{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.356 visninger | Oprettet:

Tykke heste.. {{forumTopicSubject}}

Jeg tænkte lige engang..
Hvis en hest er tynd er det jo straks syndt fordi den ikke får nok mad.. men hvad så med en mega overvægtig hest? er det ikke syndt at den skal gå med de mange ekstra kilo på maven?
Det jo bestemt ikke sundt for hest at være kraftig overvægtig?

"Er en tyk hest helt automatisk en glad hest?"

(Jeg snakker ikke en ganske almindelig sommertyk hest men heste med en kæmpe stor mave så den pludselig fylder 3 gange så meget når den kommer gående.)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tykke heste..
  • #1   7. jun 2013 Jo det er bestemt lige så synd smiley Os derfor vi hos os er glade for mundkurv smiley

• #3   7. jun 2013 Som skrevet snakker jeg nemlig ikke "bare" om et par ekstra kilo?
    Tænker lidt at min hest Alfred vejede 100 kg for meget da jeg fik ham. gundet overvægt blev han forfangen?
    Så kan ikke helt lade være med at tænke når man ser billeder af voldsomt tykke heste der går på sommergræs.

• #5   7. jun 2013 Ja, det har du ret i. At en hest er tynd er ligeså slemt, som at den er for tyk. Lige nu er min hest selv sommertyk. Det ligner hun har slugt en ballon, den store kran. Man skal passe rigtig meget på med sådan noget! Hun får ingenting at spise ud over græs og jeg har desværre ikke mulighed for at lave andet motion med hende, end at gå og skridte på en mere eller mindre lige mark. Det er sådanne tidspunkter hvor man bare tænker ''SÅ TAB DIG DOG HEST!''. For nej, jeg tror bestemt heller ikke, at det er sundt at de er for sommertykke. Både fordi de kan blive forfangene, men det må da også være en belastning for dem, kropsmæssigt.
    Heldigvis er det ikke noget der påvirker min hest. Men jeg ved, at nogle heste bliver enormt påvirkede af det.

• #6   7. jun 2013 Kunne se, at der var en i den første kommentar, der skrev om mundkurv. Det kunne være, at det skulle prøves.

• #7   7. jun 2013 Jeg tror et eller andet sted at det er fordi, det ser voldsommere ud når man kan se ribben mm. på en tynd hest. Så reagere man voldsomt fordi det ser så slemt ud!

Hvorimod en tyk hest - eller overvægtig - kan man ikke se ribbene og den har flere "former" så det ser ikke så "slemt" ud som det gør med en tynd hest. Så folk reagere ikke så voldsomt.

Jeg selv reagere voldsommere når jeg ser en tynd hest end en tyk hest - men der skal jo gøres ligemeget ved begge to?
    Det er faktisk lidt skræmmende... smiley

• #8   7. jun 2013 Det er virkelig synd når heste er fede og det er VIRKELIG synd at så mange ejere er ligeglade eller ihvertfald nægter at tage konsekvensen og sætte hesten på jordfold om sommeren så den kan forblive sund.

• #9   7. jun 2013 Min mors hest, er 26,år og er ved at blive gammel. og han er selfølgelig blevet tyndere med alderen, men det skræmmer mig ikke, fordi jeg ved at det er fordi han er gammel, (Og får MEGET foder!) smiley Og når jeg ser en tyk hest, tænker jeg, at det er en forkælet hest, Andet ord: "Godbids nakoman" smiley
    Men når jeg ser en tynd hest, der bare står og "henger" Med hovedet, tænker jeg, "Den bliver midshandlet" Forstå mig ret!, (Men ikke hvis jeg kender hesten, og ved at det er fordi, den er gammel, Osv...) Men det er jo bare mine tanker!. smiley smiley

• #10   7. jun 2013 Da jeg fik mine var de så fede så de knap nok kunne gå. I dag er den gamle for tynd, og faktisk for tynd. Jeg er udmærket godt klar over dette, men gamle heste er SÅ svære at holde sul på.
    En hest som der nok går 20 km. fra hvor jeg bor er jeg 99 % sikker på er forfangen. Men jeg kan desværre intet gøre ved det - det er forfærdeligt smiley

• #11   7. jun 2013 Alfred er også på nippet til at være for tynd nu.. han må i hvert fald ikke tabe sig mere! så han får 500g (ca.) vitaminer og 500g (ca.) fibrer. så er der lidt græs på folden og ellers får han og hans foldkammerat lidt over 2 skiver wrab ud til natten og spise.
    Tør bare ikke lukke ham på sommergræs endnu af frygt for han skulle blive forfangen igen!

Men har det så sådan at han må hellere være der hvor han er nu frem for fed og forfangen.

• #12   7. jun 2013 Katrine p helt enig! smiley

• #13   7. jun 2013 Ja min hest er også overvægtig, men er i skarp træning, men det tager sin tid.

Katrine P: min hest skal ALDRIG på jordfold, jo hvis dyrlægen fortæller mig den falder død om hvis jeg ikke gør.

• #14   7. jun 2013 Mich

Som skrevet er det ikke alm. sommertykke heste der er i søgelyset lige nu men meget overvægtige heste. fx som min der vejede 100kg for meget da jeg fik ham smiley

se fx billedet her.

profilbillede
  • #15   7. jun 2013 årh forstod den modsat (:

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #16   7. jun 2013 Jeg synes, det er lige så slemt med en overvægtig hest, hvis ikke værre. Derfor kommer min kun på græs ca 6 timer og resten på jordfold, hvor de får hø. smiley

Min stod på et tidspunkt i løsdrift og måtte flytte ham akut (dyrlæge og smed), da han fik en knæskalshæftning og de, trods alt kun, 60kg han vejede for meget, gjorde det mærkbart værre.

I dag er han i tilpas huld.

• #17   7. jun 2013 ej for pokker! det lyder da også voldsomt smiley

• #18   7. jun 2013 Mich & Fønne: Why? Min hest blev meget gladere da han kom på jordfold med hø fremfor græs. Ligesom at mennesker kan blive deprimerede af sukker tror jeg bestemt også at heste kan det hvis de ikke er egnede til de latterlige mængder fruktan vi byder dem her i landet.

• #19   7. jun 2013 fordi det ville betyde jeg skulle flytte min hest...
    Der hvor jeg stå har vi ingen jordfolde og hestene står på græs om vinteren også og har der ud over fri adgang til wrap

fordi det i mine øjne ikke er et heste liv og slet ikke på hø.

• #20   8. jun 2013 Så du ville ikke flytte din hest for at redde dens liv?

Hø minder mere om det hesten er designet til at spise end både græs og wrap. Og min kan fx godt få 5 kg wrap om dagen nu hvor han er slank igen - intet problem smiley

• #21   8. jun 2013 Katrine: Det er ikke alle der har mulighed for ''bare'' lige at flytte deres hest, fordi der ikke er en skide jordfold, altså ..

• #22   8. jun 2013 Synes virkelig det er en lam sammenligning du kommer med der. Det er jo ikke liv eller død, om hesten står på jordfold eller ej. Og JO! Jeg tror da nok hun ville flytte hendes hest, hvis det handlede om dens liv. Men det gør det jo ikke.

• #23   8. jun 2013 Min part er også en tyksak. Han har så fået mundkurv på, men som det kan ses på mit profilbillede og i hans profil, så havde han en anden opfattelse af, hvordan sådan en skulle sidde smiley

• #24   8. jun 2013 And & Valle

Kan trøste dig med at sige at Alfred splittede to stks til ukendelighed efter 4 dage.. smiley

• #25   8. jun 2013 Line & Alfred
    Haha, av, det kan blive dyrt i længden smiley men dejligt, at det ikke kun er min part, der er en lille bølle smiley

• #26   8. jun 2013 jaa... vi lavede så en aftale om at han skulle spise mindre græs og så slap han for at gå med dem smiley
    -Men han skulle da lige sikre sig at de ikke var til at bruge igen!

• #27   8. jun 2013 Sandra: Hvorfor har de ikke det?
    Jeg flyttede min fra en skøn, skøn og meget billig løsdrift til et langt dyrere sted med mere staldarbejde for at kunne få ham væk fra græsset og gøre ham sund og slank igen.
    Fede heste er ikke sunde heste og det er vores ansvar!

• #28   8. jun 2013 Fordi det ikke er alle der har råd til det! Jeg kan ærlig talt ikke forstå, hvordan det kan være så svært at se det. Nogle mennesker har ikke råd til at have deres heste stående dyre, fine steder og det er langt fra alle der har brug for det! Så du tror, en hest der står på en jordfold og glor døgnet rundt, er en glad hest? For så tager du godt nok fejl!

• #29   8. jun 2013 Bare fordi du har råd til det, betyder det ikke at alle andre har. At flytte sin hest koster mange penge både for at den skal stå det sted og i kørsel frem og tilbage, mm.

• #30   8. jun 2013 Syntes ikke man kan sige en hest på en jordfold ikke er en glad hest.

En glad hest i mine øjne er en hest der har selvskab som den trives med. Den lider ingen overlast (altså forstået med den får ikke lov at stå og blive fed og belaste kroppen men den får en passende mængde mad OG en hest der ikke lider overlast på den måde den bliver brugt)
    En hest der er velfungerende med det miljø den befinder sig i.

sådan kort fortalt af hvad jeg forbinder med en glad hest smiley

• #31   8. jun 2013 Haha :b jeg er på hjemmeboende kontanthjælp og har været det i 1½ år pga. en heste-ulykke! Når min husleje er betalt har jeg 1500 kr til staldleje, strøelse, foder, hø, smed, dyrlæge osv. Så at sige at jeg har mange penge er da virkelig en joke!
    Alt hvad jeg har går til min hest. Ellers kunne jeg lige så godt have aflivet ham med det samme istedet for at lade ham gå på græs.
    Og den står forresten i Århus = ret dyrt i forhold til udkantsområder.

• #32   8. jun 2013 Min hest har aldrig været gladere eller i bedre form end efter at den er kommet på jordfold. Og er SÅ enig med Line og Alfred smiley

• #33   8. jun 2013 Jeg vil hellere have en tyk hest der er GLAD end en slank hest der står på en jordfold og kigger langt efter de andre..

det er første gang i mange år min pony får lov at komme på græs og hun nyder livet.. jeg var lidt betænkelig for om hun ville æde sig ihjel, men hun har fuld kontrol over sig selv - meget af dagen bruger hun på at slappe af og når hun synes hun har fået nok græs holder hun pause i skyggen på natfolden ("jordfold" hvor de får hø om natten) og hun har ikke taget overdrevet meget på
    men nu er græsfolden heller ikke voldsom og det er gammelt græs, for ellers havde jeg ikke turde..
    hun bliver motioneret ved siden af 5-6 dage om ugen

men hun har aldrig været gladere! jeg er tilfreds med min beslutning.. og nej det er ikke sundt for en hest at være overvægtig, men det er ikke et hesteliv at den skal gå på jordfold.. så må man bare sørge for at motionere den godt ved siden af så vægten holdes nogenlunde stabil og så sørge for at den taber sig godt henover vinteren så den kan tåle at komme ud om sommeren

• #34   8. jun 2013 Katrine: Jamen, det er da fint du har råd? Men som jeg siger, så er det ikke alle der har. Hvor svært kan det være, at forstå det? Og nej, det er ikke alle heste, der står på jordfold, der er glade. Hvis min hest kom på jordfold ville hun kede sig ihjel, rent ud sagt.

• #35   8. jun 2013 Og jeg har ALDRIG! sagt, at du har mange penge? Jeg kender intet til din økonomi.

• #36   8. jun 2013 Det jo individuelt fra hest til hest, hvordan de har de med jordfold. At din hest er glad for det, betyder ikke at alle andre heste er. Synes godt nok, du generalisere på nogle punkter.

• #37   8. jun 2013 Nadia & Mustangen

" så må man bare sørge for at motionere den godt ved siden af så vægten holdes nogenlunde stabil og så sørge for at den taber sig godt henover vinteren så den kan tåle at komme ud om sommeren"

Den holder bare slet slet ikke hvis hesten har været forfangen!
    Når en hest går på jordfold går den jo ikke og kikker en hel dag? den skal selvfølgelig have mulighed for at få wrab hen over dagen så maven ikke går i stå.

• #38   8. jun 2013 Nadia: Skønt at din hest har lært at styre sit madbehov smiley min er også blevet langt bedre! Det er virkelig skønt at kunne give dem stråfoder (eller i dit tilfælde græs) ad libitum og se dem kontrollere det og holde vægten smiley

Er der nogen der vil agumentere for hvorfor en hest absolut keder sig fordi den står på en jordfold med venner og hø?

Sandra: Din kommunikation er utrolig aggressiv og ikke ret konstruktiv. Hvis det er fordi man fx har hesten hjemme og derfor ikke har råd til at flytte den ud, så kan man fx med Round Up lave en jordfold derhjemme. Det tager 3-4 uger fra man sprøjter til at man kan brænde det hele af og lukke hesten derud smiley

• #39   8. jun 2013 derudover er en jordfold også et vidt begreb..

Vores jordfold er en godt nedtrampet fold med nedbidt græs og en del brændenæller på (hvilket jo egentlig er utolig sundt for heste) og et vandhul nede i den ene ende.

Så der nogle der har hvor det KUN er jord og andre hvor det er sådan ca. halvt af hvert smiley

• #40   8. jun 2013 Ja, fordi jeg faktisk bliver småsur. Jeg gider ikke diskutere, for du kan åbenbart ikke se min pointe. Men fint nok, hej hej.

• #41   8. jun 2013 Line: nu snakkede jeg ikke om forfangne heste.. det problem har jeg gudskelov ikke (7-9-13) - for så snakker vi jo om en helt anden problemstilling end overvægt.. emnet handler om overvægt, ikke forfangenhed smiley

Katrine: det kommer jo an på hesten, men da min gik på jordfold stod hun altid og hang, og når hun ikke stod stille skridtede hun kun rundt.. idag traver og galopperer hun rundt på folden smiley før stod hun tit ved hegnet og hang idag kommer hun først op til leddet hvis man kalder på hende eller en af hendes foldkammerater bliver taget ind og hun skal se hvor de bliver af
    da hun stod på jordfold kunne jeg ikke trække/ride ture på hende uden at hun tog hver en lille chance for at æde græs, selv på ridebanen skulle hun have hovedet under hegnet for at fange et par græsstrå, og idag kan vi bare ride derud af smiley det eneste der fyldte i hendes hovede var græs, så hun kunne slet ikke fokusere på andet, men nu hvor hun får lov til at komme på græs kan hun koncentrere sig om træningen

men som jeg skrev længere oppe så kommer det helt an på hesten og man bliver nødt til at finde den løsning der passer til sin hest smiley

• #42   8. jun 2013 Nadia & mustangen

Ja det var sjovt nok mig der startede emnet så jeg ved så udemærket hvad det handler om! smiley
    Men det jeg sådanset mente var at en fed hest har heller ikke godt af at gå på en stor græsfold da det ikke bare alene er skadeligt for hesten og den kan få sukkersyge.. men den kan altså også i løbet af ingen tid blive forfangen smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#43   8. jun 2013 Hvorfor skulle man sætte sin hest på jordfold, hvis det ikke er nødvendigt? Det er en virkelig ulogisk tankegang. smiley

Jeg ville da langt hellere foretrække, at min stod i løsdrift med en kæmpe fold med to små skove, bække med vand og huse end at den skal stå på jordfold 17 timer i døgnet, men det er bare ikke en mulighed.

Jeg forstår ikke, man tør gamble med sin hests helbred ved at lade den æde sig fed i græs, hvis den før har taget skade. Enten forfangenhed eller andre skavanker som følge af overvægt...

• #44   8. jun 2013 Helt enig CSF! smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#45   8. jun 2013 Der er fx en lille Shetlænder, hvor min står, der før har været forfangen og derfor ikke tåler græs. Det skærer i hjertet at se, at han ikke engang prøver at løbe med længere, når de andre skal på græs, men det er mindst lige så forfærdeligt at se, han knap kan gå pga smerter.

I dag fik han lov at græsse 15 minutter og i de 15 minutter må han have været verdend lykkeligste pony. smiley

Tror virkelig ikke, at der er nogen, der bryder sig om at træffe sådan et valg for deres pony. Det tror jeg simpelthen ikke på.

• #46   8. jun 2013 Det da klart jeg helst så Alfred hygge sig på vores store græsmark bland vores æbletræer.. men når det nu ikke er en mulighed for ham gør jeg da hvad jeg kan for at han ikke mangler noget på jordfolden smiley

• #47   9. jun 2013 Det er et stort problem syntes jeg, for mange tror fejlagtigt at deres hest er slank-tilpas, mens den i realiteten er rimelig overvægtig... Det er det samme med hunde og katte, folk har den opfattelse at dyr skal være lidt runde, for så har de det jo godt = de får en masse god mad= misforstået godhed...

Heste der er store dyr, som ovenikøbet ofte skal bæres på ekstra vægt i form af udstyr og mennesker, skal holdes slanke, ikke tynde, men slanke, for at skåne dem mest muligt, men man skal huske at de dælme også skal have de rigtige muskler, mens de er slanke....

Min unghest blev akut forfangen på alle 4 ben sidste sommer (trods han var slank uden depoter) som følge af en Ranunkel (smørblomst) forgiftning der gik ind og fuckede leveren op, han er idag totalt fit for fight, røngten viste perfekte hovben der ikke havde roteret eller sunket og han lever sit liv i løsdrift på 3 hektar græsfold med 2 læskure og en dejlig harmonisk flok... Han motioneres og skal ikke længere tabe sig som sådan, men bare holdes slank... Ingen af mine heste får lov at blive tykke, ej heller om sommeren med græs, det er bare hverken sundt eller kønt i min optik....

Her kan man se min basse fra forleden hvor jeg var på ham for 6 gang, han lever som skrevet med græs, får foder 3 gange om dagen i krybbe og 7-9-13 er han ikke i risiko for at blive forfangen igen... Han kører et ok program med vandbånd, løbebånd, trækture, longering og skridtture...

profilbillede
  • #48   9. jun 2013 for mig ligner det også en glad hest der ikke mangler noget smiley

• #49   9. jun 2013 Line: Alle heste kan blive forfangne... tykke som tynde, små som store...

• #50   9. jun 2013 Line: Det er han bestemt og han stortrives, han kører på EquiGard halv dosis, NaturMineral og lucerne... Og dette fungerer til ug for os lige pt... Der justeres med det samme, skulle han tage på, for han må ikke blive tykkere... Han må gerne blive fyldigere, men det skal skyldes muskler, ikke fedt smiley

• #51   9. jun 2013 Nadia & Mustangen !

igen.. det jeg klar over.. har selv hest nr. 2 der har været forfangen..
    Men risikoerne er større hvis hesten er fed. og det noget en dyrelæge selv har sagt i sidste uge da hun skulle lave handels undersøgelse på en hest.

• #52   9. jun 2013 Jeanette: Flot og slank hest smiley Dejligt at du har kunne lukke ham på græs igen! det er nu engang sjovest at se sin (slanke) hest på græs smiley
    Min får GlukoGard fra Hippolyt for at holde hans fedtdepoter i skak.

• #53   9. jun 2013 Ja der er en formodning om at overvægt kan have indflydelse på det, men ingen reelle beviser..
    men det er rigtigt nok at insulin resistente heste er i risikogruppen

• #54   9. jun 2013 Nadia: Er du ikke sød at finde noget relevant info på at det ikke har en direkte indflydelse omkring overvægt og forfangenhed?? smiley

Katrine: Takker... Ja, Hippolyts produkter er nu engang bare guld værd.. Jeg var så heldig at min ikke blev forfangen pga græs7fruktan, så allerede sidste år kunne dyrlægerne berolige mig med at han højst sandsynligt ville kunne leve sit normale løsdriftsliv med græs igen, så længe jeg holdt ham slank og holdt øje med depoter osv smiley

• #55   9. jun 2013 Hvis du (eller andre) trods Hippolyt har/får problemer med fedtdepoter, så er der også et naturprodukt der hedder Profeed Maxflow der - ligesom GlukoGard - hjælper med at forbrænde fedt fra de der elendige depoter som ikke går væk ved alm. motion smiley

• #56   9. jun 2013 Jeanette: jeg har ikke sagt at det ikke kan have en indflydelse - jeg sagde at der ikke er nogen konkrete beviser på at det har.. der er forskel smiley

• #57   9. jun 2013 Det jo som med mennesker lidt ekstra kilo gør intet medn nå amn er svært overvægtig har det indflydelse på hestens livs kvalietet.. Men vil dog sige det da mere synt hesten er undervagtig end lidt overvægtig da hesten jo få det den skal have og kke går og er ved og dø af sult..

• #58   9. jun 2013 Nadia: Og det er netop dét jeg gerne vil have du lige underbygger med noget faglig dokumentation, for det har jeg aldrig læst-hørt, at det skulle være gisninger smiley

• #59   9. jun 2013 Der er også nogle af os der har heste som er perfekte i huld, men har en kæmpe mave som du beskriver.
    Det har folk meget svært ved at vurdere huld på. Hehe.
    Min hest bliver lige så oppustet som mig.
    Det er efter to dage på græs.
    Jeg ligner ind i mellem en gravid, selvom jeg er tynd.

• #60   9. jun 2013 Og for at vi ikke altid skal diskutere huld, kan I se huld indexet her.. smiley

(link fjernet)

Så er der ikke noget at diskutere. smiley

• #61   9. jun 2013 det da en fantastisk side den der! smiley
    Når man sidder og kikker på den kan man også nemt se hvilken kategori Alfred tilhørte !:)

• #62   9. jun 2013 En virkelig tynd hest er og bliver værre end en hest, der er for tyk. Dette skyldes, at man jo som udsultet faktisk lider meget, og bliver utrolig afkræftet.

En tyk hest er også belastet, men den påføres ikke direkte smerte/lidelse som en sultende hest gør.

Men begge dele er jo ej kønt, folk burde generelt være meget bedre til at påtænke hestenes sundhed, for nej, det er ikke sødt eller nuttet med en tyk hest, som nogle åbenbart synes. Det er bare synd!

• #63   9. jun 2013 Nu har jeg virkelig ikke læst alle indlæg, da der er mange...

Men jeg forstår ikke hvordan folk kan dømme andre ud dea hvordan deres hestes huld er. Det kan virkelig irritere mig, da man jo intet ved om hesten og hvad ejeren gør for at hjælpe den...

Nu har jeg både prøvet at have en ALT for tynd hest, og var super træt af folk dømte mig ud fra hendes huld... De vidste jo ikke at hun fik mad 5 gange om dagen, og fik alt det foder hun kunne tåle, og alt var noget der fedede..

Og nu har jeg en tyk hest, som virkelig også er svær at få i en helt ordentlig huld.

MIN mening er at jeg synes det ville være synd for ham ikke at komme på græs her om sommeren overhovedet, det ville ikke være et hesteliv for HAM, så derfor går han på græs om natten, og jordfold om dagen, hvor de får hø.

• #64   9. jun 2013 rart i byder ind med noget konstruktivt smiley

• #65   11. jun 2013 I går var der en hovtrimmer der skrev følgende på facebook:

Sommersæsonnen er i fuld gang, og hesteejerne smider deres heste på døgngræs. Desværre ser man hvert år mange heste der bliver forfangne pga. det frodige græs. Mange hesteejere lader deres heste blive tykke hen over sommer, hvilket bestemt ikke er sundt for hestene. Pga. dette kæmpe problem vil jeg lige fortælle min egen private statistik: De sidste tre dage har jeg været på langtur for at beskære og sko en masse heste. Jeg har ordnet hove på i alt 34 heste på de tre dage, og ud af de 34 havde 15 (!) heste reaktioner i hovene pga. græsset. En enkelt var direkte akut forfangen med blødninger i lamellerne og bred hvid linie på begge forben.
    Samtlige 15 heste var overvægtige, og de fleste havde taget voldsomt på siden jeg selv så dem sidst (5-6 uger siden).
    Selvom hesteejerne forsøger at minimere græsset ved f.eks. at stribegræsse, er det ikke nok. Hestene får stadig for meget græs, og konsekvensen ses i hovene i form af flade såler, blødninger, ringe i hornet, ømme såler osv.

Jeg vil vove at påstå, at der ikke findes en god måde at fodre med græs på. Hvis man absolut vil have sin hest på græs, så er det utrolig vigtigt at man hver dag tjekker for øget puls i hestens ben, tjekker om der er ømhed og generelt holder et skarpt øje med hestens huld. 50-100 kg. overvægt er IKKE noget at spøge med, i værste tilfælde kan det slå hesten ihjel.

Pas godt på jeres heste derude i sommerlandet!

• #66   11. jun 2013 Puha - jeg går helt i panik når Jasmin er enten for tyk eller for tynd.. smiley
    Og det samme med andre heste, eller jeg kan nærmere bare ikke holde til at ride på dem - det er simpelhen så ubehagligt, for rygsvinget og brug af benene bliver så anderledes! smiley Så jeg kommenterer altid på det at det aldrig er for godt med ditten og datten..

Men jeg burde måske selv lige holde lidt schyyyyss.. smiley Jasmin er monster overvægtig lige nu(men wuhuuu, hun er ikke blevet tykkere siden jeg har redet hende minimum en time hver dag og fået hende til at svede! :P)

• #67   12. jun 2013 Jeg vil hellere have en hest der er til den slanke side, end for tyk.
    netop fordi tykke heste nemmere bliver forfangen, får sukkersyge osv.

• #68   12. jun 2013 Her går de på græs året rundt, og får kraftfoder året rundt, 2-3 gange om dagen, alt efter behov.

og stråfoder 2-3 gange igen, alt efter behov, og om vinteren fri adgang til stråfoder.

• #69   12. jun 2013 Om man slår kræet ihjel ved at sulte den eller drukner den i fedt er sgu da fuldstændigt ens...

Bottom line på begge fronter er jo at krikkens ejer ikke har fattet at de har et ansvar for at holde kræet i korrekt foderstand smiley

Om det så skyldes dumhed eller misforstået godhed ala " Lille Musse, skal da ha lov at gå på græs og være en lykkelig hest" smiley

Begge dele er tegn på en ejer der burde gå i BR og købe en bamse i stedet.. At ha hest, kræver altså at man tager ansvar og handler, hvis hesten er i den ene eller anden lejr!!!

Alt andet er bare dårlige undskyldninger og dovenskab!!!! Basta !

• #70   12. jun 2013 Dejligt med nogen der tør sige hvad de mener SavaLou!

• #71   12. jun 2013 Eh! Med alt hvad man ved om fedme så er tyk og sund ikke rigtig noget der kan hænge sammen.. og jeg vil gerne have at min hest er sund!

• #72   12. jun 2013 Men det kan nu også være træls når man har en overvægtig hest og alle altid - hele tiden, konstant - kommenterer på det. Der er specielt en dame oppe i stalden der har givet mig stikpiller mht. til Zambrano's overvægt et par gange om ugen i næsten to år - jeg HAR fattet det!

Jeg kæmper og kæmper og kæmper for at få ham til at tabe sig, men det er ikke nemt. Han står på døgnfold med masser af græs fra maj - september hvor han kun får vitaminer ud over det, og i vinterhalvåret får han lidt krybbefoder og wrap ad llibitum.
    Jeg kan ikke gøre mere ved det end jeg gør, da jeg teknisk set ikke er hans ejer og hun bestemmer hvor han skal stå og hvilket krybbefoder han skal have om vinteren. Så mine hænder er bundet.

• #73   13. jun 2013 Forskellen på tykke mennesker og tykke heste er at tykke mennesker har evnen til at rationalisere og reflektere over hvad de vælger at spise..

Groft forenklet, så " vælger" tykke mennesker at forblive tykke, ved fortsat at æde de forkerte ting, ikke at motionere tilsvarende deres mad indtag og vigtigst af alt de kender konsekvenserne ved at være overvægtige...

De evner besidder heste ikke!! De fleste heste æder som om at hvert måltid/græsstrå er det sidste, fordi sådan er deres naturlige instinkter..
    De har ikke evnen til at tænke over hvordan deres fedme påvirker deres helbred og hvilken risiko de udsætter sig selv for, ved at overæde smiley

Derfor er det vores forbandede pligt/ansvar som hesteejer at sørge for at de ikke bliver så overvægtige at det sætter hestens helbred i fare...
    Det medfører at det til tider kan være besværligt at ha hest, at man må flytte opstaldningssted for HESTENS skyld og at det tit er mere besværligt at ha hest om sommeren smiley

Ja, gu er det da sur røv at ha en hest der ikke bare kan tåle at gå på døgngræs og ja det er sgu da dyrt at fodre med wrap/hø om sommeren når græsset nu er gratis!! Desværre spiller klaveret bare ikke sådan i dagens DK med de hestetyper vi har i dag...

En fed hest er sikkert en glad hest- indtil den bliver syg som følge af dens fedme smiley
    Ansvaret for dette ligger UDELUKKENDE hos hestens ejer, der ikke var sit ansvar voksent og gjorde sit til at forhindre overvægten i tide...

Kommentér på:
Tykke heste..

Annonce