013 Maria: hvad hjælper det helt specifikt på?

• #25   16. jun 2013 Enig LadyBlacksheep.
    Som jeg ser det kan man altså ikke undskylde billedet hvor rytteren trækker hele hestens hoved rundt. -Der hvor man kan se luft mellem rytters ryg og arm. Føj!

• #26   16. jun 2013 Ja Maria kan godt se du er fan af "under lod" i dine videoer.
    Og det eneste jeg kan sige er: Stakkels, stakkels dine heste.

At de er ofre for at du en dag vil vågne op og lære at de faktisk lider overlast. Det lyder ikke som om du har læst ret meget om heste fysologi, og derved ved hvilken påvirkning det faktisk har på din hest.

• #27   16. jun 2013 Stine: Personligt så løfter min hest ryggen og finder balancen. Uden det (på en dårlig dag) så sejler han rundt og spænder i hele kroppen fordi hans nakke og skulder er spændt.

Margrete: Det er selvfølgelig heller ikke i orden. Sådan bør ingen ride!

• #28   16. jun 2013 Man skal seriøs overveje sin ridning hvis man kan finde så mange dårlige skud i en fotosession. Jeg er ikke bange for at indrømme fejl, men efter jeg så denne billedeserie gik jeg nogle af mine gamle fotoserier igennem for at se hvor mange gange mine heste gik bag lod. Jeg fandt IKKE ét billede i nogen af mine serier fra i år og sidste år. Og hvis jeg som amatør på diverse utrænede heste kan klare det, så burde toprytterne sgu også at kunne det..

• #29   16. jun 2013 Ja det er hvad jeg er fan af - for mine heste finder styrken i sig selv og roen til at hjælpe til selv. Desuden så giver mine heste faktisk efter i forhold til så mange af de andre som jeg starter i mod.
    Sig at mine heste lider overlast til samtlige dyrelæger, fysiologer og andre med forstand som har udtalt at mine heste er de flotteste de længe har set fordi de faktisk har de rigtige muskler til at bære hvordan jeg synes de skal gå smiley

Men det er ikke min ridning vi skal bedømme - jeg siger bare at alles heste kan have en dårlig dag hvor de skal rides ned. Jeg er langt fra enig i at hestene skal rides med en stram kandartøjle eller hvor hele halsen drejes om til støvlen. Det er selvfølgelig forkert!

• #30   16. jun 2013 Synes nu det mest bare ligner uheldige momenter. Brug noget video som argument for dårlig ridning, ellers holder den altså ikke smiley

• #31   16. jun 2013 Det der er ikke ROLL KUR det er LDR. Det kan enhver da se.........(ironi OFF)

Fedt der kommer så meget focus på det at der nu forbydes at tage billeder til EM, det viser da med tydelighed at de ved der er noget galt.

• #32   16. jun 2013 Profit profit profit, prestige, prestige, prestige..... Det er skammeligt og dommerne samt DRF burde sidde i skammekrogen for at belønne og ignorere så grim ridning!

FØJ!

• #33   16. jun 2013 Laura: Bemærk at Andreas' hest har blå tunge på et par af billederne, en blå tunge kommer ikke på 10 sekunder af en sådan ridning... Og 2000 billeder er simpelthen ikke nok som argumentation?

Og udover det så SMART NOK forbød DRF video optagelse på banerne smiley

• #35   16. jun 2013 Det er virkeligt øv at det er det der hyldes som værende det bedste, og øv at folk undskylder med dårlige momenter og vinkler eller ligefrem at det skulle være godt smiley tænk at toppen og deres medløbere ikke ved mere om hestens fysiologi, indlæring og psyke smiley

Laura: 2000 dårlige momenter ? Det er jo til grin at kalde det dårlige momenter når der er så mange billeder og serier taget lige i træk..

• #36   16. jun 2013 Maria: ja, de løfter ryggen, når de rides derned/ind, men det er kun via et overstræk i nuchalligamentet. Jeg orker ikke at komme med en længere biomekanisk forklaring, er egentlig midt i en opvask.... "Alle heste kan have en dårlig dag, hvor de skal rides ned". Hvis min hest har en dårlig dag, så laver jeg noget andet end dressur med den... Den skal da ikke tvinges til at rende rundt med snuden mod bringen, fordi den har en dag, hvor den har svært ved at slappe af... Nå, vi bliver næppe enige om det her. Kan kun anbefale dig at læse noget litteratur om hestens biomekanik....

• #37   16. jun 2013 Signe: jeg kunne ikke være mere enig! Helgstrand og Co (plus medløbere) ville næppe kunne genkende longissimus dorsi og nuchalligamentet "even if it hit'em on the head"

• #38   16. jun 2013 Camilla Stormont: Har kigget alle billeder igennem, men har endnu ikke lagt mærke til en blå tunge. Link gerne til billedet smiley
    Som fotografen så fint skriver er det langt fra alle billeder der ser sådan ud. Og nej jeg vil se video i stedet. Et billede er jo ikke engang et sekund af virkeligheden, og genspejler på ingen måde hvad der i virkeligheden er sket.
    Derfor mener jeg heller ikke, at man kan dømme en rytter ud fra hvordan der er blevet redet i få sekunder, få minutter osv...
    Et helheds billede kan ikke dannes ud fra få billeder;)

• #39   16. jun 2013 Signe: Læs gerne beskeden jeg skrev til Camilla smiley

• #40   16. jun 2013 Laura; mener du helt seriøst det er okay at sidde med albuen bag overkroppen i bare en brøkdel af et sekund? smiley

• #41   16. jun 2013 Laura: mener du virkelig at det i momenter er ok, at DK's dressur elite trækker snuden på deres hest ind på bringen? Det er jo ikke fordi de "kommer til det", det er de sgu for rutinerede til, det er med fuldt overlæg....

• #42   16. jun 2013 Here u go smiley

profilbillede
  • #43   16. jun 2013 Laura: Fotografen skriver at det ikke er alle billederne, men at det desværre er hovedparten og at det ikke er de dårligste der vises frem men et udvalg der representere helheden..
    Og nogle af de billeder der vises, Sorry men de kan ikke undskyldes med at dårligt moment, for sådan må det bare ikke se ud uanset hvad, slet ikke når vi snakker dem der burde være de bedste af de bedste..

• #44   16. jun 2013 Har eb tidl. Veninde der red med i år. Det var ski heller ikke imponerende ridning.

• #45   16. jun 2013 Jeg er dybt uenig i den måde at ride og misbruge hestene på.

Når det så er sagt er jeg altså enig i at man ikke kan danne sig nogen ærlig mening, hvis man ikke ser en video af hele programmet eller selv var til stede ved stævnet.

Dog vil jeg igen sige at jeg synes det ser voldsomt ud og bestemt ikke støtter denne form for ridning, men ærlig talt synes jeg det er lige så slemt at tilkøre travhesteplage som 1,5 års eller tilride ungheste der ikke er klar til det... Dette er for at sige at selvom vi alle ønsker det er der lang vej endnu for dyrevelfærden.

Disse heste er gennem mange dyrlægetjek og under konstant opsyn, så jeg vil ikke udtale mig om, om det er decideret dyreplageri eller ej.

Jeg synes at det UDFRA BILLEDERNE ser forfærdeligt ud, men at professionelle folk må vide hvad de gør og at der i det hele taget i mange tilfælde af denne sport ikke bliver taget nok hensyn til dyrene. Det er først når folk de ser billeder og anonymt kan udtale sig at det bliver taget op - hvilket på nogle områder er godt.

• #47   16. jun 2013 Camilla Stormont: tak smiley Når der bliver zoomet ind på det kan man godt se det lidt, men må sige, at der jeg så det billede første gang synes jeg ikke der var noget specielt galt med det, men det er jo også bare et billede i lige det sekund. Jeg ved jo ikke hvad han har lavet før det billede.

Magrete: ja

Stine Blom: Jeg kender ikke situationen i det sekund hvor billedet blev taget. Der er forskellige holdninger til hvad man skal gøre i stort set alle situationer, og jeg aner ikke hvorfor rytteren har valgt at gøre som han/hun har. Jeg siger heller ikke jeg ville ride sådan, eller at jeg synes andre burde gøre sådan (trækker armen så langt tilbage) i den situation jeg TROR rytteren er i på det tidspunkt (altså hesten stikker jo ikke ligefrem af med rytteren på billedet), men jeg dømmer ikke en rytter ud fra få billeder smiley

• #49   16. jun 2013 Chokkeret... Tror jeg går en tur...

• #50   16. jun 2013 Har netop set billederne fra HN og må kondolere - det er virkelig forfærdeligt at se på!

• #52   16. jun 2013 http://www.youtube.com/watch?v=qDRDcZqRClY

til jer der vil se video. Det der er hende som vandt DM, og de andre ryttere kan ses ude i siden på youtube.

Hendes ridning vil jeg slet ikke udtale mig, for vil ikke hænge hende ud.

• #53   16. jun 2013 Jeg håber i øvrigt at de øvrige ryttere red ordenligt?

• #54   16. jun 2013 Dolnra: Altså de her ryttere er ikke mine idoler. Er desværre ikke så meget inde i de forskellige topryttere smiley
    Jeg synes nu ikke (af hvad jeg lige kan huske), at nogen af billederne gav udtryk for at hesten var blevet redet rundt længere tid med mulen ved bringen smiley

• #55   16. jun 2013 De fleste køber sig jo til placeringerne og prestigen....de kan jo i realiteten ikke ride og opnå succes, hvis de ikke må smutte genvej igennem den såkaldte "effektivisering" der er ved roll kur. Der kan jo så diskuteres om det har en effekt... det kan vi jo se på anky, det i et hvis opfang har! - eller, om det bare er dommerne (igenigen), der bliver betalt for, at give høje procenter de forkerte steder.

• #56   16. jun 2013 Laura: jeg ved godt hvorfor de rider på den måde. Det er den hurtigste og nemmeste vej til GP, desværre er den bare ikke anatomisk og biomekanisk korrekt. Enten aner de intet om biomekanik eller også er de skide ligeglade. Alle der har været til større stævner i DK ved at det er sådan, der bliver redet. Det er ikke bare momenter, desværre... Det er jo ikke for sjov, at DRF forbyder folk at filme smiley

• #57   16. jun 2013 Magrete: Ej i almindelighed skal man selvfølgelig ikke trække hovedet rundt på hesten sådan, men hvis hesten stikker af med dig er det da den bedste måde at stoppe den på smiley du spurgte ikke i hvilken situation haha

• #59   16. jun 2013 Det er i øvrigt meget "morsomt" med Anky. Første gang hun og Sjef Jansen udtalte sig om Rollkur, sagde de, at det var en måde at dominere Salinero på. Den var meget vanskelig og Rollkur gav Anky en måde at kontrollere hesten på. Det er sgu da sørgeligt....

• #60   16. jun 2013 Stine Blom: Jeg var da til DM for youngrider og U25 her for ikke så længe siden, og det synes jeg ellers var meget pæn ridning, ikke noget at krumme tær over der smiley

• #61   16. jun 2013 Dolnra: *jeg vil ikke dømme hvordan rytteren rider i al almindelighed på få billeder.
    Det var mere det jeg mente. Undskylder for dårlig formulering smiley

• #62   16. jun 2013 Dolnra: Kan faktisk slet ikke finde den udtalelse du citerede smiley

• #63   16. jun 2013 Nøj hvor er det bare pinligt at sådanne ting kan finde sted i dagens Danmark.
    Nogen burde virkelig skamme sig.

• #64   16. jun 2013 Jeg vil så mene at 2.000 billeder af den samme hest der går under lod er nu bevis nok for at det ikke er acceptabel ridning.

Men det kan være det kun er mig der synes at sådan nogle "momenter" og "uheldige tilfælde" slet ikke skal eksistere i sådan en grusom grad når man træner.

• #66   16. jun 2013 Katja: Det er jo af mange forskellige heste og ryttere smiley

• #67   16. jun 2013 Nårh du snakker om det på HN. Så kan jeg godt forstå jeg blev helt forvirret haha smiley

• #68   16. jun 2013 Laura: Det gør det ikke mere acceptabelt.
    Det er forfærdeligt at folk rider rundt på den her måde og hvis 2.000 billeder ikke kan overbevise dig så tag ud til det selv og se det med dine egne øjne.

• #69   16. jun 2013 Jeg har ikke set alle 2000 billeder, og har heller ikke muligheden. Og ja jeg ville blive meget mere overbevist hvis jeg så det med egne øjne smiley

• #70   16. jun 2013 Laura: Ja hvis hesten løber af med dig, og det er den eneste måde du kan få den til at lytte, men det ser ikke ud til at være tilfældet her, og det var tydeligvis det jeg mente:-)

• #71   16. jun 2013 Magrete: Ja det ved jeg da godt, men fik bare lige lyst til at lave lidt sjov, for jeg vidste du ville opfatte det sådan jo hehe smiley

• #72   16. jun 2013 Okay:-)

• #75   16. jun 2013 Hej, jeg vil lige dele dette link med jer
    http://www.heste-nettet.dk/forum/14/1107772/1107772/
    det er para dressur, DM.. det taler for sig selv smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #76   16. jun 2013 Nok er der meget grim ridning og det er selvfølgelig ikke ok, men der må trods alt være en mærkbar forskel på at ride en middelmådig hest og så nogle af de professionelles heste på det niveau. De ser ud til at kræve meget mere end en alm. dressurhest.

Men hvad ved jeg også om det. Jeg tuller bare rundt med min fjordhestepony. smiley

• #78   16. jun 2013 Lagde mærke til at for det:
    1. alle hestene går under lod!
    2. Ingen af hestene har ørene fremme..
    3. Det er pisse klamt! Både dommer og rytter skulle forbydes at have med heste at gøre!

• #79   16. jun 2013 Ved i godt at der er/har været en lov om hvor meget hesten må bløde ud af munden til OL? Det er sygt! og jeg hader at de ryttere bliver omtalt som "topryttere" de ved tydeligvis ikke en skid om hvordan man træner en hest.

• #80   16. jun 2013
    Anna; læs længere nede:
    " Det internationale rideforbund (FEI) har besluttet at trække forslaget om den omstridte ’blood-rule’. Forslaget blev trukket på opfordring af FEI’s dressurkommité. Den massive protest er øjensynligt blevet hørt i FEI.

FEI har i stedet bedt deres egen veterinærkommité om at undersøge de hestevelfærdsmæssige konsekvenser af reglen. På baggrund af disse undersøgelser skal veterinærkommitéen fremkomme med et forslag om konsekvensen af blod på hesten. Forslaget skal være gældende for alle discipliner under FEI.

På nuværende tidspunkt har de enkelte discipliner forskellige regler om konsekvensen af blodspor på hesten, og det omstridte forslag om ’blood rule’ har kun haft konsekvens for dressuren.

FEI’s veterinærkommité et blevet bedt om at være klar med forslaget, så det kan diskuteres under FEI Sports Forum i april 2012.

Frem til udgangen af næste år, er blodspor på hesten altså stadig diskvalifikationsgrund ved konkurrencer under FEI. "

• #83   16. jun 2013 Af ren nysgerrighed Cecilie, fordi jeg ikke forstår det, hvorfor synes du at ridtet er fantastisk?
    Jeg ser en rytter med livlige, tangerende til savende, hænder, piskende hale, bag lod, sænket ryg og et falden brystben smiley

• #84   16. jun 2013
    En piaffe hvor hesten ikke rigtigt sætter sig, går lidt i stå, piskende hale, godt bag lod, hårde hænder, typiske taktfejl i den fri trav og vandret kandar stang.
    Så kan jeg finde en del ridt der er bedre :o)

http://www.youtube.com/watch?v=CeiFw5hn6VM

Og med en opvarmning, så kan jeg aldrig blive en fan.

• #85   16. jun 2013 DM i stramsur burde det efterhånden hedde..

• #86   17. jun 2013 Jeg forstår ikke, hvorfor fanden, der ikke bliver gjort noget ved det! DRF sidder jo bare på deres pind og glor. Så gør da noget i stedet for. Man skulle tro, at de var blinde. Synes det er så svinsk fra deres side. De burde tage at sætte sig ind i, hvad der er sundt og anatomisk korrekt for hesten. At de kan lade dette ske for øjnene af dem. Føj, føj og atter føj!

• #87   18. jun 2013 Nogle mennesker har bare brug for en high five... i hovedet... med et alubat...

• #88   18. jun 2013 (link fjernet)

Synes I skal se den her.. (Min VIP er desværre røget sig en tur, da jeg er midt i et skifte af teleselskab...)

• #89   18. jun 2013 Må sige forhåbninger for at mig og Bette, kan starte de store stævner mod de store heste, er rigtig gode lige nu.
    Eller er de ringe, for jeg har ikke tænkt mig at ride sådan...

Jeg er forvirret. Skal jeg rde rigtig eller forkert, for at komme på landsplan?

• #90   18. jun 2013 Hvis vi antager at billederne fremviser den korrekte ridemetode, siden man kan komme på landsplan med det, så skal du ikke ride korrekt. Forudsætter vi at de gider ændre reglerne, så skal du ride korrekt.

Jeg ville personligt synes det var så fedt hvis en eller anden akedemisk rytter fik reddet sin hest op til alle de der mærkelige øvelser, til at gå taktfuld, bære sig selv og med hovedet i lod, og så gik ind og tæskede dem alle sammen!

• #91   18. jun 2013 Rynke: Mener det var til EM 2011, at en spanioler blev nr. 3 eller 4. Vi var allesammen enige om, at hans ridt var klart det bedste. Men Edward Den Gale vandt...

• #92   18. jun 2013 Måske burde du istedet overveje at blive rig og bestikke dommerne så?

• #93   18. jun 2013 Ja. Det var en mulighed.

Så er det ski lige meget, at han bruger det meste af tiden i galop med bagdelen i vejret lige pt.
    Vi kan kalde det aktivering af bagparten?

• #94   18. jun 2013
    Har ladet mig fortælle at ECCO skulle være ejet af Anna's mor, så er det jo ikke så underligt at de ikke vil trække støtten til ECCO Cup :o)

• #95   18. jun 2013 Aj altså, nu må jeg sku liiige indskyde her. Jeg var til Dm på Broholm og det med at i siger 90% af rytterne red sådan er en direkte løgn! Det er ikke sandt og jeg var altså en del på opvarmningsbanerne også, da jeg kendte et par stykker der skulle starte.

Det øjeblik dette billede er taget, har jeg ikke været vidne til, men vil lige understrege DET ØJEBLIK, for hvis der er nogen til Dm på Broholm der har redet sådan, så har det været få sekunder, det er IKKE sådan folk rider rundt, og selvom det ser lidt voldsomt ud i øjebliksbilledet, så er det altså nødvendigt gymnasticere hesten, altså overdrive at bøje af, for at ku ride på det niveau, graden af bøjningen kan så diskuteres og syntes heller ikke det er et pænt billede, men vil lige igen understrege, at det er altså IKKE sådan der rides på Broholm.
    Så tag nu lige en dyb indåndning og klap hesten, inden i sider og bliver grønne i hovedet af forargelse, det er proffesionelle folk og der er flere dyrlæger til stede, folk ikke at tale om at det er en fuld offentlig opvarmningsplads og der er sku nærmest kameraer og Iphones overalt derovre:o)

Mange sommer hilsener herfra og kan iøvrigt tilføje, at det var et fedt stævne og masser af go og inspirerende ridning:o)

Kh. Søs

• #96   18. jun 2013
    Når der er taget 2000 billeder på fire timer, hvor fra en stor del er af de samme folk - er det så stadig væk øjebliks billeder når der er serier der strækker sig over 10-20 billeder?
    Er det også øjebliks billeder når det er de samme mennesker der "uheldigvis" altid bliver fanget i disse billeder? År efter år?

Og nej, det er ikke nødvendigt at gymnasticere for at kunne ride på det niveau. Akademiske rider på samme niveau, samme øvelser, uden at overbøje hesten og der findes også top ryttere som heller ikke har brug for at overbøje hesten.

Og ja, jeg bliver grøn i hovedet - for det er da klart der ikke er nogen der siger noget, når dyrlægen der står for landsholdet ingen indvendinger har, selvom det flere gange er bevist at bag lod, fikseret holdning og overbøjning ikke er sundt.

Der var også gode ryttere som de skriver i indlægget, men det var nogle der kunne tælles på en hånd.

• #97   18. jun 2013 Ps. Har yderligere lige sidet og læst nogle af de kommentarer i kommer med til div. ryttere, bl.a. Anna.

Hvad med om i selv satte jer op på hesten og gjorde det der skulle til for at få den til at gå perfekt!
    Nåååhhh nej, det kan i jo ikke, for i rider jo slet ikke på det niveau, enda langt fra, i sider jo bare med jeres Penny-blads-teori og spiller smart.

Kom igen når i kan lige så meget i praksis, som i kan i teorien piger;o)

Og indtil da så klap i og vær lidt positive om folks ridning, istedet for det her jante-lovs-pudsen-egen-glorie-fis:-/

Go sommer;o)

• #98   18. jun 2013
    Jeg spiller ikke smart - enhver "idiot" så og sige kan vide noget om anatomi, det burde top ryttere også :o)

Men beklager, det kræver altså samme færdigheder at retfærdiggøre og sige god for/rose som det kræver at kritisere - så kan du gøre det bedre? Eller så må du ikke sige noget.

Det har ikke noget med jantelov og gøre - det er ren og skær almindelig viden, det er noget alle burde vide, især topryttere. Altså omkring anatomi.
    Det ville da være mest logisk at de vidste mest omkring det - ville det ikke?

Men beklager, jeg har altså ikke en hest på det niveau da jeg hverken har pengene, tiden eller hesten. Det kræver især penge at komme der hen og det har jeg ikke lige nu.
    Ligesom jeg har en hest i genoptræning, men vi skal da ud på stævnebanerne når vi kan.

Det har intet med jantelov og gøre - det er bare folk der undre sig over at man kan være toprytter og have mindre viden om anatomi end folk der rider skovtur. Eller at man har behov for at overbøje sin hesten sådan og gentagende gange, når man nu ved at det kan lykkedes uden.

• #99   18. jun 2013
    Og lige ang. det der med Penny blads teori, så er her et indlæg ang. det :o)
    http://epona.tv/blog/2012/december/lets-see-you-do-better

• #100   18. jun 2013 Søs: Det er vist mest dig der kører jantelov her i indlægget smiley hvis folk ikke må kritisere uden at ride på samme nivue hvad berettiger så dig til at rose ?
    Det er så til grin det argument og det gælder åbenbart kun ridning, eller mener du heller ikke folk må kritisere film uden at have vundet en Oscar ? Kritisere musik uden selv at have lavet et album ? Kritisere fodbold uden selv at spille på landsholdet ? Sjovt nok acceptere de fleste at man godt kan have viden om de ting uden selv at kunne gøre det bedre..
    Man kan sagtens vide en masse om hestens anatomi, biomekanik og indlæring, man kan godt vide hvordan en pias bør se ud uden selv at kunne ride den, lige som du kan vide hvordan en tone skal lyde uden at kunne synge den eller hvordan et dansetrin skal se ud uden at kunne gøre det..
    Og nej ingen heste har behov for overbøjning for at gå korrekt, heller ikke på højt nivue, problemet er at man ikke stiler efter korrekt men efter spektakulært og overdrevet ..
    Og der er taget flere tusind billeder, mange af hver rytter og serier taget tæt, Sorry men det kan ikke undskyldes med dårlige momenter..

• #101   18. jun 2013 Søs, man kan da ikke undgå at blive grøn i hovedet, når man (jeg) ikke har set pæne og fornuftige billeder fra Broholm. Yderligere forstår jeg ikke folk som kan synes Annas ridt var flot, og ingen vil komme med argumenter for, hvorfor det er så flot et ridt.

Derudover kræver det ligeså meget at rose som at kritisere, hvis ikke mere. Jeg glæder mig til at se dig ride på det niveau. Kan du også komme med noget andet argumentation på hvorfor det er anatomisk korrekt det de udfører, nu når vores Pennyblads-teorier ikke duer?

• #102   18. jun 2013 Søs: I mine øjne rider Anna ikke perfekt. Og hvis det der er perfekt så vil jeg forsætte med at være uperfekt...

• #103   18. jun 2013 Til gengæld må jeg sku sige at hun har nogle ben jeg ville slå ihjel for i de ridebukser..

• #105   18. jun 2013 Ej, Andrea, hun er da vildt kortbenet! smiley

• #106   18. jun 2013 Søs: de fleste af os, som kritiserer Anna og de andre DM ryttere ar faktisk læst en del anatomi og biomekanik. Jeg har, for min de,l primært læst Heuschmann, Hillary Clayton, Deb Bennet og Phillippe Karl. Tjek op på hvem de er, og kald det så lige Penny blads teori en gang til.

Rider du selv Grand Prix? Hvis ikke du gør, hvorfor må du så vurdere et GP ridt, når vi andre ikke må? Jeg kan faktisk godt genkende en korrekt piaff, når jeg ser en (det sker meget sjældent), selvom min hest ikke kan udføre en piaff. Jeg kan også godt spotte de fleste taktfejl (dem kan min hest til gengæld godt lave nogen af, når piloten kvajer sig :-D) Bare fordi vi ikke rider GP, har vi altså øjne i hovedet smiley

• #107   18. jun 2013 De der fine slanke ben der.. Jeg har sådan nogle store kvabselår fordi jeg ikke gider træne smiley

• #110   19. jun 2013 Det er jeg ikke helt sikker på nu..

• #111   19. jun 2013 det værste er næsten de folk der bliver ved med at se op til disse ryttere, og ligefrem forsvarer deres måde at "ride" på.
    Dybt tragisk at man kan støtte mishandling på den måde - jeg har ondt af deres heste også.

• #112   19. jun 2013 Vil også lige påpege, at Helgstrands ene hest til JBK, havde store buler og blod løbende fra sporer og bid.

Han blev disket godt nok, men først efter sit ridt...

Hvad fanden er det for noget? Han skulle være sendt direkte ud af banen!

Og jeg synes, at det er ærgerligt, at det ikke var prinsessen, der vandt DM, da hun klart var en af dem, som red mest ordentligt smiley

Og dressurverdenen er jo en stor mafia, det er jo primært toprytternes familie og bekendte, som sidder i div. udvalg smiley

• #113   19. jun 2013 Søs: Hvad ved du egentligt om min ridning?

At jeg kan ride de samme øvelser, som der kræves til DM?
    At jeg har redet nogle af landets bedste dressur heste?
    Og at jeg faktisk bare bedst kan lide unghestene?
    At jeg føler mig godt tilpas på ryggen af min haflinger 147 stg.?
    Eller at jeg ikke ønsker at pace min hest frem?
    At avleren og træneren af nogle landets bedste dressur heste, mener det er en skam at spilde mig på en haflinger?

Så hvad ved du egentligt om vores ridning, når det kommer til stykket?

Undskyld, men nu kom janteloven jo på banen....

• #114   20. jun 2013 Vil undlade at kommentere alt for meget på dine aheeem evner og sætten din egen ridning så højt at du sammenligner dig med proffesionelle...... Syntes bare du er SÅ pinlig:-(

Og det har intet med jantelov at gøre, når jeg pointerer, at folk der ikke selv rider på det niveau, ikke bør svine de proffesionelle til på den måde som de gør. Folk må ride som de vil og de dicipliner de vil, så længe de også er realistiske om egne evner og viser deres hest og ridning bare en smule ydmyghed omkring dette. Det ser jeg desværre bare ikke ret mange gøre herinde:-/ Jeg har en fantastisk hest der nær var endt i fryseren, pga en rytters lidt for høje tanker om egen ridning og en hest, der i den grad sagde fra for hendes bumpen i ryggen, urolige ben og hårde hånd, og selv syntes hun gjorde aaaaalt godt for hesten, med hendes klap og gulerødder og hesten blev til sidst stemplet som sindssyg og bedst tjent med at komme i fryseren. Jeg fik hesten gående på et par måneder, med en h...... masse go undervisning og hjælp fra min gamle træner. Et halvt år efter jeg fik hesten, havde jeg en 12-årig til at springe bane på hende, og nej hun er bestemt ikke sindssyg, bare et yderst følsomt gemyt.

Men det er da flot at nogle af landets bedste trænere syntes du spilder dit tallent på en Haflinger, fortsæt du med det, Haflingere er jo temmelig stabile og ikke sådan en bombe, som de proffesionelle f.eks. ofte rider rundt på. Tillykke med det;o)

• #115   20. jun 2013 Og så vil jeg godt liiige endnu engang pointere, at jeg syntes IKKE det er iorden, at heste har blod i munden, blod efter en spore og bliver overdrevent bøjet af.

Men jeg var som sagt selv til stede på Broholm, både på opvarmningsbanerne og på opvsningsbanerne og der så jeg IKKE det ridning i beskriver. Ikke at det ikke kan være forekommet i meget korte øjeblikke, det vil jeg ikke afvise, men at 90% af rytterne rider sådan hele tiden, er i hvert fald løgn!

Og upåagtet hvor godt og hvor dårligt i selv rider herinde, syntes jeg bare ikke det er pænt at svine folk sådan til og i den grad overdrive, syntes det er så negativt, det ville klæde jer at være lidt mere positive. Dermed ikke sagt at der ikke skal være fokus på evt. dårlig ridning på opvarmingsbanerne, men det er der proffesionelle til, dyrlæger mm..

Og nej Annas mor eller Andreas (som jeg bestemt heller ikke er fan af) har ikke bestukket dommerne. Det er rigtigt at Annas mor ejer Ecco, men det er, undskyld mig, fniiis, ingen hemmelighed, det har stået i flere medier og blev også kommenteret til OL sidste år.

Go dag til jer alle, med ønske om et mere positivt syn på de "gode", man må faktisk også godt rose dem der gør det godt;o)

• #116   20. jun 2013 Søs: Hvordan kan det ikke have fundet sted når der er flere tusind billeder der dokumentere det ?
    Jeg ved fx godt at jeg aldrig bliver prof rytter (har så heller aldrig haft lysten) for jeg har ikke tiden, lysten, pengene eller fysikken (er kronisk syg).. men derfor så ved jeg jo godt hvordan det bør ser ud og fysiologien bag tingene..

• #117   20. jun 2013 Jesus, må man nu ikke have en mening længere? Jeg ved ikke MEGET om ridning eller fysikken bag en hest generelt, men det ved jeg at der er folk herinde der gør.. Og jeg ved nok til at kunne bedømme de billeder til at være uacceptable når der er så mange. Det er jo ikke fordi der er 1-2 uheldige billeder af hver rytter, som kunne stamme fra en flue på bringen (jeg har selv sådan nogle fantastiske billeder af min vallak og jeg) der skulle børstes væk, eller lignende. Der er jo helt vildt mange af hver rytter..
    Jeg undrer mig over hvor du har kigget hen mens disse billeder er blevet fanget Søs, det må jeg nok sige.

• #118   20. jun 2013 Selvfølgelig ville DRF aldrig sige noget grimt om Annas ridning, det er hendes familie, der sponsorerer EM smiley Snak lige om nepotisme.....

Søs: du besvarer ikke mine spørgsmål...

• #119   20. jun 2013 Og søs
    Der står ingen steder at 90% af ridningen forgik sådan. Der står at 90% af de 2000 billeder så sådan ud..

• #120   20. jun 2013 Jeg skriver ikke at det ikke er sket, jeg skriver bare at jeg IKKE har set det, hverken fredag el. lørdag og at det var langt fra den generelle ridning på Broholm- langt fra! Jeg skriver også at jeg selvfølgelig ikke har været på både opvarmning- og opvisningsbanen samtidig, så det ku godt være sket uden jeg har set det, men må igen understrege, det var IKKE den generelle ridning på Broholm.

Signe, nu kan de fleste digitalkameraer idag, jo tage flere hundrede billeder i sekundet, så de billeder du henviser til, kan jo være fanget i et sekund, hvor rytteren har overdrevet hjælpen og det er jo ikke nødvendigvis et retvisende billede af hvordan rytteren generelt har redet vel? Og så kan der jo også manipuleres pænt meget med billeder, ikke at jeg siger det er tilfældet her, men man skal heller ikke være blind for muligheden.

Og til Jer alle, bare fordi der har været et par momenter, men en enkelt eller to rytter der ikke har opført sig pænt, skal man jo ikke rive alle de andre ryttere med i faldet vel?

Og så syntes jeg ærlig talt det ville være pænt om folk ikke havde så travlt med at pudse egen glorie med "rigtig ridning", Gerd Heuscmann", "horseman-ship", osv.osv.osv og lige holdt føderne lidt på jorden og brugte lidt sund fornuft, istedet for at hidse sådan en stemning op. Det syntes jeg bestemt ikke er fair over for de ryttere der rent faktisk red og opførte sig rigtig pænt, og som er dem jeg observerede hele fredag eftermiddag og lørdag eftermiddag/aften;o)

Go dag til Jer alle;o)

• #121   20. jun 2013 Og til alle jer der skriver i denne tråd, det er fint i har set billeder, men hvor mange af Jer var egentlig til stede på Broholm? Ja jeg spørger bare, for det er så nemt og side og hidse sig op over alle de fine sindsoprivende billeder Se&Sladder og div. andre medier disker op med ikke?

smiley

• #122   20. jun 2013 Søs, kig på HN, der er langt mere end 1 - 2 ryttere..
    Men det er da fint at kameraer kan tage flere 100 billeder i sekundet, men synes det er rigtig imponerende at man også kan flytte sig, så man får forskellige vinkler i løbet af det sekund smiley

Derudover Søs, så mangler jeg stadigvæk noget andet dokumentation end vores Penny-blads teorier, som jo er så forkerte i dine øjne???
    - og ja, så glæder jeg mig til at du lige finder nogle pæne billeder frem - og endda mange mange flere end vi har med at gøre i linket, for det skete jo stort set ikke. Jeg har kun set billeder lignende dem der er her, samt flere rollkur videoer på opvarmningsbanen og lign. Men kom da endelig med dokumentation på pæn ridning på Broholm smiley

• #123   20. jun 2013 Ps. Nu tjekkede jeg lige Krikkens link til hestenettet med flere hundrede billeder fra Broholm og der måske 7-8 billeder hvor jeg tænker det er vist liiiige overdreven nok hjælp el bøjning af hesten. Og som jeg har skrevet tidligere, så selvom jeg var der en del, var jeg der ikke hele tiden og overalt. Men igen at der er nogle få ryttere, der i nogle momenter rider "gris", er jo ikke et retvisende billeder af hvordan der generelt er blevet redet til stævnet vel? Og bestemt ikke fair over for dem der der red og opførte sig pænt og som altså var i flertalt, i hvert fald de en del timer jeg brugte på Broholm både og fredag og lørdag:o)

• #124   20. jun 2013 Så er det jo svært at diskuttere, når vi er så forskellige om hvornår det er over grænsen smiley
    Men igen, dokumentation af pæn ridning på Broholm ville være dejligt, for jeg har endnu ikke set det smiley

• #125   20. jun 2013 Sascha, for det første, var du på Broholm? Jeg har ikke brug for at dokumentere noget, ligesom jeg heller ikke har brug for at hævde mig selv eller min ridning. Jeg var til stede til stævnet, jeg så hvad jeg så. Og så ved jeg ikke lige hvad det er for et link til HN du referer til, men det jeg tjekkede, som er linket i denne tråd, der så jeg ca. 80% pæne billeder og pænt ridning og et par stykker der desværre ikke var til at prale over.
    Hvis du vil ha mere dokumentation, kan du jo tjekke alle de, trods alt, pæne billeder der er at finde på Ridehesten. Jeg tog godt nok et par stykker med min telefon, bl.a. af prinsesse Natalie og Daniel på Donna Silver, men beklager, der er simpelthen ikke noget gris i deres ridning, tværtimod, så jeg Daniel ride Donna Silver i Herning i vinters og var bestemt ikke imponeret (er iøvrigt ikke fan af den "Helgsstrandske træning og ide om hvordan en hest skal gå eller fungere, men ham om det, jeg er jo trods alt bare en amatør), jeg vil tilgengæld rose Daniel for hans ridning på Broholm, det var så pænt, smidig, med takt, sving, bæring, energi og knap så rejst og bombastisk som den Helgstrandske ridning ellers er kendt for. Så Beklager, har alstå ikke noget gris hverken at vise eller fortælle, men er da ærgeligt, at der er få uheldige eksempler.

Nå men vil da godt lige høre, hvor du var henne forrige weekend Sascha, hvilke klasser og hvilke dage var det du var på Broholm, kan jo være at de fredag og lørdag formiddag, samt søndag hvor jeg ikke var til stede, har redet gris hele bundtet, men jeg tvivler..................................

smiley

• #126   20. jun 2013 Jeg var ikke tilstede, da jeg ikke ønsker at se eller støtte den slags ridning. De billeder og videoer jeg har set derfra, bekræfter bare min beslutning. Ser heller ikke steder, at jeg ønsker at hævde mig selv eller min ridning, men det må du jo selv om. Men jeg mener at du bør komme med noget anden dokumentation, nu når vores Penny-blads ikke duer. Men tvivler på at du kan smiley

Men som jeg skrev før, så er det svært at diskuttere, når man har så forskelligt et syn på, hvornår noget går over grænsen. Jeg synes bestemt ikke at 80 % af billederne er af pæn ridning. Men jeg er selvfølgelig heller ikke til showdressur/stramsur, hvor alting går ud på en bøjet nakke, og hvor taktfejl, ingen ryg, trekantede øjne, spidse muler og vandret kandarstang er en ganske normal ting.

Men få eksempler. Arg....

• #128   20. jun 2013
    Søs - Har du startet DM? Hvis ikke så må du ikke udtale dig om deres ridning, fordi du ikke er på samme niveau :o) Kræver samme kompetencer at rose/sige god for som at kritistere.

• #129   20. jun 2013 jeg var sjovt nok heller ikke til stede under Anden Verdenskrig...
    nøj, hvor tror jeg der er mange der bliver glade hvis jeg fortæller dem, at det slet ikke er sket smiley

• #130   20. jun 2013 Krikken, jeg har ikke startet DM, men jeg træner med nogle der gør og de rider pænt, det gør størstedelen faktisk;o) Og tror faktisk, med fare for at virke lidt kæphøj, at jeg har lidt mere erfaring på området en dig? (sorry!)

Og må altså grine lidt af Jer piger, at i hidser jer op og udtaler jer om ting i ikke har været vidne til, men bare fordi i har set billeder i "Se&Sladder", i må altså have mig undskyldt, men det er simpelthen for plat og uintelligent:-(

Må igen understrege at der var masser af pæn, underholdene og inspirerende ridning på Broholm, i hvert fald de timer jeg var der og dem jeg kender der var der både som tilskuere og deltagere, har også kun haft positivt at berette. Det er uheldigt og ikke iorden, hvis der har været nogen der ikke har opført sig ordentligt, men jeg har ikke været vidne til det.

Og Krikken, jo man må godt kritisere den rytter, der beviseligt, og tydeligt ikke har opført sig ordentligt til et stævne, men man behøver ikke tage de andre 40 ryttere i klassen med i faldet og syntes heller ikke man behøver side og hidse sig op over at en hest bliver bøjet af eller går lidt dybt, det er faktisk med til at smidiggøre og gymnasticere hesten- dermed ikke sagt at den skal ind og "kysse" bringen eller bøjes om til støvlesnuden, slet ikke for så er vi helt enige i at det er griseri og ikke hører sig til!

Og tag så lige og kom ud og nyd solen lidt, istedet for at side her og hidse jer op, og husk at der faktisk også er masser af go ridning, også i dressur og ikke kun jeres egne præstationer;o)

Go dag til Jer, nu vil jeg i hvert fald gå ud og fyre op i grillen og nyde solen lidt med familien;o)

• #132   20. jun 2013 Søs, det er da super at du kan sidde og udtale dig sådan om hvad andre har viden indenfor eller ej smiley
    Dine indlæg her i tråden er den eneste jeg ser som 'platte og uintelligente', du fører dig frem som om du er den neste der ved noget om ridning, og derfor kun er den eneste der må udtale sig. Get of your high horse, will you?
    Der er vist ingen der har svinet de ryttere der red pænt - men som du kan se på billederne så VAR der altså noget ridning der ikke er hensigtsmæssig, og slet ikke hvis man rider på så højt et niveau. Så det skete rent faktisk, også selvom du ikke så det smiley For så mange billeder, der tydeligvis ikke er taget lige i træk, lyver altså ikke.
    ja, der findes masser af fin ridning, og hurra for det - men derfor skal man ikke vende ryggen til det dårlige og tænke 'nåh ja, der er jo andet der er pænere'.

• #133   20. jun 2013 Jeg hopper lige med på 2. Verdenskrig kommentaren. Den har jo ikke fundet sted, for vi her i dette forum, har ikke været der... Eller?

Men igen, vis da endelig dokumentation på den pæne ridning, jeg tror vi er nogle stykker her der ville blive glade for det. Men når det så er sagt, så skal den grimme ridning ikke glemmes, der skal gøre noget ved det, og DRF skal have at vide, at det ikke er i orden. Hverken ridningen eller at de ikke følger egne regler.

• #135   20. jun 2013 Søs:
    Det er godt, at du har fået en god hest ud en hest, som andre havde stemplet sindssyg.

Hvordan jeg rider og hvad andre har sagt, har faktisk intet med sagen at gøre. Men du bragte det på banen, ved at sige vi ikke skulle kommentere på deres ridning, før vi selv havde bevist noget.

Jeg sammenligner mig ikke med professionelle. Langt fra. Jeg kommer aldrig til at leve af min ridning. Af flere årsager, men nok mest, fordi jeg slet ikke er dygtig nok til det. Og jeg får heller aldrig en hest med det potentiale.

Men jeg VED, hvordan ridning i de klasser skal se ud.

Jeg ved også, hvordan det skal se ud til Tour De France, selvom jeg aldrig nogensinde kommer til at cykle det.

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forstå din kommentar på min haflinger, men vælger at se den positivt, så mange tak. Han er fantastisk. Slet ikke koldblods kold, men med masser af gnist og tænding.

• #136   20. jun 2013
    Så fordi du har en træner der rider pænt og er god samt syntes du er bedre end mig, så må du gerne have en mening - men jeg må ikke? Og ja, det var pænt kæphøj.

Men nej, efter din egen logik må du ikke mene noget om ridningen/udtale dig om den da du ikke rider på samme niveau - det er ret ligemeget om du har en god træner og kender folk der rider godt, det gør jeg også.

Kan sikkert give dig 100 videoer af hvad der efter FEI bliver defineret som roll kur og du vil bare mene at det er at smidig gøre hesten fordi, de jo har forstand på hvad de laver og de kræves på det nvieau :o)

• #137   20. jun 2013 Vil lige tilføje, at jeg ikke har ophøjet min ridning. Og at det nok er første gang i min tid herinde, jeg egentligt decideret er kommet frem med noget i den retning, så direkte. Og det sker nok heller ikke igen, for kunne faktisk ikke være mere ligeglad, omkring hvad i ved om mig eller ej.
    Det nok kun omkring 50 herinde, der kender mig og min ridning. Det er folk ,der har set mig ride, så hvad de tænker må deselv om, og hvad i andre tænker, kunne rage mig en papand, da i ikke kender mig personligt. smiley

Men når kommentaren falder, at vi intet ved, da vi ikke kan ride. Så irriterer det mig lidt. smiley

• #138   20. jun 2013 Vi skal prøve at være positive... Aha.

Hvordan kan man være positiv over for noget man ganske enkelt syntes er negativt? Hvorfor SKAL vi være positive, bare fordi vi ikke er lige så ''gode'' som dem og ikke rider på samme niveau som dem?

Jeg er nok bare 'plat og uintelligent'.....

• #139   20. jun 2013 En af hestene har blå tunge, så det er nok ikke bare et "uheldigt øjeblik".
    Synes da det er en forfærdelig respons som DRF giver.

• #140   20. jun 2013 Søs: Hvis du kun ser få grimme billeder i tråden på HN så er der vist ingen grund til at diskutere da vi jo så slet ikke er enige i hvad der er acceptabelt at byde et levende dyr..
    Der kan sagtens have været pæn ridning, men for mit vedkommende så kan det med det antal billeder af så mange ryttere desværre ikke være hovedparten der red pænt..
    Og nej ingen kameraer tager flere hundrede billeder i sekundet og man kan jo også se de er taget i forskellige situationer med serier imellem netop for at dokumentere det ikke kun er et øjebliks billede..
    Og at hentyde at de er konstrueret ja det synes jeg er plat og uintelligent..

• #141   20. jun 2013 Sory to say. Men hvor jeg elsker alle jer der skriver at Prinsessen skulle have vundet ! Undskyld men har i ikke set det indlæg på heste-nettet. For der bliver natali også hængt ud med billeder hvor hendes går længere ind fortil ! Og hvad jeg ved af Kunne hverken Anna eller Natali finde på at gøre det mindste ved deres heste !
    ..
    Billeder siger intet ! Det viser en stilstand af en hest, og du kan få den perfekte billede eller det dårligste, du vælger jo selv. !

Dertil burde man læse på lektien inden man begynder at udtale sig om rollkur. At en hest tager hovedet ind har intet med rollkur at gøre ! det er en bestemt teknik, bestemt tryk bagfra mm. Det er vildt at i er så fikseret af hvor hovedet er henne. En hest har 100 andre muskler de også bruger, men at lave 'søvsuge ridning' og derved belaste forparten, andre forkerte steder i halsen, ben og ryg er ligemeget. Men sjovt nok ser du mange flere heste blive total skadet der !

Jeg har sjovt nok været med et et forskningsprogram med LDR, konkurrence Holding og Remonte (jeps jeg er dyremishandler, min hest fik lov til at rende i LDR Holding i hele 20 min! Skyd mig) vi fik taget spytprøve på hesten flere gange før og efter ridningen, alt blev optaget, vi havde det samme program at ride, vi havde puls, vægt og alt andet skidt og møg på for at følge ALT ved hesten og sjovt nok var der flest heste der regeret på remonte ridningen ! IKKE LDR .

Hvorfor hænger i ikke også Nanna ud som vandt u25 ? Hun har været på træningskursus ved Anky ! Ups ......

Hvis i har så ondt i røven over at dressurheste går samlet og alt dette, hvorfor gider i så at bruge tid og penge på at tage over og se det ?
    Forstår jer virkelig ikke . . . .
    Brug da tiden på jeres egne heste. Tror næppe nogle af jer kan tilbyde jeres heste de forholde og den pleje som Anna fx. Giver hendes heste.
    Ridesporten ville INTET være uden ECCO enorme støtte, ikke kun ECCO Cuppen , men tænk alle de handicap ryttere der har været så heldige at få deres drøm om at ride igen opfyldt på grund af Hanni og Anna. Tænk alle de stjerne heste Danmark har fået lov til at beholde pga. Hanni og Anna.

Synes simpelhen i burde skamme jer at sidde og udsende sådan nogle billeder for at skade hendes rygte. Og i den taget skyld de andre rytter også. Tænk hvor meget i kunne have skadet hele ridesporten ved at række personer ned i ikke kende og nok aldrig har set ride. . . . .

• #142   20. jun 2013 "Synes simpelhen i burde skamme jer at sidde og udsende sådan nogle billeder for at skade hendes rygte..."

well, det er jo ikke billeder vi har siddet og manipuleret smiley
    så at skade hendes rygte klarer hun nok ganske fint selv - heldigvis er der bare folk der dokumenter det, så vi andre kan få øjnene op for sådan en gang mishandling smiley

og helt ærligt, så tror jeg sgu ikke at en af hestenes (kan ikke lige huske hvilken, sorry) tunge bliver blå, fordi det er super sundt det de laver.

• #143   20. jun 2013 Hvorfra har du at ''støvsuger'' heste oftere får skader end roll-kur heste?
    Det forskningsprogram du har været med til må du også gerne lige linke til, for det virker da interessant. Jeg har nemlig kun set resultater om det modsatte, skal se om jeg kan finde de undersøgelser smiley

Som skrevet tidligere, vil jeg heller ikke støtte den ridning der foregår, og har heller ikke været på Broholm. Billederne er taget af flere forskellige smiley

Hanni og Anna har da sikkert gjort noget godt arbejde for andre, men deres ridning vil jeg ikke kaldes hensigtsmæssig eller ordentlig. Skal det skade ridesporten, at der kræves ordentlig ridning, så må det dét. Jeg ser nemlig ikke hesten som et redskab, og for mig, kommer hesten langt, endda meget langt, over ridesporten som helhed.

Men det skal frem at der forekommer metoder, der ifølge DRF SELV er forbudte, og de er vel ikke blevet forbudte for sjovt.

• #144   20. jun 2013 Det er ikke hende der vælger at en eller anden sidder og udvælger dårlige billeder af hende og hendes hest. Og dertil sidde dem rundt over alt !

Er helt enig om det ikke ser særlig godt ud med den hest med blå tunge, men det kan der være flere grunde til. Er enig i nogle burde tænke på ridningen der bliver udført, men det er sku på alle niveauer og det. Jeg har set flere western heste med blå tunge, og det skulle ellers være på hestens præmisser og harmoni.

Hvis du nogensinde har prøvet at ride med kandar ved man hvor svært det er selv at opdagede hesten tunge er blå. Enten har man spændt den for hårdt ind ellers kan det være den har fået tungen mellem biddene og det er ikke altid man mærker dette. Og hvem siger ikke at en hestepasser har haft fat i dette problem 2 min. Efter ?
    Noget andet er så hvorfor f. Hende der har opdaget denne tunge over til DM ikke gør TD'eren opmærksomme på dette, istedet for bare at sidde og lade det ske ? Men ja man er altid god bag en skærm .......

• #145   21. jun 2013 Jeps kan forsøge at finde det, da jeg ikke kan offentliggøre dem på min hest.
    Det blev lavet med forsker fra Holland. Det var utrolig lærerigt og meget grænseoverskridende at ride sin hest på de 2 nye måder. Ved det er blevet bragt i ridehesten. Dette er tilbage i 2011 vi lavede dette.

Har du set Anna ride ?

Noget i glemmer er også at et er træning og et er stævne. Og du kan ikke være med i toppen hvis din hest ikke går til biddet og har bp. Med sig. Så let er det. Dem der ikke kan acceptere dette, må sku bare hygge med deres heste og ikke være en del af DRF. Men det lyder også til at det er det i vil. smiley det er ikke ens betydning med at det er godkendt om være hårde ved sine heste. Men det der er mest skræmmende er at i burde tage ud og tage billeder til et distriktstævne, så vil i kunne se hvordan folk virkelig kan være overfor deres heste, med rykken og saven og sparker løs. Men nej der er ingen fokus, for der er ikke en ' kendt' der sidder hesten.

• #146   21. jun 2013 nej, men det er hende der vælger at ride på den måde smiley
    Mig bekendt har der ikke været foto-forbud - ergo er publikum velkomne til at tage alle de billeder de måtte have lyst til.

der er brådne kar i alle lejre, og grim ridning er IKKE ok ligemeget hvilken disciplin man så rider. Der har også været en del snak om grim ridning i western, det var vidst så sent som sidste år.

Det er jo skide godt at der kommer fokus på det, så det kan blive stoppet.
    de eneste der er tabere i det spil der er jo hestene, og det kan simpelthen ikke være rimeligt at de skal misbruges på den måde.

og jeg vil også meget gerne se dokumentation fra den undersøgelse du har været med i smiley

• #147   21. jun 2013 Er enig. men igen er det ikke fair at hænge folk ud på den måde, de er altså også kun mennesker, og igen ved jeg Anna altid sætter sine heste først ! derfor synes jeg ingen steder den hører hjemme på hende !

Jamen du kan altid kontakte Bjarne Nielsen ved han ligger inde med det hele derfra smiley ! Og det var virkelig noget alle rytter burde prøve at ride med de tøjler der afmåler vægt.

• #148   21. jun 2013 problemet er bare, at hvis ingen siger noget, så kommer der heller ikke fokus på problemerne.
    Dette her er ikke hetz mod personerne, de er sikkert venlige og rare mennesker til daglig - men det retfærdiggør ikke det de laver på hesteryg.

og nu er det jo sådan at rollkur er blevet forbudt af en årsag, at folk så har skyndt sig at kalde det LDR så det stadig kan bruges, det lovliggør det altså ikke.

• #149   21. jun 2013 Først; Jeg går primært ikke efter en kendt rytter, eller specifik rytter. Rytteren ville ikke ride sådan, hvis DRF nu havde nogle n... og rent faktisk stod ved deres regelment - for det gør de ikke, for så var det ikke muligt at få så mange billeder af grimme såkaldte ''momenter''.

En tunge bliver ikke blå i løbet af ingen tid. Undskyld, men det kan ikke forsvares - det må bare ikke ske, og da bestemt ikke på det plan de rider.
    - og jo, du kan sagtens være med i de klasser med en hest uden ryg, og som er rykket til biddet, og ikke engang selv søger det. Det kaldes moderne dressur/show dressur, og det er ofte det vi ser. En hest taktfejler ikke, hvis den bruger bagpart og er aktiv gennem overlinjen og fremme til biddet. En hest der går ordentligt, vil også sætte sig ordentligt i piaff'en - det sker heller ikke så ofte.
    Men vi er nogle der ønsker at ride seriøst og starte stævner - bare hvor hesten er over ridesporten. Af den årsag duer DRF så absolut ikke.

- og jo, der er massere af fokus på distriktstævner - men hvad gavner det, hvis du tager de nederste? Dem er der skam også fat i, men først og fremmest er det DRF der skal til at følge eget regelment, og slå ned når overgrebene sker.

- Men overgrebene findes jo ikke.. Ellers har det været et uheldigt moment.
    Ridesporten er klam, indtil DRF tager sig sammen, så det tvinger folk til at ride ordentligt, og ikke mindst dommerne til ikke at belønne stramsur ryttere.

• #151   21. jun 2013 Men mener i så også rideskolerne burde lukkes ? For hold op jeg har set mange elevponyer gå ned pga. Hende lille Lotte der, der sidder og rykker løs i den der tøjle hun nu har fået samt slår løs med pisken for hold op det er vældig sjovt ! Det er da også dyremishandling så ! Og dem der der lige skal vise hesten kan stejle hvis man nu lige slår den nok over benene !! ? Sådan kan man jo blive ved og ved , sådan er ridesporten og intet forandre sig der.
    Se bare med den rigtige dyremishandling der sker rundt i verden af alle slags dyr og heste som bliver galopheste som 2 års ! Folk har kæmpet i årevis og intet har forandret sig.

• #152   21. jun 2013 Inden i omtaler for meget om ecco så ja anna's mor har arvet ecco da hendes far døde.. Hverken anna eller hendes bror vil overtage når de er færdige. Derfor ligger ecco mange penge i ridning og i golf da det er det deres børn går op i smiley min kæreste er afdelings leder i samme by som de bor og her til deres 50 års jubilæum kom det frem at ingen ville arve smiley

• #154   21. jun 2013 ja, der skal også mere fokus på hvordan hestene på rideskolerne bliver behandlet, det er helt sikkert.

det er så let bare at give op og sige ' der sker jo ikke noget alligevel', men dyrene kan jo ikke kæmpe deres egen sag, så det er der heldigvis andre der vil gøre for dem, uanset hvor håbløst det så ser ud.
    Mishandling er IKKE okay, uanset art, disciplin ovs.

• #155   21. jun 2013 Sascha kan kun være enig i at DRF tit tager for let på reglementet. Men nu hovedpersonen / underviser af dem i hænger ud. Var jo sjovt nok ham der kunne lave verdens bedste piaff hvor hesten sætte sig som den skulle. Men hvordan vil du stoppe en rytter der evig og altid har fået lov til at tæske sin hest til hvert stævne til at holde op, hvis der ikke bliver taget fat om problemet når det opstår ? Som jo tit er på D eller C plan.
    Og hvorfor skal ryttere have lov til det bare fordi de er nederst i stævnesystemet ? En hest er vel en hest om det er en million hest eller en rideskole hest ? Og de skal vel behandles godt begge to.

• #157   21. jun 2013 uanset om det er en shetlandspony eller en top dressurhest - det er for mig et fedt. Ingen af dem skal udsættes for mishandling.

og nej, de ryttere der rider på lavere plan skal heller ikke have lov til det.
    Fordelen ved at der kommer så stor fokus på de kendte rytteres fejl, er netop også at folk bliver klar over at sådan noget ikke er okay - og derfor er der så flere der kan hive fat i lille Amanda der lige har rykket sin pony gennem et klubstævne.

• #158   21. jun 2013 Men fokuser skal ligges anderledes. I for aldrig noget ud af at mene en der passer sin hest i hoved og røv, har de bedste faciliteter og forholde til heste, de helt perfekte sadler til hestene, og hvor man kan se til hver dag hvor glad og arbejdsvillige hestene er, til at fremstå som dyremishandler fordi hun evt. Har pakket hesten en smule mere fortil end i kan lide. (Igen er det kun billederne af Anna jeg snakker om, og ikke de mere voldsomme billeder af den mandlige rytter). I mit univers er ingen af de heste mishandlet, de er max. Udsat for et overgreb. Men tag da ikke fejl af at hesten altså er noget større end rytteren, og hvis den ville kunne den sagnets tage overhånden. Men sjov nok er mange af de heste utrolige glade for deres ejer. Dyremishandling mener jeg er hvor hesten lider et overlast i længere tid. Hvor der fysisk eller psysisk sker skade på hesten. Jeg er sikker på i kan smide alle de heste igennem alverdens scanninger uden i kan sætte en finger på dem.

Pip: ja det er jo først der det bliver farligt, når uerfarne rytter tror de kan det hele og hesten begynder at lide overlast,. Men men men der burde de jo have nogle ansvarlige voksne der siger stop. Samt de ser på deres rideskolerne at hestene går med chambon og pis og lort og det er jo meget lettere end selv skal rykke i hesten. Og så vælger de det.

• #159   21. jun 2013 Men jeg vil sige godnat og tak for debatten. Det er altid godt at få nogle andre syn på tingene også !
    Enig bliver vi nok aldrig, men der er der jo aldrig nogle der er i ridesporten, heldigvis er der jo plads til alle, eller det burde der da være. smiley

• #160   21. jun 2013 Jeg hænger ikke nogen ud som sådan, og det er heller ikke min intention. Igen, DRF skal tage sig sammen, for så vil ryttere og dommere følge trop, ellers får de ikke noget ud af det.

Ingen skal have lov til at tæske eller lign. deres heste, det håber jeg da ikke du har fået et indtryk af, at jeg mener.
    Men som Dolnra siger, så er toppen idolerne, og dem nederst i systemet følger dem.
    Derfor nytter det ikke noget at arbejde nede fra og op, det skal gøres omvendt.

• #162   21. jun 2013 Den "pæne" ridning er bare heldige momenter ;0) ...

• #163   21. jun 2013 Da jeg var mindre gjorde jeg sku bare som min ridelære sagde. Gu gør lille Lotte på 8 da det hendes ridelærer siger, for lille Lotte er forhåbentligt opdraget til at lytte til de voksne og respektere dem.

Der er simpelthen for mange uheldige billeder af hver hest/rytter hvor den går rigtig, rigtig grimt. Ikke hvor den bare er lidt overbøjet eller det, man kalder LDR..

Men nu ved jeg ikke om jeg har misforstået hvad LDR er en forkortelse for.. Det er Low, Deep and Round, den står for, ikke? Det betyder vel i praksis at hesten skal lavt ned med hovedet og runde nakken så den går lidt bag lod, altså som det her:
    http://eventingnation.com/eventingnation.com/images/home/Snapshot%202010-05-12%2017-01-45.jpeg
    Med den mening at hesten skal udstrækkes og løsgøres..

Men jeg synes bare at hestene ser ud til snarere at gå sådan her:
    http://www.sustainabledressage.net/rollkur/behind_the_vertical/severe_deep_rollkur.png

Og vi kan vel godt blive enige om at der er stor forskel på hovedet i de to billeder jeg har linket. Øverste er tilladt træningsmetode, nederste er ikke.

For mit vedkommende ser jeg STOR forskel, og jeg synes ikke at billederne fra DM kan forsvares som LDR, hovedet er slet ikke lavt nok båret..

• #164   21. jun 2013 Der burde være mere fokus på alt omkring hesten istedet for kun på ridningen.

Når jeg går ind og kigge på billedtagerens egen profil. Ser jeg bl.a nogle al for tyk Ponyer, En stor rytter der rider den, en saddel der ikke ligger ordentligt.

Er det ok?? Ikke i mine øjne. For mig er det også dyremishandling. Tror mig jeg kender alt til de ponyer, der bliver tykke af ingenting. Kæmper selv med problemet.

Mine heste bliver ikke lukket ud på døgnfolde. Får ikke lov til at gå med mulen nede i godt græs 24 timer i døgnet. Mine små ponyer får kun en håndfuld kraftfoder. De bliver istedet dækket ind med vitaminer og godt stråfoder.

I nogens øjne er jeg dyremishandler. I mine øjne tager jeg et ansvar over for mine heste.

Jeg har gennem mine 40 år med heste, set utrolig mange heste gå til pga. overvægt, rytterens uvidenhed, rytteren måde at ride på og rytterens egne overvægt
    Rytter på for små heste
    Mona

• #165   21. jun 2013 Mona
    Tænker du Camillas heste? For så vidt jeg lige har luret har hun ikke taget billederne, bare delt dem :o)

• #166   21. jun 2013 Ja det gør jeg. Troede det var hende, der var fotografen.

Forstår ikke at hun så viser dem. Hun har jo så ikke set alle billederne. Men kun de udvalgte

• #167   21. jun 2013 Fordi de billeder forager hende og de fleste andre i tråden, som du nok kan læse. Selvom det kun er de udvalgte der vises frem, er der godt nok mange af samme hest og rytter, som ikke ser for gode ud. Også flere end man burde kunne tilskrive med "uheldige momenter"

Men jeg synes det er fint du gør opmærksom på at Camillas pony er for tyk og hun er for stor istedet for at holde dig til det, der debateres: billederne fra DM :o)

• #168   21. jun 2013 - det er da også synd alt det du beskriver, men det gør ikke mishandlingen der finder sted på Broholm mindre synd smiley

• #169   21. jun 2013 Har lige læst hele debatten her igennem.

WOW, hvor er jeg chokeret over, at nogle rent faktisk kan synes det er iorden, det der forgår. Og så deres latterlige undskyldninger for, at folk ikke må kritisere... Sørgelig verden vi lever i... :S

• #170   21. jun 2013 Betina Hyldtoft-With you I can fly up to the stars:

Du skrev:
    "Noget i glemmer er også at et er træning og et er stævne. Og du kan ikke være med i toppen hvis din hest ikke går til biddet og har bp. Med sig. Så let er det."

- Men du overser liiige en væsentlig detalje; hesten kan rent fysisk ikke have bagparten med sig når næsen er krøllet ind bag lod. Det som oftest forveksles med brug af bagparten i denne position, er spændinger. Uhensigtsmæssige spændinger, vel at mærke. Det får hesten til at spjætte med benene, og tolkes desværre af rigtig mange som at hesten nu bruger sig rigtigt. Intet kan være mere forkert!!!
    Der hvor det virkelig afsløres er i takten, hvor renheden i de enkelte gangarter går tabt. Derfor er rentaktede gangarter alfa og omega i al dressur, fordi det her hurtigt afsløres om der er gået korrekt eller for hurtigt/forkert til værks.
    Desværre er det efterhånden så sjældent set på dressurbanerne, at end ikke mange dressurdommere kan genkende det når de ser det.

Der er selvfølgelig forskel på stævne og træning, men ikke på den måde du mener... Hvis du ikke træner din hest efter de korrekte principper derhjemme, så kan du være helt sikker på at den heller ikke kan fremvise det på konkurrencebanen!
    DRF's fordringer og dressurprogrammer indeholder alle de øvelser man skal bruge til at få en gennemgymnasticeret og stærk dressurhest. Det er bare op til den enkelte selv at sammensætte et hensigtsmæssigt træningsforløb udfra det.

Og det er altså ved forbillederne vi er nød til at starte, når udviklingen skal vendes. Hvis ikke de rider hensigtsmæssigt, så er det da helt sikkert at lille Lotte aldrig lærer det!

• #171   21. jun 2013 Jeg vil også gerne lige minde folk om noget...

Dressur blev i tidernes morgen opfundet, så hesten kunne blive gymnasticeret og stærk - så den kunne blive mange år gammel og bære sin rytter i mange år.

Dressur burde være gymnastik for hesten.

Ikke spændinger, smerte og skader. Så mange dressurheste bliver aflivet så tidligt nu om dage, fordi de er skadede af deres ridning.

Nu om dage handler dressur desværre om popularitet, penge og magt.

Men jeg vil lige minde jer om, at det rent faktisk burde være omvendt - og vi burde lære noget af vores forgængere og deres måde at gymnasticere disse smukke dyr på, så de kunne holde i årevis.

Prøv nu lige at tænk over, hvad det I gør ved jeres heste, har af konsekvenser.

• #172   21. jun 2013 Må liiige indsparke her, at der faktisk er en nylig undersøgelse, der viser at en meget stor procent af alle ryttere fejlagtigt tror at hesten er stærkere end den rent faktisk er og kan bære mere vægt end den rent faktisk kan, og dermed er der rigtig mange ryttere der er for store til deres heste og belaster mere end godt er, DET ER FAKTA! Sorry og det er altså ikke for at træde nogen over tæerne, men vi sætter jo helst heller ikke børn til fysisk voksen arbejde vel? Eller lader lader en lille spinkel kvinde slæbe tunge ting som en grandvoksen mand vel?

Og ja der er faktisk også rigtig-rigtig mange rideskoleheste der går ned, pga den hårde belastning det er primært at gå på forparten, for det gør de, hele tiden at skulle kompensere for en uerfaren rytters manglende ballance og i det hele taget ridefærdigheder. Problemet er bare at disse heste sjældent kommer med i statestikkerne, da det er konkurrencehestene der bliver fokuseret på!

Og så vil jeg igen liiige præcisere mit tidligere indslag her og de beskylninger der er haglet ned over mig. Jeg siger ikke at der ikke har foregået dårlig ridning på Broholm, jeg siger bare, jeg var der, både fredag og lørdag og jeg har ikke set det. Og at det er generelt at der bliver redet griseridning på Broholm er direkte løgn, for at sige det på godt dansk for jeg har som sagt ikke set noget af den ridning der bliver fremlagt her i de mange-mange timer jeg var der og der syntes jeg bestemt ikke er fair!

Når det så er sagt, så forstår jeg ikke har folk, der slet ikke var til stede til stævnet, kan udtale sig som de gør fordi de har set billeder? Billeder er taknemmelige og viser kun et lille-bitte øjeblik, det er bestemt ikke det samme som at alle rider sådan hele tiden. Det er i den grad og ha fordomme og definitionen på fordomme er UVIDENHED!

Og de få billeder jeg har set, med knap så pæn ridning, er de samme to rytter og der var altså et startfelt på flere hundrede, så lad dog være med at tage alle de andre med i faldet og generalisere! For at bruge Hyldtofts ord om det, så skulle i skamme jer?

Og lad os så komme videre og koncentrere os om egen ridning, for tror vi alle her har langt igen, inden vi kommer i nærheden af det de præsterer på Broholm;o)

Go dag til alle derude;o)

Kh. Søs

• #173   21. jun 2013
    Jeg syntes 2000 billeder danner et pænt godt billed af tingene, sammen med de mange andre billeder som gennem tiden er taget af de samme ryttere - og samme med video, men det er jo bare uheldig både video og billeder selvom det er mange år i træk.

• #174   21. jun 2013 Luk nu r.... Krikken, du kan tage 2000 billeder på få sekunder. Du var ikke til stævnet og aner dermed ikke hvad du snakker om! DET ER FAKTA!

• #175   21. jun 2013 Men enig i at det jo er de samme få ryttere, ikke at jeg var vidne til det på Broholm, men ja ellers enig. Men det retfærdiggør jo ikke at man generaliserer at der bliver redet griseridning på Broholm, slet ikke, når man ikke selv var til stede???????

• #176   21. jun 2013
    Fedt debat sprog! Det er lige sådan man får tingene til at virke og have en god diskussion - det kender du fra det virkelig liv ikke? Hvis en person siger luk røven, så får du meget mere lyst til at fører en sober samtale.

Du glemte iøvrigt at inkludere at det ikke kun er 2000 billeder, men at det er billeder hvert år, flere gange om året af de samme ryttere + video. :o)

Det er ikke fakta, det er fakta for dig, ikke for mig. Ligesom de er fakta for de der var med til stævner at de stå det de så, som også vises på billederne.
    Det er også fakta for mig at 2000 billeder siger noget, når man kan fange så mange momenter og flere billeder i træk af hvad jeg mener uhensigtsmæssig ridning.

Gem " luk røven ", udråbstegn og store bogstaver og andre nedladende begreber, skriv i et sprog der repræsentere den alder du har i stedet, så går debatten meget lettere.

• #177   21. jun 2013
    Fik heller aldrig rigtig svar på hvordan du gerne må sige god for ridningen, når du ikke rider DM. Når jeg nu ikke må sige noget negativt når jeg rider DM.
    At kunne se de gode ting ved et ridt og det positive kræver jo samme ting, som at kunne se det negative.

• #178   21. jun 2013 Årh Søs, for det er muligt at tage 2000 billeder i løbet af få sekunder for mange forskellige vinkler, skiftende mellem bane og opvarmning, og ikke mindst af forskellige ryttere.

Vi kan sagtens udtale os, ligeså vel som du kan. Ja, du var der, men har åbenbart sovet, for du har jo intet grimt ridning set, ellers godtager du bare dyremishandling. Desuden er der som Krikken siger, flere videoer og billeder af SAMME RYTTERE (Læs: Ikke alle bliver skåret over en kam), der viser grim ridning.

Ingen har udtalt sig om at ALLE ryttere red grimt på Broholm, men fakta er, at der var flere end der burde.

• #179   21. jun 2013 når I ved så meget om dårlig ridning kunne I så ikke lægge nogle videoer ind hvor I selv rider ? ja det må jo sikkert se helt fantastisk ud... Indtil nu er jeg næsten altid blevet mest forarget over det ridning jeg se blandt amatør ryttere samt behandlingen af amatør rytterens hest her tænker bl.a opdragelse.. så kom nu lad os se noget helt fantastisk ridning...

• #180   21. jun 2013 Ville ønske folk i ridesporten ville feje for egen dør før de fejer for andres.

Anna er super dygtig, hendes heste bliver møgforkælet og hun ville aldrig skade dem med overlæg.

Jeg har været remonte ridningen igennem - det kostede mig en hest. ALDRIG mere!!

• #181   21. jun 2013
    snedkergaarden s - Når du nu forsvare ridningen, vil du så ikke ligge noget video ud så jeg kan se den fantastiske ridning du laver - siden du ikke har noget imod det på billederne? Du må jo have enorme kompetencer for at sige god for det og stor viden.

• #182   21. jun 2013
    Pauline Aagaard - Det er sjovt du nævner remonte, det gør ingen i tråden så vidt jeg kan læse ;o)

• #183   21. jun 2013 Søs: Der er så vidt jeg har set ingen der har sagt der kun var grim ridning, men at det der vises på billederne (som viser mange ryttere i mange situationer) ikke er ok.. og at det ikke er ok at der kan tages så mange grimme billeder til et sådan stævne..
    Men problemet er stadig at vi på billederne ser mange forskellige ryttere der rider grimt i forskellige situationer og du ser enkelte ryttere i få momenter, resten mener du er okay, det gør vi andre bare ikke, derfor er det svært at blive enige.. Ingen af os udtaler os om de ting vi ikke ser på billederne..
    Og skriv så lige pænt, folk bliver slet ikke åbne for debat når du beder dem lukke r...
    Og ja der er lavet en undersøgelse på et begrænset antal heste, der siger at folk måske skal tænke lidt mere over hvor meget vægt de sætte på deres heste.. men det er nu svært at kalde 1 undersøgelse endegyldig fakta.. og desuden ved du jo ikke om folk i tråden faktisk tænker over dette og så er det vel næppe relevant for denne diskution.. du kan jo blive ved med at tage andre emner op som der kunne/burde gøres noget ved, men at andre ting ikke er godt/fair får ikke problemet med grim ridning i konkurrence toppen til at forsvinde eller blive urelevant..

• #184   21. jun 2013 krikken hvor forsvarer jeg ridningen fra DM henne??? jeg siger netop at det er hos amatør ryttere jeg oftest har set dårlig ridning fordi jeg selv er amatør og bevidst om at min ridning ikke er perfekt... men jeg påstår så heller ikke at jeg konstant ved bedre... dog kan jeg undres over hvorfor man ofte hører at tophestene tit bliver over 20 år gamle...

• #185   21. jun 2013
    Siden du ikke kommentere den, konkludere jeg at at du intet har imod den :o)
    Kan informere dig om at rideskole heste også tit blive 20-30 år og nogle ældre til trods for manglende grovfoder, alt for meget stivelse, dårlige sadeler der ikke passer, elendig ridning og ondt i ryggen og ben.

Gør det rideskole ridning godt og den måde at behandle heste på vejen frem? Nej, egentligt ikke.

Så alders argumentet holder ikke ved mig.

• #186   21. jun 2013 nu var det så ikke rideskoleheste jeg tænkte på men din,min og andre amatør rytters private rideheste... Nu snakker du kompetencer hvilke kompetencer har du til at kunne udtale omkring de professionelles ridning? du er vel hverken dyrlæge eller forsker.. Nu kunne jeg jo ikke dy mig for at se dine egne billeder (du rider på en brun pony/hest) og vi to kunne godt kaste os ud i en længere snak om din form for ridning men så bliver det vist ikke i aften jeg får passet mine heste og det går jo ikke..

• #187   21. jun 2013
    Nej, jeg er hverken dyrlæge eller forsker - men tilgengæld er der nogle super skønne forskere der gider gøre i ridning og forske om hvad der er godt og skidt.
    Og der er det mere end en gang bevist, at bag lod ikke er sundt, fikseret holdning ikke er sundt - så på det punkt er der ikke så meget og rafle om.

Det er ret lavt og gå efter min ridning, men vil du endelig vide noget om min ridning så er min kære pony i genoptræning efter at have haft et møg skævt bækken og ondt i ryggen + en ordentlig underhals. Alt sammen noget hun har fået fra dårlig rideskole ridning, som hestene lever så længe af.

Vil du gerne diskutere min ridning, så er du velkommen til at skrive en PB da det ikke er min ridning emnet handler om.

Istedet for at snakke om mig hele tiden, så mangler du og svare på - hvorfor er det du ikke siger noget til ridningen? Min konklusion er at du ikke har noget imod den, når du nu så gerne vil snakke om min istedet.

Jeg er ingen grand prix rytter og bliver nok aldrig da det niveau kræver en del penge og som Nathalie lige har udtalt i en artikel, så har alle ikke de penge og derfor kan alle ikke være med uanset talentet.
    Det gælder alle sportsgrene, men især ridning.

Til gengæld, så er der mange undersøgelser der taler imod den ridning der vises - altså netop dyrlæger og forskere der på baggrund at de undersøgelser kan konkludere at den ridning ikke er god for hesten.

Men du vil vel stadig snakke om min ridning selvom der er undersøgelser der viser at det på billederne ikke er hensigtsmæssig ridning?

Når du nu spørger om min ridning; så vil jeg igen spørge om du har kompetencer til at vurdere det på billederne og til at vurdere min ridning, siden du nu mener jeg ikke har og ikke rider godt nok?

• #188   21. jun 2013 Snedkærgaarden:

Ved du noget om hestens biomekanik? For det lyder ikke sådan.

Man behøver ikke være forsker eller dyrlæge - eller DM rytter for at vide, hvad der er usundt for en hest.
    Hvis man blot sætter sig ind i det praktiske teori indenfor anatomien og måske lidt mere, så er man allerede godt på vej.

At man så, som amatørrytter ikke rider perfekt og også har uheldige momenter er hvad det er - så længe man kan indrømme det og man stræber efter det bedre.
    Desuden ville jeg, aldrig NOGENSINDE ride min hest ind mod bringen på den måde, så det kommer ingen overhovedet til at se i min ridning.

At jeg så tit kommer til at sidde lidt forkert osv. Er forståeligt og jeg ved det godt selv !

Men at skade hesten - fysisk såvel som psykisk begriber jeg ikke man kan uden at man kan se det er forkert!

Og jeg fatter ikke at heste med blå tunger, skum ned af bringen, hovedet ind mod bringen, piskende haler, blod ud af munden osv. kan få lov til at stille op til et så stort stævne.

Føj...

• #189   21. jun 2013 he he du har det med at tolke meget i det du læser.. jeg skriver ikke at du rider dårligt det er sikkert korrekt for den ridestil nej det er stilen jeg ikke er tilhænger af såvel som du ikke er tilhænger af ridestilen fra DM.. du vil gerne vide hvad jeg mener om ridningen fra DM må sige at nej jeg er ikke dybt forarget desværre nej og jeg har igennem mine mange år i hesteverdenen set meget dressur og det er altså stadig på amatørplan jeg blevet mest forarget... jeg skriver ikke det her for at gøre dig sur eller ked af det men for at få dig og andre til at feje for egen dør som der er en anden der har skrevet... måske gør både du og jeg også noget der ikke er godt for vores heste..

• #190   21. jun 2013
    Vi kan sagtens blive enige om at der er meget grim amatør ridning - men jeg undre mig ikke, når folk til DM kan vise den ridning de kan, DRF uddanner beridere der rider som de gør og dommere der dømmer som de gør.

Jeg har fejet for egen dør og mener absolut ikke at man skal have været til DM, for at vide at DRF/FEI skal overholde deres egne regler, dømme efter deres fordringer og burde lytte til undersøgelser.
    Ligesom at man naivt kunne tro at en DM rytter vidste mere om anatomi og ridning end mig, men det lader ikke til at de har læst om og ved hvad bag lod og fikseret holdning gør siden det er den ridning de viser.

Og ja, vi har da alle også gjort noget der ikke er godt for vores heste.
    Men jeg forstår ikke den fokus på sig selv hele tiden. Jeg er ikke toprytter, jeg repræsentere ikke Danmark. Men var jeg, så ville det da for mig os se være en selvfølge at fordi jeg var med i DM - så red jeg også derefter, red bedre end andre og red som fordringer mm. skriver fordi jeg var så god.

Det er helt fint at man bliver forarget over amatør dressur og amatør ridning - jeg syntes heller ikke der er særligt kønt på en hverken spring eller dressur stævneplads, men det ændre ikke på at jeg syntes man skal begynde med toppen.

I og med at man intet siger til den ridning der er vist, så er det for mig at sende et signal om at det er tilladt at ride sådan - derfor forbedre ridningen på lavere niveau sig ikke.
    Det vil for mig ikke give ridning og ændre ridningen på lavt niveau først, da jeg næppe tror hverken Helgstrand eller andre top ryttere ændre deres ridning fordi Lise til klubstævne i LC har gjort det.
    Lise er ikke forbilled med fans og idoler, det er Helgstrand.

• #191   21. jun 2013
    Du glemte igen den med at der er forskere, dyrlæger og undersøgelser der taler imod ridningen der vises :o). Tag den faktor med - jeg er altså ikke bare lille Lise der sidder og slår i bordet, der er undersøgelser der bakker det op.

Hestens anatomi bakker det op.

• #192   21. jun 2013
    Tilføjelse ang. det med undersøgelser;
    http://www.journalvetbehavior.com/article/S1558-7878(07)00083-4/abstract

• #193   21. jun 2013 okay så det du siger er at man skal rette på toprytterne og lade den hele store bredde være fordi ingen fra bredden er forbillede??? helt ærligt så tror jeg at en hest tophest eller ej er bedøvende ligeglad med om den er forbillede for nogen, hvis den står med spændinger eller andre smerter så gør det da lige ondt... nu ved jeg at en hest som falder på forparten og ikke bruger sin bagpart rigtig den kommer ofte til at lide under en en fastlåst brystben hvilket ifølge jeg har hørt fra flere dyrlæger skulle være meget meget smertefuld.. hele tiden mener jeg jo at vi er nødt til at tænke på at hesten ikke kan mærke forskel om vi pådrager den smerte pga uvidenhed eller bevidst smerte er smerte så jeg synes det er med at få lært bredden at ride på den måde som gør at hesten lider mindst muligt når kommer til alt er hesten fra naturens side jo slet ikke bygget til vi skal sidde på ryggen af den... som jeg fornemmer det (ret mig bare hvis det ikke er korrekt) så handler denne debat mere for dig om at "jorder" topryttere (hvorfor helt præsis ved jeg ikke) end det handler om hestevelfærd og hvis det er så sådan ja så er det for mig spild af tid at skrive mere...

• #194   21. jun 2013 Snedkergaarden, som der er blevet diskutteret før, så nej, hesten er ligeglad med om den er tophest eller ej. Smerte er smerte. Om det er lille Lotte på rideskolen eller Don Schufro. Men de ryttere der er forbilleder er nødt til at ride ordentligt, for at amatørerne følger trop. Men først og fremmest er DRF nødt til at følge eget regelmenet for at dette kan lade sig gøre - bare lige inden du også dømmer mig til kun at ville jorde toprytterne smiley

• #195   21. jun 2013 Jeg vil hjertens gerne smide en video ind en dag af min 8 år gamle tidligere rideskolepony, jeg måske har kunnet ride et år sammenlagt af de 4 år jeg har haft ham. Jeg er for stor og for tung og han er for tyk! (for ikke at tale om at han har været halvt meget af tiden eller meget for tynd pga væskt og orm)

- Så er det på plads, må jeg nu have lov at udtale mig om, at det for mig som amatørrytter ligner noget der burde være løgn? Og at ca 1800 billeder (90% ud af 2000) der fremviser overbøjede heste, heste med åben mund, fejltaktning og øvelser der er langt fra korrekt udført - taget fra forskellige vinkler, af forskellige heste på forskellige baner - måske burde have noget at sige?

Min hest bliver sateme også forkælet, det er derfor den er tyk. Jeg vælger bare at forkæle min hest med fold 24/7 året rundt, kærlighed, god græs, ormekure og skovture frem for den dressur der bliver fremvist.

• #196   21. jun 2013 selvfølgelig har DRF et ansvar men det har vi så sandelig også selv hver især.. det står jo desværre ikke i hg brugers magt at ændre på topsporten men vi kan prøve at kigge på os selv kan vi selv forsvare det vi gør ved vores heste? er vores egen ridning korrekt? min er i ihvertfald ikke og det skal jeg være den første til at indrømme jeg får heldigvis hjælp hver dag af en som har meget indsigt i hvordan rytter indvirker på hesten.. jeg synes at hvis man læser mange hg brugers indlæg i debatter om toprytter og hestemishandling ja så får man opfattelsen af at man mener at det kun er toprytter der misbruger deres heste og det mener jeg ikke er korrekt... jeg havde fornøjelsen af at hører Hasse Hoffmann i herning her i år og hold da op hvor han går meget op i hvordan man uddanner en hest korrekt så den ikke lider overlast og jeg synes da egentlig at mange af toprytterenes ridning minder om hans .. jeg tænker da også ta når nu helgstrand har købt en hest til flere millioner ja så må han da være den der er mest int i at den holder og hvis han ikke uddanner korrekt ja så holder den vel ik eller hvad??? men alt i alt så er jeg (ja måske er jeg så den eneste) så af den opfattelse at det er mit og kun mit ansvar at behandle og ride min hest ordentligt.. hvis jeg ødelægger den ved at ride rollkur eller noget ja så er det min skyld ikke ankys.. og når nu det er sagt så nyder jeg nu altså stadig at komme til herning hvert år og se noget ridning (særligt opvarmning) og jeg glæder mig til EM jeg synes stadig at man man ser nogle dygtige ryttere som også har et godt samarbejde med deres heste tiltrods for alt den kritik de modtager herinde

• #197   21. jun 2013 Jeg har ingen steder sagt at vi ikke selv har et ansvar, vi har selv det største. Men man blev ikke belønnet med procenter for sin træning, hvis ikke DRF var så slatne som de var.

Beklager meget min udmelding, men... Jeg har ikke den taberindstilling bare at give op, fordi der ikke er en let vej. Den grimme del af ridning der foregår (inden for alle grene) skal stoppes. Hvis ikke der gøres noget, sker der intet.

Jo, hesten kan stadigvæk holde selvom den ikke uddannes korrekt. Rideskole heste eksempelvis bliver gamle, og de bliver da bestemt heller ikke lige altid behandlet pænt.

- og ja EM, jeg glæder mig også. Men det er af helt, helt andre årsager smiley

• #198   21. jun 2013 Ja, vi har da absolut allesammen et ansvar for hvordan vi behandler vores egne heste. Men vi har da helt sikkert også et ansvar for at sige fra når vi ser noget som bare ikke er i orden. Som nu til DM! Toprytterne er jo forbilleder for alle de almindelige ryttere, og hvis de rider rollkur, vil de fleste tro at det er vejen frem.

Jeg vil virkelig håber at du snedkergaarden s får noget rigtig god hjælp, for det lyder til at du stadig har meget at lære, når du ligefrem kan nyde den ridning som bliver udført på opvarmningsbanerne i Herning oa...

Andreas lever af at sælge heste, så du kan være helt sikker på at han gør hvad han kan for at hesten holder indtil den dag der står en køber. Bla. andet kommer de ikke på fold.
    Når hesten så er solgt, er han da revnende ligeglad, eller rettere; sikkert meget glad, hvis hesten går i stykker. For så kommer køberen jo tilbage og køber en ny.
    Og jo, der er da bestemt enkelte topheste som bliver redet så grimt, der alligevel holder. Holder de til det, holder de til alt. - Men historien melder ikke noget om hvor mange der gik til i forsøget. Det er maaaange...!

• #199   21. jun 2013 Føj for satan. Rytter ku, for min skyld selv få hovedtøjet proppet i krydderen og få samme behandling. Jeg får kvalme. Og så til DM !? Jeg har ikke mere at sige, så bliver det bare grimt.

• #201   22. jun 2013 Gitte nu driver min mand selv forretning han er selvstændig tømrer hvis han bygger huse der efter et halv år falder sammen om ørerne af folk ja så tror ikke han kan blive ved med at få nye kunder... det samme gælder for andreas hans dage vil jo være talte som hestehandler hvis de heste som kunderne køber er ødelagt efter kort tid pga den træning de har fået hos ham... sådan noget rygtes jo ret hurtigt og så tror jeg ikke der er mange der vender tilbage for at købe endnu en hest af ham desuden ville han jo ikke kunne lave andet end at sidde i retten det meste af hans tid.. nej problemer med dårlig forretning plejer at løse sig selv..

ang herning så er det jo ikke fordi jag synes at det ok med heste der viser tegn på stress, blå tunger, sår efter sporer, overdreven sved og lign JEG har bare aldrig oplevet det derfor vil jeg gerne se toprytterne ride i herning.. jeg ved ikke hvad du har set men da jeg selv havde min hest med til herning oplevede jeg heldigvis ikke disse ting i de 5 dage jeg var der.. det eneste jeg synes var ganske forfærdelig var at min hest ikke kunne komme på fold det første gang han prøvede det og har heldigvis været på fold hver dag lige siden og nu er han 14 ...

• #202   22. jun 2013 Snedkergårrder, you rock;o)

• #203   22. jun 2013 Krikken - kan godt lide du skriver 'Du glemte iøvrigt at inkludere at det ikke kun er 2000 billeder, men at det er billeder hvert år, flere gange om året af de samme ryttere + video. :o)' nu den vævreste af rytterne er første gang den er med på dette plan. Anna har kun haft hendes et lille år og var ikke med til DM sidste år . Andreas har også først lige fået hesten han red.
    Samt har jeg også nævnt remonte ridningen / søvsugeridningen. Hvilket der også tidligere i tråden var debat om . smiley i nævner jo også rollkur selvom selv epona mener det er LDR. smiley

Gitte B. Så du mener egentlig at en hest skal have hovedet oppe før den kan komme med bagfra. Det punkt bliver vi aldrig enig i . Hvis du fx. Rider en paif eller en anden samlingsøvelse hvor hovedet er oppe på hesten, er den da spændt og går imod hjælpen og hånden. Hvis den er nede igennem i ryggen og hovedet arbejds der i løsgøring. Det er sådan jeg har lært det, men ups, jeg har jo også mine rideprincipper efter AnnaS og min gamle underviser.
    Og så lige med det med Andreas er ligeglad med hestene når han har dem solgt. Det er da godt du kender ham og ved det da, for jeg kender en anden side af ham. 1 så er han da ikke interesseret i at få skadet hans rygte med at hestene ikke holder når køberne får dem. Dertil er han da lige så forpligtet som os andre hvis ikke mere til at stå med helt ren røgten af HELE hesten. Og hvis de var udsat for dyremishandling er det da vildt ingen dyrlæge opdager det. .....
    Det med de ikke er på fold passer heller ikke, ved både Andreas og Anna har heste på fold.

Er enig med Søs ! smiley

• #204   22. jun 2013 Betina
    Nu er der lige en anden tråd oppe hvor Andreas i et interview udtalte at hans heste ikke kommer på fold smiley

• #205   22. jun 2013 Kristina jeg har ikke skrevet luk røven, jeg skrev luk r.... og så kan du jo tolke det som du vil, men folk må godt være uærlige og kommentere noget ud fra nogle billeder de har set, uden de selv har været der? Svine ryttere og deres ridning til, uden og ha været vidne til det, som os idioter der rent faktisk var til stede, kan bevidne ikke har fundet sted? Andre må også skrive for satan og udtale sig som proffesionelle om ting de, når det kommer til stykket, ikke ved en skid om, andet end og ha læst et par fine bøger?

Ahhh kom nu ind i kampen, hvem er det der ikke opfører sig voksent her?

• #206   22. jun 2013 Hyldtoft, jeg er helt enig med dig i det med piaffen, jeg har nemlig set begge dele i praksis med en hel del heste efterhånden og det er IKKE den anspændte hest med hovedet oppe og næsen over lod, der gør det pænt, smidigt og korrekt;o)

• #207   22. jun 2013 Okay det er noget nyt så. For kan ihvertfald huske hans kone stod og sagde hendes skulle en time hjem på folden. smiley men det var også i jan. smiley men omvendt, så tænk lige på hvor mange hingste der aldrig kommer på fold ? Og rideskoleheste igen. Så det med fold er lidt at smide det ind under hestene ikke har set godt. smiley

• #208   22. jun 2013 snedkergaarden s:
    Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg kender branchen indefra, da jeg også selv har været der og kender mange hestehandlere og deres moralske indstilling.

Det er helt utroligt at folk ikke kan se koblingen mellem forkert/ for hård/ for hurtig uddannelse og hestens holdbarhed. Nu arbejder jeg selv idag bla. med biomekanik og ser mange slidskader hver dag (på mennesker) og ved hvor lidt der skal til i en ung alder for at grundlægge store problemer senere. Slidskader kan være mange år undervejs og kan først ses på røntgen i de sidste faser, så måske er det derfor folk ikke ser den kobling.
    Hvis en kunde køber en 5års fordi de synes den er smuk, letridelig og velgående og tilmed "alderssvarende uddannet" (jeg hader det udtryk), er det de færreste der bebrejder sælger at den går i stykker som 7års. Til den tid er "garantien" udløbet, så en retssag kommer man ingen vegne med. Og desværre er de fleste så blåøjede at de ikke tror at det kan være Andreas' skyld, for han hører jo til "verdens bedste". Så selvom han har heflet den rundt i rollkur siden den var 2½ år, (Sezuan in mente), så kan han vel ikke bebrejdes, eller hvad???

Nej du, folk kommer tilbage efter endnu en "smuk, velgående, letridelig, alderssvarende uddannet" hest, for de var jo ganske tilfredse med hvad de fik sidste gang...

Jeg har for mange år siden fravalgt at betale penge for at se de overgreb der finder sted på de unge heste i Herning, men jeg færdes live på mange opvarmningsbaner rundt omkring, og har tit mavepine over at se hvad der sker. Men jeg er der for mine elevers skyld.

Betina Hyldtoft-With you I can fly up to the stars:
    Nej, jeg mener ikke at hesten skal have "hovedet oppe" for at den kan komme ind bagfra. Men hestens hovedposition skal afspejle bagpartens aktivitet og engagement i forhold til uddannelsestrinnet. Ikke den anden vej rundt. Punktet mellem hestens ører skal altid være det højeste, ganske som det står beskrevet i DRFs fordringer.
    Alle heste som kommer under min uddannelse bliver først løsgjort i remonteholdning (ikke støvsuger - den rigtige tyske remonte) og gennemgår derefter systematisk deres uddannelse efter den tyske uddannelsesskala.
    Her kan jeg så tilføje at sidst jeg havde en hest som gik i stykker pga. slidskader, var før du blev født! Og jeg har haft mange heste, og en del af dem i mange år...

• #209   22. jun 2013 gitte må da godt sige at jeg er lettet over at du ikke er tilhænger af støvsuger ridning.. det er dejligt at høre.. men kan vi blive enige om at hvad ang andreas så er det hvad du tror der sker eller kan ske.. jeg tænker at muligheden for at kunden selv ødelægger hesten og så forefindes.. der er vel også den mulighed at hesten andreas har solgt rent faktisk holder ja jeg ved det ikke jeg har ikke min daglig gang hos andreas og er som heller ikke nogen specielt fan af ham... jeg har så heller ikke set dem ride rollkur på sezuan som 2 1/2 års men hvis du kan sende et link vil jeg da gerne se det...

Søs Tak for det vi burde næsten tage til EM sammen tror vi snakker samme sporg.. vi går jo selvfølgelig heller ikke ind for misbrug af heste men ser alligevel lidt noget andet end andre i denne debat og det skal der vel også være plads til ik?

• #210   22. jun 2013 Sidste år i januar, hvor Sezuan var 2½, lagde Andreas selv en video ud på You Tube af hesten under rytter. Det var ganske vist ikke ham selv der red den, men en af hans ryttere. Og selvfølgelig er han ikke så dum at han direkte viser rollkur frem. Men videoen viste en unghest som var redet alt for hårdt frem i tempo, med næsen langt bag lod. Videoen blev fjernet efter massiv kritik fra mange fronter, men mon ikke der stadig er andre end mig der husker den...?!

Selvfølgelig kan en køber da også selv ride hesten i stykker, og det er netop den usikkerhed der beskytter sælger. Men nu er det jo gammel viden at både for tidlig tilridning og rollkur (det er nemlig ikke en ny opfindelse) skader hesten og går ud over dens holdbarhed. Begge dele er desuden bakket op af moderne forskning idag!

Jeg synes også at det maner til eftertanke at Andreas ikke selv har lavet en GP hest i mange år, ud af al det fine materiale han har adgang til og med alle de penge han har i ryggen. I stedet er han nød til at gå ud og KØBE sig en færdiguddannet hest for at ride med i toppen. Det forsøgte han også sidste år, med henblik på OL, men hesten her har man ikke hørt mere fra....

• #211   22. jun 2013 ja den video så jeg godt.. men jeg synes ikke at der var bevis på rollkur overhovedet tværtimod faktisk igen synes jeg altså at man er nødt til at have direkte beviser hvis ikke må man lade tvivlen komme tilgode

• #212   22. jun 2013 Nu er der jo en anden tråd oppe her på forum hvor Andreas selv har udtalt sig til ridehesten omkring rollkur. Så hvorfor tror du at Sezuan er nogen undtagelse???

At hesten bliver redet så hårdt frem, men fortsat vælger at ligge langt bag lod, er da rigeligt bevis på at den har lært at give efter via negativ forstærkning som man bruger ved rollkur. Det kan aldrig være afspejling af bagpartens aktivitet.

• #213   22. jun 2013 Begriber ikke hvordan nogen kan være i så ekstrem fornægtelse!

• #214   22. jun 2013 siger heller ikke at han ikke bruger rollkur på alle hans heste incl sezuan jeg synes bare det er svært at vide med 100 % sikkerhed når der ikke er direkte beviser

• #215   22. jun 2013 Snedkergaarden du siger bare til;o)

Gitte B, jeg er bestemt ikke uening i at Andreas til tider presser sine heste for meget og ikke mindst kritisk overfor holdbarheden af hans heste i længden med de voldsomme forben og alt for høje rejsning, der gør at hans heste mister takt, sving og bæring = holdbarhed (i mine øjne). Men Andreas mener jo selv han gør det rigtigt og det er svært når der sider en masse og bliver så imponeret over disse bombastiske forben og "fine" rejsning i nakken. Jeg kan dog tippe dig om en ting, efter Herning i vinters kender jeg og har hørt flere proffessionelle trænere og høje herrer inden for DV, der begynder at være meget kritiske over Hr. Helgstrand og hans ridning og så kan vi jo bare håbe han tager det til sig på et tidspunkt;o)

• #216   22. jun 2013 Utroligt at de mennesker ikke selv kan se, hvad i al verden de er igang med!
    Stakkels hest!

• #218   29. jun 2013 Desværre er det ikke kun til DM det der forgår, Det der er tydeligt og ekstremt... men over alt går anspændte heste som ligger i hånden og der med på forparten og de har ikke en jordisk chance for at bære sig - det værste er at jo mere anspændt og (efter min mening) forkert gående hesten er, jo højere procent får den ;-(

• #219   2. jul 2013 Har selv en masse billeder og video.... Og de skulle forstille at være rollemodeller for vores børn...
    //mor til dennes bruger

• #220   3. jul 2013 Og selvfølgelig samme respons som altid fra DRF: "bla bla bla, man kan ikke dømme ud fra et stilbillede." Nej, det kan man nok ikke. Men nu er det jo ikke fordi de stewards der er på banerne rundt omkring i DK og udlandet, ligefrem gør noget når de internationale ryttere udøver rollkur og andet. Der er meget sjældent nogen konsekvens!

• #221   6. jul 2013 Hold da op! o.O
    Syntes virkelig at ridning er en snoppede sport! Hvis hesten ikke går perfekt i dressuren, bliver den lige revet lidt i munden, og et par hak med sporene! smiley og i springning bliver hesten virkelig bare hakket med sporene, og revet i munden, og pisket, siger ikke det er alle! er selv springrytter.. Nogle rider også stille og roligt, og virkelig pænt smiley

• #222   7. jul 2013 Det er selvfølgelig synd for hestene, men jeg synes også at det er lidt voldsomt som de bliver skudt ned herinde, har ikke læst alle indlæggene, da det ville tage mig hele dagen! Rider ikke selv dressur, jeg har gjort, men nu rider jeg western, det er lidt mere afslappet, men hestene skal dog kunne det samme og det bliver redet på samme niveau. Tilbage til billederne, jeg synes det er synd for hestene, men det kan også være at det er hesten der selv søger derind, det er der altså nogle heste der gør, har selv fulgt en rytter før, hun brugte stort set ikke biddet eller tøjlerne, men hendes hest søgte selv derind. Kan godt se at de har hårdt fat i tøjlerne og sådan, men det kan også være at hesten har været umulig og man har været nødt til at tage fat og den så grundet det selv er søgt derind? Og hvis der er flere dyrlæger, der siger at hestene ikke er belastede, så må vi jo tro på dem? Jeg nægter at tro på der er dyrlæger til så store stævner, der ikke siger til hvis der er noget galt med hesten eller den måde rytteren behandler den på?
    Jeg er selv meget i mod rollkur, men jeg synes ikke man kan dømme nogle, før der er f.eks en video af det, hvor man kan se at rytteren konsekvent trækker hesten derind, for hvis min hest er meget ophidset eller bare har ekstremt meget energi, kommer han altså også til at gå meget med hovedet inde, fordi han spænder sådan op og for at jeg kan holde ham, er jeg jo nødt til at tage fat?

• #223   12. jul 2013 Frygteligt! smiley

• #224   12. jul 2013 Katrine Egholm: Heste på det niveau skal ikke være "umulige"! Og de skal ikke "søge derind" fordi der tages i tøjlen. Gør hesten det, er den fejlredet. Dyrlægerne, som udtaler at det ikke er skadelig ridning, er ansat af DRF. Tror du, at de ville udtale sig negativt om den måde toppen af DK's dressurelite rider på? Så havde de ikke noget job længere smiley Anna Kasprzaks familie skyder rigtig store summer penge i dansk dressursport, de sponsorerer bla. EM i år. Hun vandt guld i år til DM. Tror du, der er nogle i DRF, der vil sige noget negativt om hendes ridning? smiley

• #225   12. jul 2013 Stine jeg vil ikke diskutere, jeg kom bare med min egen mening og jeg siger ikke den skal søge derind, fordi der bliver taget i tøjlen, men bliver der taget hårdt nok, vil de fleste hest søge derind uanset hvad.
    - Hvis det er et problem med dyrlægerne, må man jo ansætte nogle fra en anden del af rideverdenen, som ikke mister noget på at gå i mod de store dressurryttere. Bare fordi hendes forældre sponsorer EM i år, betyder det da ikke at der er nogle ikke ser negativt på hendes måde at ride på, de bliver bare stemt ned af flertallet der kan lide det. Der er nok nogle der skal sige deres mening, hvis de mener den stærkt nok smiley
    Desuden kan alle heste have en dårlig dag, selv elite heste smiley

• #226   12. jul 2013 Jamen, Katrine, så bliver der jo også trukket for hårdt, hvilklet netop er hvad vi forsøger at råbe op om smiley

Hvem skulle ansætte de andre dyrlæger? DRF vil da aldrig acceptere, at dyrlæger, som ikke er ansat af dem, undersøger hestene til et DRF stævne....

At du ikke vil diskutere, forstår jeg ikke. Det er da en debat, det her smiley

• #227   12. jul 2013 Det ved jeg godt, men hvordan rider du din hest når den gerne vil af med noget energi og derfor gerne vil løbe lidt? Lader du den gøre det? Man har hver sin måde, ja hun tager for hårdt i hesten, det er vi enige om, men hvem siger hun gør det hele tiden? Det jeg protestere i mod, er at der ikke er nogle konkrete beviser på at det er noget hun gør under træning også, der er ikke nogle der har filmet hende, mens hun gør det, hverken til at stævne eller under en træning af hesten..

Der er andet en dyrlæger omkring opvarmingsbaner ved store stævner, så vidt jeg ved og de er ansat til at skulle gribe ind, hvis der sker overgreb på hestene, som f.eks. rollkur. Der kan det være en westernrytter der står ved siden af, de er lige så dygtige til at ride, som en dressurrytter og da de ikke er store inden for dressurverdenen, men westernverdenen, kan de stort set være ligeglade, med hvilket rygte der slipper ud omkring dem, i dressurverdenen, mange vil sikkert ikke have det, men som jeg ser på det er det en fin løsning.

• #228   12. jul 2013
    Pssssst.. FEI har netop nu fundet ud af at det nok er svært for TD'erne og skelne mellem roll kur og LDR, så de skal have udarbejdet en ny manual.

Og en ting til; så vidt jeg husker, så var TD'en til det stævne ikke til stede og ikke til og finde.

• #229   12. jul 2013 Det med at vedkommende ikke var til stede under stævne ved jeg ikke noget om og det er da fint at de vil finde en ny måde at kende forskel på det på, men LDR og rollkur, er for mig, stort set det samme smiley

• #230   12. jul 2013 Min hest har lært sit stopsignal ordentligt, så det problem har jeg ikke. I øvrigt har hun rigelig mulighed for at komme af med krudtet, når hun er på fold (hvilket generelt er en mangelvare for tophestene).

Du vil have beviser for at Anna også rider sådan under træning derhjemme? Hun lægger næppe sin ridestil om til et stævne, så ville hesten da blive klapforvirret. I øvrigt rider hun hos Andreas Helgstrand, han er jo ikke ligefrem fortaler for ridning foran lod.....

Der er TD'ere, som har bla. har til opgave at holde øje på opvarmningsbanerne. Jeg læste fornyligt et interview med en TD'er, som er med ved internationale stævner. Han beskrev sin primære opgave at sørge for at der ikke stod publikum i vejen, når en hest skulle fra opvarmningsbanen til konkurrencebanen, sørge for at der ikke blæste affald ind på banen og den slags. Der var ingen TD'er, der sagde noget, da Patrick Kittel red rundt på Scandic med den blå tunge. Der var ingen TD'er, der reagerede, da Thomas Sigtenbjerggård lavede rollkur på Nintendo. De tør da ikke sige noget, så bliver de jo ikke bedt om at komme igen til næste stævne..... Din ide med at det kunne være western ryttere, der holdt øje på opvarmingsbanen er såmænd udmærket, men første gang fx Andreas fik en påtale, tror jeg ideen ville falde ret tungt til jorden. Hans far er formand for DRF smiley

• #231   12. jul 2013 Krikken: pfff, de kunne starte med at give dem et par briller! Medmindre man er stæreblind, skal man da være idiot for ikke at kunne se forskel... Det er sgu da bare fordi der ikke er nogen, der tør sige noget. Kan du forestille dig en TD'er kalde på Andreas og sige " du må ikke ride rollkur, kun LDR". Never gonna happen! smiley

• #232   30. jul 2013 Ja, men man bliver nødt til at gribe ind, for der er jo tale om at dem der sidder i bestyrelsen, kun gør det der er godt for dem selv, jeg kan kun sige at jeg er glad for at jeg ikke er medlem af DRF og er medlem af DKQHA i stedet smiley Der er jo en god grund til at jeg forlod dressurverdenen og begyndte at ride western i stedet smiley

• #233   30. jul 2013 Puhh ha man kan ligefrem se på hesten hvordan den har det da hun endelig slipper tøjlerne!! Ville skamme mig så voldsomt hvis jeg gjorde sådan noget med VILJE!

• #234   8. maj 2016 Man kan på INGEN måde forsvare dette. En hest skal IKKE have sit hoved ned til bringen. På INTET tidspunkt har dens hoved noget at gøre der. FY FOR SATAN!!!

• #235   8. maj 2016 Det er en helt unaturlig og ubehagelig holdning for hesten. At det ikke trækker ned at ride sådan? Det er jo helt umenneskeligt!! smiley

Kommentér på:
DM dressur når det er værst...

Annonce