{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.943 visninger | Oprettet:

Hunden - et rovdyr? {{forumTopicSubject}}

Halløj ^^
Jeg havde en rimelig kort, men heftig diskussion med en af mine venner om emnet: Er hunden et rovdyr?
Han holder på at de ikke er, hvorimod jeg holder på at de er. Hvem har ret? ^^
Og kan hans argument med at: Altså både katte og hunde kan spise råt kød, men der er ingen af dem der hopper ud af vinduet og begynder at jagte køer for at få deres mad. Katten fanger 'kun' mus. Derfor ser jeg dem ikke rigtig som rovdyr. bruges i den diskussion eller? smiley
Hold emnet i en fornuftig tone :

(Emnet er også på hundegalleri)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunden - et rovdyr?
  • #1   9. nov 2013 Ja hunden er et rovdyr, de fanger fugle, mus, rotter, muldvarpe osv. : )

• #2   9. nov 2013 Kattens forfædre er jo tigerne og de andre store kattedyr, de er jo rovdyr. Er mus og fugle ikke og kød ?
    Hunden er jeg ikke 100 på. Den forfædre er jo ulven som er et rovdyr. Jeg tror at vi har gjort dem 'tamme' og lært dem at spise hvad de nu får smiley

• #3   9. nov 2013 Tænker at hunden vel er ligeså meget rovdyr som ulve, ræve osv. er smiley
    Mener man siger at når et dyr ikke har flade tænder - som heste. så er det et rovdyr.. Sys ihvertfald jeg har hørt noget om det smiley

Googlede lige det og fandt denne side smiley

http://ulvehunde.dk/blog/hunde-er-rovdyr/

• #4   9. nov 2013 Katten er et rovdyr, den stammer jo fra de store kattedyr. Katten jager jo 'kun' mus, rotter, fugle og insekter fordi den ikke er større. Men med hunden ved jeg ikke, men jeg vil regne med at den også er et rovdyr smiley Der er jo også en stor forskel på katte og hunde; katte er mere selvstændige end hunde. Mens hunde bliver sat ind i et helt andet miljø fra starten af, og bliver opdraget på en helt andet måde smiley
    Så jeg ved det ikke helt, men du kan søge på nettet smiley

• #5   9. nov 2013 Det er bare fordi at vi har avlet hundene til at være "tæppetissere", så de ikke har så stærke jagtinstinkter som deres forfædre, men jagthunderacerne og fx (som min hund) Dansk svensk gårdhund reagerer på alt der rører sig smiley

• #6   9. nov 2013 Kom lige i tanke om at du kan se om et dyr er et rovdyr eller et byttedyr på øjnene.
    Hvis øjnene er rettet lige ud = rovdyr
    Hvis øjnene sidder på siden = byttedyr
    smiley

• #7   9. nov 2013 Ja det er rigtigt Kentucky smiley

• #8   9. nov 2013 Kentucky
    hov hov hvad med hajer, spækhugger :-)?

• #9   9. nov 2013 Både hunde og katte er rovdyr.

Katten er i familie med de store kattedyr, og "a big kitty is still just a kitty."

Alle hunde nedstammer direkte fra ulven, som er et rovdyr. smiley

• #10   9. nov 2013 Og slange smiley

• #11   9. nov 2013 Kentucky - en alligator/krokodille har nu øjenene ud til siden, og de er altså rovdyr ;o)

Alt der spiser kød er rovdyr, så nemt er det.

Og så kan du sige at årsagen til de ikke jagter køer er at vi igennem flere generationer, tusinder af år har ødelagt deres instinkter for store dyr. Men jeg kender altså nu stadig hunde der slagter katte, får og andre "smådyr" de kan få fat på. Katte kan nu også tage op til harestørrelser - min ene (som er riiimelig lille) tager hvad han kan af harer, specielt harekillinger smiley

• #12   9. nov 2013 Hunden er et rovdyr, de er blevet avlet ud fra ulven og hvis din ven siger at ulven ikke er et rovdyr så er der noget galt med ham. Hunde hopper ikke ud af vinduet og angriber køer og andre dyr fordi de er van til at få serveret maden for dem så de har ikke det der jagt instinkt som de ville have hvis de var vild hunde.

• #15   9. nov 2013 Veg - jeg tager nu også dem der spiser insekter som et "rovdyr" smiley Nogle siger at insekt er kød, andre gør ikke, jeg siger insekter er kød, og jeg deler det bare op mellem "kødædende og ikke kødædende" smiley Der er jo forskellige grader af rovdyr, på trods af at hunden og løven er rovdyr, så er de jo stadig VIDT forskellige.

• #17   9. nov 2013 Spurgte lige min mor, som har været dyrlægeassistent i mange år, og hun siger, at hunden ikke er et rovdyr, da den ikke længere jager for at overleve. En hund kan godt jage, ja, vi har selv en dansk/svensk gårdhund, som fanger mus, fugle, slanger, frøer mv. Men da den ikke gør det for overlevelsens skyld, kan den ikke kaldes et rovdyr. Det er blot instinkter, som er blevet avlet på en måde, da det er brugbart for os mennesker. Vores anden hund er en stor bullmastiff, og sultede vi den nok så meget, ville den ikke begynde at jagte fugle mv, for det er ikke et rovdyr, og den jagtinstinkt er ikke nedavlet. Den ville gå ud og søge efter affald, døde dyr mv.
    Jagthunde spiser heller ikke det nedlagte dyr, selvom de jagter det/henter det og måske endda dræber det, hvis jægeren har ramt skidt smiley

• #18   9. nov 2013 Her er så hvad HundeGalleri svarer smiley
    http://www.hundegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/559014-hunden___et_rovdyr

• #19   9. nov 2013 Hønsemusen - det er godt nok en uviden dyrlægeassistent du kender til smiley Et rovdyr er ikke ens betydning med om den jager eller ej.

Stikker der nogle hunde af, og opvokser i naturen, så skal den nok få lært at overleve ved at jage, hvis den er menneske sky nok og ikke har lært det med at jage er helt forbudt i hjemmet.

Hunde er rovdyr, om man så vil det eller ej, hun kan tage en tur til Spanien og kigge på de hjemmeløse hunde som render i flokke sammen og jager.

• #20   9. nov 2013 Hunde er rovdyr, de stammer fra ulvene, som også jagter deres mad (se bare alt det fåreavlerne er bange for fordi ulvene tager får) en hunds naturlige føde er kød, men den kan også leve af grøntsager og frugt, ligesom bjørnen.

• #21   9. nov 2013 Åh Gud.
    Kan det virkelig blive til en diskussion?

Det defineres udfra deres fordøjelsessystem; Tænder, mave, tarm.

Hunden er et rovdyr. Katte er et rovdyr. På latinsk hedder det carnivore.
    Mennesker og grise er alt ædere, på latinsk Omvivore.
    Heste, køer, mus er planteædere, på latinsk Herbivore.

• #22   9. nov 2013 Hunde kan ikke leve vegetabilsk.

Deres fordøjelse er ikke lavet til at nedbryde og optage det. De skal kun have det plante materiale, der findes i mave og tarm på de dyr, de ellers ville have fanget i naturen. Dvs. plante materiale, der allerede var begyndt en nedbrydning af.

• #24   9. nov 2013 Bjørne har i øvrigt et helt andet fordøjelses system end hunden.

Ulve spiser også plante materiale, men det er i perioder, hvor der ikke findes andet. Det er kun i absolutte nøds situationer. De taber sig også meget i den periode, og mange dør af sult.

• #25   9. nov 2013 Veg: Så skal man se på deres fordøjelses system.

Insektædere, som de er, er ikke det samme som eks. løven.

• #26   9. nov 2013 Selvfølgelig er hunden et rovdyr. Bare fordi den ikke går ud og jager selv hver dag, men får serveret maden, betyder det da ikke at den ikke er et rovdyr længere..

• #28   9. nov 2013 Vilde hunde? ulve? ræve? prøv at spørg ham hvilke arter den er i familie med så siger det vist lidt sig selv smiley

Kommentér på:
Hunden - et rovdyr?

Annonce